به زودی دستگاه کارکشی کفش را در ایران می‌سازیم

0
2346
نقی پیشه ور- ماشین آلات کفش پیشه ور

«نقی پیشه‌ور» یکی از کسانی است که سالهاست در صنعت کفش است و در حوزه ساخت ماشین‌آلات کفش فعالیت می‌کند. در تمام سال‎هایی که ایشان را می‌شناسم شاهد هستم که همیشه شعارش این بوده که ما تیراژ تولیدکنندگان کفش را از 80 جفت به 800 جفت می‌رسانیم. موضوع دیگری که در مورد نقی پیشه‌ور وجود دارد این است که به دوستان کفاش اعلام می‌کند ماشین را ببرید، استفاده کنید و اگر موردپسند نبود به من برگردانید. همچنین به نظر من (افشین شادی مهر) از دیگر نکات مثبت ایشان این است که برای بسیاری از دوستان کفاش دست خیر دارد و در صورتی که ببیند خریدار ِماشین‌آلاتش از نظر مالی مشکلاتی دارد هیچ‌گاه به او فشار نمی‌آورد و هیچ‌گاه از هیچ کس به جای طلبش دستگاه برنمی‌دارد و تا جایی که توانسته سعی کرده با خریداران مدارا کند. به این دلیل شایسته دانستیم که در این شماره گفت وگویی با وی انجام بدهیم. شرح این گفت‌و گو را می‌توانید در ادامه بخوانید.

رمز موفقیتم در همکاری با کشورهای خارجی صداقت است
کارم را سال 1368 با پستایی‌سازی شروع کردم و وقتی خدمت سربازی‌ام تمام شد شروع به خرید و فروش ماشین‌آلات کردم. در آن موقع آرزویم این بود که تمام ماشین‌آلات کفاشی را بتوانم اینجا بیاورم بنابراین کارم را از ترکیه شروع کردم. همانطور که می‌دانید در ترکیه اگر حساب و کتابت درست باشد و در کار صداقت داشته باشید، می‌توانید کار کنید. من نیز با ترکیه‌ای‌ها در مراوداتم صادق بودم درنتیجه با آنها ارتباطات خوبی تا امروز برقرار کرده‌ام. من معتقدم که آدم هر چقدر ساده باشد و از ته دل قصد کلاه گذاشتن سر دیگران را نداشته باشد به هر آنچه می خواهد می‌رسد البته در عین اینکه صاف و صادق هستیم مغزمان هم باید خوب کار کند.
در ابتدا برای خرید چرخِ دور‌دوز به ترکیه رفتم و با آقای دوغوش و همکارانش آشنا شدم و نمایندگی دوغوش را به ایران آوردم و شروع به کار کردم. چندین سال کار کردم و از طریق رفقای ترکیه‌ای در سال 1373 به بازار چین راه پیدا کردم. از آن به بعد آنها هر نمایندگی که در ترکیه داشتند مثل «شنگ فنگ و داشوم» را با سفارش همکاران ترک‌مان، به من در ایران دادند. تا امروز نیز با آنها کار می‌کنیم و همیشه سعی می‌کنم در کارم به هیچ وجه تقلب نکنم. به عنوان مثال دستگاه کارکشی که من می‌آوردم را می‌توانستم آنجا ۳ هزار دلار کمتر خریداری کنم اما من به دنبال این بودم که دستگاهی به همکارانم در ایران بفروشم که دعای خیر برایم درپی داشته باشد. اولین دستگاه کارکشی هم که به تولیدکنندگان تهران دادم به آقای مهندس بساق(کفش کاوه) بود. تا به امروز نزدیک به ۳ هزار دستگاه به مردم فروخته‌ام که خدا را شکر در این تعداد تا امروز شاید ۱۰ درصد هم بابت خرابی یا ایراد دستگاه با ما تماس نگرفته‌اند و هرکسی که این دستگاه را از من خریده اعلام کرده که ۱۰ برابر قیمت دستگاه را از طریق کار با آن کسب کرده است. همچنین همیشه در قبال کاری که انجام می‌دهم احساس مسئولیت می‌کنم. به همین دلیل است که در حال حاضر دستگاه‌ها را با همان قیمتی که در ترکیه به فروش می‎رسد، به تولیدکنندگان داخلی می‌دهیم و در قبال آن به تولیدکننده‌ها نیز ضمانت می‌دهیم و اگر به مشکلی در کار با دستگاه بر بخورند آن را پشتیبانی می‌کنیم.


خبرهای خوش در راه است
از همان اول هدف من این بود که جنسی را که دست مردم می‌دهم بتوانم در قبال آن جوابگو باشم. به همین دلیل در ابتدا تکنیکرهای‌مان را از ترکیه می آوردیم اما پس از آن یکی از رفقای من به نام «بابک» را که اصولاً کارهای فنی در ذاتش است را به ترکیه و چین فرستادیم تا در آنجا دوره ببیند و کار آزموده شود و الان هر دستگاه پیچیده‌ای را درست می‌کند.
من معتقدم تولیدکننده‌ها قشر زحمتکشی هستند که از همه بیشتر به آنها اجحاف می‌شود. به همبن دلیل مدت 5 سال است که با دو تن از مهندسان ترکیه و ایتالیایی یک تیم تشکیل داده‌ایم و برای ارتقای این صنعت به خصوص برای تولیدکنندگان‌مان همکاری‌هایی انجام می‌دهیم. برای این کار تا الان از هیچ ارگانی کمک نگرفته‌ام. به زودی و طی یک یا دو سال آینده کارهای ما نتیجه می‌دهد که به تولید کفش بسیار کمک می‌کند و دوست دارم این کار یادگاری از من باشد که در این صنعت باقی بماند. اگر این کار که با این دوستان ترکیه‌ای و ایتالیایی در ایران انجام دادیم و به زودی از آن رونمایی می‌کنیم، جواب بدهد محاسن بسیار زیادی خواهد داشت از جمله اینکه از نظر قیمتی به صرفه‌تر از دستگاه‌های ترکیه‌ای است، همچنین پشتوانه و کیفیت بالایی دارد.
اگر یادتان باشد پیش از این بارها گفته بودم که می‌توانم سریال یک خط تولید را به ایران بیاورم. الان علاوه بر این کار، به تولیدکننده‌ها اعلام می‌کنم که هم سریال یک خط تولید را وارد می‌کنم و آن را راه‌اندازی می‌کنم و هم به پرسنل آموزش می‌دهم. همانطور که گفتم خبرهای خوشی در راه است و در پی این هستیم که حتی دستگاه کارکشی را در ایران بسازیم و این کار در حال شکل‌گیری است آن هم با کیفیتی که بر خلاف دستگاه‌های ترکیه‌ای نیاز به تعمیرات نداشته باشد. اگر چه این کار بسیار پرهزینه است اما در حال انجام آن هستیم. تا الان ۷۰ درصد راه را رفته‌ایم و الان در حال تست زدن دستگاه‌ها در کشور ترکیه هستیم.
همچنین روزی که از دستگاه کارکشی‌مان رونمایی کنیم به خریداران ۵ سال گارانتی خواهیم داد که در صورت خراب شدن به صورت مجانی آن را تامین کنیم. درواقع چیزی که در کار برایمان مهم است این موضوع است که نباید از کیفیت کارمان بزنیم و همیشه باید کیفیت آن را بالا نگه داریم. شعار ما این است که در تهیه وسایل و تجهیزاتی که برای ساخت دستگاه لازم داریم دنبال ارزانی نباشیم بلکه دنبال کیفیت باشیم و آن هم رمز موفقیت ما در آینده خواهد بود.

برای باقی ماندن در بازار کیفیت را فدای قیمت نکنیم
همانطور که می‌دانید الان دستگاه‌های مختلفی با قیمت‌های مختلفی در بازار وجود دارد اما تفاوت قیمت به واسطه کیفیت دستگاه است و در همه جای دنیا هم رویه همین است. نکته قابل توجهی که در این رابطه وجود دارد این است که الان افراد نخبه زیادی در بازار ما وجود دارند اما برای اینکه در بازار رقابت کنند از کیفیت کارشان می‌زنند تا با قیمت ارزان‌تری دستگاه خود را به فروش برسانند. اما کیفیت دستگاه‌ها را فقط خریدار می‌تواند تایید کند آن هم مدتی بعد از اینکه از آن استفاده کرد. در واقع این مسئله مصداق ضرب‌المثل «مُشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید». بنابراین من معتقدم تنها برای اینکه در بازار رقابت باقی بمانیم نباید کیفیت را فدای قیمت ارزان‌تر کنیم. درواقع باید در برابر آنچه که دستِ خریداران می‌دهیم مسئولیت‌پذیر باشیم تا بتوانیم در بازار رقابت باقی بمانیم.

شرایط برای جوانان در این صنعت سخت شده اما نباید ناامید شوند
سال 1368 و زمانی که کارم را تازه شروع کرده بودم کل سرمایه‌ام40 هزارتومان بود و بر خلاف تصور یکسری از دوستان، هیچ ارثی از پدرم به من نرسیده بود. در واقع تنها ارثی که از پدرم به من رسید دعای خیر وی بود که گفت خدا همیشه پشت و پناهت باشد و هر آنچه که تا امروز به دست آورده‌ام در نتیجه تلاش خودم و کمک خداوند بوده است اگرچه بارها در این راه زمین خوردم اما ناامید نشدم و مجددا سرپا ایستادم. در حال حاضر و در شرایط فعلی و با وضعیت قیمت دلار و مسائلی از این قبیل، شرایط زندگی و اقتصادی برای جوانانی که الان قصد دارند وارد این عرصه ‌شوند بسیار سخت است چون اکثر جنس‌ها نقدی شده و هزینه‌ها بالا رفته است. اما باید به این عزیزان بگویم که ما نیز در قدیم این چنین مشکلاتی را داشته‌ایم و دستمان خالی بوده اما با اراده و همت راهمان را ادامه داده‌ایم. بنابراین به این جوانان می‌گویم که اگر اراده داشته باشید و در کارتان صادق باشید قطعا به موفقیت‌هایی خواهید رسید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید