چرمشهر تبریز به جایی دیگر منتقل می‌شود؟!

0
865
مهدی امینی

خبرنگار: شراره کدخدازاده

یکی از مشکلات چرمشهر تبریز، تصفیه‌خانه‌های آنهاست که سبب آلودگی شده است. در این راستا صنعتگران این چرمشهر بارها این مسئله را به دولتمردان گوشزد داشته‌اند، اما هیچ حمایت مالی برای تصفیه‌خانه‌ها صورت نگرفته است.
در این راستا زمزمه‌هایی برای جابجایی چرمشهر به گوش می‌رسد، بدون اینکه مکان یا زیرساخت مناسبی در جایی مناسب‌تر در نظر گرفته شده باشد.
مهدی امینی عضو هیات نمایندگان اتاق رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی، هیات رئیسه خانه صنعت معدن و تجارت، دبیر ستاد تسهیل رفع موانع تولید و نایب رئیس انجمن چرم تبریز در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش و در پاسخ به این پرسش که آیا چرمشهر جابجا خواهد شد، عنوان کرد: اگر دولت بتواند زیرساخت‌های لازم همچون تصفیه‌خانه، جاده‌سازی و تامین انرژی از جمله برق، گاز و آب را مهیا کند، ما مشکلی نداریم و آماده جابجایی هستیم.
این در حالی است که هم اکنون در چرمشهر هیچ اقدامی انجام نشده است. به نظر می‌رسد این جابجایی انجام نمی‌گیرد در هر صورت اگر زیرساخت‌ها آماده باشد ما آماده جابجایی هستیم.
امینی در ادامه با اشاره به این موضوع که در سفر رئیس‌جمهور به چرمشهر یکی از نمایندگان تبریز ادعا کرد که چرمشهر نزدیک به روستای مایان است و این امر و موجب شده تا آسیب‌های جدی به روستا وارد شود و میانگین عمر افراد کاهش پیدا کند، گفت: جای تعجب دارد که نماینده مجلس چگونه اطلاع ندارد که ۱۶۰ واحد از چرم‌سازان متعلق به همین روستا است.
مشکلی که در این زمینه وجود دارد فاضلاب چرمشهر است، درحالی‌که چرمشهر با روستا فاصله بسیاری دارد.
وی در ادامه یادآور شد: باید به این موضوع توجه کرد که دولت در سال ۱۳۶۲ دستور داد که چرم‌سازان شهر تبریز که در انتهای خیابان شهناز و خیابان سعدی بوده‌اند به خارج شهر و نزدیکی روستای مایان منتقل شوند. چرا در آن زمان مطالعاتی انجام ندادند؟ البته مطالعاتی انجام شده بود و عنوان شد که این زمین شوره‌زار و غیر قابل کشاورزی است که صورتجلسه آن، اکنون در دست من موجود است. اگر بدون مطالعه این کار را انجام داده‌اند ما به این موضوع معترض هستیم. تصفیه‌خانه‌های چرم‌سازی نزدیک به استاندارد است باید جلوی برخی از واحدهایی که آلودگی خود را وارد زمین‌های کشاورزی می‌کنند را بگیرند.
رئیس انجمن چرم تبریز ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشت که هم‌اکنون واحدهای صنعتی در شرایط بسیار سخت کار می‌کنند و از هر طرف تحریم هستند. علاوه بر تحریم‌های خارجی،تحریم‌های داخلی نیز بر تولید کنندگان اعمال می‌شود. تولیدکنندگان ماهی یک بار با یک بخشنامه جدید روبرو می‌شوند. ما این قوانین هر ماهه را قبول نداریم. مقام معظم رهبری بر تولید تاکید دارند، چرا دولتمردان تنها شعار می‌دهند و از آن حمایت نمی‌کنند.
رئیس انجمن چرم تبریز در پاسخ به این پرسش که آیا تصفیه‌خانه‌های چرمشهر با مشکلی روبروست، گفت: بله این تصفیه‌خانه‌ها مشکلاتی دارند و ما در سفرهای ریاست‌جمهوری‌های مختلف این مطلب را بیان کردیم و در هر دولت مصوبه داریم که جهت بازسازی و نوسازی تصفیه‌خانه‌های سه گانه چرمشهر کمک شود که متاسفانه هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به تبریز نیز این موضوع مطرح شد.
امینی در ادامه افزود: در تبریز ۳۸۰ واحد چرم‌سازی فعال، نیمه‌فعال و راکد وجود دارد و به نوعی تبریز قطب صنعت چرم ایران محسوب می‌شود، اما تاکنون هیچ کمکی به این شهرک نشده است، درحالی‌که در مشهد ۲۸ واحد چرم‌سازی وجود دارد و ۱۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان جهت بازسازی و نوسازی تصفیه‌خانه به این واحدهای چرم‌سازی اختصاص داده‌اند. به این دلیل که آنها شهرک صنعتی دولتی هستند و ما شهرک صنعتی خصوصی هستیم؛ این در حالی است که برابر ماده ۱۱۱ قانون شهرک‌های صنعتی ایران، بین شهرک‌های خصوصی و دولتی نباید فرقی گذاشته شود. در این راستا حتی می‌توان گفت که آلودگی واحدهای آنها بسیار بیشتر از واحدهای ماست، به این دلیل که آنها چرم سبک کار می‌کنند و آلودگی چرم سبک از چرم سنگین بیشتر است.
وی تاکید کرد: اگر تصفیه‌خانه‌ها بازسازی شوند ما نیز می‌توانیم به کار کردن ادامه بدهیم.
رئیس انجمن چرم تبریز در پاسخ به این پرسش که مطرح کردن مشکلات تصفیه‌خانه‌های چرمشهر با رئیس‌جمهوری چه اقداماتی در پی داشته است، گفت: فعلاً اقدامی صورت نگرفته است در این راستا یک جلسه برگزار شده ولی فعلاً نتیجه‌ای نداده است.

تولیدکنندگان در سختی هستند
امینی در ادامه درباره واردات مواد اولیه نیز عنوان کرد: زمانی که ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم مواد اولیه از کشورهای معتبر وارد کنیم، امکان واردات مواد اولیه غیراستاندارد وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا انجمن بر واردات مواد اولیه نظارت ندارد، گفت: انجمن یک تعاونی ایجاد کرده که به دنبال این کارهاست، ولی زمانی که کشوری تحریم است بر همه بخش‌ها اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی و … تحریم‌ها اعمال می‌شود. انجمن چرم قصد دارد که این کار را انجام بدهد، ولی با مشکلات بسیاری چون عوارض، مالیات، گمرک و… روبروست.
وی در ادامه یادآور شد: صنعت چرم طی چند سال گذشته دوران بحرانی خود را می‌گذراند. ترکیه همسایه ما به واحدهای صنعتی وام ۴ درصدی با یک سال تنفس و اقساط پنج ساله پرداخت کرد تا ماشین‌آلات واردکنند و قدرت رقابتی خود را افزایش دهند، این در حالی است که به ما وام‌هایی با ۲۸ تا ۳۰ درصد سود می‌دهند که تولیدکنندگان فقط قادر شدند دستگاه‌های دست دوم وارد کنند این گونه که نمی‌توان رشد کرد.
رئیس انجمن چرم تبریز در ادامه افزود: تولیدکنندگان در ایران بسیار اذیت می‌شوند، درحالی‌که نجابت صنعت ورد زبان‌هاست. صنوفی مانند املاک یا طلافروشان با مشکلات ما روبرو نیستند. متاسفانه واحدهای تولیدی همیشه در ضرر هستند.
طلافروشان به خاطر اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده یک روز مغازه‌های خود را بستند و اعتراض کردند نتیجه این شد که مالیات بر ارزش افزوده را از سود آنها گرفتند، ولی تولیدکنندگان که بیشترین فعالیت را دارند ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را از کل سرمایه آنها می‌گیرند. لازم به یادآوری است که این مالیات ارزش افزوده به صورت آزمایشی اجرا شد که این دوره زمان آزمایشی آن تمام شد، اما نمایندگان همواره آن را تمدید می‌کنند. در کل دنیا مالیات بر ارزش افزوده به صندوق‌های فروش تعلق می‌گیرد نه تولیدکننده‌ای که کلی عوارض به گمرک و سایر نهادها می‌دهد. وی افزود: تا زمانی که حل این مسائل در قالب شعار باقی بماند مشکلی حل نخواهد شد.

اجازه واردات پوست خام نداریم
رئیس انجمن چرم تبریز همچنین در پاسخ به این پرسش که برای واردات پوست خام چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: گوشت گران شده است و مردم توان خرید گوشت ندارند. به میزان ۷۰ درصد خرید گوشت کاهش یافته و این آمار رسمی کشتارگاه‌هاست.
دولت به جای اینکه دام زنده وارد کند، گوشت یخ زده وارد کرده است درحالی‌که دولت باید این موضوع را کارشناسی کند. در تبریز چند شرکت برای واردات پوست اقدام کرده‌اند. استان آذربایجان شرقی و دامپزشکی آن با ما همراه است، اما این واحدها اجازه صدور مجوز ندارند. به نظر می‌رسد در این میان مافیایی وجود دارد، چرا باید دولت اجازه واردات ندهد؟ چرم‌ساز کمبود پوست دارد و نیازمند واردات است. البته پیگیر این مسئله هستیم، اما دامپزشکی کشور حمایت نمی‌کند.

انتخاب سه واحد نمونه چرم و کفش
عضو هیات رئیسه خانه صنعت و معدن افزود: اجلاس خانه‌های سراسر کشور را در تبریز به میزبانی خانه صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم و امیدوارم توانسته باشیم که میزبان خوبی برای شهرهای دیگر باشیم.
در این مراسم ما ۵ واحد نمونه کشوری داشتیم. ۵۲ واحد نمونه صنعتی، طرح نمونه و پیشکسوت حضور داشتند. از صنعت چرم آقایان مسعود بناییان و باستانیان در زمینه کفش آقای فرزین نیز از کفش فرزین جزو نمونه‌ها بودند. هر سه، واحدهای بسیار خوبی بودند و ما به آنها افتخار می‌کنیم، چراکه همواره چرم و کفش در کنار همدیگر بوده‌اند. از این سه واحد دو واحد استانی و یک واحد در سطح ملی بود.
وی در پاسخ به این پرسش که واحدهای نمونه بر چه اساسی انتخاب شده‌اند، گفت: فرمی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما می‌دهد که ما این‌ فرم‌ها را برای شرکت‌کنندگان می‌فرستیم تا پر کنند. در این فرم‌ها چند بخش از جمله صادرات، اشتغالزایی، تولید، فناوری جدید و دانش‌بنیان بودن در نظر گرفته شده است که سبب امتیازبندی برای شرکت‌ها می‌شود. داوری توسط کمیته‌ای شامل سازمان استاندارد، شهرک‌های صنعتی، خانه صنعت، معدن و تجارت، خانه معدن و نظام مهندسی انجام می‌گیرد و به شرکت‌ها امتیاز داده می‌شود.
امینی در پاسخ به این پرسش که چرا در نمایشگاه تبریز حضور نداشتید، گفت: امیدواریم کسانی که حضور داشتند برایشان خیر و برکت به همراه داشته باشد. هر چند امسال ما چرمی‌ها حضور نیافتیم، اما سال آینده حضور خواهیم داشت، چراکه چرم و کفش در یک قالب هستند، بنابراین در نمایشگاه‌ها باید در کنار هم حضور داشته باشند.
وی در پایان از رسانه به خاطر بازگو کردن مسائل و مشکلات صنعتگران تشکر کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید