صنعت کفش از نبود افراد متخصص رنج می‌برد

0
66
صنعت کفش
صنعت کفش

میر حبیب موسوی تولیدکننده و فعال حوزه کفش، به مدت ۳۲ سال است در این صنعت مشغول به کار است. وی متخصص در زمینه مواد پلی‌یورتان و کار با دستگاه‌های تزریق است و معتقد است که تولیدکنندگان در این صنعت باید به خوبی درباره مواد اولیه و روش استفاده از آن آگاهی داشته باشند.

همه نقدی بفروشند، روال بازار بهم نمی‌ریزد
میر حبیب موسوی در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: تولیدکننده در بازار کساد کار می‌کند، بنابراین ضرورت دارد که در چنین بازاری به صورت نقدی معامله انجام بدهد. ما هم فروش نقدی داریم، زیرا نمی‌توانیم برای گرفتن پول به کسی زمان بدهیم. نقدی کار کردن در شب عید دشوار است تنها نمی‌توان شب عید نقدی کار کرد، چراکه بازار در کساد است. کفاشی هم که جنس می‌خواهد باید حساب ما را به‌صورت نقدی حساب کند. ما از ابتدا اعلام می‌کنیم که نقدی کار می‌کنیم تا تولیدکننده تکلیف خودش را بداند. برخی‌ها فقط شب عید برخی اقدام به نقدفروشی می‌کنند و زمانی که بازار کساد است به صورت چک معامله می‌کنند.
این تولیدکننده در ادامه افزود: تولیدکنندگان زیره به صورت چکی مواد خریداری می‌کنند از مهرماه تا اسفندماه تولید می‌کنند و به کفاش‌ها می‌دهند و در اسفندماه چک‌ها را می‌گیرند که این روال بسیار اشتباه است. برخی مدعی می‌شوند که بعد از شب عید نقد کار می‌کنیم و با این ادعا در حقیقت روال حلقه را به‌هم می‌زنند. کارخانه‌دار نمی‌تواند این روال را قبول کند و عنوان می‌کند در این بازار کساد نقد ندارد. زیره‌فروش عنوان می‌کند تا حالا چک قبول می‌کردید شب عید چرا قبول نمی‌کنید. چرا از اول چک قبول می‌کردید. این اتفاقات درگیری درون صنفی ایجاد کرده است؛ این درحالی است که هر یک از تولیدکننده‌ها چک بدهند، در عوض قیمت‌ها را هم بالا می‌برند که در کل روال اشتباهی است.
موسوی با اشاره به اين موضوع که نباید به‌خاطر یک مشتری، مشتری دیگری را اذیت کرد، گفت: با این کسادی بازار، روال چک در بازار رواج یافته، درحالی‌که اگر مواد فروش از ابتدا عنوان کند که نقدی می‌فروشد تکلیف همه روشن می‌شود؛ زیرا با توجه به نبود نقدینگی، ماندن در بازار بسیار سخت است.
وی همچنین افزود: ما گاهی از قیمت محصول خود کم می‌کنیم تا نزد مشتری بی‌اعتبار نشویم.
این فعال حوزه کفش در در پاسخ به این پرسش که وضعیت پی‌یو در ایران چگونه است، گفت:  هم‌اکنون بازار پی‌یو ایران، به دلیل تولید و فروش وضعیت خوبی دارد، ولی با اینکه تولیدات پی‌یو در داخل زیاد شده است، اما بازهم تولیدکننده به لحاظ کیفیت و ارائه خدمات اذیت می‌شود. البته کیفیت بد نیست، ولی کیفیت تمام مواد ثابت نیست. برخی تولیدکنندگان کیفیت مواد خوبی ندارند و تاوان آن را مشتری و تولیدکننده می‌دهد.
موسوی ادامه داد: برخی تولیدکنندگان محصولاتشان کیفیت خوبی ندارد، کسی که پی‌یو بی‌کیفیت می‌سازد، خودش تاوان این موضوع را نمی‌دهد و آن را به گردن تولیدکننده کفش می‌اندازد. در گذشته نمونه پی‌یو را به صورت مجانی به کارخانه‌دار می‌دادند، اما هم‌اکنون این‌گونه نیست و بابت آن پول می‌گیرند و اگر مشتری با مشکلی روبرو شد، تاوان هم پرداخت نمی‌کنند.
وی در ادامه با ابراز گلایه‌مندی از اتحادیه‌ها خاطرنشان کرد: من هیچ‌گاه ندیدم که یک اتحادیه بابت بی‌کیفیتی، تولیدکننده‌ها را جریمه کند.
موسوی ادامه داد: مواد نمونه باید به صورت رایگان در اختیار تولیدکننده قرار گیرد و در صورت آزمایش، درخواست مواد بیشتری داشته باشند. برخی از تولیدکنندگان مواد اولیه به‌جای اینکه افراد متخصص را برای صحبت کردن با تولیدکننده بفرستند، خودشان با تولیدکننده صحبت می‌کنند.

نبود متخصص
وی با تاکید بر این موضوع که بعد از ۳۲ سال فعالیت در حوزه پلی‌یورتان، همچنان مدعی نیستم که در زمینه ماشین‌آلات آگاهی دارم، گفت: یک نفر که دارای مدرک لیسانس حسابداری است با گذراندن یک دوره نمی‌تواند کارشناس حوزه ماشین‌آلات شود. برخی از موادسازان و ماشین‌سازان که تخصص بالایی ندارند، وارد این حوزه شده‌اند و تاوان ناآگاهی آنها را باید تولیدکننده‌ای که از این مواد یا از این ماشین‌آلات استفاده می‌کند، بپردازد.
موسوی تاکید کرد: بخش تحقیق و توسعه باید با تمرکز بیشتری روی کیفیت محصول کار کند. صنعت کفش از نبود افراد متخصص در این حوزه رنج می‌برد.

علم و تجربه با هم جواب می‌دهند
وی با اشاره به این موضوع که باید به افراد این صنعت آموزش بدهیم، تاکید کرد: من با وجود این همه سابقه فعالیت در این حوزه، همچنان در حال یادگیری هستم. هم به صورت علمی و هم به صورت تجربی باید بتوانیم دوره‌های آموزشی برگزار کنیم و از صفر تا صد مسائل این حوزه را آموزش بدهیم. با حضور مهندسان مختلف، کلاس می‌تواند حالت چالشی هم پیدا کند. حتی می‌توان سی‌دی‌های آموزشی تهیه کرد. یا می‌توان در فضاهای مجازی مسائل تخصصی مطرح کرد و به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ داد.
وی همچنین افزود: هر موادی را با هر دستگاهی می‌توان تولید کرد، به این شرط که کننده کار آگاه باشد.
موسوی در پایان تاکید کرد: اگر افراد علم و تجربه را با هم تلفیق کنند، افراد موفقی خواهند شد. تنها با علم و تنها با تجربه نمی‌توان پیش رفت. همچنین تولیدکنندگان باید روش استفاده از تمام موادها را یاد بگیرند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید