کیفیت ماشین‌آلات کفش ما کمتر از ماشین‌آلات ترکیه‌ای نیست

2
1675
محمدعلی نبیلی

محمدعلی نبیلی از جمله تعمیرکنندگان و سازندگان انواع ماشین‌آلات کفش است که از سال 1373 در شهر تبریز مشغول به فعالیت است. با وی در نمایشگاه آیسف ترکیه (aysaf) آشنا شدیم و در درباره کیفیت ماشین‌آلات کفش این راستا گفت ‌و گویی انجام دادیم و جویای احوالات کاری ایشان شدیم. شرح این گفت وگو را در ادامه می‌ خوانید.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و در خصوص نوع فعالیت‌تان توضیحاتی بفرمایید.
محمدعلی نبیلی هستم و کارشناسی برق از دانشگاه آزاد دارم. کارم را از سال 1373 و در حوزه تعمیرات ماشین‌آلات صنعت کفش در تبریز آغاز کردم و در ادامه به واسطه یکی از دوستانم که در کار کفش بود وارد این صنعت شدم. اولین مغازه‌ام را در خیابان عباسی تبریز اجاره کردم. آن موقع کل وسایل این صنعت را از چرخ گرفته تا پِرِس و غیره تعمیر می‌کردم، سپس به صورت اختصاصی در حوزه تعمیرات پرس‌های کاربری وارد شدم. بعد از یک مدت لوازمش را درست می‌کردم و 3-2 سالی طول کشید تا توانستم فَک‌های پرس‌های چِک را بزنم. در واقع علاقه اصلی من کارهای فنی و صنعتی است و اولین دستگاه صنعتی که ساختم دستگاه پِرس طلاکوب یا همان داغی بود. پس از خیابان عباسی، کارگاهی در دروازه تهران گرفتم و مدتی نیز در آنجا کار کردم و سپس به اینجا آمدم. البته یک زمین خریداری کرده‌ام، سوله‌اش را نیز زده‌ام و کم‌کم در حال تکمیل است و نهایتا تا سال آینده به آنجا نقل مکان خواهیم کرد. در شرایط فعلی در این کارگاه، کل وسایل کفاشی را می‌سازم؛ از جمله انواع خشک‌کن‌ها، انواع پرس‌ها، چسب زن، قدم زن و نیزه، فک مجاری، سُرب پرس‌ها و همچنین سینه‌کار را برای دستگاه پی‌یو می‌زنیم.


در این کار با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه رو هستید؟
مشکلات همیشه هست اما ما با مشکلات کنار می‌آییم. البته برخی از مشکلات دست ما نیست و ما قدرت مانور چندانی نداریم. بنابراین انتظار داریم دولت به ما کمک کند. به عنوان مثال زمانیکه واردات وسایل آزاد بود بازار دست ما نبود و بازار را عمدتا مغازه‌دارانی که وسایل کفش می‌فروختند، تعیین می‌کردند. لذا آنها هم وسایل و ابزارآلات را به راحتی از چین وارد می‌کردند و بدون اینکه برای میزان سود خود درصد مشخصی را در نظر بگیرند قیمت‌گذاری می‌کردند به همین دلیل ما نمی‌توانستیم با آنها رقابت کنیم. الان بازار خوب است منتها ما ابزارآلات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که برای تولید قطعات لازم داریم را نداریم. زورمان هم نمی‌رسد که با این قیمت دلار آنها را وارد کنیم. در نتیجه انتظار داریم دولت در این رابطه با ما همکاری کند. به عنوان مثال قیمت دستگاه سی‌ان‌سی قبلا ۱۰۰ میلیون تومان بود اما الان ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان شده است. این تغییر قیمت در شرایطی است که دستمزد ما نسبت به سال‌های قبل تفاوت چندانی نکرده و فقط جنس گران شده است. در واقع ما گرانیِ جنس را روی دستگاه‌های‌مان می‌کشیم نه اینکه دستمزد را افزایش داده باشیم.

یکی از مشکلات مهم ما این است که دستگاهی که می‌سازیم باید یک سوم یا یک چهارم قیمت ترکیه در بیاید اما کیفیت ماشین‌آلات کفش مانند کیفیت دستگاه‌های ترکیه باشد! بنابراین در این شرایط ما باید به نوعی معجزه کنیم. جالب‌تر اینکه تولیدکنندگان انتظار دارند قیمت دستگاه‌های ما نصف قیمت دستگاه‌های چینی باشد چون معتقدند جنس خارجی بهتر از جنس داخلی است در شرایطی که ماشین‌آلات چینی گارانتی ندارد اما ما بابت دستگاه‌هایمان گارانتی می‌دهیم. همچنین جنس‌های چینی نهایتا یک سال کار می‌کنند اما جنس ما سالیان سال کار می‌کند.

چالش بعدی این است که ما هیچ جایگزین و صنعتکاری برای ماشین‌سازان قدیمی نداریم و کسی هم راغب نیست که دنبال این صنعت بیاید. زمانی که که بنده تعمیرکار بودم به بسیاری از کارخانه‌ها پیشنهاد دادم که به پرسنل‌شان کار را آموزش بدهم تا به این ترتیب هر کارخانه یک تعمیرکار برای خودش داشته باشد. اما هیچکدام از کارخانه‌داران حاضر نشدند هزینه کنند. البته من اعلام کرده بودم که آموزش‌هایم را به صورت رایگان ارائه خواهم داد و تنها هزینه‌شان این بود که باید یک تعمیرکار استخدام می‌کردند و به او حقوق می‌دادند، اما نپذیرفتند. با این تفاسیر همانطور که می‌دانید مسلما تعمیرکاران فعلی به زودی بازنشسته می‌شوند و دیگر کسی از ما باقی نمی‌ماند.


با توجه به اینکه بیشترین مخاطبان شما، تولیدکننده‌های کفش هستند، چه صحبتی با این عزیزان دارید؟
به تولیدکننده‌های کفش می‌گویم که بیایند و کیفیت ماشین‌آلات کفش ما را امتحان کنند چرا که من به کار خودم ایمان دارم و می‌دانم که از دستگاه‌های ما راضی خواهند بود. حتی اگر احیانا دستگاه ما ایرادی داشته باشد این اطمینان را به خریداران می‌دهم که تا جایی کارمان را ساپورت می‌کنیم که ایراد دستگاه رفع شود. ما برخی از دستگاه‌ها را مهندسی معکوس می‌کنیم. البته چینی‌ها و ترکیه‌ای‌ها نیز دستگاه‌ها را از اروپایی‌ها خریداری و مهندسی معکوس می‌کنند اما برای اینکه قیمت تمام شده دستگاه ارزان در بیاید کیفیت جنس‌شان را کاهش می‌دهند. در عوض ما دستگاه را ارتقا می‌دهیم و کیفیتش را بالا می‌بریم.

2 دیدگاه‌ها

  1. با سلام و خسته نباشید ,حمایت از کارگر اولین کاریست که کار فرما باید در اولویت بندی کاری در محیط کارگاه یا کار خانه خود قرار دهد. سنگینی این دیدگاه برای درک کننده خیلی خیلی درد اور هست و خواهد بود , یک جوشکار ماهر{ قالب ساز} , که حقوق یک کارگر ساده را دریافت میکند.با تشکر که وقت گذاشتید و این دیدگاه را خواندید.لطفا از این دیدگاه به کسی نقل قول یا ایمیل نفرمایید ممنون.

    • باسلام و احترام
      از دیدگاه و نظراتی که ارسال کردید بسیار سپاسگزارم
      موفق و پیروز باشید
      پشتیبانی سایت اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید