دولت، پشت صنعت کفش را خالی کرده است

0
912
عباس مقتدايی، نماينده اصفهان و نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامي

عباس مقتدايی، نماينده اصفهان و نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامي در خصوص صنعت کفش اصفهان گفت:دولت با عدم انجام تعهدات خود در راستاي حفظ کارگران واحدهاي توليدي عملا پشت صنعت کفش را خالی کرده است افزود: به عبارت ديگر در عمل دولت به رونق صنعت کفش توجه نکرده و تداوم بي‌تفاوتي دولت مي‌تواند بازار کفش ايران را دچار آسيب‌هاي بيشتري کند.

اخبار صنعت چرم و کفش – اين صنعت در ايران يکي از صنايع شناخته شده است و بر اساس آمار، در سطح جهاني رتبه 12 را داريم و شهرهای نامداری همچون تبريز و مشهد در اين صنعت نامی هستند. از سوي ديگر چرخه توليد و توزيع کفش و محصولات آن داراي سابقه ديرينه است و در بخش‌هايي نيز برندهاي قابل توجهي دارد.

مقتدايي در پاسخ به اين سوال که چگونه مي‎توانيم با سفارت‌ها رايزني کنيم که از صنعت حمايت کنند، گفت: قطعا حمايت از اين صنف يکي از ضرورت‌هاي امروز کشور است اما متاسفانه در زمينه توزيع، بازاريابي و مباحثي که رونق صنعت کفش را به دنبال دارد جزو کشورهاي ضعيف هستيم که اين موضوع را وزارت صمت بايد متولي‌گري کند. البته رايزنان اقتصادي مي‌توانند در اين بحث نقش داشته باشند، ليکن نکته اينجا است که اکنون تعداد رايزنان اقتصادي ايران در برخي کشورها تقريبا به اندازه انگشتان يک دست است.

وي افزود: از سوي ديگر در ساير کشورها رايزن اقتصادي و يا وابسته بازرگاني تجاري که بتواند اين امور را جبران کند و از جمله مباحث کفش را پيگيري کند نداريم. از اين جهت در هفته‌هاي گذشته مذاکراتي را با وزير امور خارجه و با سرپرست وزارت صمت داشته‌ايم تا بتوانيم در اين جهت حجم بالاتري از فعاليت را مشاهده کنيم.

مقتدايي خاطرنشان کرد: در اين زمينه حتما گام‌هاي موثري برداشته خواهد شد اما واقعيت اين است که اکنون دولت نيز بايد جنب و جوش بيشتري داشته باشد. مجلس آمادگي اين را دارد که هر اقدام نظارتي را  براي رونق تجارت و تحقق خواسته‌هاي دولت انجام دهد اما در هر صورت دولت بايد پيشقدم شود.

حمايت‌های عملياتی وزارت صمت از صنعت کفش ضروری است

نماينده اصفهان در خصوص صنعت کفش اين شهر اظهار داشت: در کنار شهرهايي همچون تبريز، مشهد، همدان و قم، استان اصفهان نيز در زمينه توليد کفش و توليدات جانبي مرتبط با کفش از ظرفيت‌هاي قابل توجهي برخوردار است. به طوري که در حال حاضر اصفهان بزرگترين توليدکننده کفش مصنوعي شناخته مي‌شود و جايگاه خوبي دارد.

مقتدايي افزود:  الان 1300مجموعه کوچک و بزرگ در قالب تعاوني‌ها و اتحاديه‌ها در اصفهان مشغول به فعاليت هستند. همچنين 20 کارخانه مهم توليد در اصفهان فعالند که اگر مورد حمايت قرار نگيرند بويژه به دليل شيوع کرونا بخشي از آنها ممکن است دچار آسيب جدي شوند.

وي با بيان اينکه دولت با عدم انجام تعهدات خود در راستاي حفظ کارگران اين واحدهاي توليدي عملا پشت صنعت کفش را خالی کرده است افزود: به عبارت ديگر در عمل دولت به رونق صنعت کفش توجه نکرده و تداوم بي‌تفاوتي دولت مي‌تواند بازار کفش ايران را دچار آسيب‌هاي بيشتري کند.

مقتدايي تصريح کرد: اکنون بصورت پيله‌وري بخشي از صادرات کفش از طريق اصفهان انجام مي‌شود ليکن براي اينکه به نقطه مطلوب برسيم بايد وزارت صمت برنامه عملياتي و اجرايي در عرصه حمايت داشته باشد.

وي در خصوص نحوه ارتباط خود به عنوان نماينده مجلس با دانشگاه و اصناف اصفهان نيز گفت: در اين زمينه که ما ديدگاه‌هاي دانشگاهيان را بشنويم يا مطالبات را پاسخگو باشيم ارتباطات قابل توجهي داريم اما يکي از ضروريت‌هاي امروز ما ايجاد و گسترش دانشگاه‌هاي علمي کاربردي است که بتواند به صنعت کفش و تجارت آن کمک کند. بنابراين در اين جهت بايد گام‌هاي جدي‌تري برداشته شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید