به‌دنبال عملیاتی کردن کنسرسیوم صادرات کفش هستیم

0
28
به‌دنبال عملیاتی کردن کنسرسیوم صادرات کفش هستیم
به‌دنبال عملیاتی کردن کنسرسیوم صادرات کفش هستیم

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران عنوان کرد: به‌دنبال عملیاتی کردن کنسرسیوم صادرات کفش هستیم

سال ۱۴۰۲ با تمام سختی‌ها و فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید. در این سال، تورم و افزایش قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان را بسیار اذیت کرد. از سوی دیگر شاهد کاهش قدرت خرید مردم و رکود بازار بودیم. این مطالب را رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد و در گفت و گو با خبرنگار ما به موضوعاتی که این اتحادیه پیگیر آن است، پرداخت.

رفع مشکل مالیات ارزش‌افزوده
رسول شجری در ادامه خاطرنشان کرد: يکی از مسائلی که در سال ۱۴۰۲ با آن روبرو بودیم، بحث مالیات ارزش‌افزوده بود. مالیات ارزش‌افزوده قانونی است که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده و خود وزارت دارایی نیز اشرافی نسبت به این موضوع ندارد. در این راستا قانونی مصوب شده که هر کس برق بالای ۵۰ آمپر داشته باشد، یا کسانی که بنکدار هستند باید مالیات ارزش‌افزوده پرداخت کنند؛ درحالی‌که وقتی برای دوستان در اداره مالیات شغل خود را توضيح می‌دهیم، آنها هم متوجه می‌شوند که مالیات ارزش‌افزوده برای صنف ما تطابق ندارد. کالایی مانند کفش که تولیدکننده نمی‌تواند قیمت تمام‌شده را از خریدار بگیرد، گرفتن مالیات ارزش‌افزوده غیرقابل تحمل می‌شود، به همین دلیل طی سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ یک ضریب کاهشی اعمال می‌کردند تا از سود بنکداران مالیات دریافت کنند؛ اما هم‌اکنون در سال ۱۴۰۲ برگه‌های بدهکاری میلیاردی برای برخی هم‌صنفی‌های ما صادر شده است. همکاران نسبت به این موضوع بسیار معترض بودند. ما نیز برای این امر رایزنی‌هایی انجام دادیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت که متصدی صنعت هستند، در راستای پیگیری‌های ما نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی نگاشتند و همچنین در پی آن با توجه به همکاری که بسیج اتاق اصناف درباره مالیات ناحق مالیات ارزش‌افزوده انجام دادند، در مجلس مصوب شد که مالیات سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ همانند مالیات ارزش‌افزوده در سال‌های ۱3۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ اعمال شود. اگرچه ما با اصل قضیه مخالف هستیم، اما باید به قانون تمکین کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که درخصوص مسائل ارزی اتحادیه چه اقداماتی انجام داده است، گفت: در مسائل ارزی کسانی که واردکننده هستند، بیشتر دچار مشکلات ارزی هستند. نامه به وزارتخانه داده‌ایم و درخواست رفع موانع برای ارز واردکنندگان داده‌ایم.

اتحادیه به شدت پیگیر مسائل است
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران ادامه داد: اتحادیه در سالی که رو به پایان آن هستیم، همچنان پیگیر مسائل است. ما در اتحادیه ۳ ‌هزار نامه ارسالی داشته‌ایم و مسائل این صنف را پیگیری می‌کنیم و این آمار غیر از صدور پروانه است‌. این نامه‌ها شاید بخشی از فعالیت هیات‌مدیره باشد، چراکه هیات‌مدیره به صورت مرتب در جلسه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند، به‌ویژه درباره شهرک صنعتی بسیار پیگیری می‌کنیم. نامه‌های ما برای شهرک صنعتی کمتر از صدور پروانه‌های ما نبوده است. در زمینه خرید زمین برای فاز دوم، مجتمع تجاری و اداری و… پیگیر مسائل بوده‌ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرک صنعتی سبب نمی‌شود اعضا از زیر نظر اتحادیه خارج شوند، گفت: شهرک صنعتی قرچک، یک شهرک صنفی است و برای آنها پروانه صادر می‌کنیم. کسانی که در تهران به شهرک‌های صنعتی ورود پیدا می‌کنند، با توجه به شرایطی که شهرک‌های صنعتی دارند، براساس تبصره ۴ ماده ۲۶ می‌توانیم پروانه صادر کنیم. واحدها زیر نظر خود‌ ما هستند و ما نیز باید پیگیر مسائل کاری آنها باشیم.
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران ادامه داد: طی بازدیدی که تیرماه امسال آقای مخبر معاون رئیس‌جمهور  از بازار داشتند، مسائل واحدهایی که سال گذشته دچار حریق شده بودند را با وی در میان گذاشتیم و شرایط را به‌گونه‌ای تغییر دادیم که حق و حقوقی از این دوستان زایل نشود، چراکه سرمایه ۴۰ تا ۵۰ ساله این همکاران در آتش‌سوزی سوخت. ما و اتحادیه چرم به صورت مرتب دنبال کار این عزیزان بودیم. از آقای مخبر درخواست کردیم که از این واحدها بازدید به عمل آورند و دستوراتی درباره پاساژ سوخته دادند و هم اینکه مسائلی را درباره شهرک صنعتی با وی مطرح کردیم.
شجری در ادامه تصریح کرد: در نهایت هم‌اکنون فاز دوم شهرک را به واحدهای صنفی واگذار می‌کنیم. ما در گذشته شرایط مزایده داشتیم که این شرایط مزایده برداشته شد. ما ۲۰ درصد پیش‌پرداخت باید می‌داشتیم که به ۱۰ درصد تقلیل پیدا کرد و قسط ۱۲ ماهه را تبدیل به ۳۶ ماهه کردیم. در کل تسهیلات خوبی را برای اعضای صنف در شهرک صنعتی گرفته‌ایم. وی به موضوع ۱۱ هز ار مترمربع نیز اشاره کرد و گفت: برای ۱۱ هزار متر به دفتر آقای مخبر گزارش دادیم که زمینه نقشه‌کشی، مهندسی و معماری را در پیش‌رو داریم. کارهایی که باید انجام می‌شده، را انجام داده‌ایم و زیرساخت‌های مورد نیاز در حال اجرایی شدن هستند.
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران گفت: طبقات دوم و سوم کارگاهی و طبقات اول فروشگاهی و خدماتی می‌شوند. امیدواریم شما نیز به عنوان یک رسانه در آنجا یک دفتر داشته باشید. یکی از ضروریات ما در آن منطقه حضور شما به عنوان رسانه است تا گزارش‌ها را به دست اهالی برسانیم.
وی عنوان کرد: اتحادیه قائم مقام حقوقی واحدهای صنفی است. براساس قانون نظام صنفی ما باید از واحدهای صنفی دفاع کنیم. بر اساس شرایط روز شاهد هستیم که بازار دچار تورم است و قدرت خرید مردم کاهش یافته و سبب رکود بازار شده است. همچنین ناهماهنگی‌هایی که بانک‌ها برای تولیدکنندگان به‌وجود آورده‌اند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که تنها راه رفع موانع مشکلات داخلی، صادرات است؛ در این راستا اقداماتی انجام شده و دوستان ما کنسرسیومی ایجاد کرده و ما نیز به‌دنبال عملیاتی شدن این موضوع هستیم.

در راستای تعامل با کشورهای خارجی
وی ادامه داد: در نمایشگاه بین‌المللی سفیر عربستان حضور پیدا کرد و ملاقاتی با دوستان داشتند. با سفارت قطر تعاملاتی برقرار کردیم. همچنین در راستای صادرات یک سفر به عمان داشتیم، چراکه این کشور پلی ارتباطی با کشورهای دیگر است، با توجه به این موضوع که عمان کشور بی‌مسئله‌ای است، باید با آنها وارد تعامل شویم، از سوی دیگر، خود عمانی‌ها نیز به شدت مشتاق و داوطلب در ارائه خدمات به ما هستند. همین که این کشور ارتباطات خوبی با دنیا دارد می‌توانیم از این کشور نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم. البته امسال آن اتفاقی که باید می‌افتاد روی نداد، ولی خوشبختانه هم اتاق اصناف تهران و هم اتاق اصناف ایران برای انجام صادرات پای کار آمدند. امیدواریم سال آینده به کمک همه عزیزان به‌ویژه ستاد امپکس، گرهگشایی برای صادرات انجام گیرد.
همچنین تلاش بسیاری کردیم که با قاره آفریقا ارتباط برقرار کنیم و هم‌اکنون با اتاق ایران و آفریقا ارتباطات خوبی داریم البته امسال نتوانستیم در نمایشگاه فعال باشیم، چون اوایل ارتباط‌گیری و تعامل ما با آنها بود، البته امیدوارم در سالی که پیش‌رو داریم، بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که برای صنعت خبر خوبی باشد.
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در ادامه به موضوع آموزش اشاره کرد و گفت: درخصوص آموزش یک کلاس به عنوان طراحی و مدل‌گیری را به صورت مرتب برگزار می‌کنیم. با یک شرکت توانمند که در رابطه‌ با حسابداری و مالیات و بحث واردات و صادرات توانمند هستند و می‌تواند به اعضای ما کمک کند، یک تفاهم‌نامه منعقد کردیم که قرار بود دی و بهمن ماه  آن را اجرایی کنیم. البته ما کماکان تفاهم‌نامه خود را داریم، امیدواریم به زودی این کلاس‌ها برگزار شود. دوستان را دعوت می‌کنیم تا از طریق فنی و حرفه‌ای و وزارت علوم به دوستان خدمات ارائه بدهیم.

برنامه‌ریزی برای نمایشگاه امپکس
شجری در پاسخ به این پرسش که در امپکس ۱۴۰۲ چه کار کردید و برای امپکس سال آینده چه برنامه‌ای دارید، گفت: در امپکس بسیاری از دوستان حضور داشتند. نمایشگاه امپکس در صنعت کفش کشور شرایط ویژه‌ای یافته و جای خودش را هم در تقویم داخلی و هم در تقویم خارجی پیدا کرده است. بسیاری از فعالان صنعت کفش در سطح بین‌المللی را دعوت کردیم که در نمایشگاه حضور پیدا کنند. هرچند در نمایشگاه‌های قبلی بسیاری از کشورها اجازه حضور در ایران و حتی خاورمیانه را به واحدهای خود نداده بودند؛ از این‌رو بسیاری از کشورها در نمایشگاه حضور پیدا نکردند، اما ما روی‌هم رفته از کشورهایی مانند عربستان، قطر، پاکستان، عراق و افغانستان دعوت کردیم تا از نمایشگاه بازدید به عمل آوردند که بسیار موثر بودند، به‌ویژه کشور عربستان که درخواست‌های خاصی ازما داشتند که اتاق اصناف هم در حال پیگیری آن است. چند جلسه با آنها برگزار کردیم. در کل نمایشگاه امپکس جایگاه خودش را در صنعت باز کرده است و امروز کشورهای دیگر نیز با این‌ نام آشنا هستند.

قدردانی بابت تغییر زمان برگزاری نمایشگاه تبریز
وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۳ نیز از ۲۹ مرداد تا اول شهریور ماه نمایشگاه امپکس را برگزار خواهیم کرد. امیدواریم نمایشگاه امسال مانند سال ۱۴۰۲ به خوبی برگزار شود. البته در این راستا از دوستان تبریزی که تاریخ برگزاری نمایشگاه را تغییر دادند، کمال تشکر را دارم. این ‌تغییر تاریخ برای همکاری بیشتر با ستاد امپکس و صنعت کفش جای قدردانی دارد. همه برای بهبود صنعت کفش تلاش می‌کنیم. امیدواریم در تبریز در خدمت دوستان باشیم و ما دعوت می‌کنیم که دوستان تبریزی در نمایشگاه تهران حضور داشته باشند تا برای پویا شدن صنعت کفش گام برداریم.

سخن آخر
وی در پایان تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات به سال آینده بسیار امیداور هستیم. در سال ۱۴۰۱ چندان برای صادرات و استمرار تولید مصمم نبودیم. برخی دوستان در برخی فصول به دلیل تغییر فصل نمی‌توانند تولید چندانی داشته باشند، از این‌‌رو خسارت جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شوند و هزینه‌های کارگاهی و هزینه‌های جانبی تولید بر آنها تحمیل می‌شود. شرایط کارگری و حفظ آنها کار بسیار سختی است. در شرایط سخت اقتصادی ما باید کاری کنیم که واحدهای تولیدی در چهار فصل بتوانند فعالیت داشته باشند.
امیدواریم با تلاش‌‌های انجام‌شده، به‌ویژه در بخش صادرات، دوستان ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت و دوستان ما در مدیریت نساجی و سایر دوستان در نمایشگاه بین‌المللی تهران کمال همکاری را با ما داشته باشند؛ ملاقاتی با آقای ضیغمی داشتم، از مسائل مطرح‌شده استقبال کردند. باید همه دست به دست هم بدیم و سال ۱۴۰۳ را با امیدواری بیشتری آغاز کنیم تا شاهد بهبود وضعیت صنعت کفش در کشور باشیم. من سال نو را به فعالان صنعت کفش ایران‌ تبریک‌ عرض می‌کنم و امیدوارم که سال خوبی را همراه با خانواده‌های خود پیش‌رو داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید