پلی اورتان کفش چیست؟ – خواص و مزایا

0
593
پلی یورتان
پلی یورتان

پلی اورتان کفش چیست؟ – خواص و مزایا

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از جهان شیمی، پلی اورتان کفش یکی از بهترین گزینه ها برای زیره کفش است. این ترکیب دارای مقاومت سایشی بالایی بوده و همچنین مقاومت شیمیایی خوبی دارد. پلی اورتان با داشتن ترکیب شیمیایی مخصوص که پلیمری است، در صنایع مختلف به کار برده می شود. راحتی، انعطاف پذیری و دوام بالای آن در برابر تا شدگی، لغزیدن و اکسیداسیون از مهمترین خواصی است که کاربرد پلی اورتان را برای کفش، مناسب کرده است.

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان ماده ای شیمیایی حاصل از واکنش پلی ال ها و ایزوسیانات ها است. کشف آن در سال ۱۹۳۷ در آلمان بوده و بعدها وقتی خواص منحصر به فرد این ترکیب شناسایی شد، در صنایع مختلفی به کار گرفته شد. پلی اورتان به پلیمرهایی گفته می شود که دارای پیوند اورتانی هستند. این پیوندها از واکنش افزایشی بین یک گروه سیانات و ترکیبی دارای هیدروژن فعال تشکیل می شود.

از خواص پلی اورتان ها می توان به پایداری ساختار آن ها اشاره داشت که تولید آن به صورت های مختلفی چون الاستومرها، پودرها، مایعات، فوم، فیلم و امولسیون ها خواهد بود. بیشتر از ۱۵ درصد از کل سهم جهانی تولید این ترکیب در صنعت کفش و بسته بندی استفاده می شود. زیرا ترکیبی نرم بوده و سطح اصطکاک خوبی را فراهم می کند. پلی اورتان کفش، باعث راحتی پوشیدن و انعطاف پذیری آن می شود. این کفش ها دیر پاره شده و وجود چنین زیره هایی در کفش، از فشارهای شدید زمین روی پا، جلوگیری می کند.

خواص پلی اورتان کفش

یکی از خواص این ترکیب پلیمری، عدم ذوب در هنگام حرارت دیدن است. زیره های کفش با این جنس به دلیل کیفیت بالا در کفش های کوهنوردی و ورزشی به طور عمده استفاده می شود. اصطکاک این زیره با گذشت زمان به مقدار بسیار کمی کاهش یافته و میزان سختی کمتری در مقایسه با لاستیک نیتریل دارد. در نتیجه باعث جذب شوک های فشاری می شود. زیره کفش با پلی اورتان به حالت خمیده شدن، انعطاف داشته و فرورفتگی با فشار انگشتان در آن دیده می شود.

از خواص دیگر زیره پلی اورتان کفش، همزمان نرم و سخت بودن است. همچنین این زیره ها شکستگی نداشته و به طور عمده در کفش های مردانه استفاده می شود.

یکی از نکاتی که در هنگام خرید کفش باید رعایت شود، عدم صاف بودن زیره کفش است. به عبارتی زیره باید آج دار باشد تا مانع لیزخوردگی شود.

خواص کربنات منگنز

کربنات منگنز ترکیبی معدنی و غیرآلی با فرمول مولکولی MnCO۳ بوده و به رنگ سفید تا صورتی کم رنگ است. این ترکیب ساختاری شبیه به کلسیت داشته و شکل هندسی هشت ضلعی دارد. کربنات منگنز با قرار گرفتن در برابر گرما به اکسید منگنز تبدیل می شود. این ماده در۲۰۰ درجه سانتی گراد ذوب شده و از واکنش میان سولفات منگنز با کربنات های هیدروژن آمونیوم به دست می آید.

کربنات منگنز جامد در صنایع مختلف جوشکاری، داروسازی، پزشکی، تولید سرامیک، کشاورزی و … کاربرد دارد.

انواع دیگر زیره کفش

از پلی اورتان در صنایع مختلفی چون ساخت و ساز، مبلمان، خودرو، بسته بندی و … استفاده می شود. برای تولید فوم های سخت، فوم های انعطاف پذیر، چسب و همچنین فوم های پوششی از این ترکیب استفاده می شود.

در زیره کفش علاوه بر پلی اورتان از مواد دیگری چون پی وی سی نیز استفاده می شود. زیره پی وی سی به صورت پلاستیکی بوده و خاصیت سختی دارد. اما وقتی برای زیره کفش به کار برده می شود برای نرم شدن با مواد دیگر ترکیب می شود.

یکی از انواع زیره های کفش، زیره ترموپلاستیک است که از نظر اقتصادی به صرفه بوده و بسیار پرمصرف است. از ترکیب مواد پی وی سی با پلی اورتان ترموپلاستیک، زیره ای ساخته می شود که مقاومت سایشی و انعطاف پذیری بالایی دارد.

زیره لاستیکی و چرمی از انواع دیگر زیره ها هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید