آب ، بُرنده‌ترین تیغ دنیا

0
811
پارسا شادی مهر

وقتی فشار آب را به چهارده میلیون و نیم Psi برسانید و از یک نازل 05/0 میلی‌متری عبور دهید، تیزترین تیغ دنیا را ساخته‌اید. این فشاری که با آب ایجاد شده است هر آنچه را که تصور کنید به راحتی برش می‌زند. از سخت‌ترین سنگ‌ها تا قوی‌ترین فلزات. این تیزی باورنکردنی آب، حتی سخت‌ترین ماده زمین یعنی الماس را هم برش می‌دهد.
اما چه نیرویی باعث می‌شود تا لطیف‌ترین ماده دنیا یعنی آب به برنده‌ترین تیغ دنیا تبدیل گردد؟ در جواب این سئوال نکته مهمی نهفته است. لازم است بدانیم عنصر بنیادی خلقت انسان و مایع حیات نیز آب است. 70 درصد بدن ما انسان‌ها از آب تشکیل شده است.
پاسخ‌‌های مختلفی را می‌توان به پرسش مذکور داد اما اگر از دیدگاه مدیریتی به این موضوع نگاه کنیم تمرکز آب منعطف و روان، آن را به ابزار برشی تبدیل کرده که چیزی جلودارش نیست. آب با تمرکز تبدیل به تیغ بی‌رحمی می‌شود که حتی به سخت‌ترین فلزها هم رحم نمی‌کند و آنها را به دو نیم می‌کند (با سرچ در گوگل ویدیوهای برش آب را ببینید و متحیر شوید).
همین تمرکز و پافشاری زیاد رمز سعادت و پیروزی خیلی از انسان‌های موفق بوده است. نمونه‌های زیادی برای مثال است که بارها و بارها داستان‌هایشان را شنیده‌ایم یا خوانده‌ایم به طور مثال ادیسون که بارها شکست خورد اما دست از تلاش برنداشت یا نمونه‌ای زنده مانند رونالدو که از دل فقر با پیگیری و تمرین به بهترین فوتبالیست دنیا تبدیل شد.
اما از این هم بگذریم اگر عاشق طبیعت‌گردی باشید وقتی به کنار رودخانه می‌روید، سنگ‌هایی را می‌بینید که در کنار چشمه‌ها و آبشارها قرار دارند و به دلیل این که آب به روی آنها چکیده شده، پس از گذشت زمان سوراخ شده‌اند یا شکل‌هایی را به خود گرفته‌اند. این بار نیز باز پای آب در میان است ولی خبری از فشار قوی نیست.
این بار لطیف‌ترین ماده دنیا سخت‌ترین جسم طبیعت را سوراخ کرده و شکل داده است. سنگ‌ها بر اثر سایش آب طی سال‌های متوالی سوراخ می‌شوند و شگفتی‌های زیبا را پدید می‌آورند. آب با استمرار طی سال‌ها، سخت‌ترین ماده‌ای که در طبیعت پیدا می‌شود یعنی سنگ را شکل می‌دهد.
استمرار و تمرکز، دو عامل اصلی در کسب موفقیت و رسیدن به هدف شمرده می‌شوند. شما اگر آدم بی‌استعدادی باشید، اگر پشتوانه‌ای نداشته باشید، اگر آهی در بساط نداشته باشید و مغموم و شکست خورده باشید، با کمک گرفتن از استمرار و تمرکز قطعا ورق برخواهد گشت.
به عقیده خیلی از انسان‌های موفق طبیعت بزرگترین و بهترین مربی ما است و درس‌های بزرگی در طبیعت نهفته است که رمز و راز سعادت و خوشبختی را در خود گنجانده و همیشه این رازها پیش روی چشمان ما هستند اما آنها را نمی بینیم.
پارسا شادي‌مهر

مجله اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید