صنعت کفش اصفهان حرف برای گفتن دارد

0
1200
اعضاي هيات مديره اتحاديه کفاشان اصفهان

يکي از اتحاديه‌هايي که اعضاي هيات مديره بسيار منسجمي دارد اتحاديه کفاشان اصفهان است. اين اتحاديه به قدري منسجم است که در اين دوره با ابتياع کردن يک ساختمان اقدام به صادرات کرده‌اند. از سوي ديگر کارهاي آموزشي بسيار خوبي نيز براي اعضاي خود انجام داده‌اند. تلاش های این اتحادیه باعث شده صنعت کفش اصفهان حرف برای گفتن داشته باشد. در اين راستا اخبار صنعت چرم و کفش گفت و گويي با اعضاي هيات رئيسه اين اتحاديه انجام داده‌ است.

اکبر زاهدي، رئيس اتحاديه کفاشان اصفهان

اکبر زاهدي، رئيس اتحاديه: در اتحاديه پا به پاي ديگر سازمانها و ارگان ها فعاليت ميکنيم

از کودکي به واسطه حضور برادرم در کارگاه توليدي کفش مردانه «پارک» با مديريت آقاي هراتي وارد حرفه پستايي سازي شدم و در 14 سالگي وردست شدم. در آن زمان به طراحي علاقه داشتم و با تشويق يکي از اساتيدم به اين کار ادامه دادم. در 19 سالگي استادکار شدم و پستايي‌سازي کردم و بعد چند سال در محله ورزشگاه تختي مغازه گرفتم و طرح و توليد پستايي زاهدي را راه‌اندازي کردم.

در آن زمان روزي 400 جفت پستايي توليد مي‌کرديم و مي‌فروختيم و تمام توليدکنندگان معروف اصفهان پستايي را از ما خريداري مي‌کردند. بعد از چند سال کفش اسپادانا را راه‌اندازي کردم و در سراسر ايران فروش داشتيم، بعد از آن هم فروشگاه کفش باران را در عباس‌آباد تاسيس کردم.

بعد از مدتي تصميم گرفتم وارد تجارت شويم و در نتيجه شروع به بنکداري و عمده فروشي کردم. پس از آن و در زماني که جزو حزب کارگران اصفهان بودم به تدريج براي اتحاديه کانديد شدم و وارد اتحاديه کفاشان اصفهان شدم و در حال حاضر 6 دوره است که در اتحاديه حضور دارم.

من عاشق صنف هستم و با اينکه خيلي از نظر زندگي ما را عقب نگه داشته است اما باز هم در کارهاي تشکيلاتي کفش ادامه داده‌ام. از سوي ديگر بنده عضو کميسيون فرهنگي اتاق اصناف نيز هستم و سعي دارم تا جايي که مي‌توانم براي صنعت کفش اصفهان فعاليت داشته باشم.

گفتني است ما در اتحاديه يک هيات رئيسه داريم که کارها را خالصانه انجام مي‌دهند و پا به پاي ديگر سازمان‌ها و ارگان‌ها فعاليت دارد وخوشبختانه اين اتحاديه بارها در اتاق اصناف به عنوان اتحاديه نمونه معرفي شده است. البته ما برنامه‌هاي بسياري براي اتحاديه داريم از جمله اينکه در حال حاضر روي دو زمين کار مي‌کنيم؛ يکي واقع شده در شهر قهجاورستان است که براي اين زمين 400هزار متري توانسته‌ايم سرمايه‌گذار و انبوه‌ساز پيدا کنيم و صحبت‌هايي انجام شده است.

يک زمين ديگر هم زير نظر استانداري براي ساخت شهرک علمي پوشاک در نظر گرفته‌ايم که اميدواريم هرچه زودتر به سرانجام برسد.

اتحادیه کفاشان اصفهان
از چپ اکبر مردیها-اکبر زاهدی

علي سجادي نايب رئيس اول اتحاديه : تجربه و جواني در کنار هم باعث شده خوب پيش برويم

35 سال است در اين صنف فعاليت دارم و شغل پدري‌ام است. پدرم فروشنده مواد اوليه کفش بود.

کار را از فروشندگي شروع کردم و در حين تحصيل در کنار پدرم مشغول بودم و به اين ترتيب بعد از پايان سربازي به طور رسمي وارد اين صنف شدم.

سال 1379 استارت ساخت يک پاساژ را زديم که سال 1381 پايان يافت و از سال 1383در اين پاساژ مستقر شديم. در اين چند سال نيز با برادرم فروشگاه لوازم مواد اوليه صنعت و همچنين يک عمده فروشي کفش در اين پاساژ داير کرده‌ايم.

الان نيز اولين دوره‌اي است که در اتحاديه مشغول فعاليت هستم و بسيار علاقه  داشتم خدمتي به صنف کرده و در کنار پيشکسوتان مثمر ثمر باشم و اميدوارم که دوستان از ما راضي باشند.

در اين دوره کارهاي خوبي صورت گرفته است؛ از جمله اينکه دوستان دوره‌هاي قبل استارت کار را زده بودند و در اين دوره کار ساختمان اتحاديه سامان گرفت و به طور رسمي افتتاح شد. در حال حاضر خدمات به روز به اعضا ارائه مي‌شود به طوري که به عنوان مثال پروسه دادن مجوز به متقاضيان در کمتر از  1 ماه انجام مي‌شود.

از سوي ديگر خوشبختانه اهالي صنعت با هم همبستگي خوبي دارند؛ درواقع يک خانواده اگر انسجام داشته باشد به اين معنا است که بزرگتر خانه توانسته اين کار را انجام دهد. در اتحاديه ما نيز حاج آقا زاهدي يک برند محسوب مي‌شوند و براي اين کار بسيار مايه مي‌گذارند که اميدواريم قدرش را بدانند.

علاوه بر اين، ديگر اعضاي هيات رئيسه نيز افرادي باتجربه هستند و در کنارشان توانسته‌ايم از تجربه‌شان استفاده کنيم. در واقع تجربه و جواني در کنار هم باعث شده خوب پيش برويم. امسال نيز قصد داريم با خريد يک زمين در کنار شهرک صنعتي جي توليدکنندگان صنف را به طور منسجم کنار هم جمع کنيم.

ما معتقديم که کفش اصفهان در صنعت مصنوعی حرف براي گفتن دارد در نتيجه حتما بايد اين توليدات از ايران خارج شوند چون توليد بالا است و مصرف داخلي جوابگوي توليدات اصفهان نيست بنابراين معتقديم که در کنار تامين نياز داخلي بايد صادرات هم داشته باشيم.

در اين راستا ما امسال قصد داشتيم نمايشگاهي از محصولات‌مان را در کشورهاي همسايه برپا کنيم اما با شيوع کرونا دست‌مان بسته شده است. البته سعي داريم آنها را به ايران و اصفهان دعوت کنيم و توليدات‌مان را در اينجا برايشان به نمايش بگذاريم.

خالي از لطف نيست که بگوييم امروز شغل ما شغل ضعيفي نيست بلکه شغل مظلومي است؛ يعني جا براي پيشرفت و آمدن جوانان را دارد و تنها کمي همت نياز دارد. بنابراين بايد اين شغل به مردم و جوانان شناسانده شود و در کنار آن با ايجاد يکسري زيرساختها و فرهنگ‌سازي موجب جذب جوانان به اين شغل شويم.

مهدي همت زاده، نايب رئيس دوم: توليدکنندگان کفش صنفي ضعيف هستند بايد حمايت شوند

از سال 59 وارد اين صنعت شدم و کارم را با زيره کفش شروع کردم. آن زمان ابزار و دستگاه تزريق داشتيم و جفتي مي‌زدم. برندم در ابتدا «تخته کفش آلن» بود و سپس به نام «ساحل»  تغيير نام داديم.  الان هم همان برند را دارم و هنوز هم زيره توليد مي‌کنم و براي نشکستن زيره ها هم ضمانت مي‌دهم.

توليد کفش مصنوعی اصفهان را شخصي به نام آقاي هاشمي که اهل اهواز بود رواج داد و اغلب توليدکنندگان رفتند پيش وي ياد گرفتند. در آن زمان من نيز توليد زيره با قيمت مناسب داشتم و به خوبي فروش داشتم به طوري که يک زماني روزانه با 3دستگاهي که داشتم 6 هزار زيره مي زدم.

در حال حاضر علاوه بر توليد زيره، 4دوره است که در اتحاديه کفاشان نيز فعاليت مي‌کنم و خوشبختانه در اين دوره که الان هستيم تحولات خوبي در صنعت کفش اصفهان ايجاد شده است؛ يکي از کارها اين بود که بتوانيم با خريد زميني استارت ايجاد شهرک کفش اصفهان را بزنيم و قطعا اگر عملي شود کاري جاويدان خواهد بود و براي توليدي‌ها بسيار خوب است.

خوشبختانه تمام اعضاي اتحاديه به کارشان علاقمند هستند و تا جايي که توانسته‌ايم مشکلات اعضاي خود را حل مي‌کنيم که عمدتا به دليل همبستگي اهالي اين صنعت است.

از اعضاي اتحاديه‌هاي کفش ساير استان‌ها مي‌خواهم که با توجه به اينکه توليدکنندگان کفش بسيار ضعيف هستند حتما از اهالي اين صنف حمايت کنند.

اکبر مرديها، عضو هيات مديره اتحاديه: قطع واردات کفش‌هاي چيني عامل شروع توليدات کفش مصنوعی در اصفهان شد

توليد کفش چرمي دست دوز و طبي با برند شاهين را داريم و با برادرانم به صورت مشارکتي کار مي‌کنيم و تخصص ما توليد کفش‌هاي مدل کيکرز است. البته بنيانگذار اين کار پدرم بودند که در سال 1341 برند کفش شاهين را تاسيس کردند.

ما در ابتدا چکمه‌هاي نظامي، اسب سواري و کفش‌هاي طرح کلارکز و کيکرز با چرم طبيعي و کلا کفش‌هاي خاص توليد مي‌کرديم. اکثر مدل‌ها را خودمان طراحي مي‌کنيم و برخي ديگر را نيز از روي برندهاي خارجي اجرا مي‌کنيم. کارخانه واقع در شهرک صنعتي مبارکه است و فروش محصولات در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي کفش شاهين است.

در دهه 50 توليد کفش مردانه و زنانه در اصفهان به صورت دست‌دوز و با چرم طبيعي بود به صورتي که رويه، آستر، کف و زيره همه از چرم طبيعي ساخته مي‌شد. اما به تدريج توليد کفش چرم طبيعي کاهش پيدا کرد و توليد کفش با چرم مصنوعی رواج يافت به طوري که در حال حاضر 80 تا 85 درصد توليد کفش اصفهان از چرم مصنوعی است.

اين حجم از توليد شايد به اين دليل باشد که در يک برهه‌اي، کفش‌هاي چيني وارد بازار ايران شد و رقيب سخت کفش‌هاي چرمي ايراني گرديد و جاي خود را باز کرد. بنابراين وقتي واردات قطع شد توليدکنندگان شروع به توليد کفش مصنوعی کردند و به اين ترتيب اين توليدات را جايگزين کفش‌هاي چيني کردند.

در حال حاضر سه دوره است که در اتحاديه کفاشان نيز فعاليت دارم و در اين 12 سال بسيار تلاش کرديم که کارهاي موثري انجام دهيم اما چندان نتيجه‌اي نگرفته‌ايم. البته در اين چند دوره چند کلاس طراحي و مدلگيري و فنون فروش با کمک اساتيد تهراني برگزار کرديم و توانستيم صنف را با دانش روز آشنا کنيم. از سوي ديگر در دوره قبل به کمک هيات رئيسه و اعضا صنف محل جديدي براي اتحاديه خريداري نموديم که از محل قبلي بسيار بهتر و شيک‌تر است.

از ديگر اقدامات هميشگي مورد درخواست اعضاء، بحث ماليات است اما اعضاي محترم بايد بدانند که ماليات در اختيار اتحاديه نيست و اداره دارايي خودش تشخيص مي‌دهد و بر دريافت ماليات نظارت دارد. البته قبلا اتحاديه‌ها به مميزين مالياتي مشاوره مي‌دادند اما الان به هيچ عنوان اتحاديه را دخيل نمي‌کنند.

حسن قدسيه، عضو هيات مديره  اتحاديه: زماني موفق هستيم که توليدکننده فقط توليد و متخصص صادرات فقط صادرات

از سال 1379 و بعد از اخذ مدرک کارداني الکترونيک،  برند «پادوا» را ثبت کردم و وارد اين صنعت شدم و فروشگاه کفش زنانه زدم. در واقع علاقمندي من به اين حرفه، از کودکي آغاز شد چون برادرهايم در کار فروش کفش بچگانه بودند. من به طور کلي در کار چرم مصنوعی هستم و کارم را با تک قيمتي شروع کردم. ايده فروش تک قيمتي را از فروشگاهي در دبي گرفتم که بسيار هم موفق بودم.

در حال حاضر 3 شعبه دارم و علاوه بر کار تک فروشي، 17 سال است دفتر عمده فروشي هم دارم.  با اين وجود چون هميشه به دنبال نوآوري و خلاقيت هستم وارد اتحاديه شدم و سعي کردم نواوري‌هايي را که دارم مطرح کنم و خوشبختانه اساتيد اتحاديه بسيار با بنده همکاري کردند و اجازه دادند کارهاي نوآورانه‌اي که پيشنهاد مي‎دادم را اجرايي کنيم.

الان نيز حدود 6 تا 7 ماه است که اين هدف را دنبال مي‌کنم که بتوانيم از اصفهان صادرات کفش داشته باشيم. به خصوص الان که اصفهان توانسته کفش مصنوعی مردانه را به اوج بياورد به طوري که الان حدود 28 دستگاه تزريق به اصفهان آمده که هرکدام 700 جفت توليد دارد و بسيار رشد کرده است. به طوري که اگر همکاران ما در ديگر مناطق ايران کارهاي اصفهان را بخصوص در بخش کفش مردانه امتحان کنند به نوعي پاگير اين توليدات مي‌شوند.

اين در حالي است که قيمت‌هاي ما هم نسبت به تهران و تبريز مناسب‌تر است. بنابراين پيشنهاد مي‌کنم که حتي اگر شده يکبار به صورت اينترنتي امتحان کنند و اگر هم ترديد دارند قبل از خريد از اتحاديه تاييديه بگيرند.

تا به امروز در امر صادرات نيز موفقيت‌هايي داشته‌ايم و حتي سفير ايران در افعانستان را به اتحاديه دعوت کرده‌ايم و قول‌هايي گرفته‌ايم که صادرات‌مان را در اين ايام کرونايي هم بتواينم به اين کشور ادامه دهيم.

از سوي ديگر براي بحث شتاب دهنده صادرات نيز اقداماتي انجام داده‌ايم که اميدواري به زودي به ثمر بنشيند. بنده معتقدم که ما زماني موفق هستيم که توليدکننده فقط توليدکند و متخصص صادرات فقط صادرات کند.

خوشبختانه با وجود همبستگي بين اعضاي اتحاديه و ديگر نماينده‌هايي که در اصفهان فعاليت مي‌کنند، به مثمر ثمر بودن اين اقدامات بسيار اميدواريم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید