گردهمایی فعالان کفش بچگانه در نمایشگاه هیدج

0
180
میثم جماعتی عضو ستاد برگزاری سومین نمایشگاه کفش هیدج

سومین نمایشگاه کفش هیدج در روزهای پایانی بهمن ماه در شهر هیدج برگزار و با دید تخصصی به کفش‌های بچگانه دایر گردید. همچنین در کنار نمایشگاه کفش هیدج، همایشی نیز در این حوزه و جهت تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان برگزار گردید. به همین مناسبت گفت و گویی با ناصر مرسلی سرپرست شهرداری هیدج، بهروز آفرینش رئیس شورای شهر هیدج و میثم جماعتی رئیس ستاد نمایشگاه کفش هیدج داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ناصر مرسلی سرپرست شهرداری هیدج-نفر سمت چپ

واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی کفش هیدج سال آینده آغاز می‌شود
شهرداری هیدج در تلاش است که با ارائه خدمات و تسهیلاتی زمینه‌ساز رشد بیشتر صنعت کفش در این شهر که مهد کفش بچگانه کشور به‌شمار می‌رود، شود. ناصر مرسلی سرپرست شهرداری هیدج، متولد این شهر است. حدود ۱۰ سال است که در شهرداری هیدج مشغول به کار است و هم‌اکنون در سمت سرپرست شهرداری مشغول به کار شده است. وی حدود ۵ سال کارشناس حقوقی شهرداری و به مدت دو سال در حراست و پس از آن معاون شهردار بوده است.
ناصر مرسلی سرپرست شهرداری هیدج در گفت‌وگویی با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: محدوده شهر هیدج جاده ترانزیت است. شهرداری هیدج ملاک است، یعنی ملک‌های بسیاری دارد و بیش از ۶۰۰ هکتار اراضی شهری، زراعی و صنعتی دارد. اهالی شهر هیدج در دهه ۱۳۶۰ اراضی خود برای آبادانی شهر به شهرداری واگذار کرده‌اند. شهرداری هیدج مالک مجموعه لاله نیز هست. شهرک صنعتی نیز پیش از این جزو اراضی شهرداری بوده که شهرداری به شهرک صنعتی فروخته است. کل اراضی که از بالای رودخانه می‌آید متعلق به شهرداری بوده که طی ۴۰ سال گذشته به تدریج به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است.
مرسلی در ادامه خاطرنشان کرد: حدود ۳۳هزار مترمربع زمین داریم که زمین صنعتی است که ۳۲ قطعه صنعتی از ۳۰۰ تا ۷۰۰ متر دارد. با توجه به این موضوع که افتخار ما در هیدج تولید کفش است این شهرک صنعتی را به صنعت کفش اختصاص داده‌ایم.
وی در ادامه عنوان کرد: آتش‌نشانی نیز با شهرداری است که در هیدج ۶ نفر آتش‌نشان داریم. ایستگاه آتش‌نشانی نداریم، به این دلیل که شهر هیدج، توابع ندارد.
سرپرست شهرداری هیدج درباره صنعت کفش هیدج عنوان کرد: صنعت کفش یک صنعت اشتغالزا است که باید در این راستای بتوانیم شهرک صنعتی را تقویت کنیم و ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک صنعتی ایجاد کنیم.
ساختمان آتش‌نشانی را ۲۲ بهمن افتتاح می‌کنیم و قصد داریم که به سمت آتشنشانی تخصصی پیش برویم و افراد آن باید دوره‌های تخصصی آن را بگذرانند.
مرسلی در ادامه یادآور شد: در زمینه لجستیکی به صنعت کفش هیدج کمک کرده‌ایم. اگر سوله‌ای ساخته می‌شود، وسایل نقلیه از جمله لودر و … را در اختیار آنها قرار می‌دهیم، البته با تخفیف در خدمت دوستان بوده‌ایم. در زمینه شهرک صنعتی کفش در راستای خیابان‌سازی و راه‌سازی با رایزنی راه و شهرسازی سال آینده آسفالت‌ریزی سایت نیز انجام می‌گیرد. سایت کفش نیز فضای سبز دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که شهرک صنعتی و سایت کفش هیدج در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: بودجه و فروش این زمین‌ها برای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است و در فروردین سال آینده اقدام به واگذاری و برگزاری مزایده محدود می‌کنیم. بودجه خود را بر مبنای فروش زمین بسته‌ایم. ۳۲ قطعه صنعتی است و ساخت آن براساس ضوابط صنعتی است. به‌دنبال افزایش تراکم هستیم و حداقل تراکم ۴۰ درصد است و تا ۱۰۰ درصد هم می‌توانند تراکم داشته باشند، یعنی یک زمین ۳۰۰ متری می‌تواند حداقل۱۲۰ متر ساخت و ساز داشته باشد. البته باید ضوابط مهندسی، تاسیس و ایمنی در این ساخت و سازها رعایت شود، ایمنی به این معنا که آتش‌نشانی به راحتی در آن محدوده تردد کند.
سرپرست شهرداری هیدج در ادامه تصریح کرد: زمانی که یک واحد ۴۰ درصد تراکم می‌گیرد، اما ۸۰ درصد ساخت و ساز می‌کند، به او جریمه تعلق می‌گیرد.
مرسلی ادامه داد: نقشه این سایت کفش روی نقشه آماده است و تفکیک‌ها انجام می‌گیرد و هر قطعه به‌صورت مجزا قیمت‌گذاری می‌شود. براساس اینکه زیرساخت‌ها را شهرداری یا مالک تامین کند، قیمت‌ها نیز متفاوت خواهد بود. زیرساخت نیز شامل آب، برق، گاز و آسفالت می‌شود. فروش‌ها از طریق مزایده انجام می‌گیرد و به تولیدکنندگان این زمین‌ها فروخته می‌شود. سعی ما این است که این زمین‌ها به دست تولیدکنندگان برسد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هیدج با کفش شناخته شده است و همواره در شهرداری بودجه‌ای برای این صنعت در نظر گرفته شده است و ما به صنعت خود در این شهر افتخار می‌کنیم. در خدمت دوستان صنعت کفش هستیم و نمایشگاه شهر هیدج به سمت تخصصی شدن در حال حرکت است و از حالت نمایشگاه عمومی کفش خارج شده است.

بهروز آفرینش رئیس شورای شهر هیدج

هیدج ۳۰۰ واحد تولید کفش بچگانه دارد
بهروز آفرینش رئیس شورای شهر هیدج در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: شهر هیدج در ۷۰ کیلومتری زنجان، ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد و قطب تولید کفش بچگانه کشور به‌شمار می‌رود.
در این شهر ۳۰۰ واحد تولید کفش بچگانه دایر شده است که تعداد ۱۰۰ کارگاه به تولید کفش ماشینی اختصاص پیدا کرده است. حدود ۲ تا ۳ هزار نفر در این صنعت‌مشغول به فعالیت هستند. باوجود هیدج، آینده خوبی برای تولید کفش بچگانه در ایران قابل تصور است. 
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه هیدج قطب تولید کفش بچگانه شد، گفت: سابقه تولید کفش در هیدج به چند دهه قبل بازمی‌گردد که شخصی به‌نام آقای دهقان این صنعت را برای نخستین‌بار در هیدج پایه‌گذاری کرد. پس از چند دهه فعالیت هیدج به نقطه کنونی در صنعت کفش رسیده است که شاهد تولید روزانه چند ده هزار کفش در این شهر هستیم. همچنین انتظار پیشرفت و توسعه بیشتر از این صنعت تا حد صادرات کفش بچگانه به کشورهای همسایه را نیز داریم.
رئیس شورای شهر هیدج در ادامه با اشاره به رابطه خوب با شهرداری هیدج عنوان کرد: تعامل خوبی با شهرداری داریم و شورا و شهرداری در حقیقت به توسعه شهر می‌اندیشند و به عنوان ید واحد در خدمت تولید و توسعه شهر هیدج هستند. 
آفرینش در پاسخ به این پرسش که چند شهرک صنعتی در هیدج وجود دارد، گفت: در هیدج یک شهرک صنعتی ۵۷ هکتاری برای صنعت کفش داریم که ۳۰ هکتار نیز ناحیه صنعتی، جدا از شهرک صنعتی داریم. عمده فعالیت‌های صنعتی کفش هیدج، در ناحیه صنعتی انجام می‌گیرد. البته به تازگی نیز یک سایت سه‌هزار متری برای توسعه کفش هیدج کلید زده‌ایم و کارهای آن در دست اقدام است که در سال ۱۴۰۲ به صنایع دستی کوچک واگذار می‌شود. 
وی در پاسخ به این پرسش که در دانشگاه هیدج رشته کفش دارید، گفت: هیدج یک دانشگاه آزاد با رشته‌های علوم پایه و ریاضیات دارد که البته صحبت‌هایی در راستای ایجاد رشته‌های مرتبط با تولید و طراحی کفش برای آینده انجام شده است. 
رئیس شورای شهر هیدج همچنین درباره شو روم کفش هیدج عنوان کرد: این شو روم در مرحله طراحی انجام شده است، البته متاسفانه استقبال و حمایت آنچنانی از طرف تولیدکنندگان و اتحادیه‌های کفش در این زمینه نشد تا با انرژی مضاعف آن را جلو ببریم. فعلا متوفف شده و منتظر چراغ سبز دوستان در این راستا هستیم. 

میثم جماعتی عضو ستاد برگزاری سومین نمایشگاه کفش هیدج
میثم جماعتی رئیس ستاد نمایشگاه کفش هیدج

حضور در نمایشگاه کفش هیدج
میثم جماعتی رئیس ستاد نمایشگاه کفش هیدج در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش در پاسخ به این پرسش که با وجود کوچک بودن شهر هیدج، چگونه این شهر قادر به رشد در صنعت کفش در سطح کشور شده است، گفت: ما آذری زبان‌ها آدم‌های باهمتی هستیم. همشهری‌های بنده از ۵۰ سال قبل نهال این صنعت را در شهر ما کاشته‌اند و این امر با همت، ممارست و پشتکار خود آنها بوده که توانسته‌اند این صنعت را تا بدین‌جا برسانند.
در همان ۵۰ سال پیش که استقرار یک واحد تولیدی کفش در شهری که امکانات برای مواد اولیه یا فروش نداشت، کاری بعید به نظر می‌رسید؛ اما بذری در هیدج پاشیده شده که در زمین حاصلخیز این شهر به خوبی پرورش یافته و هم‌اکنون به بار نشسته است. به گواه تولیداتی که در صنعت کفش داریم و به گواه فعالان صنعت کفش ایران، هیدج سهم بسزایی در تولید کفش و به‌ویژه کفش بچگانه کشور برعهده گرفته است و به‌تدریج به عنوان یکی از قطب‌های کفش ایران معروف شده است. ما پذیرفته‌ایم که این کار را انجام بدهیم و قرار است که این صنعت را نیز ارتقا ببخشیم. در حقیقت اهالی هیدج با همت خود هر کار نشدنی را شدنی کرده‌اند و به غیر از کفش در صنایع دیگر نیز فعال هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید