استقبال دوباره شیرازی‌ها از چرم طبیعی

0
27
محمدهادی حق‌نگه‌دار، رئیس اتحادیه کیف شیراز
محمدهادی حق‌نگه‌دار، رئیس اتحادیه کیف شیراز

رئیس اتحادیه کیف شیراز در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: استقبال دوباره شیرازی‌ها از چرم طبیعی

برقراری ارتباط با افراد موفق و تاثیرگذار در یک صنف یا رسته، فرصت خوبی است که می‌تواند به شما کمک کند تا روابط حرفه‌ای مفیدی برای آینده شغلی خود بسازید، همچنین باعث افزایش انگیزه شما می‌شود و فرصت‌های شغلی و همکاری با افراد موفق را به‌دنبال خواهد داشت که به شما کمک می‌کند به موفقیت بیشتری دست یابید. از این‌رو در این شماره از مجله اخبار صنعت چرم و کفش با تعدادی از افراد موفق در صنعت کیف به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
محمدهادی حق‌نگه‌دار، رئیس اتحادیه کیف شیراز، یکی از افراد پیشکسوت در صنف کیف‌سازان است. وی از بچگی در بازار شیراز مشغول به‌ کار بوده و بیشتر عمر خود را در اتحادیه کیف شیراز سپری کرده است. در این مصاحبه پای صحبت‌های این پیشکسوت صنعت کیف نشسته‌ایم تا از تجربه‌های گرانقدر او استفاده کنیم.
رئیس اتحادیه کیف شیراز در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه حدود ۷۰ سال است در این اتحادیه مشغول به فعالیت است، گفت: کارمند بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی هستم. از بچگی در بازار فعالیت می‌کردم و حدود ۳۵ سال است در رسته کیف شیراز فعالیت دارم و در حال حاضر، حوالی امامزاده معصوم در خیابان آستانه شیراز فروشگاه‌دار هستم. این شغل، شغل پدری من بوده و دو تا از برادرانم نیز سراج‌های معروفی در شیراز بودند.
حق‌نگه‌دار درباره نحوه ورودش به اتحادیه و فعالیت‌های تشکیلاتی گفت: حسن‌نظر کسانی که با آنها کار می‌کردم و اینکه برادران بزرگ من روسای اتحادیه بودند و پای من را به این تشکل کشاندند.

اتحادیه کیف شیراز ۴۵۰ عضو دارد
وی در معرفی اتحادیه گفت: اتحادیه کیف شیراز در خیابان شریعتی (نادر سابق) واقع ‌شده است. این اتحادیه در حال حاضر حدود ۴۵۰ عضو دارد که در بین این اعضا، حدود ۸ تا ۱۰ درصد آنها تولیدکننده هستند. اتحادیه ۷ نفر عضو هیات مدیره دارد که در حال حاضر، معاون اول هیات مدیره اتحادیه جواد رستگار، معاون دوم محمدرضا زارع، خزانه‌دار آقای جهان‌دیده، دبیر کاظم پیروزی و بازرس اتحادیه نیز آقای بهمه هستند.
حق‌نگه‌دار درباره سبک و سیاق کیف‌سازان شیرازی نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌توان گفت بعد از ۵۰، ۶۰ سال، دوباره چرم در شیراز زنده شده و خودش را نشان می‌دهد. البته در دوره‌ای چرم مصنوعی، فوم و… روی کار بود و استفاده می‌شد و حالا دوباره چرم طبیعی خودش را نشان می‌دهد.
وی در ادامه یادآور شد: ناگفته نماند برادر من، زین اسب تولید و به کل کشور ارسال می‌کرد، خیلی هم موفق بود و خدمات خوبی در این زمینه انجام داد. امروزه هم زین اسب با چرم گاو و… تولید می‌شود، اما به‌واسطه مشکلاتی که دارد، تولید آن شاید به تعداد انگشت‌های دست برسد.
رئیس اتحادیه کیف شیراز در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر چون فرهنگ مردم تغییر کرده و اغلب به دنبال کار خوب، با کیفیت و مرغوب هستند، چرم دوباره روی کار آمده و خیلی هم از آن استقبال می‌شود. فرهنگ تغییر کرده و به‌نوعی می‌توان گفت قشرهایی که رشد فکری بیشتری دارند، بیشتر از محصولات چرمی استقبال می‌کنند.
حق نگه‌دار با اشاره به اینکه محصولات این صنف بیشتر از تهران تهیه می‌شود، گفت: در حال حاضر بخش عمده محصولاتی که برای فروش به شیراز می‌آورند، هر دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی را شامل می‌شود. البته به نظر من، چرم مصنوعی بیشتر است. در بین طیف‌های رنگ هم رنگ‌های قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای سیر و مشکی نیز بیشتر استقبال می‌شود. هرچند به نظر من خریداران به قهوه‌ای سیر علاقه بیشتری دارند.
وی درباره فروشگاه‌های تحت پوشش اتحادیه بیان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحت‌پوشش اتحادیه نیستند و فقط فروشگاه‌های تک پروانه، تحت پوشش اتحادیه است.

واکنش به رویکرد مالیاتی
رئیس اتحادیه کیف شیراز درباره واکنش اعضای صنف کیف شیراز به برنامه‌های مالیاتی خاطرنشان کرد: در واکنش به رویکرد مالیاتی با اینکه اکثر فعالان ما ناراحت هستند، اما به هر حال تابع مقررات کشور هستند. در مقابل ناراحتی صنف در این زمینه، کاری از دست اتحادیه برنمی‌آید.
حق‌نگه‌دار در پایان با اشاره به اینکه همه فعالان در رسته‌ها و صنوف گوناگون به‌ نوعی متأثر از وضعیت ضعیف اقتصاد هستند، اظهار کرد: در حال حاضر با اینکه همه متأثر از اقتصاد ضعیف هستند، اما به عقیده من اگر جهشی رخ دهد، تاثیرگذار خواهد بود. قبل از سال ۱۳۵۷ بخش تعاونی داشتیم و دولت لوازم اولیه را در اختیار سراج‌ها و اتحادیه‌ها می‌گذاشت و استفاده خوبی از این شرایط می‌بردند. سفارش‌های بسیاری می‌گرفتند و تولیداتشان هم زیاد بود. متاسفانه از سال ۱۳۵۷به بعد این روند منحل شد. به اعتقاد من اگر دوباره فعالیت تعاونی‌ها احیا شود، دولت خدمت بزرگی به این مردم می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید