بيماری های سيستميک پا

0
584
بيماری های سيستميک پا

پاها مي‌توانند بازتابي از سلامت عمومی بدن باشند. اگر آنها آسيب ببينند، امكان دارد نشانگر وضعيت‌های خطرناک‌تری باشند.
بنابراين توجه به علائم هشداردهنده، بسيار حائز اهميت است. از عمده‌ترين بيماری‌های سيستميكی كه با پا در ارتباط‌اند، مي‌توان به ديابت، آرتريت، چاقی و نقرس و… اشاره کرد. در اين شماره ابتدا درباره ديابت كه بسيار شايع است، به تفصيل صحبت می‌کنيم؛ سپس نگاهی گذرا به ساير اختلالات سيستميک خواهيم داشت.

ديابت (Diabetes)
ديابت بيماری نسبتا شايعی است كه به مرور عوارض مختلفی را ايجاد مي‌كند. يكي از خطرناك‌ترين عوارض ديابت ايجاد زخم‌هاي مزمن در پاست كه نهايتا مي‌تواند منجر به قطع عضو شود به‌طوري‌كه بعد از جراحات منجر به قطع عضو، ديابت شايع‌ترين عامل قطع عضو اندام تحتاني است.
قطع عضو يك اندام با توجه به فشاري كه به اندام مقابل وارد مي‌سازد نهايتا مي‌تواند باعث قطع عضو اندام مقابل نيز شود.
هزينه‌هاي وارد به فرد و جامعه چه از نظر روحي و جسمي يا اقتصادي و امكان پيشگيري از اين عوارض باعث ايجاد درمانگاه‌هاي خاص جهت پيشگيري و درمان بيماري‌هاي پا در بيماران ديابتي در كشورهاي پيشرفته شده است.
اساس كار اين درمانگاه‌ها آموزش بيماران است. با شناخت علل ايجاد زخم‌ها و رعايت دستورات ساده تا حدود زيادي مي‌توان از ايجاد زخم‌هاي پا و نهايتا قطع عضو بيماران ديابتي پيشگيري کرد.


افراد مبتلا به ديابت، به علل مختلفي در معرض زخم‌هاي پا هستند.
معمولا چندعامل دست به دست هم داده و نهايتا باعث ايجاد زخم مي‌شوند كه در صورت عدم بررسي و درمان به موقع مي‌تواند براي فرد عوارض خطرناكي را به همراه داشته باشد. از مهم‌ترين عوامل زمينه‌ساز مي‌توان به درگيري اعصاب محيطي اشاره کرد كه باعث كاهش حس در پاها شده و فرد را در معرض آسيب قرار مي‌دهد.
ساير علل شامل آسيب‌هاي جزئي و مكرر، خراشيدگي‌هاي پوستي، عفونت، اختلال عروق خوني در اندام تحتاني و اشكال در بهبود زخم‌ است. حذف يك يا چند عامل مي‌تواند باعث كاهش ايجاد زخم‌هاي ديابتي شود. توصيه‌هاي زير به‌طور كلي براي تمام افراد مبتلا به ديابت ارائه شده است و بهتر است در هر مورد از پزشك خود راهنمايي‌هاي لازم را در خواست كنند.

آرتريت (Arthritis)
آرتريت يكي از سرسام‌آورترين بيماري‌هاي موجود است كه در آمريكا از هر هفت نفر يكي به آن مبتلاست و جالب اينكه در هر سني بروز مي‌يابد. اگر شما در مفاصل پاهايتان دچار دردي مقاوم يا پيشرونده هستيد، حتما به پزشك مراجعه كنيد. وقتي كه مفاصل پاها درگير مي‌شوند، دارو، فيزيوتراپي، ورزش، كنترل حركات پا با پروتزهاي مخصوص، انواع بريس، كفش‌هاي طبي و راحتي و جراحي، راهكارهايي براي تخفيف درد و هرچه نزديك‌تر كردن كاركرد پا به عملكرد طبيعي هستند.

نقرس: (Gout)
اگر شما مردي با سن بالاي 30 سال هستيد (مخصوصا در خانواده، سابقه فاميلي از نقرس وجود داشته باشد) حمله دردناك و حاد در مفاصل‌تان، به ويژه در انگشت بزرگ، ممكن است نشانه‌اي از يك مشكل عمده باشد. شما بسيار مستعد نقرس هستيد. در صورت عدم درمان، درد مي‌تواند تا چند روز يا هفته ادامه پيدا كند. نقرس يك بيماري پيچيده با منشأ نامعلوم است، كه با سطوح بالاي اسيد اوريك در خون در ارتباط است. دريافت درمان دارويي به علت احتمال عوارض ناتوان‌كننده، بسيار حائز اهميت است.

چاقی: (Obesity)
از آنجايي كه پاها كل وزن بدن را تحمل مي‌كنند، افراد چاق به احتمال فراوان دچار مشكلات پا خواهند شد. وقتي كه شما راه مي‌رويد، فشار روي پاها بيش از آنچه كه وزن بدن وارد مي‌كند، است. هنگام دويدن اين فشار مي‌تواند به چهار برابر برسد. اگر شما چاق هستيد، با مواجهه با هرگونه احساس ناراحتي در پا به پزشك مراجعه كنيد.

ساير بيماری ها:
از ديگر اختلالاتي كه بروزشان مي‌تواند با مشكلاتي در پا شروع شود، مي‌توان به تب روماتيسمي، اختلالات گردش خون و بيماري‌هاي عصبي اشاره کرد كه در آينده درباره آنها بحث خواهد شد.
اما به ياد داشته باشيد، كساني كه به مشكلات پاي خود اهميتي نمي‌دهند، بي‌ترديد به ساير نگراني‌هاي موجود درباره سلامتي‌شان نيز توجهي نخواهند داشت.
منبع: WWW. drshoel. com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید