تولیدکنندگان کیف همچنان سنتی کار می‌کنند

0
41
عضو جدید اتحادیه سراجان تهران
عضو جدید اتحادیه سراجان تهران

عضو جدید اتحادیه سراجان تهران در گفت‌وگو با مجله صنعت چرم و کفش: تولیدکنندگان کیف همچنان سنتی کار می‌کنند

علیرضا زیبا متولد ۱۳۵۸ است. به‌گفته خودش از سال ۱۳۷۸ مجوز سراجی را گرفته و شروع به کار کرده است. وی در تولید، فروش و واردات فعالیت داشته و به اتحادیه آمده تا گرهی از مشکلات صنفی که در آن فعالیت دارد را باز کند. در این گزارش مجله اخبار صنعت چرم و کفش پای یکی از جوان‌ترین عضوهای اتحادیه سراجان تهران نشسته‌ایم تا از دغدغه‌های صنفی‌اش برای ما بگوید.
علیرضا زیبا، عضو اتحادیه سراجان تهران در ابتدای صحبت‌هایش با مجله اخبار صنعت چرم و کفش، گفت: حدود ۷۰، ۸۰ سال پیش، پدربزرگم از خوی برای کار به تهران آمد و تولیدکننده چمدان در محله مولوی تهران بود. پدرم نیز به تبع، شغل پدربزرگم را انتخاب کرد و از ۱۸، ۲۰ سالگی وارد تولید کمربند و… شد. من هم بعد از اتمام تحصیلات، کار پدرم را ادامه دادم و سال ۱۳۷۸ در سرای زمان بازار یک مغازه خریدم. کمربند و سگک کمربند و… از چین وارد می‌کردم. بعد وارد حوزه تولید شدم. چند سالی کیف و کمربند تولید می‌کردم. در حال حاضر، تولید و واردات نداریم و در خیابان سعدی یک فروشگاه و نمایندگی کارخانه داریم و مواد اولیه کیف و کفش را توزیع می‌کنیم.
زیبا درباره نحوه ورودش به فعالیت‌های تشکلاتی اظهار کرد: حدود 7 سال پیش که با معضل ورود افغان‌ها به این صنف روبه‌رو شدیم، در این حوزه یک انجمن و چند تیم تشکیل دادیم. با همراهی آقایان موسوی، اخوی موسوی، ریحانی و دوستان دیگر، انجمن تولیدکنندگان را تشکیل دادیم. در آن زمان چون اتحادیه به نظرات و درخواست‌های ما توجهی نشان نمی‌داد، این فعالیت ما (تشکیل انجمن) به نوعی در مقابله با اتحادیه بود. من به عنوان دبیر، انجمن را ثبت کردم. آن انجمن هنوز هم وجود دارد، اما دیگر فعالیت چندانی ندارد.
تشکیل انجمن، نقطه ورود من به کارهای تشکیلاتی بود. البته چون به‌طور تخصصی در حوزه کمربند فعالیت می‌کردم، قیمت‌گذار اتحادیه و کارشناس نمایشگاه هم بودم و وظیفه قیمت‌گذاری در این زمینه را برعهده داشتم. در دوران مرحوم خردمند در اتحادیه فعالیت می‌کردم و اتفاقا رابطه خوبی هم با ایشان داشتم، اما بعدها از یکدیگر جدا شدیم.
زیبا درباره انتخابات آخر اتحادیه گفت: در هیات مدیره منتخب انتخابات آخر اتحادیه، دو نفر استعفا دادند؛ یکی آقای پناهی بود که به جای ایشان آقای امیر محبوبی آمد. بعد از آقای پناهی هم حاج قاسم قدیمی استعفا داد تا جای خود را به جوان‌ترها بدهد و از من خواهش کرد و با اصرار ایشان من آمدم و انصافا خیلی هم از من حمایت کردند.
وی درباره انگیزه خود برای ورود به اتحادیه اظهار کرد: واقعیت این است که در صنف خودمان با نقاط ضعف وکاستی‌هایی روبه‌رو بودیم. مشکلاتی در بخش تولید داریم، چون من هم در زمینه تولید فعالیت داشتم و هم واردات و به این دو حوزه مسلط هستم و برای کمک به تولید و صادرات ورود کردم تا نقص‌های کار برطرف شود و گوشه‌ای از کار را برعهده گرفتم.
زیبا درباره رابطه‌ای که با اعضای هیات مدیره اتحادیه دارد نیز بیان کرد: با اعضای هیات مدیره از قدیم در ارتباط بودم و در زمانی که تولید داشتم به همه آنها به غیر از آقای بروجردی جنس فروخته‌ام. من با بسیاری از فعالان این صنف کار کردم. با تولیدکنندگان منوچهری کمربند کار می‌کردیم و بزرگ‌های آنجا آقایان چرم‌چی، جفایی، حاج احمداقا لواسانی، حاج آقا کاظمی و… از مشتری‌های من بودند و بعدها هم در بازار با تعدادی کار می‌کردیم.

چالش‌های صنف
زیبا درباره چالش‌هایی که در حال حاضر صنف آنها با آن روبه‌رو است، گفت: اولین مشکل صنف ما، حضور افغانستانی‌هاست. این خودش یک معضل است. اما مشکل اساسی‌تر این است که تولیدکنندگان کیف ما هنوز صنعتی نشده‌اند. شاید در صنف‌ما سه تا کیف‌ساز صنعتی داشته باشیم، اما اغلب در این صنف هنوز با ۲۰ تا کارگر فعالیت دارند که قیمت تمام‌شده کار را بالا می‌برد. افغان‌ها مثل چینی‌ها هزار تا کار دست می‌گیرند، برش این هزار تا را یک روز انجام می‌دهند. آنها با تیغ و دایکات برش می‌زنند، درحالی‌که ما با گزن برش می‌زنیم و هنوز ماشین‌آلات ما مناسب نیست؛ یعنی خط تولید نداریم. کیف‌‌سازی ما در صنف زنانه، حالت صنایع دستی دارد.
زیبا در پاسخ به این پرسش که به‌عنوان جوان‌ترین عضو چه پیشنهادی برای رفع این مشکلات دارید، اظهار کرد: در حال حاضر سید محمود موسوی همت کرده‌اند تا آموزشگاه را راه بیندازند. به نظر من اگر در آموزش پیشرفت کنیم، موفق خواهیم شد. در این صنف و البته در همه صنوف، دو سه ضعف داریم؛ یکی آموزش، یکی واردات و سوم قانون. هیچ‌کدام از بچه‌های صنف قانون را بلد نیستند؛ نه قانون صادرات‌ را می‌دانند، نه واردات‌، نه قانون بیمه را می‌دانند و نه قانون مالیات و نظام صنفی را. باید در این زمینه روشنگری کنیم و قوانین را به آنها بگوییم.
علیرضا زیبا در پایان با اشاره به اینکه اتحادیه رابطه خوبی با اتاق اصناف دارد، گفت: با ورود آقای موسوی به اتحادیه روابط اتحادیه با اتاق اصناف بهتر شد. البته روابط خوب بود و در حال حاضر بهتر شده است. ارتباط قوی آقای موسوی با اتاق اصناف باعث شده ارتباط اتحادیه با اتاق اصناف بهتر شود. می‌توانیم از ظرفیت حضور وی استفاده کنیم تا صنف ما پیشرفت بیشتری داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید