انتخاب کفش مناسب برای جلوگیری از آسیب پا

0
580

این روزها اکثر کفش‌های موجود در بازار نه راحت هستند و نه آنقدرها مناسب پای شما. 50 درصد افراد 18 تا 60 ساله از نوعی بیماری پا رنج می‌برند که بسیاری از این عوارض مربوط به پوشیدن کفش نامناسب است. برای همگام شدن با مد روز حتما نیازی نیست که به پای خود آسیب وارد کنید. در هنگام انتخاب کفش اول از همه ایمنی و سلامت پای خود را مدنظر داشته باشید و به دنبال ویژگی‌های راحت یک کفش بگردید تا کفشی را پیدا کرده که راحتی لازم برای فراهم آوردن سلامت پای‌تان را مهیا سازد.

انتخاب کفش مناسب 
هنگام خریدن و انتخاب کفش مناسب باید نکاتی را از جمله موارد زیر را در نظر بگیرید: سعی کنید به دنبال کفشی باشید که برای راحتی پای شما طراحی شده باشد.
برخی از کفش‌ها به دلیل صرفا به‌خاطر عرضه کردن نوع طراحی و ساخت خود، راحتی پای فرد را به راحتی چشم‌پوشی می‌کنند. اگرچه این مدل کفش‌ها ممکن است برای پوشیدن دم دستی و یا هرازگاهی مناسب باشد، اما شما باید هنگام خرید یک کفش راحت به دنبال ویژگی‌هایی مانند موارد زیر بوده و آنها را درنظر بگیرید. این ویژگی ها عبارتند از:
داشتن فرورفتگی یا شکافی برای قسمت آشیل پا. منظور شیاری در قسمت پشت کفش بوده که کفش با تاندون آشیل پا برخورد دارد. این شکاف به کاهش اصطکاک و داشتن تماس نزدیک با پاشنه، جلوگیری از ایجاد تاول و شکل‌گیری دیگر جراحات پوستی در ناحیه پاشنه پا کمک خواهد کرد.
یقه مچ پا. یقه‌های مچ پا ناحیه‌ای از کفش بوده که به دور مچ پا (جایی که شکاف آشیل در آن قرار دارد) می‌پیچد. یقه های مچ پا از مچ پا پشتیبانی می کنند و از تماس و اصطکاک جلوگیری به عمل خواهند آورد.
کفی کفش. کفی کفش مناسب به جذب فشار و استرس وارده به ناحیه کف پا کمک کرده و به کنترل دامنه حرکات پا کمک می کند. مهم است که کفشی را انتخاب کرده که دارای کفی کفش راحت و مناسب بوده و متناسب با سایز پای شما باشد.
جعبه انگشت جلویی کفش. جعبه انگشت پا بخشی از کفش بوده که انگشتان پای شما را در خود جای می دهد. پوشیدن کفشی که جعبه انگشتان آن نسبت به سایز پای شما بسیار تنگ یا کوچک و فشرده باشد، می تواند به ایجاد پینه پا و جراحات دیگر پوستی منجر شود.
داشتن رول بار. بعضی از کفش ها، به ویژه کفش‌های مخصوص دویدن یا پیاده روی و کوهنوردی، دارای یک رول بار بوده که به شما کمک می کند تا از حرکت بیش از حد در ناحیه پاشنه کفش جلوگیری شود. این امر می تواند از اصطکاک و پیچ خوردن مچ پا به صورت تصادفی جلوگیری کند.

کفشی را انتخاب کنید که انعطاف پذیر باشد 
انعطاف پذیری از نکات مهم راحتی یک کفش به حساب می آید و به ویژه در راه رفتن و دویدن با کفش بسیار مهم است. کفش های مخصوص دویدن محکم تر هستند، زیرا باید وزن و نیروی گام ها در هنگام دویدن را تحمل کنند.
از نظر انعطاف پذیری کفش را با بالا بردن پا و تکان دادن انگشتان تان در قسمت جلویی کفش، امتحان کنید. کفش باید در ناحیه سینه پا خم شود، نه در وسط کف پا یا جای دیگر.
پیچاندن کفش نیز روش خوبی برای آزمایش انعطاف پذیری آن است. هنگام پیچاندن باید کفش از خود مقاومت کم و سبکی نشان دهد و سفت نباشد.

کفش سبک انتخاب کنید 
کفش های سنگین برای راه رفتن و داشتن تحرک از فرد انرژی و تلاش بیشتری را طلب می کنند و معمولاً از متریال ارزان قیمت ساخته می شوند. در نتیجه کفش های سنگین تر از انعطاف پذیری کمتری نیز برخوردار می باشند که این امر می تواند در برنامه های ورزشی و قدم زدن های تان اختلال ایجاد کند. کفش های ساخته شده از یک متریال سبک برای پیاده روی، یا به ویژه برای پوشیدن در هوای گرم و خشک بسیار مفید هستند. متریال استفاده شده در این نوع کفش ها اجازه می دهد تا پای شما در چنین شرایط آب و هوایی راحت تر نفس بکشد.

کفشی با پاشنه کوتاه و پهن انتخاب کنید 
با انتخاب کفشی که پاشنه آن کوتاه تر و پهن تر بوده و به سطح زمین نزدیک تر باشد، پشتیبانی بهتری را برای مچ پا و پاشنه پای شما ایجاد فراهم می کند. این امر به ویژه برای صندل ها یا کفش رسمی بسیار مهم است. هر مدل کفش دیگری با ارتفاع بیش از 5 سانتی متر (2 اینچ) خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می دهد. هرچه شیب کفش تیزتر باشد، فشار بیشتری را روی پای خود وارد می کنید.

کفشی با بالشتک یا ضربه گیر مناسب را انتخاب کنید 
نوع بالشتک در کفش بسته به نوع کفش متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، یک کفش های مناسب دوندگی، ضربه گیر بیشتری در ناحیه پاشنه داشته، درحالی که یک کفش مخصوص پیاده روی بالشتک بیشتری در ناحیه سینه پا دارد. اطمینان حاصل کرده که کفشی را خریده که از نظر ضربه گیر، مناسب فعالیتی است که قصد انجام آن را دارید. کفش را روی یک سطح سخت و همچنین یک سطح نرم امتحان کنید. میزان راحتی که ضربه گیر فراهم می کند می تواند هنگام راه رفتن روی سطح سخت تر متفاوت باشد. این فرصت خوبی بوده تا مطمئن شوید جعبه انگشت پا جای کافی برای انگشتان پای شما را دارد.

پاهای خود را اندازه بگیرید 
اندازه گیری اندازه پای خود اولین قدم برای دستیابی به راحت ترین کفش ممکن است. در اکثر فروشگاه های کفش، دستگاه اندازه گیری پا وجود دارد و فروشندگان این فروشگاه ها به شما کمک کرده تا برای خرید راحت تر کفش مورد نظر خود، اندازه دقیق پای خود را داشته باشید.
بسیاری از افراد پاهایی داشته که سایزشان با یکدیگر متفاوت دارد. در این حالت کفش را انتخاب کنید که سایز آن با سایز پای بزرگتر شما متناسب است.
البته بهتر است که در انتهای روز پاهای خود را اندازه بگیرید. چرا که سایز پاهای شما در این زمان، بیشترین حالت تورم خود را دارد. اگر کفشی را انتخاب کنید که در (انتهای روز) به راحتی مناسب پای تان باشد، پس این کفش در طول روز نیز برای تان راحت خواهد بود.
هر چند سال یکبار پاهای خود را اندازه بگیرید! با گذشت زمان بطور طبیعی پاهای تان تغییر شکل می دهند. برای قرارگیری راحت پا در داخل کفش، بهتر است از قسمت بلندترین انگشت پا تا جلوی کفش تقریبا 1.5 سانتی متر و از قسمت پاشنه پا تا انتهای داخلی کفش نیز 1.5 نیم سانتی متر فاصله باشد.

نوع قوس پای خود را مشخص کنید 
بیشتر پاها بر اساس شکل قوس در یکی از سه دسته  معمول قرار می گیرند. کفش هایی را انتخاب کنید که شبیه شکل قوس پای شما باشد تا راحت ترین کفش را خریده باشید. اگر از شکل قوس پای خود مطمئن نیستید، به ردپای خود نگاهی بیندازید. اگر قسمت بیشتر از ردپای تان قابل مشاهده است، احتمالاً قوس پای شما کم است. اگر قسمت کمتری از ردپای تان قابل مشاهده باشد، پس قوس پای شما زیاد است.
برای پای دارای قوس خنثی، کفی کفش محکم انتخاب کنید. پاهای دارای قوس خنثی، نه قوس بیش از حد دارند و نه قوس خیلی کم، درواقع یک قوس متوسط دارند. کسانی که دارای قوس خنثی هستند به طور کلی می توانند کفش مورد نظر خود را راحت تر از دیگر افراد بپوشند، زیرا احتیاجی به جبران کمبودهای مربوط به قوس پا در کفش های شان ندارند. کفش هایی با کفی کفش محکم و پایداری متوسط در قسمت عقبی، گزینه های بسیار خوبی از نظر راحت بودن و طول عمر هستند، زیرا به حفظ گام طبیعی پا کمک می کنند.
برای پای دارای قوس کم یا تقریبا صاف، یک کفش تخت انتخاب کنید. قوس کم پا باعث وارد شدن استرس و فشار عضلانی و مشکلات مفصلی پاها می شود. در نتیجه، یک کفش با انتهای تخت (منظور شکل کلی کفش) و کنترل حرکت قوی پیدا کرده تا به ثبات قدم خود کمک کنید. علاوه بر این، به دنبال کفشی با کفی برجسته باشید که بتواند فشار و استرس اضافی وارد شده به ناحیه قوس پاها را کاهش دهد.
کفش هایی با پشتیبانی کلی از قوس پا، برای پاهای دارای قوس زیاد را انتخاب کنید. قوس های زیاد پا باعث فشار آمدن بر روی مفاصل و عضلات و در کل درد پا (به خصوص در قسمت پاشنه) می شود زیرا این ناحیه فشار را به خوبی دفع نمی کند. به دنبال کفش هایی بوده که دارای پشتیبانی قوس بالشتکی یا ضربه گیر باشند تا از فشاری که پای شما در حین گام برداشتن احساس می کند، کاسته شود.

مطمئن شوید پای تان درکفش به راحتی جای بگیرد 
اگرچه واضح است ولی خالی از لطف نیست ضمن شود که داخل کفش باید فضای کافی برای استراحت و راحتی پای شما داشته باشد که این شامل ناحیه سینه پا و انگشتان پا است.
به دنبال کفش هایی با فضای داخلی بیشتر باشید. این کفش ها معمولا در قسمت انگشتان پا بسیار بلندتر هستند که فضای زیادی را برای جایگیری انگشتان پا ایجاد کرده و از گرفتگی آنها جلوگیری می کند.
ناحیه جعبه انگشتان کفش نیز باید به اندازه ای جادار بوده که متناسب با انگشتان پا باشد.
اطمینان حاصل کنید که پای شما در صندل انتخابی تان قرار می گیرد و اندازه است. انگشتان پای تان نباید از لبه صندل آویزان شود!

قبل از خرید به جزئیات محصول نگاه کنید 
قبل از خرید به جزئیات محصول هر کفشی که می خواهید خریداری کنید، نگاه کرده و آن را بررسی کنید. جزئیات محصول را می توانید برروی جعبه کفش یا نزدیک محل قرارگیری کفش برروی قفسه پیدا کرده و بسیاری از جزئیات لازم برای انتخاب کفش مناسب پای خود از جمله نوع کفی کفش، تکیه گاه قوس و موارد دیگر را نیز بخوانید .
اگر اطلاعات محصول را نمی بینید یا برای انتخاب کفش مناسب به کمک نیاز دارید، از یکی از کارمندان فروشگاه راهنمایی بخواهید. آنها می توانند پس از گوش دادن به توضیحات شما در باب ویژگی های کفش مورد نظرتان، به شما در انتخاب کفش مناسب با ویژگی های مناسب کمک کنند.
همچنین ممکن است وب سایت تولید کننده کفش ویژگی های محصول را نیز در قسمت توضیحات محصول لیست کرده باشد که می تواند به شما در تصمیم گیری صحیح کمک کند.

به کفش خود درج اضافه کنید 
اگر کفش شما بالشتک یا ضربه گیر کافی ندارد، یک درج خریداری کرده و آن را در کفش خود قرار دهید. درج ها ضخامت های مختلفی داشته و از انواع متریال مختلف ساخته شده اند. اگرچه قرار دادن درج های ژل نرم در کفش احساس خوبی منتقل می کنند، اما ممکن است دوام زیادی نداشته باشند و حرکت طبیعی راه رفتن شما را مختل کنند. درجی را خریداری کرده که راحتی را برای پای شما فراهم کند، اما از آن طرف به اندازه کافی نیز محکم باشد تا بتواند پای شما را در جایی که بیشتر به آن نیاز است پشتیبانی کند. برخی از فروشگاه های کفش دارای اسکنرهایی بوده که می توانند ناحیه مورد نیاز پا برای پشتیبانی را تشخیص دهند. سعی کنید برای امتحان، تعدادی درج را در کفش های خود قرار داده  تا ایده بهتری از آنچه که برای راحتی کف پای شما مناسب تر است داشته باشید. قطعا می توانید از یک فروشنده برای استفاده از دستگاه اسکنر بابت تشخیص درج مناسب پای تان راهنمایی بگیرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید