محصولات جدید زیلان با رنگ‌های جدید

0
275
افزایش قیمت زیره همراه با نوسان دلار، برای ما ضررده است

شرکت زیره کفش زیلان با بهره‌مندی از ماشین‌آلات ایرانی، ترکیه‌ای و ایتالیایی و همچنین پرسنل ایرانی با مدیریت «یاشار آلتونتاش» طی سال‌های اخیر به خوبی توانسته موقعیت ویژه‌ای در صنعت زیره‌سازی کشور کسب کند و تحولی بزرگ را در این صنعت به‌وجود آورد. در سال پیش‌رو نیز این واحد زیره‌سازی برنامه‌های جدیدی برای خود در نظر دارد.
یاشار آلتونتاش مدیر شرکت زیلان در ایران در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش با نگاهی گذرا به تحولات اخیر ترکیه عنوان کرد: با رای آوردن اردوغان رئیس‌جمهور جدید در ترکیه، قیمت لیر افزایش پیدا کرده است. البته تا پیش از انتخابات رئیس‌جمهوری در این کشور، جلوی افزایش قیمت را به دلیل انتخابات گرفته بودند که پس از انتخابات جلوی این روند افزایشی باز شد. در ترکیه قیمت کالاها و بنزین گران شده بود و تاجرها به چین و اروپا رفته و خریدهای خود را در آنجا انجام داده‌اند. زمانی که دلار از ترکیه خارج شود بازار این کشور ضعیف می‌شود. حقوق کارگران در ترکیه صد درصد افزایش پیدا کرده است.
کمبود کارگر داریم
یاشار آلتونتاش در ادامه افزود: در ایران نیز مشکلات کارگری وجود دارد. کارگر بسیار کم پیدا می‌شود. دو سال شاهد بیماری کرونا بودیم که بازارها بسته شد. موضوع دیگر افزایش نرخ دلار و نوسان آن در سال گذشته بود که از ابتدای سال از ۲۶ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان تا انتهای سال رسید. امسال کارها بر اساس روال است، اما کارگر نداریم یا بسیار کم است. بنابراین نمی‌توانیم به تمام سفارش‌های خود برسیم. یکی از معضلات ما کمبود نیروی انسانی است.
وی در ادامه درباره افزایش هزینه‌های تولید بیان کرد: درحالی‌که براساس اعلام دولت، افزایش حقوق کارگری ۲۷ درصد بوده، اما ما ۳۷ درصد افزایش حقوق اعمال کرده‌ایم. از سوی دیگر با افزایش قیمت انرژی از جمله برق و گاز روبه‌رو هستیم. همچنین بیمه و مالیات نیز افزایش یافته است.
این تولیدکننده زیره در ادامه خاطرنشان کرد: اگر کارخانه‌ای روزی ۲۰ هزار جفت کفش تولید کند، ابتدا زیره‌های ترمو مورد نیاز را باید تامین کند. ما باید مواد مورد نیاز برای دو ماه و نیم آینده خود را تامین کنیم. یک ماه قبل از اینکه مواد تمام شود، باید دوباره سفارش انجام بدهیم. پی‌یو را ماه به ماه و ترمو را دو ماه یکبار تهیه می‌کنیم. یک ماهه کالا می‌دهیم و سه ماهه چک می‌گیریم که البته با این روال حدود دو ماه عقب هستیم.
افزایش ۸۰ درصدی قیمت‌ها
یاشار آلتونتاش همچنین در مورد افزایش قیمت مواد عنوان کرد: قیمت مواد اولیه هم سال گذشته و هم امسال گران شده و قیمت پی‌یو و ترمو ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت مواد خارجی نیز گران شده است.

قالب‌های جدید در راه است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا قالب جدید نیز دارید، گفت: امسال ۶۰ سری قالب ساخته‌ایم که ۲۶سری آن را ابتدای سال تولید کرده‌ایم و ۱۱ قالب دیگر نیز آماده است. دیگر سفارش قبول نمی‌کنیم، زیرا به دلیل کمبود نیروی انسانی و کارگر نمی‌توانیم جوابگوی این سفارش‌ها باشیم.
مدیر شرکت زیلان در ایران در ادامه یادآور شد: ما از بهمن ماه سال گذشته شروع به ساختن مدل‌های جدید می‌کنیم تا برای نخستین ماه سال جدید، کالای جدید داشته باشیم.
یاشار آلتونتاش در ادامه افزود: گردش مالی در صنعت ما بالاست. اگر نقدینگی لازم وجود نداشته باشد کارخانه می‌خوابد. بنابراین باید به صورت نقدی خرید و فروش کرد تا سرمایه در گردش کارخانه تامین شود و چرخ‌های آن بچرخد.

با ۸۰ مدل در نمایشگاه آیسف
وی در پاسخ به این پرسش که در نمایشگاه آیسف چند مدل داشتید،  عنوان کرد: با ۸۰ مدل در نمایشگاه حضور داشتیم. در نمایشگاه خیلی خوب جواب گرفتیم.
یاشار آلتونتاش همچنین در ادامه یادآور شد: سفارش‌های ما زیاد است تا آذر ماه منتظر می‌نشینیم که کارها سبک شود. در نمایشگاه تبریز با ۷۰ تا ۸۰ مدل جدید حضور خواهیم یافت.
مدیر شرکت زیلان در ایران با توجه به این موضوع که در رشته شیمی تحصیل کرده است، مواد جدیدی در ترمو ساخته که سبک‌تر از قبل است. وی درباره این ماده جدید گفت: در حال حاضر به عنوان آزمایشی در چهار رنگ آن را تولید کرده‌ایم که ۳۰درصد سبک‌تر از مواد قبل است. البته پیش از این نیز این مواد را داشتیم ولی رنگی نبودند. مطمئن هستم که در مورد این مواد به جواب دلخواه خواهیم رسید. البته قیمت آن تا حدودی بالاست و  در کل ۲۰ درصد قیمت آن گرا‌ن‌تر تمام می‌شود.
یاشار آلتونتاش در ادامه افزود: زمانی که کفش سنگین باشد پاها را بیشتر خسته می‌کند. کفش‌های سبک راحت‌تر است. سه سال است که زیلان این مواد را تولید می‌کند، منتهی به کیفیت لازم هنوز نرسیده بود. در ترکیه ۲۰ تا ۳۰ رنگ تولید می‌شود ولی ما هم‌اکنون دو رنگ آن را آورده‌ایم. یکی به دلیل گران بودن هر کسی نمی‌تواند روی آن کار کند و چرم‌دوزها می‌توانند روی این مواد کار کنند، چراکه قیمت تمام‌شده آنها گران می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال دو تا سه رنگ به محصولات خود اضافه می‌کنیم. رنگ‌های قهوه‌ای، بژ، مشکی، طوسی و سفید داشته‌ایم که قصد داریم دو رنگ جدید به این مجموعه رنگ‌های خود اضافه کنیم. ۷۰ تا ۸۰ درصد در دنیا از رنگ سفید استفاده می‌کنند، بعد بژ و مشکی استفاده دارد. مشتری به دنبال رنگ‌های بیشتر است.

مجله اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید