فعالیت گسترده واحدهای تولید چرم و کفش در ورامین

0
466
فعالیت گسترده واحدهای تولید چرم و کفش در ورامین

شهرک‌های صنعتی نقش مهمی در پیشبرد اهداف اقتصادی و به ویژه اشتغالزایی دارند و در تمام دنیا این شهرک‌ها بستری را برای بالندگی و رشد صنعت و اقتصاد فراهم می‌کنند و توسعه اشتغال پایدار را رقم می‌زنند. ایران نیز کشوری در مسیر توسعه است و توجه به شهرک‌های صنعتی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد. در این راستا خبرنگار مجله اخبار صنعت چرم و کفش گفت و گویی با علیرضا فاتحی نژاد، فرماندار شهرستان قرچک و رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران داشته‌‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

عیلرضا فاتحی‌نژاد فرماندار شهرستان قرچک

عیلرضا فاتحی‌نژاد فرماندار شهرستان قرچک در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: در منطقه دشت ورامین دامداری‌های بسیاری وجود دارد و موضوع چرم در این منطقه حائز اهمیت است. یک شهرک صنعتی چرمشهر در این منطقه وجود دارد که به تولید چرم مشغول هستند. در حوزه ورامین واحدهای تولید کیف و کفش و چرم بسیاری مشغول به فعالیت هستند که مواد اولیه مورد نیاز خود را از چرمشهر تهیه می‌کنند. 
فاتحی‌نژاد در ادامه تاکید کرد: در چرم ما پوست را تبدیل به یک محصول با ارزش‌افزوده تبدیل می‌کنیم. در مجموعه شهرک صنعتی قرچک نیز واحدهای بسیاری وجود دارد. ما با شهرک صنعتی تعامل خوبی داریم. نیازهای آنها را در کنار شهرک‌های صنعتی که متولی اصلی شهرک صنعتی قرچک است، برطرف می‌کنیم. ما در حوزه خدمات و زیرساخت در کنار دوستان هستیم. 
وی در ادامه با اشاره به موانع تولید عنوان کرد: موانعی برای تولیدکنندگان در حوزه مالیات و بیمه وجود دارد که ما در این راستا کمک‌های لازم را به آنها ارائه خواهیم کرد. 
فرماندار شهرستان قرچک در ادامه خاطرنشان کرد: وسعت شهرستان قرچک بسیار محدود است و ۹۰ کیلومترمربع وسعت دارد و یکی از متراکم‌ترین شهرستان‌های استان تهران به‌شمار می‌رود. در حوزه ساخت و ساز نیز در این شهرستان اقداماتی در حال انجام است. در زمینه پروژه ملی‌، پروژه ۳۵۰ واحدی در دست احداث است. ۳۸ نقطه خودمالکی در حوزه شهرستان داریم که به شورای مسکن استان مرکزی معرفی کرده‌ایم تا بحث نهضت ملی مسکن را در قالب خودمالکی در شهرستان قرچک اجرا کنیم. این یک طرح است تا خود افراد به این حوزه ورود پیدا کرده و تسهیلات دریافت کند. 
فاتحی‌نژاد ادامه داد: برخی تولیدی‌ها ضایعات دارند و آن را در حاشیه شهر خالی می‌کنند و حتی آتش می‌زنند. شرکت خدمات صنعتی شهرک صنعتی این موضوع را مدیریت کرده و ضایعات را از شهرک خارج می‌کند و با واحد پسماند شهرداری تعامل کرده‌ایم که ضایعات به محل تجمیع نخاله‌ها منتقل شود. 
وی درباره امکانات درمانی نیز عنوان کرد: شهرستان قرچک امکانات درمانی شهید ستاری دارد و اورژانس شهرستان فعال است. خدمات به شهرک هم ارائه می‌کنند.

شجری، رئیس اتحادیه کفش‌های دستدوز و رئیس امپکس


شجری، رئیس اتحادیه کفش‌های دستدوز و رئیس امپکس، صحبت‌های خود را درخصوص شهرک صنعتی قرچک اینگونه آغاز کرد: شهرک صنعتی قرچک از سال 95 احداث شد و حدود 30 کیلومتر از تهران فاصله دارد. این شهرک در دل شهر قرچک واقع شده و به همین دلیل در بخش تامین کارگر هیچ مشکلی نداشته است. آب و برق و تلفن و امکانات دیگر هم دارد اما نواقصی هم دارد که به علت مشکلات، طبق پیش‌بینی‌ها رفع نشده است. با این حال جای بسیار مستعدی برای رشد و بهبود صنعت کفش است.
او در پاسخ به اینکه آیا فاز دوم این شهرک هم شروع به کار می‌کند، گفت: اکنون بیش از 70 واحد صنفی ما در حال ساخت‌وساز و یا در حال تولید هستند. در رابطه با فاز 2 هم ما در حال گفت‌وگو برای توافق بر سر قیمت این زمین‌ها هستیم تا هرچه زودتر بتوانیم آن را به ثمر برسانیم چون همین حالا بیش از 150 متقاضی برای فاز 2 داریم که حدود 100 هکتار است.
وی با اشاره به اینکه صنف‌های دیگری هم به این منطقه وارد شده‌اند، گفت: اصنافی مثل کشباف، خشکبار، پوشاک، کفش و تشک‌دوزان اتومبیل در این منطقه فعالیت می‌کنند بنابراین همه زمین‌های این منطقه زیر ساخت هستند. ما همان ابتدا فکر کردیم برای تکمیل زنجیره تولید، واحدهای توزیع‌کننده را هم همانجا جمع کنیم. بعد هم این را در نظر گرفتیم که بسیاری از دوستان و همکاران ما توان اجاره فضایی به وسعت 1000 تا 1500 متر را ندارند و این کار برایشان واقعا مشکل است، بنابراین هیات‌مدیره تدبیری اندیشید که زمینی به مساحت 11 هزار متر را اختصاص دهد تا در 3 طبقه ساخته شود و بتوانیم واحدهای کوچکمان را در آنها‌ مستقر کنیم. قرار است 228 واحد ما آنجا در طبقات دوم و سوم مستقر شوند.
او در پاسخ به اینکه آیا مقامات دولتی از این شهرک بازدید داشته‌اند، گفت: ما در آنجا تقریبا در خدمت تمام وزیران بوده‌ایم و سایر مسئولان دولتی هم از شهرک بازدید کرده‌اند. قرار بود معاون اول رئیس‌جمهور هم بیاید که نشد و امیدوارم زودتر بتوانند بازدید کنند. دادستان کشور هم آمدند و قرار بود خود رئیس جمهور هم بیایند که به قرچک آمدند اما فرصت نشد به شهرک بیایند. با این حال به طور کلی امیدواریم بتوانیم مسئولان را دعوت کنیم تا از دوستان ما حمایت کنند.
در نمایشگاه امپکس امسال تقریبا 7 تا 8 واحد ما در حوزه‌های مختلف شرکت کردند و نمایندگان مجلس هم بازدید کردند. یکی از نماینده‌ها که معاون کمیسیون صنعت و معدن و تجارت بود، قول داد که از شهرک بازدید کند و گفته امکان اینکه امسال بتوانیم در بودجه، کاری برای رفع مشکلات مالی دوستان فعال در این حوزه انجام بدهیم هست. هفته گذشته هم جلسه‌ای با وزیر کشور و استاندار تهران در اتاق اصناف داشتیم که من باز این مسائل را مطرح کردم و نامه‌ای کتبی هم دادم. امیدواریم هرچه زودتر این مشکلات مالی رفع شود و دوستانمان به مرحله بهره‌برداری نزدیک‌تر شوند.
او با اشاره به اینکه صنعت کفش باید به دلیل ظرفیت‌هایش رو به رشد باشد، گفته‌هایش را چنین پی گرفت: کمک به این صنعت ضروری است و از همین رو بود که تصمیم گرفتیم پیگیر شهرک صنعتی باشیم که از سال 95 دنبال ساخت آن بودیم. امروز 70 واحد صنعتی ما در شهرک مستقر هستند که امیدوارم به تولید انبوه برسد. این فعالان صنعتی مشکلات خاص خودشان را داشته‌اند که کم‌کم در حال مرتفع‌کردنشان هستیم. از دکتر جدی هم درخواست کردیم برای رفع مشکلات اهالی شهرک صنعتی، دست یاری به ما بدهند و از دوستان دیگر هم خواهش کردیم کمک کنند که همه موافقت کردند و قرار شد از شهرک بازدید کنند. امیدوارم بتوانیم مشکلات اقتصادی دوستان را برطرف کنیم تا بتوانند هرچه زودتر این کارخانه‌های نیمه‌کاره را تمام کنند. دکتر صادقی، رئیس شهرک‌های صنعتی استان تهران هم از جمله کسانی بودند که از نمایشگاه بازدید کردند و قول‌هایی به ما دادند.
شجری ادامه داد: ما با شهرک صنعتی مشکلاتی داریم اما در کل قدردانیم. قرار بود کارهای شهرک در زمان معینی به اتمام برسد و تحویل داده شود اما متاسفانه اتفاق نیفتاد. مشکلاتی بین ما و آن‌ها به وجود آمده بود که در حال رفع کردنشان هستیم.
از مراجع بالاتر وقت گرفته‌ایم و از مجلس هم درخواست کرده‌ایم کمک مالی برای فعالان شهرک در نظر بگیرند تا درنهایت بتوانیم صادرات خوبی به کشورهای منطقه داشته باشیم که اصل و اساس کار ما در امپکس و شهرک صنعتی بر همین صادرات‌محور شدن صنعت کفش است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید