آموزش، شاه‌کلید رفع مشکلات صنعت کیف و کفش

0
37
مسعود مودتی، عضو اتحادیه چرم، کیف، کفش و کالای ورزشی تبریز
مسعود مودتی، عضو اتحادیه چرم، کیف، کفش و کالای ورزشی تبریز

عضو اتحادیه چرم، کیف، کفش و کالای ورزشی تبریز در گفت‌و‌گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش تاکید کرد: آموزش، شاه‌کلید رفع مشکلات صنعت کیف و کفش

مسعود مودتی، عضو اتحادیه چرم، کیف، کفش و کالای ورزشی تبریز، ۵۱ سال سن دارد و در دوره‌های پیشین در سمت نایب ‌رئیس و رئیس این اتحادیه، فعالیت‌های تشکیلاتی داشته و در دوره جدید در سمت بازرس همکاریش را ادامه می‌دهد. به ‌گفته مودتی سمت‌های مختلف‌، هیچ تغییری در رویکردی که برای پیشرفت و توسعه این صنف داشته، ایجاد نکرده است. مودتی با یک دهه فعالیت تشکیلاتی، ضمن تاکید بر اینکه اولین حلقه مهم برای یک تولیدکننده فروش است، به تولیدکنندگان توصیه می‌کند به بازاریابی و برندسازی توجه ویژه‌ای داشته باشند. وی همچنین آموزش را شاه‌کلید موفقیت تولیدکنندگان و رفع مشکلات آنها می‌داند. در این شماره از مجله اخبار صنعت چرم و کفش، داستان مسیری که رفته را از زبان خودش می‌شنویم.

ورود اتفاقی، اما ماندگار
مسعود مودتی، رئیس اسبق و بازرس کنونی اتحادیه چرم، کیف، لوازم کفش و کالای ورزشی تبریز در ابتدای این گفت‌‌وگو درباره شروع فعالیت و نحوه ورودش به صنعت کیف و کفش به مجله اخبار صنعت چرم و کفش گفت: در حال حاضر در زمینه تولید و فروش کیف و کفش زنانه فعالیت می‌کنم. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به‌طور اتفاقی وارد این صنف شدم. به‌دلیل علاقه‌ای که به فعالیت در بازار داشتم، کارم را با فروش لباس بچگانه و زنانه شروع کردم و بعدها اتفاقی وارد حوزه کیف شدم.
وی با اشاره به اینکه ۳۰ سال است با برند مانی فعالیت می‌کند، ادامه داد: حدود ۳۰ سال قبل، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیف می‌فروختیم. برای اولین‌بار در تبریز کیف‌هایی با قیمت مناسب با برند مانی تولید و عرضه می‌کردیم. در حال حاضر حدود ۱۲۰ تولیدکننده و همچنین ۲۵ شعبه در کشور دارم. در کار چرم مصنوعی هستیم. محصول باکیفیت و با قیمت مناسب تولید و عرضه می‌کنیم. سعی می‌کنیم‌ مواد اولیه را خود را تهیه و با برند خود به کار بگیریم.

رمز موفقیت؛ پشتکار و به‌روز بودن
در فروشگاه‌های مودتی همیشه شاهد صفی از مشتری‌ها هستید و حتی شب عید چند نفر چند نفر به مشتری‌ها اجازه می‌دهند وارد مغازه شوند.
مودتی درباره این موفقیت با اشاره به اینکه معتقد است از نظر مدل، کیفیت و قیمت در کشور رقیبی ندارد، افزود: اگر هم‌اکنون به اینجا رسیده‌ام، اول و آخر لطف خدا بوده است. البته پشتکار داشته‌ایم و همواره تلاش‌ ما بر این بوده که از نظر مدل و فروش به‌روز باشیم که این موضوعات در موفقیت ما بی‌تاثیر نبوده است.
وی با بیان اینکه به مقوله فروش اهمیت زیادی می‌دهد، اظهار کرد: برخلاف بیشتر کارخانه‌ها که سرمایه هنگفتی صرف تولید می‌کنند، اما درنهایت فروش را به یک کارگر ساده می‌سپارند، به فروش اهمیت زیادی می‌دهم. به اعتقاد من حلقه اول، فروش است، بر همین اساس‌ بازاریابی و فروش و برندسازی برای ما مهم است. در حال حاضر هم برند مانی تبدیل به یک برند شناخته‌شده شده و همه ما را می‌شناسند، چون شبانه‌روزی روی برندسازی کار کردیم.
مودتی ضمن اینکه به سود کم قانع است، فرد معتقدی است. این فعال حوزه کیف و کفش در این‌باره گفت: اینکه از چه کسی خرید می‌کنم، برای من مهم است. گاه کفش‌هایی را خریداری کردم که کمتر فروشگاهی قبول می‌کند بفروشد و این کار برای کمک به تولیدکننده بوده است.

فعالیت تشکیلاتی
مودتی درباره پیشینه حضورش در فعالیت‌های تشکیلاتی نیز گفت: حدود ۱۰ سال است که به اتحادیه آمده‌ام. البته آمدنم به اتحادیه به خواست خودم نبود و به اصرار دوستان و مخصوصا آقای قلی‌پور وارد اتحادیه شدم. سری اول به‌عنوان نایب رئیس، سری دوم رئیس و در حال حاضر هم به عنوان بازرس در خدمت اتحادیه هستم.
این عضو اتحادیه چرم، کیف، کفش و کالای ورزشی تبریز در پاسخ به این پرسش که چه لزومی داشت وارد اتحادیه شوید، گفت: من کارم را از زیر صفر و روی پای خودم شروع کردم. حتی سرمایه نداشتم مغازه ۹ متری را هم پر کنم. درحالی‌که 10 سری کار داشتم، بقیه مغازه را با کارتن خالی پر کرده بودم. ولی خدا را شکر به سود کم قانع شدیم و به‌تدریج با کیف شروع کردم، بعد صندل و دمپایی و سپس هم وارد کار کفش شدم.

اتحادیه‌ای با هزار اعضا
وی در ادامه با اشاره به اینکه فعال‌ترین اتحادیه در تبریز را دارند، ادامه داد: اتحادیه در حال حاضر هزار عضو دارد و به‌تازگی با توجه به اینکه فعال‌ترین اتحادیه در تبریز بودیم، صنف کالاهای ورزشی هم به اتحادیه ما اضافه شده ‌است. حدود ۳۵۰ فروشنده لوازم کفش و حدود ۳۵۰ نفر تولیدکننده و فروشنده کیف داریم. در بخش تولید کیف در بخش مشاغل خانگی هم حدود ۲۰۰ نفر از بانوان، کیف چرم تولید می‌کنند. اتحادیه هم به این بانوان آموزش داده و هم به آنها کمک کرده و حتی به تعدادی کمک کردیم تا وام دریافت کنند که در حال حاضر به‌صورت صنعتی کیف تولید می‌کنند. در تولید کیف وضعیت خوبی داریم. تعدادی از دوستان هم در تولید چمدان فعالیت دارند و بیشتر کارهایشان را به تهران ارسال یا صادر می‌کنند. در تولید کوله‌پشتی و کیف‌های چرمی هم تولیدکنندگان تبریزی بسیار موفق عمل کرده‌اند.

ضرورت برقراری تعامل
این عضو اتحادیه چرم، کیف، کفش و کالای ورزشی تبریز با تاکید بر اینکه معتقد به تعامل با اتحادیه‌های دیگر هستیم، اظهار کرد: سعی می‌کنم با همه ارتباط خوبی برقرار کنم. برای صنف و تولیدکننده فقط خروجی کار مهم است و باید دست به دست هم بدهیم تا عملکرد خوبی داشته باشیم. ۴ سال دوره هیات مدیره می‌گذرد و فقط کارهایی که انجام شده، ماندگار و لذت‌بخش است. درگیری و حاشیه، فکر را مشغول می‌کند و من همیشه از این درگیری‌ها خودم را دور نگه داشته‌ام. موضوع دیگر اینکه، همه کارها را باید تیمی انجام داد. تمام کارهایی هم که تا اینجا گفته شد به تنهایی انجام نشده و همه به صورت تیمی انجام شده است.
مودتی با اشاره به اینکه در کمیسیون آموزش اتاق اصناف تبریز هم عضو علی‌البدل است، گفت: نخستین گروه تلگرام و واتس‌اپ برای روسای کل اتحادیه‌های کشور را راه‌اندازی کردم که در آنها کل روسای اتحادیه‌ها به علاوه روسای اتاق‌های شمال‌غرب و کل کشور، مسئولان استانی و سازمانی همه عضو هستند و سعی می‌کنیم مطالبی درباره اصناف در سطوح مدیریت به آنها عرضه کنیم. همجنین در سال 1392 زمانی که هنوز فضای مجازی خیلی راه نیفتاده بود، اولین گروه تلگرامی را به نام کیف ایران تبریز راه‌اندازی کردم که هنوز هم فعال است و سعی می‌کنیم آنجا هم نکات آموزشی ارائه کنیم.

فرهنگ‌سازی کنیم
این عضو اتحادیه چرم، کیف، کفش و کالای ورزشی تبریز معتقد است شاه‌کلید عبور از مشکلات فقط و فقط آموزش است. مودتی در این باره اظهار کرد: پیش از هر موضوعی به‌دلیل اهمیت مولفه آموزش، نخست باید فرهنگ آموزش را در بین اعضا رواج دهیم. برخی هنوز به اهمیت آموزش پی نبرده‌اند و باید در این مورد که در هر زمینه‌ای به آموزش و اطلاعات نیاز داریم، فرهنگ‌سازی کنیم. در این راستا در فضای مجازی هم مطالب آموزشی می‌گذارم و موضوعاتی که اعضای کانال را به چالش بکشد. به تازگی با استفاده از هوش مصنوعی اعضا را به چالش کشیده‌ام.
مودتی با اشاره به جلسه‌ای که به تازگی در استانداری تبریز داشته، گفت: در این جلسه به استاندار پیشنهاد دادیم به همراه اتحادیه کفاشان در راستای تجهیز و به‌روزرسانی ماشین‌آلات کارخانه‌ها اقدام کنیم. در این راستا به همراه اتحادیه کفاشان قصد داریم 100کارگاه را از نظر برخی ماشین‌آلات به‌روز و تجهیز کنیم و نسبت نیروی انسانی به تولید را در این کارگاه‌ها کاهش دهیم. ما می‌خواهیم نیروی کار کمتری استفاده کنیم. اگر تولیدکننده ماشین‌آلات و تکنولوژی خوبی در اختیار داشته باشد با نیروی انسانی کمتر تولید مناسبی خواهد داشت. در حال حاضر موضوع رباتیک مطرح است و ماشین‌آلات ما باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم از نیروی کار ساده‌ای هم که در اختیار داریم، همان استفاده را ببریم و تولیدمان را ادامه دهیم.

پیشرفت صنعت کفش در گرو پیشرفت شهرک‌ صنعتی
مودتی در ایجاد نخستین شهرک کیف و کفش در ایران هم نقش داشته است. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: استارت احداث اولین شهرک کیف و کفش ایران را از سال ۱۳۹۸ زدیم. من مسئول تیم موسس این شهرک هستم. راه‌اندازی و تنظیم قراردادهای این شهرک، یک سال طول کشید. با تمام مسئولان استانی، تشکل‌ها و … جلسه‌های متعددی برگزار کردیم تا در نهایت کار به سرانجام رسید. چند سال است واحدهایی در این شهرک مشغول به فعالیت هستند. ۳۰ تا ۴۰ کارخانه‌ در آنجا مشغول به تولید و حدود ۴۰ تا ۵۰ کارگاه در مرحله انجام ساخت‌وساز هستند. کار خوب پیش می‌رود و امیدواریم بهتر هم بشود. در حقیقت پیشرفت صنعت کفش ما در گرو پیشرفت شهرک‌ صنعتی ما است؛ یعنی پیشرفت شهرک‌ یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر صنعت کفش است که می‌تواند این صنعت را به اوج برساند.
اولین نمایشگاه لوازم کفش در تبریز هم از جمله کارهای مودتی در دوران نایب رئیسی وی در اتحادیه است. در این دوران نیز وی زحمات بسیاری متحمل شده و برخی کارهای فرهنگی، از جمله انتشار کتاب انجام داده است. مودتی در این زمینه نیز بیان کرد: در اتحادیه یک دوره نایب رئیس بودم، بعد رئیس شدم و حالا بازرس هستم، برای من هیچ فرقی نکرده است. من در ابتدا سرمایه چندانی نداشتم و تولیدکننده‌ها به من اعتماد می‌کردند، کار به من می‌دادند، من می‌فروختم، پول‌شان را می‌دادم . به مدت ۳۰ سال است که به‌صورت نقدی کار می‌کنم. ۳۰ سال است نگذاشته‌ام حساب و کتابی بماند و حساب تولیدکننده با تاخیر پرداخت شود و نگذاشته‌ام تولیدکننده دست خالی از مغازه من بیرون برود. با توجه به این موضوع که تولیدکننده‌ها در ابتدای راه به من اعتماد کردند، خودم را مدیون این صنف دانستم و وارد کارهای تشکیلاتی شدم تا اگر کاری از دستم بر‌می‌آید، برای این صنف انجام بدهم.
وی این موضوع که پدرش دبیر بازنشسته و معلم بوده را دلیل پیشینه ذهنی اهمیت به آموزش در خودش می‌داند و در این‌باره خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی را به چاپ رساندیم که نخستین کتاب درباره نظام صنفی و آشنایی با راه‌اندازی و ایجاد یک واحد صنفی شامل نکاتی درباره کار و بیمه و مالیات گرفته تا دریافت پروانه کسب و… است، در حقیقت نکته‌هایی است که در مسیر شروع کار فرد باید آنها را بداند. این کتاب بعد از انتشار در بین تمام اعضای اتحادیه توزیع شد.
مودتی در بخشی از صحبت‌‌های خود به کمک‌های مالی به اعضای اتحادیه نیز اشاره کرد و گفت: از دو سال قبل، ۹۰ میلیارد تومان به اعضای اتحادیه و تولیدکنندگان صنف در قالب وام‌های کم‌بهره کمک کردیم. در راستای کمک‌های مالی دو تفاهمنامه با صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض‌الحسنه مهر با سود ۴ درصد و ۵ ساله جهت تامین بخشی از نیازهای مالی همکارانمان منعقد کردیم.

کلام آخر
این عضو اتحادیه چرم، کیف، کفش و کالای ورزشی تبریز با اشاره به رویکردشان در مقابل برگزاری نمایشگاه‌های جداگانه اظهار کرد: 10 سال قبل به این موضوع رسیدیم که بیشترین مشکل صنف ما در تامین مواد اولیه و لوازم کفش است، نه تولید کفش، از این‌رو سعی کردیم دو نمایشگاه جداگانه برگزار کنیم، چون گروه‌های هدف آن، متفاوت بودند. گروه هدفی که از نمایشگاه لوازم کفش بازدید می‌کند و اهداف این نمایشگاه از نمایشگاهی که به‌عنوان شوروم برگزار می‌شود، متفاوت هستند. ما ۴ نمایشگاه برگزار کردیم و واقعا هم نمایشگاه‌های موفق و متفاوتی بودند و چون خودمان برگزارکننده این ‌نمایشگاه بودیم از لحاظ فرهنگی و… نمایشگاه جذاب شده بود. بعد بیماری کرونا شروع شد و چند سال نمایشگاه برگزار نشد. هم‌اکنون از 2سال قبل نمایشگاه کفش در تبریز برگزار می‌شود. اینک نیز تلاش ‌ما آن است که این نمایشگاه را ‌مانند قبل جدا از یکدیگر برگزار کنیم.
مودتی در پایان با اشاره به عملکرد مجله اخبار صنعت چرم و کفش خطاب به خبرنگار ما عنوان کرد: در نهایت از شما و تیم‌ شما‌ ممنون هستم. نخستین نمایشگاه را به همت و پیشنهاد و کمک شما راه‌اندازی کردیم. مجله به‌روز و محتوای آن کاملا بی‌نظیر و تاثیرگذار است. در همه نمایشگاها به ما کمک کردید و از شما کمال تشکر را دارم. هم‌اینک نیز مجله شما نسبت به مجلات دیگر به‌روز و متفاوت شده است. مدیریتی که شما در تامین محتوای پیج خود دارید، واقعا بی‌نظیر و بسیار تاثیرگذار است. در نمایشگاه تصاویری که از زاویه دوربین نشان می‌دهید بسیار ارزش دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید