صنعت کفش تاب مالیات را ندارد

0
33
سعید حیاتی
سعید حیاتی

رئیس اتحادیه لوازم‌ کفش تهران در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش تاکید کرد: صنعت کفش تاب مالیات را ندارد

با توجه به برنامه‌های دولت در راستای حمایت از تولید انتظار می‌رود این حمایت در تمام بخش‌ها ساری و جاری باشد. صنعت کشور وابسته به بانک است و هرگونه تغییر و تحولی در قوانین و مقررات بانکی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تولید را نشانه می‌گیرد. به‌تازگی در تصمیمی ناگهانی، بانک‌ها اقدام به سپرده‌گذاری‌های یک‌ساله با نرخ سود ۳۰ درصد و معاف از مالیات کرده‌اند که هدف از آن نیز سرازیر شدن نقدینگی به سمت تولید عنوان شده، اما کارشناسان معتقدند چنین امری محقق نخواهد شد و در نهایت، نه تنها تولید از این پول نصیبی نمی‌برد که ورود این نقدینگی به بازارهای دیگر به ‌واسطه منافعی که به‌دنبال دارد، تماما به ضرر تولید خواهد بود. این رویکرد تمام صنایع را به نوعی درگیر خواهد کرد. فعالان صنعت کفش نیز از این روند گلایه دارند و انتظار دارند متولیان امر چاره‌ای بیندیشند و حال خراب تولید را خراب‌تر نکنند. مجله اخبار صنعت چرم و کفش در همین راستا با سعید حیاتی، رئیس اتحادیه لوازم ‌کفش تهران گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌آید. همراه مجله خودتان باشید.
سعید حیاتی رئیس اتحادیه لوازم ‌کفش تهران در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه موضوع مالیات برای صنف کفش به معضل بغرنجی تبدیل شده است، گفت: با آقای خاندوزی، سبحانیان و تیم‌شان در مسجد امام جلسه داشتیم و به صورت رودررو درباره مشکلات مربوط به ارزش‌افزوده، مالیات و صندوق‌های پول و مشکلاتی که مالیات برای کسبه و بخش تولید ایجاد کرده، صحبت کردیم. صحبت من با آقای خاندوزی درباره خبر دهم، یازدهم بهمن‌ماه درباره سود۳۰ درصدی سپرده‌ها بود. صحت و سقم خبر را از وزیر جویا شدیم و ایشان هم تقریبا تایید کردند. بعد متوجه شدیم به فاصله ۴ روز یعنی از ۱۱ تا ۱۵ بهمن، تقریبا ۲۸۰هزار میلیارد تومان نقدینگی از این طریق جمع‌آوری شده است. این اتفاق قطعا پیامدهایی خواهد داشت. جالب اینجاست که این سپرده‌ها یک‌ساله و معاف از مالیات است. آیا کسی که پولش را در بانک که حالت واسطه‌گری دارد و حتی علمای قم هم این پول‌ها را شبه‌ناک می‌دانند، نگه داشته، باید معاف از مالیات باشد، اما تولیدکننده که در شرایط سخت فعالیت و با مشکلات زیادی دست‌و پنجه نرم می‌کند و به زحمت می‌تواند ۸ تا ۱۰ درصد سود ببرد مالیات‌های هنگفت پرداخت کند. هر چند برخی کالاهای واسطه‌ای این صنعت، مانند چسب را از کارخانه ارزان‌تر می‌دهیم که ۲درصد هم سود ندارد.

تولید در محاصره مشکلات
حیاتی ادامه داد: از کدها انتقاد داریم و می‌گوییم باید کدها اصلاح شود به ما می‌گویند سند بیاورید تا کدهای شما اصلاح شود. دستگاه پوز، رکود اقتصادی بازار و… همه اینها را بگذارید کنار سود ۳۰ درصدی و اینکه در مدت ۴ روز ۲۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی علی‌الحساب یک‌ساله معاف از مالیات جمع‌آوری شده است. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا بانک‌ها نقدینگی که جمع‌آوری کرده‌اند در جهت تولید و رونق اقتصادی به کار می‌گیرند یا در کار ملک به کار می‌گیرند و پتروشیمی‌ها مواد اولیه را گران می‌کنند. اینها مواردی است که منجر به رکود می‌شود. حتی شنیده‌ها حاکی از این است که بانک‌ها می‌خواهند مجددا تا ۸۰ هزار میلیارد تومان دیگر از این قراردادهای ۳۰ درصد منعقد کنند، البته صحت آن را نمی‌دانم.

متضرر نهایی صنعت است
حیاتی در پاسخ به این پرسش که آیا این رویکرد بانک‌ها به صنعت آسیب می‌زند یا نه، اظهار کرد: این اقدام بانک‌ها بسیار به ضرر تولیدکننده است. بازار امسال از شرایط جوی و این موضوع که دیر بارندگی شروع شد، متاثر بود و این موضوع تا حدی به کسب‌وکار ما ضربه زد، چراکه ما وابسته به فصل هستیم. در حال حاضر محصول شب عید تامین شده است و از هم‌اکنون سراغ محصولات بهاره رفته‌ایم، اما تغییر فصول اینکه زمستان امسال بارندگی کم بود روی بازار و تولید ما تاثیر گذاشت و اشکلاتی در روند آن ایجاد کرد. ما به‌دنبال شناسایی اشکالات بودیم که ناگهان شوک بدی را از سوی بانک‌ها تجربه کردیم‌. بهره بانکی ۳۰ درصدی معاف از مالیات دلخوشی را از تولیدکننده می‌گیرد. حتی در نشست با آقای خاندوزی هم مطرح کردیم که این‌گونه اقدامات یعنی فشار به تولید. با این رویه تولید کنار گذاشته شود و پول آن در بانک سپرده شود، که برای تولیدکننده نیز راحت‌تر است. این چه سیاست‌هایی است که شما در پیش گرفته‌اید؟

با تولید تحریم‌ها را دور بزنید
رئیس اتحادیه لوازم ‌کفش تهران با بیان اینکه باید با ارائه راهکارهایی از تولید حمایت کرد، گفت: اگر می‌خواهید تحریم‌ها را دور بزنید و در جنگ اقتصادی پیروز شوید، تنها راه آن تولید است. همه در تمام بخش‌ها، شعار حمایت از تولید سر می‌دهند، اما در عمل این‌گونه نیست. وزارت دارایی، تعرفه‌های گمرک، تورم ۶۰ درصدی، نوسانات نرخ دلار و… به نوعی به تولید ضرر می‌زنند. از سوی دیگر، سود بانکی است که تاثیر زیادی دارد. بانک‌ها این نقدینگی که جمع‌آوری شده را به تولید نمی‌دهند‌. این نقدینگی به بازار مسکن وارد می‌شود، تورم را به بازار مسکن هم منتقل می‌کند، اجاره بالا می‌رود، فشار بر طبقه کارگر و کارگر صنعت کیف و کفش برای اجاره نیز بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان را نگاه کنید، فقط ۲.۵ درصد زکات می‌گیرند و اصلا مالیات نمی‌گیرند. ما برعکس، مالیات تولید می‌دهیم و در بخش مواد اولیه چند نوع مالیات می‌دهیم.
امیدوارم مسئولان هر چه سریع‌تر فکری به حال تولید کنند وگرنه روز به روز دایره تولید کوچک‌تر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید