صنعت چرم را باید با تغییرات روز به پیش برد

0
43
مهدی یوسفی‌فر مدیرعامل نوین چرم
مهدی یوسفی‌فر مدیرعامل نوین چرم

مدیرعامل نوین چرم در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش تاکید کرد:صنعت چرم را باید با تغییرات روز به پیش برد

واقعیت این است که در هر صنعتی، بزرگ یا کوچک، وقتی برای تولیدکننده هدف مشخص باشد و تمام تلاش و همت خودش را به کار گیرد، انتظاری جز موفقیت نمی‌توان ‌داشت. این رویکرد همیشه ساری و جاری است و البته سختی مسیر با همراهی خانواده قابل تحمل‌تر خواهد شد‌. در شرایط کنونی که اقتصاد چه در سطح خرد و چه کلان با معضلات گوناگون روبه‌روست، تلاش برای ماندگاری تحسین‌برانگیز است و اگر تولیدکننده پا را از تلاش برای بقا فراتر بگذارد و به دنبال توسعه و به‌روزرسانی باشد، ستودنی می‌شود.
در این شماره از مجله اخبار صنعت چرم و کفش، پای صحبت‌های مهدی یوسفی‌فر مدیرعامل نوین چرم به عنوان یکی از برندهای مطرح محصولات چرمی کشور و همسرشان نشستیم تا برای ما از تجاربی که در این راه کسب کرده و مسیری که در پیش‌رو دارند، بگویند.

مهدی یوسفی‌فر در مورد محصولات چرمی ایرانی و صادرات به سایر کشورها می‌گوید: واقعیت این است که هزینه تمام‌شده محصولات چرمی در ایران ‌بالاست؛ از این‌رو محصولات ما جذابیت قیمتی برای خارجی‌ها ندارد. بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولات ما دلایل گوناگونی از بهره‌وری پایین نیروی کار گرفته تا در دسترس نبودن مواد اولیه دارد. ما در این بخش حتی توان رقابت با ترکیه را هم نداریم، چون تولیدکننده‌های ترک از یک سو به وفور به مواد اولیه دسترسی دارند و از سوی دیگر، تجربه فعالیت در اقتصاد آزاد را دارند.
در این میان از یک‌سو بهره‌وری نیروی انسانی ما بسیار پایین است و زمان از دست رفته زیادی حین کار داریم، نیروها به راحتی قواعد را نادیده می‌گیرند، تمرکزشان بر کار کمتر شده و مشکلات متعدد دیگری در این بخش وجود دارد. به جرأت می‌توان گفت بزرگ‌ترین چالش صنعت ما در حال حاضر، چالش نیروی انسانی است. از سوی دیگر، برای تامین مواد اولیه باید مسیر سختی را طی کنیم که باعث شده هزینه تمام‌شده محصولات ما افزایش قابل‌توجهی داشته باشند که آنها را از ‌مزیت رقابتی برای صادرات دور می‌کند. در نهایت شرایط به‌گونه‌ای پیش‌رفته که کشورهایی مانند ترکیه، بنگلادش، هندوستان، ویتنام و… در بازارهای صادراتی جای ایران را گرفته‌اند.
مهدی یوسفی‌فر در پاسخ به این سئوال که برای توسعه بازار و فروشگاه‌های خود چه برنامه‌ای دارید می‌گوید: به اعتقاد من صنعت چرم اشباع شده است و باید نسبت به این موضوع آگاه باشیم. در حال حاضر در مقابل کفش‌های سنگین چرمی، شاهد عرضه محصولاتی سبک با تلفیق پارچه و چرم هستیم. کشوری مانند ایتالیا به سمت تولید محصولات سبک حرکت کرده، اما ما هنوز محصولات چرم سنگین تولید می‌کنیم. واقعیت این است که سرعت تغییرات بسیار است و ما قدری از مد عقب افتاده‌ایم. متولیان امر و به‌ویژه مدیر کل نساجی و پوشاک باید به این روند توجه داشته باشند. باید به نقش هیات‌های تجاری در جبران این عقب‌ماندگی بها بدهیم.
مدیرعامل برند نوین چرم درباره پیشرفت احداث کارخانه نوین چرم در ورامین می‌گوید: کارخانه در ۱۰ سالن احداث شده و در حال چیدمان ماشین‌آلات آن هستیم. بخش بسیاری از طرح احداث کارخانه انجام شده و برای شهریور ماه سال آینده افتتاح می‌شود. این کارخانه در فضای ۵۰ هزار متری احداث شده که مانند یک شهر امکاناتی مانند سوپرمارکت، مهدکودک، ورزشگاه ۲ هزار نفری، زمین تنیس، جاده تندرستی و…. دارد. در حال حاضر چمن مصنوعی آن در حال انجام است. در فاز اول بهره‌برداری از این واحد ۱۲۰۰ نفر از بانوان مشغول به کار می‌شوند. در حال حاضر ۳۰ درصد این واحد فعال شده و روزانه ۲۰۰ کت چرمی در آن تولید می‌شود.
در این مجموعه بخش مجزایی در سه طبقه ۲۲۰ متری برای طراحان در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه کارها در جهان بسیار متفاوت شده است، ما در سال اول و در ابتدا زیره و رویه را مونتاژ می‌کنیم تا در ادامه بتوانیم دانش فنی را از ترکیه وارد کنیم و در واحد آموزش مجموعه، نیروها را آموزش دهیم تا به روز شویم. واقعیت این است که کار، کار راحتی نیست.
در سفری که به ژاپن داشتم علاقه‌مندی به کار و فرهنگ کار آنها برای من بسیار عجیب بود. اینکه در حین کار خطا نداشتند. آنجا فهمیدم که علاقه‌مندی و فرهنگ کار بسیار مهم است.
در هر صورت، کار سختی است که از دو بخش می‌توان آن را دید؛ یک بخش این که کار چرم بسیار پرمشقت است و در حال حاضر که افراد به ‌دنبال کارهای راحت‌تری هستند، شغل مورد انتخابشان نیست، به همین دلیل می‌گوییم که صنعت دباغی و صنعت کیف و کفش در معرض خطر است. ترکیه از این مرحله عبور کرده و چون بر صنعت خودرو تمرکز کرده و از سویی هم نیروی کار ندارد، دیگر خودش تولید نمی‌کند و کیف و کفش به هندوستان را می‌فرستد. در این شرایط و با این مسیر سخت، عشق و علاقه تنها عاملی است که ما را در این‌ صنعت نگه داشته است.
وی در پاسخ به این پرسش که پروژه خانه نوین چرم به کجا رسید، گفت: حدود یکی، دو سال روی این ‌پروژه کار مطالعاتی انجام دادیم و در حال حاضر هم حدود دو سال است که فروشگاه‌مان را در بازار مبل یافت‌آباد افتتاح کرده‌ایم. در کل خوب است هر چند که مشتری‌های آن خاص هستند و ممکن است به عنوان مثال در هفته ۵ تا مشتری داشته باشیم که تنها یکی از آنها خریدار باشد.
مهدی یوسفی‌فر در مورد این که از چه چرمی برای تولیدات خود استفاده می‌کند، می‌گوید: وضعیت چرم خوب است. ما از چرم داخلی استفاده می‌کنیم. از آقایان حسن‌زاده، بنابیان، ترکمان، مهاجر، نفر و …. جنس خوب می‌گیریم و بر همان اساس قدری قیمت محصولات افزایش دارد. البته با توجه به زحمت زیاد کار عدد قابل توجهی نیست. چرم خامی که با استاندارد صنعتی کشتار شده و آسیب ندیده باشد در تولید محصول اثرگذار است. کیفیت چرم بالاتر باشد بهتر است و به‌صرفه‌تر چون کیفیت پایین‌تر، پرتی بیشتری هم دارد‌. مواد ایرانی باشد یا ترک یا هندی در کیفیت چرم تاثیر دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که بیشتر با چه کسانی کار می‌کنید و آیا محدودیتی در این زمینه قائل هستید گفت: اگر در چارچوب اقتصادی، شخصیت قابل قبولی نداشته باشید، نمی‌توانید در یک سیستم دوام بیاورید. اینکه نمی‌توانیم با برخی‌ها کار کنیم شاید حسادت ‌برانگیز است و البته با کسانی که کار می‌کنیم، چون با تنوع کم اما در تیراژ بالا سفارش داریم،‌ همیشه کار هست و این موضوع هم بی‌تاثیر نیست.
در حال حاضر نه به تشویق‌های این صنعت دلخوش می‌کنم و نه به حرف‌ها اهمیت می‌دهم چون هدفم مشخص است، می‌دانم کجا می‌خواهم بروم و اینکه مسیر سنگلاخ است و اذیت خواهم شد، اما مهم این است که به هدفم برسم. از سویی هم زیاد به حرف و حدیث‌ها توجه نمی‌کنم، چون معتقدم زمان همه‌چیز را نشان خواهد داد.
در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون دلار برای کارخانه هزینه کرده‌ام، چون صنعت ما در این بخش چنین ظرفیتی را کم داشت. مسیر حرکت به سمت توسعه‌یافتگی است و قطعا مهدی یوسفی‌فر به تنهایی در مسیر توسعه‌یافتگی کاری از پیش نخواهد برد.
در کنار تلاش‌های مهدی یوسفی‌فر، حضور قدرتمند همسرشان هم بسیار تاثیرگذار بوده است. خانم لیلا شهسواری در پاسخ به این پرسش که چه ویژگی موجب شده تا شما چنین حضور پررنگی داشته باشید و چه صحبتی با سایر بانوان دارید گفت: همسرم برای رسیدن به اهدافشان بسیار تلاش کرده‌اند. ما عمیقا یکدیگر را درک می‌کنیم البته چون ایشان درگیری‌های کاری بیشتری دارند، من باید بیشتر ایشان را درک کنم. مهم‌تر از همه اینکه تلاش کردم در حوزه فعالیت‌هایی که دارد، محدودشان نکنم.
واقعیت این است که همواره به عملکرد ایشان اعتماد و اعتقاد دارم. از سختی‌های مسیر آگاه هستم، اما در نهایت می‌دانم‌ که موفق خواهد شد. به او اعتماد دارم و می‌دانم مسیر درست را خواهد رفت، چون با برنامه‌ریزی و فکر‌‌شده پیش می‌رود. شاید گاهی اوقات از مسیری که انتخاب کرد‌ه است، ترس داشته باشم و سختی‌های آن را بیشتر ببینم، اما ایشان چون با فکر حرکت می‌کند سختی‌های مسیر را در ذهنش حل کرده و در این مسیر قدم گذاشته است‌.
موفقیت ایشان یعنی من هم موفق شده‌ام و سهمی در آن موفقیت دارم. همین که بچه‌ها به پدرشان افتخار می‌کنند، برای من کفایت می‌کند. البته ایشان غیر از کار برای زندگی‌اش هم با تمام وجود تلاش می‌کند و دوست دارد زندگی‌اش در سطح خوبی باشد.
مهدی یوسفی‌فر در پایان می‌افزاید: اگر اعتماد باشد هر کاری با یک توضیح ساده قابل قبول می‌شود، چراکه همسر شما درک می‌کند، همیشه اعتماد کار را به پیش می‌برد.
نکته مهم این است که من هیچ‌وقت شریک نداشتم، شریک ترمز کار است. کسانی که تنها به موفقیت رسیده‌اند، سرعت کارشان هم بیشتر است. در برندسازی وجود موضوعاتی که فکر و آرامش را بر هم بزند، موفقیت را دور از دسترس می‌کند و مسیر سخت می‌شود. شراکت یعنی قبول تفکرات مختلف. هم شریک زندگی و هم شریک کاری می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید