افراد پیشکسوت و با تجربه در اتحادیه‌ ها را از دست ندهیم

0
1250
احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کفش همدان
احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کفش همدان

استان همدان قطب تولید کفش در غرب کشور محسوب می‌شود و صنعت کفش و چرم در این استان طی سال‌های اخیر به خوبی رشد کرده است. رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان که به مدت ۱۶ سال ریاست این اتحادیه را برعهده داشته، معتقد است که این صنعت همچنان در همدان جای رشد دارد. همچنین به مدت ۹ سال است که نمایشگاه کیف و کفش همدان برگزار می‌شود تا بتواند توانایی‌ها و ظرفیت‌های این استان را در صنعت به نمایش بگذارد.

۱۶ سال همراه اتحادیه
احمد گازرانی رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: حدود ۱۶ سال است که مسئولیت اتحادیه کیف و کفش همدان را بر عهده گرفته‌ام و این مسئولیت به غیر توفیقات روزافزون، سختی خاصی برای من به همراه نداشته است. ۱۶ سال پیش با ۱۶۰ عضو اتحادیه را تحویل گرفتم که این تعداد هم‌اکنون به هزار عضو رسیده است. بخشی از تولیدکنندگان به صورت زیرزمینی کار می‌کردند و اینک حدود ۵۵۰ تولیدکننده و ۴۵۰ فروشنده داریم. اتحادیه همدان شامل کیف، کفش و چرم است. ۳۰۰ عضو اتحادیه تولیدکننده کفش به ‌ویژه کفش زنانه هستند و بیشتر از ۲۰۰ عضو هم تولیدکننده کیف، کمربند و وسایل چرمی هستند.

موقعیت و تاریخ همدان
گازرانی در ادامه درباره موقعیت و تاریخ همدان عنوان کرد: نام همدان با عنوان پایتخت تاریخ تمدن ایران زمین معروف است. همدان جزو استان‌هایی است که دارای سوابق بسیار درخشان تاریخی است. همدان در گذشته پایتخت مادها بوده، همچنین بزرگان بسیاری در همدان می‌زیسته‌اند. سابقه تولیدات محصولات چرمی در همدان به ۵ هزار سال قبل باز می‌گردد که جزو آثار ثبت شده جهانی است. تا ۳۰۰ سال قبل نیز همدان جزو پایتخت چرم ایران به شمار می‌رفته و این شهر را به عنوان دباغ‌خانه می‌شناختند؛ چراکه بیشترین تولیدکنندگان و فعالان چرم در آن زمان در همدان فعالیت می‌کردند. هم‌اکنون ۵ منطقه در همدان کماکان با عنوان دباغ‌خانه شناخته می‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت چرم با این قدمت در همدان شکل گرفته است، گفت: چرم دارای ویژگی‌هایی است و آلودگی و بوی بدی دارد. مسئولان یا شهرداران آن زمان این دباغ‌خانه‌ها را به خارج از استان و در یک جا هدایت می‌کردند. همدان جزو استان‌هایی بوده که مراتع و دام بسیاری داشته و حتی برخی از دام‌های همدان در دنیا معروف هستند و با توجه به اینکه دامداری این استان بسیار خوب بوده، سبب شده که در زمینه چرم موفق باشد. در برخی از روستاهای استان همدان همچنان دامداری‌های وسیعی وجود دارد و گوسفندهای بسیار خوبی پرورش می‌دهند، ضمن اینکه چرم و گوسفند مهربان جزو یکی از بهترین چرم‌های شناخته شده در جهان است و به عنوان گوسفند و چرم درجه یک معروف است، به گونه‌ای که این چرم در ایتالیا نیز طرفداران بسیاری دارد.

نمایشگاه همدان نمایانگر ظرفیت این استان
رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان در پاسخ به این پرسش که با چه هدفی نمایشگاه همدان را برگزار می‌کنید، گفت: با وجود ظرفیت استان در صنعت چرم و کفش، این صنعت همچنان ناشناخته باقی مانده بود و ما برای معرفی صنعت چرم و کفش همدان نمایشگاه برگزار کردیم. هم‌اکنون نهمین دوره برگزاری نمایشگاه کیف، کفش و چرم همدان را در سال‌جاری داریم که از 17 تا 20 مرداد ۱۴۰۲ در سایت نمایشگاه همدان برگزار می‌شود و همزمان با نمایشگاه یک همایش نیز برگزار خواهیم کرد. تمام تلاش ما بر این اساس است تا بتوانیم ظرفیت استان را در صنعت چرم و کفش به نمایش بگذاریم. برای حضور در این نمایشگاه ما از تمامی استان‌های کشور دعوت به عمل می‌آوریم و حتی مهمانان خارجی نیز دعوت می‌کنیم. از تجار عراقی نیز با توجه به اینکه ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با ما دارند دعوت به عمل آورده‌ایم. امیدواریم بتوانیم نمایشگاه خوبی برگزار کنیم و تولیدکنندگان در این نمایشگاه حضور پررنگی داشته باشند تا مهمانان خارجی هم ظرفیت همدان را مشاهده کنند. از سوی دیگر نیز برای تولیدکنندگان خروجی خوبی با توجه به شرایط بد اقتصادی به همراه داشته باشد.
گازرانی در ادامه یادآور شد: من کمال تشکر از کسانی که در پیشبرد صنعت کفش دارند را دارم. تمام همکارانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند از همدان، تهران، مشهد و تبریز نیاز است که در مسیر درستی قرار گیرند.
وی در ادامه افزود: شهرام دانشور به عنوان مجری برگزارکننده نمایشگاه از سال ۱۳۹۲ به همدان آمد و نخستین نمایشگاه همدان را با کمک وی برگزار کردیم و پس از آن برگزاری این ۹ دوره نمایشگاه بر دوش ایشان بوده و در این ۹ دوره عملکرد خوبی داشته‌ایم. کسانی که در نمایشگاه حضور داشتند از این حضور راضی بودند و امسان نیز زحمت برگزاری نمایشگاه برعهده ایشان است و امیدواریم نمایشگاه پرباری را برگزار کنیم.
گازرانی همچنین خطاب به کسانی که قصد دارند در نمایشگاه همدان حضور داشته باشند گفت: امیدواریم که میزبان خوبی برای مهمانان خود باشیم ضمن اینکه همدان آب و هوای بسیار خوب و سالمی دارد و آنچه در توان ما باشد در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

پیشکسوتان را محترم بشماریم
رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون وضعیت اتحادیه‌ها به چه صورت است، عنوان کرد: اتاق اصناف برخی تصمیم‌گیری‌هایی برای کل اتحادیه‌ها انجام داده است که بیشتر جوانان را وارد اتحادیه‌ها کنند. به اعتقاد من که ۳۵ سال است در بازار حضور دارم این تصمیم‌گیری چندان درست نیست، از این‌رو ما شاهد از دست دادن افراد بزرگ و باتجربه در اتحادیه‌ها هستیم و این موضوع سبب آسیب می‌شود. البته باید به جوانان نیز فرصت داد اما پیشکسوتان کار را بهتر پیش می‌بردند. گاهاً پیش می‌آید که جوان‌ترها قدیمی‌ها را حذف می‌کنند و این به صنعت می‌تواند آسیب بزند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا همدان کارگاه صنعتی ندارد، بیان کرد: همدان در سال‌های گذشته در صنعت کفش رشد خوبی داشته، اما مسائلی چون شرایط بد اقتصادی یا شیوع بیماری کرونا سبب عقب‌نشینی این صنعت شد. امروز انگیزه کار را از تمامی اتحادیه‌ها گرفته‌اند. تا پیش از این در اتحادیه‌ها کلاس‌های انگیزشی و آموزشی برگزار می‌کردند و همه را برای انجام کارهای بزرگتر هدایت می‌کردند درحالی‌که هم‌اکنون به گونه‌ای شده که انگیزه کار را از رئیس اتحادیه‌ها نیز گرفته‌اند. امیدواریم شاهد این موضوع نباشیم که کسانی در راس کار قرار بگیرند که انگیزه کافی برای کار کردن نداشته باشند و به خوبی نتوانند هدایت و مدیریت کنند. اگر تولیدکنندگان همدان بر اساس آن سال‌هایی که در کلاس‌های انگیزشی و آموزشی و … شرکت می‌کردند هم اکنون نیز شرکت کنند قادر خواهند شد که با سرعت بیشتری حرکت کنند. هم‌اکنون بالای ۳۰ درصد از تولیدکنندگان کفش در همدان صنعتی شده‌اند و این افتخاری است که من آن را در رزومه کاری خود بیان می‌کنم.

ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان
گازرانی در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه‌ای برای تولیدکنندگانی که به سفرهای خارجی بردید در نظر گرفته‌اید،گفت: در قوانین کشور دستگاه‌ها و شرکت شهرک‌ها باید از تولیدکنندگان حمایت به عمل آورند. ما نیز در تعاملی که با این دستگاه‌ها داشتیم و با کمک این عزیزان، توانستیم به چند کشور به منظور حضور و بازدید از نمایشگاه‌ها سفر کنیم. آخرین سفری که داشتیم حضور در نمایشگاه چین بوده که خوشبختانه ۴ غرفه در آن نمایشگاه مربوط به همدان بود و در همان روز اول قراردادهایی منعقد شد.
رئیس اتحادیه همچنین درباره تسهیلات اخذ شده برای تولیدکنندگان گفت: ما از تمام فرصت‌هایی که برای صنعت چرم و کفش در همدان پیش آمده استفاده می‌کردیم از جمله تسهیلات ۴ درصدی که در سال ۱۳۹۴ عرضه شد و تمام کارگاه‌هایی که این تسهیلات را گرفتند، قادر شدند تا تجهیزات خود را به روز کنند. در مدتی که مسئولیت اتحادیه برعهده من بود تلاش کردم که اگر روزی از این سمت کنار رفتم افسوس نخورم که چرا برای آن تلاش نکردم. هرچند با این وجود من چندان از عملکرد خود راضی نیستم، خیلی بیشتر از این‌ها می‌توانستیم کار کنیم. البته ما ارتباطاتی با بخش‌های دولتی برقرار کردیم و تمام دستگاه‌های دولتی با ما همراه هستند.

کلام آخر
گازرانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیم‌هایی که اتاق اصناف برای اتحادیه‌ها گرفته است، گمان می‌کنم روزهای آخری باشد که در این مسئولیت حضور داشته باشم و در آینده نزدیک قرار است که اتحادیه را به افراد دیگری بسپاریم. امیدواریم افرادی کاندیدای این سمت شوند که تعصب لازم را برای این کار داشته باشند و هدفشان خدمت به کشور باشد. ما باید پرچم خود را در تمام دنیا بالا نگه داریم و با حضور برخی افراد که دل‌شان برای مردم و صنعت نمی‌سوزد، موجب دلسردی برای تولید‌کنندگان و صنعت نشویم. در کل کشور دیده می‌شود که به پیشکسوتان صنعت که عمر خود به پای صنعت گذاشته‌اند، چندان بها داده نمی‌شود، درحالی‌که وظیفه ماست که حرمت‌ها و ارزش‌های خود را نگه داریم و از آنها پاسداری کنیم و بزرگان خود را فراموش نکنیم. امیدواریم در آینده با حضور در کنار این دوستان، صنعت را بیشتر به پیش ببریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید