تولید کیف در مشهد را صنعتی می‌کنیم

0
27
سیدمحمد موسوی رئیس اتحادیه کیف مشهد
سیدمحمد موسوی رئیس اتحادیه کیف مشهد

رئیس اتحادیه کیف مشهد در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش: تولید کیف در مشهد را صنعتی می‌کنیم

سیدمحمد موسوی رئیس اتحادیه کیف مشهد، متولد سال ۱۳۵۹ است. وی ۲۷ سال سابقه کار در صنعت کیف دارد و هم‌اکنون کسوت رئیس اتحادیه کیف مشهد را برعهده دارد. مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره وضعیت این اتحادیه و همچنین وضعیت صنف کیف مشهد به گفت وگو نشسته است.
رئیس اتحادیه کیف مشهد در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: پدر من فرهنگی بود و تدریس می‌کرد، البته او بعدازظهرها در کنار شغل تدریس، کار کیف نیز انجام می‌داد. در آن زمان دوردوزی اولیه و ساده را انجام می‌دادیم. پس از مدتی وارد تولید ساک بچگانه شدیم. این اواخر به سمت تولید کیف مدرسه پیش رفتیم. هم‌اکنون نیز کار تولید را کنار گذاشته و در زمینه پخش و عمده‌فروشی در خیابان وحید، یکی از قطب‌های فروش کیف کار می‌کنیم.

ورود به کار تشکلاتی
وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی وارد کار تشکلاتی شدید، گفت: از سال ۱۳۹۵ کار تشکلاتی خود را آغاز کردم و با تقاضای یکی از دوستان وارد اتحادیه شدم. یک دوره در اتحادیه نایب رئیس بودم که در آن زمان آقای ثابتی رئیس بودند. هم‌اکنون و در این دوره ریاست اتحادیه را برعهده دارم. البته آقای ثابتی زحمات بسیاری برای کیف مشهد کشیده‌اند که براساس قانون صنفی پس از دو دوره ریاست، دیگر قادر به ثبت‌نام برای دوره سوم نشدند.
رئیس اتحادیه کیف مشهد در پاسخ به این پرسش که در دوران قبلی چه اتفاقاتی در اتحادیه افتاد، تصریح کرد: در دوره قبل قرار بود یک شهرک راه‌اندازی شود، هرچند دولت برای خصوصی کردن این شهرک با ما همکاری نکرد. هم‌اکنون در حال پیگیری این شهرک هستیم که بتوانیم یک شهرک صنفی داشته باشیم که از حالت سنتی خارج شده و به سمت نیمه‌صنعتی و صنعتی شدن پیش برویم.

اعضای هیات‌مدیره اتحادیه کیف مشهد
موسوی درباره هیات‌مدیره جدید اتحادیه کیف مشهد عنوان کرد: هیات‌مدیره جدید اتحادیه شامل سه نفر از اعضای قدیمی و چهار نفر اعضای جدید است. ابوالحسن رضایی نایب رئیس اول، سبزعلی طیبی نایب رئیس دوم، پناهی دبیر اتحادیه، حبیب‌الله شریعتی خزانه‌دار اتحادیه، سیدعباس شهابی و حسن بیات عضو اتحادیه است.

برنامه اتحادیه در دوره جدید
وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای کیف مشهد دارید، گفت: ما در اتحادیه پیمان بسته‌ایم که صنعت کیف مشهد را رونق ببخشیم. در هیات‌مدیره اتحادیه هم‌صدایی بالایی وجود دارد و امیدواریم این صنعت را از حالت سنتی خارج کنیم و به سمت صنعتی و نیمه‌صنعتی پیش ببریم. با این اعضای هیات‌مدیره می‌توان موفقیت ۸۰ درصدی را برای آن پیش‌بینی کرد.

۱۵۰۰ عضو اتحادیه کیف مشهد هستند
رئیس اتحادیه کیف مشهد با ارائه توضیحاتی درباره این اتحادیه تصریح کرد: تقریبا اتحادیه ۱۵۰۰ عضو فعال دارد که دارای جواز کسب هستند و بالای ۱۰۰ عضو هم در دست اقدام برای کسب جواز هستند. ۶۰ درصد اتحادیه تولیدکننده و ۴۰درصد هم خرده‌فروش هستند. بیشتر تولیدکننده کیف مدرسه هستند، سپس تولیدکنندگان چمدان و ساک قرار دارند. رتبه بعدی نیز به کیف زنانه و مجلسی اختصاص دارد.


مشکل اتباع خارجی در کیف مشهد
موسوی در پاسخ به این پرسش که اتباع خارجی تا چه اندازه در کیف مشهد حضور دارند، گفت: اتباع خارجی (افغان‌ها) به این حوزه بسیار ورود پیدا کرده‌اند و بسیاری از اعضای اتحادیه نسبت به این موضوع شاکی شده‌اند. از سویی این اتباع کرایه‌های واحدهای صنفی را افزایش داده‌اند. در شورای تامین مشهد، راهکارهایی در این زمینه مطرح و قرار شده از تبصره ۵ ماده ۱۲ قانون صنفی استفاده کنیم و جواز کسب کسانی که به اتباع خارجی واحد خود را تا شعاع ۳ کیلومتری مشهد اجاره داده‌اند، ابطال کنیم. احتمال دارد این شعاع سال دیگر بیشتر شود. با این طرح تا حدی قادر شده‌ایم این موضوع را مدیریت کنیم.

در پی طراحی مدل‌های روز هستیم
وی همچنین با اشاره مدل‌ کیف در مشهد تصریح کرد: از نظر مدل، کیف مشهد در سطح متوسطی قرار دارد، البته با کسانی که در زمینه کیف و کفش کاردانی یا کارشناسی دارند، صحبت‌هایی انجام داده‌ایم که از نظر آنها برای طراحی استفاده کنیم تا مدل‌های به‌روزتری طراحی کرده تا حداقل بتوانیم با کشور چین رقابت کنیم.

کلام آخر
این فعال حوزه کیف در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم تولیدکنندگان از این بحران بازار و کسادی آن خارج شوند.
امیدواریم صنف فعاليت بیشتری را پیش‌روی خود قرار دهد و اگر کمر همت ببندند، می‌توانند وارد عرصه رقابت شده و به‌تدریج نیز وارد بازارهای صادراتی شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید