به رشته تحصیلی دانشگاهی کفش نیاز داریم

0
41
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران

رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: به رشته تحصیلی دانشگاهی کفش نیاز داریم

اتحادیه کفش ماشینی تهران، جزو یکی از اتحادیه‌های فعال است؛ رئیس این اتحادیه بیش از هر امری بر موضوع آموزش تاکید دارد و معتقد است که باید در دانشگاه‌ها رشته‌ای تحصیلی به نام کفش ایجاد شود و در این راستا نیز تلاش‌هایی انجام می‌دهد.
دکتر علی اژدرکش رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: در طول هر ماه بین ۳۵ تا ۴۰ نفر به اعضای اتحادیه اضافه می‌شوند. در اتحادیه تعداد جواز ما بسیار بالاست.
اژدرکش در پاسخ به این پرسش که حضورتان در اتحادیه به چه میزان است،گفت: موقعیت رئيس اتحادیه اجرایی نیست و همه روسای اتحادیه کسب و کار خودشان را دارند. در حقیقت رئيس اتحادیه همانند وزیر خارجه می‌ماند، اگر وزیری در وزارتخانه خودش نشسته باشد، یعنی کاری انجام نمی‌دهد، وزیر خارجه باید مدام در حال سفر به کشورهای مختلف باشد و سیاست‌ها را به پیش ببرد.
وی درباره فرآیند کار اتحادیه عنوان کرد: در اتحادیه برای جواز دادن، فرآیند آن در  سامانه طی می‌شود و به تائید اتحادیه می‌رسد و در نهایت امضا و در جلسه هفتگی هیات‌مدیره مصوب می‌شود.‌ بازرس‌ها همچنین کار خود را انجام می‌دهند. مجوز حراج و فروش فوق‌العاده همه در فرآیند اداری تعریف‌ شده است که به‌صورت آنلاین تایید می‌شوند.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران ادامه داد: اصل کار ما در اتحادیه مذاکره با بخش‌های مختلف از جمله بدنه دولت است که با این بخش بسیار کار داریم. در حال مهیا کردن بازارهای صادراتی و ایجاد حرکت‌های خوب در این راستا هستیم.
الکترونیکی کردن اتحادیه‌
اژدرکش یادآور شد: نخستین اتحادیه‌ای هستیم که اتحادیه را الکترونیکی کرده‌ایم تا از طریق درگاه کار مجوزها را انجام دهیم.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که از آن‌جا که وظیفه من تنها مربوط به کسب و کار خودم نیست، گفت: هر فضایی که پیدا کنم به اتحادیه کمک کند، حتما دریغ نکرده و آن را در اختیار جمع قرار خواهم داد و خودم اگر در آن جمع باشم، در آخر صف می‌ایستم. یکی از افتخارات من روزی است که کمک‌های من برای کسی مفید واقع شود.

حضور در نمایشگاه‌ها، فرصتی که باید ایجاد کرد
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران با اشاره به اینکه هم‌اکنون در نمایشگاه آی‌مد حضور داریم، گفت: از جایگاه اتحادیه این نمایشگاه را گرفته‌ایم. این نمایشگاه ظرف چندین جلسه و مذاکره برای ما به نتیجه رسیده است تا بتوانیم آن را با شرایطی ویژه برای همکاران مهیا کنیم، در حقیقت این نمایشگاه نتیجه تعامل و ایجاد ارتباط ما بوده است.
اژدرکش در ادامه تاکید کرد: یکی از اهداف ما در زمینه قیمت چه در نمایشگاه‌های خارجی و چه نمایشگاه‌های داخلی، آن است که اعضا با کمترین هزینه در نمایشگاه حضور داشته باشند، چراکه نمایشگاه‌ها با قیمت دلار برای شرکت‌کنندگان گران تمام می‌شود. هر پولی که از این صنعت خارج شود، به ضرر همه است؛ بنابراین تلاش می‌کنیم تا همکاران با حداقل هزینه ممکن، شانس خود را برای حضور در نمایشگاه امتحان کنند.
وی افزود: تلاش می‌کنیم در نمایشگاه حضور ایران را پررنگ‌تر ‌کنیم، از این‌رو در نمایشگاه ۳۵۰ متر غرفه داریم و این موضوع نشان‌دهنده شان و شخصیت ماست. در سالن نمایشگاه نیز در جای خوبی غرفه گرفته‌ایم و برندهای خوبی در اطراف ما قرار دارند. ما در حال حرکت در این مسیر هستیم و این فضا برای ما باز شده است؛ برای اینکه به‌تدریج حضور ایران در چنین نمایشگاه‌هایی جا بیفتد و نهادینه شود، باید تلاش کنیم. البته قیمت نمایشگاه‌های خارجی بالاست؛ از این‌رو در این نمایشگاه‌ها باید ایجاد درآمد کرد تا کارکرد خود را داشته باشد.

چانه‌زنی برای پرداخت منصفانه مالیات
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران در پاسخ به این پرسش که در راستای مالیات چه اقداماتی انجام داده‌اید، خاطرنشان کرد: مالیات در شرح وظایف اتحادیه نیست و جزو وظایف اتاق اصناف و اداره مالیات است که باید به توافق برسند؛ در این راستا اتحادیه‌ها نقش مشورتی دارند که نظر خود را در بخش ضرایب به اتاق اصناف می‌دهند. البته ما می‌پذیریم که سیاست کلی کشور و دولت تغییر از درآمدهای نفتی به سمت درآمدهای مالیاتی است، اما ایراد ما به نحوه مالیات‌گیری است. با توجه به شرایط بازار با احترام به سیاست‌های کلی که دولت باید هزینه نظم و انضباط را دریافت کنند، درخواست داریم صنایع کوچک و ضعیف بیشتر مورد تشویق قرار گیرند، در حقیقت تمام چانه‌زنی در این سمت و سو است؛ وگرنه ما به این موضوع آگاه هستیم که وظیفه ملی و شرعی ماست که مالیات پرداخت کنیم، اما تمام چانه‌زنی ما برای پرداخت منصفانه مالیات است.

آموزش پراکنده، جوابگوی صنعت کفش نیست
اژدرکش در پاسخ به این‌ پرسش که نقش اتحادیه‌ در زمینه آموزش چیست، گفت: در مورد آموزش، اتحادیه بسیار می‌تواند مفید و موثر باشد. البته باید به این موضوع توجه داشت که آموزش بودجه بالایی را می‌طلبد. هرچند بحث من با مراجع آموزشی، یکی آموزش متوسطه و دیگری آموزش عالی است. در کنار این دو وزارتخانه، وزارت بهداشت و پزشکی نیز قرار دارد. بحث ما این است که آموزش و متولی آموزش عالی، نگاه ویژه به صنایعی که در حال رشد هستند، داشته باشند، چراکه از این منشا است که باید مشکل آموزش را حل کرد؛ چراکه ارتباط برخی شرکت‌ها با برخی مراکز آموزشی، مسئله را حل نخواهد کرد. باید همان‌گونه که در دانشگاه‌ها مهندس جامدات یا مکانیک داریم، مهندس کفش نیز داشته باشیم و این کار به تنهایی از عهده یک اتحادیه برنمی‌آید. تمام تلاش ما این است که این رشته وارد ساختار دانشگاه شود.
وی افزود: باید این مسیر سخت دانشگاهی شدن رشته کفش را طی کنیم. وظیفه دانشگاه تربیت نیروی انسانی برای صنایع کشور است؛ زیرا تمام اتفاقاتی که در صنعت روی می‌دهد، به صورت پراکنده است. فنی و حرفه‌ای یا پیام نور یا کارخانه‌ای یک یا دو دوره برگزار می‌کنند و بعد آن دوره به پایان می‌رسد و این کارها به‌صورت کارگاهی است و سمت و سوی آکادمیک ندارد که بتواند نیروی انسانی مورد نیاز در این صنعت را آموزش دهد.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران تاکید کرد: جلسه‌ها و پیگیری‌های بسیاری برای رشته تحصیلی کفش انجام داده‌ایم و این موضوع را مطرح کرده‌ایم که صنعت کفش حداقل در مقطع کارشناسی بین ۱۲ تا ۱۵ رشته رسمی از تولید تا فروش لازم دارد. ممکن است در مرحله کارشناسی ارشد این تعداد رشته تحصیلی به ۴ تا ۵ رشته برسد. در مقطع دکترا نیز می‌توان رشته ایجاد کرد.
اژدرکش ادامه داد: حداقل در استان‌هایی که صنعت کفش فعال است، می‌توان از طریق کنکور سراسری، دانشجو جذب کرد تا بعدها در اختیار این صنعت قرار بگیرند. ما به شدت به این موضوع نیاز داریم و من برای محقق شدن آن‌ تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم.
وی گفت: یکی از طرح‌های ما آمایش سرزمين برای وزارتخانه است تا استان‌هایی که در این مسیر قرار دارند، فعال شوند. این موضوع توجیه اقتصادی دارد؛ چراکه اگر زنجیره تامین در آنجا قرار بگیرد، تولید به‌صرفه‌تر خواهد بود، از این‌رو می‌توان در دانشگاه همان استان‌ها رشته کفش تاسیس کرد.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران با تاکید بر این موضوع که اتحادیه متولی واحدهای کوچک و متوسط است، گفت: در کارخانه پروانه بهره‌برداری از شرکت شهرک‌ها گرفته می‌شود. بهترین کار ما این است که یک کارخانه کوچک را تبدیل به  کارخانه متوسط و کارخانه متوسط را تبدیل به واحد بزرگ کنیم. هیچ اتحادیه‌ای متولی شهرک صنعتی نیست و شهرک صنعتی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این واحدها با پروانه بهره‌برداری این وزارتخانه کار می‌کنند نه جواز کسب تولید.
ما باید با کسی فعالیت داشته باشیم که در حیطه کاری ما قرار دارند. تولیدکننده شهری کوچک، زیر نظر اتحادیه است و اگر واحد بزرگ شد، کار بهتر آن است که آن را به سمت شهرک صنعتی پیش ببریم.
شهرک‌های صنعتی در بیرون شهرها هستند و در حیطه اختیار اتحادیه‌ها قرار ندارند. اتحادیه مدعی است اگر واحدها به شهرک صنعتی می‌روند باید با جواز اتحادیه باشد، در غیر این صورت اگر کس دیگری پروانه بهره‌برداری بیاورد، اتحادیه چرا باید آنها را به شهرک صنعتی بیاورند و اینجا نقطه شروع اختلاف است‌. در هر صورت شهرک‌های صنعتی در کشور قانونی هستند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در اتاق تهران و ایران حضور نیافتید، گفت: دوستان اکثرا برای حضورم در اتاق تهران و ایران به من عنایت داشتند و من ترجیح دادم کار خودم را داشته باشم، چراکه چندان ولع قدرت و صندلی را ندارم. به اندازه کافی جای برای خدمت و کار دارم و ترجیح دادم که تمرکزم روی صنعت کفش باقی بماند. بدون شک در اتاق، دوستانی عالم‌تر و داناتر از من نیز وجود دارند.

انجمن کفش ایران، نگاه ملی در این صنعت را دنبال می‌کند
انجمن ملی کفش و صنایع وابسته ایران از حدود دو سال پیش تاسیس شده است تا بتواند نگاه ملی به صنعت کفش داشته باشد؛ این نگاه ملی، با دور هم جمع شدن تولیدکنندگان و اتحادیه‌های مختلف کفش حاصل می‌شود.
درباره راه‌اندازی این انجمن، علی اژدرکش رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: از حدود دو سال پیش ما انجمن ملی کفش و صنایع وابسته ایران را تشکیل دادیم تا بتوانیم از این طریق اتحادیه‌های مختلف از شهرهای مختلف را دور هم جمع کنیم. نمایشگاه آی‌مد یکی از نتایج این انجمن است که غرفه انجمن در این نمایشگاه برپاست.
علی اژدرکش در ادامه خاطرنشان کرد: تمرکز من صرفا روی شهر تهران نیست و اگر در هر جایی نمایشگاه برگزار شود، از جمله در مشهد، تبریز، قم و اصفهان از طریق انجمن دوستان را در جریان قرار می‌دهیم. نگاه ما تنها به شهر تهران نیست و در این انجمن باید نگاه چند شهری حفظ شود. انجمن همانند ان‌جی‌اوها در شرایط سخت اقتصادی مسیر خود را پیش می‌برند.
در این راستا بودجه بسیار مهم است، از این‌رو شاید این انجمن با سرعت دلخواه پیش نرود، ولی مسیر با تداوم به پیش می‌رود. در کل انجمن‌ها و ان‌جی‌اوها نیاز به زمان دارند و یک شرکت سهامی خاص نیست که با حضور یک نفر پیش برود، بلکه نیازمند اجماع و حرکت است.
وی با تاکید بر این موضوع که این انجمن، انجمن جوانی است و نیازمند یک انتخابات جدید هستیم تا این انجمن جوان به‌تدریج به پیش برود، خاطرنشان کرد: انتخابات بعدی این انجمن، سال آینده برگزار خواهد شد‌.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران با تاکید بر این موضوع که ما از طریق این انجمن می‌توانیم کارهای بیرونی و بین‌المللی را به پیش ببریم، گفت: حدود ۳۰۰ شرکت عضو این انجمن شده‌اند، درحالی‌که در روز اول حدود ۶۰ تا ۷۰ شرکت عضو انجمن بودند که اعضا از شهرهای مختلف با من به عنوان مسئول انجمن در ارتباط هستند.
اژدرکش افزود: ما در انجمن به دنبال تفکر فراگیر هستیم و اجازه نمی‌دهیم یک گروه بر انجمن غالب شود تا هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر سایز کوچک و بزرگ و هم از نظر زنجیره تامین، در این صنعت گستردگی مورد نظر را در نظر گرفته باشیم؛ بنابراین در روز اول در تنظیم اساسنامه با وزارت کار روی این موضوع تاکید داشتم که اگر روزی من در انجمن نباشم همه نگاه‌ها در اداره انجمن دخالت داشته باشند. از شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش خصوصی تا اتحادیه‌ها حضور داشته باشند.
وی در ادامه توضیح داد: زمانی که بخواهید عضو شوید مانند اتاق اصناف باید رئيس اتحادیه باشید. ولی وقتی رئيس اتحادیه رفت عضو علی‌البدل جانشین وی می‌شود. این در اساسنامه عنوان شده است.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران تاکید کرد: کارهای بزرگ را اتحادیه‌ها یا انجمن‌ها انجام نمی‌دهند و این انجمن‌های کشوری هستند که می‌توانند در سطح کشوری تاثیرگذار باشند و بتوانند در مجامع بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.
وقتی بخواهیم در خارج از ایران صحبت کنیم بدون شک فرد استاندار را نخواهیم فرستاد، بلکه مقام وزارتخانه باید فرستاده شود. این انجمن در همین مسیر است و نگاه کشوری را دنبال می‌کند و دوستان از تبریز، اصفهان، مشهد و… همگی در این انجمن حضور دارند. در انتخاب افراد برای اعضای هیات‌مدیره، از میان تولید‌کنندگانی که انگیزه رشد دارند، افراد را انتخاب کردیم.
اژدرکش در پاسخ به این پرسش که آیا دولتمردان اعضای انجمن را شناخته‌اند، گفت: اکثر دعوت‌نامه‌های من با عنوان انجمن است. در این راستا با ترکیه، روسیه و ایتالیا نیز مذاکره‌هایی انجام می‌دهیم که همه با عنوان انجمن است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز این انجمن را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: با انتخاب هیات‌مدیره جدید انجمن، بدون شک انجمن با سرزندگی بیشتر ادامه مسیر را در پیش خواهد گرفت. البته شرایط اقتصادی روی ان‌جی‌اوها بسیار موثر است.
با توجه به تعرفه‌های ترجیحی که در کشورهای اوراسیا داریم و بازار پرظرفیت که در اطراف داریم ما باید بتوانیم از طریق انجمن اقدامات مثمرثمری انجام بدهیم.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی تهران در پاسخ به این پرسش که از طریق این انجمن برای برگشت ارز صادرات می‌توان اقداماتی انجام داد، گفت:‌ اتحادیه‌ها نقش کمتری در این زمینه دارند و در واقع اتحادیه‌ها نقش مشاوره‌ای دارند. اما می‌توانند اقداماتی انجام بدهند.
اژدرکش در ادامه افزود: این سیاست که مواد اولیه ارز ترجیحی ندارد و با ارز آزاد تهیه شود، یک سیاست کشنده برای تولیدکننده است، چراکه همه صادرکنندگان خودشان تولیدکننده نیستند که بخواهند ارز را تبدیل به مواد کرده و مواد را تبدیل به کالای نهایی کنند.
در کل باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری کرد که تامین ثروت و منفعت برای تولیدکننده باشد، اگر قرار است صرفا به نفع بانک مرکزی باشد که تولید از بین می‌رود. در این راستا نیز جلسه مثبتی با مشاور وزیر داشتیم و در این راستا قول‌های مثبت به ما داده‌اند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید