صنعت کفش طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است

نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت بسپار لیا:

0
968
صنعت کفش طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است

شرکت تولیدی بسپار لیا در سال 1368 فعاليت خود را در زمينه توليد رنگ و پوشش‌هاي صنعتي آغاز کرد. فعاليت این شرکت در زمان آغاز بکار منحصر به تولید محصولات فینیشینگ صنعت چرم طبیعی بود. اما از سال 1378 با تاکيد بر اهميت توسعه امکانات تخصصي، دانش فني و همچنين قطع وابستگي مشتريان به محصولات خارجي، اين شرکت توانست دامنه محصولات خود را به صنايعي نظير کفش، چرم مصنوعی، نساجي، قطعات خودرو و ابر صنعتی گسترش دهد.
مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره فعالیت شرکت بسپار لیا، با رامین صدر نایب رئیس این شرکت به گفت‌وگو نشست که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

رامین صدر نایب رئیس هیات‌مدیره و مدیر بازرگانی شرکت تولیدی بسپار لیا از سال ۱۳۷۸ وارد این شرکت شد. تحصیلات عالیه او اقتصاد نظری در سطح کارشناسی و اقتصاد توسعه در سطح کارشناسی ارشد است. وی در ابتدا در شرکت به عنوان مدیر فروش مشغول به فعالیت شد و با توسعه فعالیت‌های شرکت و نیاز به واردات و صادرات ، وی در این حوزه مشغول بکار شد و بعنوان مدیر بازرگانی ادامه همکاری د اد. در نهایت وی از سال ۱۳۹۹ به عنوان نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت مشغول به فعالیت است.

بسپار لیا چگونه متولد شد؟
نایب رئیس هیات‌مدیره و مدیر بازرگانی شرکت بسپارلیا درباره سابقه و فعالیت این شرکت در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش می‌گوید: شرکت بسپار در سال ۱۳۶۸ تاسیس شد. تعدادی از سهامداران این شرکت در آن زمان از مدیران گروه صنعتی کفش ملی بودند و این شرکت فعالیت خود را با ساخت محصولات برای چرم طبیعی آغاز کرد که همچنان در حوزه چرم طبیعی فعال است و در تهران، دولت‌آباد و در چرمشهر ورامین نمایندگی دارد. در سال ۱۳۷۳ شرکت به‌ بسپار لیا تغییر نام داد. هم اکنون کارخانه شرکت در کمالشهر کرج واقع است.

از چرم طبیعی تا تولید مواد اولیه کفش
صدر در ادامه خاطرنشان می‌کند: ما کار خود را با محصولات فینیشینگ چرم طبیعی که شامل رنگ، لاک و شفق و برخی افزودنی‌های فینیشینگ چرم طبیعی و..‌. بود، آغاز کردیم. در اواخر دهه ۱۳۷۰ صنعت چرم طبیعی تا حدی با افت روبه‌رو شد، به همین دلیل ما به سمت صنعت کفش گرایش پیدا کردیم و شروع به ساختن خمیررنگ برای تولید زیره‌ها و کفش‌های پلی‌یورتان کردیم که همچنان این کار ما ادامه دارد‌.
به‌تدریج واحد تحقیق و توسعه خود را گسترش دادیم و در صنایع دیگر نیز شروع به فعالیت کردیم؛ از جمله اقداماتی که منجر به دانش‌بنیان شدن مجموعه ما شد، این بود که علاوه بر توسعه افقی، توسعه عمودی را نیز مبنای کار خود قرار دادیم، یعنی شروع به تولید مواد اولیه مورد نیاز خود کردیم، یعنی اگر به عنوان مثال خمیر رنگ زیره پلی یورتان از سه جز تشکیل شده باشد، قسمت عمده مواد اولیه آن را خود تولید می‌کنیم و بقیه اجزا را یا از داخل یا از خارج تهیه می‌نماییم، برای نمونه رنگ مشکی پی‌یو سه جزء شامل دوده، محمل پلاستی سایزر و یک بخش افزودنی دارد که بخش پلاستی سایزر و افزودنی را خود ما می‌سازیم و دوده آن را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده یا وارد می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: برنامه توسعه عمودی را مبنای کار خود قرار دادیم و بسیار موفق عمل کردیم. بخشی از تولیدات کارخانه را خود ما مصرف می‌کنیم و بخشی را نیز برای مصرف سایر همکاران به بازار عرضه می‌کنیم.

ورود به سایر صنایع
وی در ادامه می‌افزاید: ما هم‌اکنون علاوه بر صنعت چرم و کفش، در صنایع دیگر مانند صنعت خودرو، کامپوزیت، نساجی و پلاستیک فعال هستیم و حتی برای صنعت بشکه‌سازی نیز نوعی پلاستی سول برای درب بشکه و نوعی خمیر آب‌بندی برای ساخت بشکه‌های ۲۲۰ لیتری فلزی تولید می‌کنیم.
مدیر فروش شرکت بسپار لیا در پاسخ به این پرسش که با توجه به این موضوع که واحد شما به حوزه چسب نیز ورود کرده، پس چرا چسب کفش تولید نمی‌کنید، می‌گوید: ما یک اقیانوس به عمق یک سانت هستیم که آنقدر در صنایع مختلف درگیر بودیم، دیگر فرصت نشده که به این حوزه وارد شویم؛ البته نگاه ما یک نگاه سوپرمارکتی به صنعت کفش بوده است و حتما جزء برنامه‌های آینده ما است که وارد این حوزه نیز بشویم، ولی فعلا قصد این کار را نداریم. در حال حاضر تمرکز اصلی ما روی صنعت پلاستیک است. هرچند باید یادآور شوم که صنعت کفش نیز جزئی از صنعت پلاستیک به شمار می رود. در صنعت چرم طبیعی نیز فعال هستیم و خمیر رنگ برای چرم‌های مصنوعی، پی‌وی‌سی و چسب مصنوعی پی‌یو تولید می‌کنیم. بسیاری از شرکت‌های داخلی از ما خرید می‌کنند و قدرت رقابت با شرکت‌های خارجی را داریم. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد شرکت‌های چرم مصنوعی مشکی و الوان با ما در ارتباط هستند و مواد اولیه خود را از ما تهیه می‌کنند. البته رنگ مشکی در صنعت ما غالب است و در همه جای دنیا نیز همین گونه است؛ از این‌رو ما هم رنگ مشکی و هم الوان عرضه می‌کنیم. در صنعت کفش ما علاوه بر تولید خمیر رنگ پی‌یو، اسپری پی‌یو و خمیر رنگ پی‌وی‌سی و سیلیکون رهاکننده قالب تولید می‌کنیم.
صدر ادامه می‌دهد: همچنین در صنعت نساجی، هم برای منسوج نبافته و هم برای چاپ روی پارچه خمیر رنگ تولید می‌کنیم. در اصفهان برای تولید پارچه‌های چادری مشتری‌های بسیاری داریم و در آنجا نیز نماینده داریم. به علاوه بر این، در صنعت کامپوزیت نیز فعالیت داریم، در این صنعت رهاکننده قالب و خمیر رنگ‌های کامپوزیت تولید می‌کنیم که این خمیر رنگ‌ها به صورت عمده برای وسایل بازی مانند تاب و سرسره در پارک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت پلاستیک نیز انواع افزودنی‌ها برای پایه‌های حلال و غیرحلال را تولید می‌کنیم. یک محصول به نام روغن سویای اپوکسی تولید وسیع داریم که به‌عنوان یک نرم‌کننده در صنعت پلاستیک به‌ویژه در پی‌وی‌سی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در صنعت مرکب چاپ نیز دو نوع افزودنی تولید می‌کنیم، به علاوه اینکه محصول خاصی تولید داریم که سبب چسبندگی بهتر برای جوهر به سطح زیر آن می‌شود که یک محصول بسیار جدید به شمار می‌رود که در این زمینه صنعت چاپ پایه حلال مشتری ما به‌شمار می‌روند. در صنعت خودرو نیز رنگ برای غربیلک فرمان بر پایه پلی‌یورتان تولید می‌کنیم. در صنعت رنگ‌سازی نیز با ارائه افزودنی‌های متنوع فعال می‌باشیم.

حضور در نمایشگاه‌های پیش‌رو
وی در پاسخ به این پرسش که در نمایشگاه‌های پیش‌رو در چه نمایشگاهی حضور دارید، عنوان می‌کند: در نمایشگاه رنگ و رزین که نهم تا دوازدهم آذر ماه سال‌جاری برگزار می‌شود، حضور خواهیم داشت. در نمایشگاه امپکس نیز حضور خواهم داشت. در نمایشگاه قم، نمایشگاه کفش و چرم تبریز و ایران پلاست نیز شرکت می‌کنیم. سال آینده نیز قصد داریم در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی شرکت کنیم.

فعالیت‌های صادراتی؛ از افغانستان تا شمال آفریقا
مدیر بازرگانی بسپارلیا در ادامه با اشاره به فعالیت صادراتی این شرکت بیان می‌کند: در حوزه صادرات نیز فعالیت داریم و برخی از خمیر رنگ‌های خود را به شمال آفریقا، ازبکستان و افغانستان و عمان صادر کرده‌ایم و برخی محصولات خود را به کشورهای سی‌آی‌اس به‌ویژه به ارمنستان صادر می‌کنیم، البته صادرات ما به ارمنستان کاملا مستمر است. با توجه به تحولات اخیر درصدد راه یافتن به بازار روسیه هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان داخلی چگونه می‌توانند از شما خرید کنند، می‌گوید: در تهران به‌صورت مستقیم می‌توانند با ما در تماس باشند. البته ما در تمام شهرهای قطب صنعت کفش و چرم در کشور از جمله در تبریز، مشهد، قم، اصفهان و اسلامشهر نمایندگی داریم که می‌توانند از طریق این نمایندگی‌ها اقدام کنند. در هیدج به‌صورت مستقیم می‌فروشیم، ولی هنوز در آنجا نمایندگی نداریم. در تهران فروش ما معمولا مستقیم است، ولی اگر دوستان بخواهند می‌توانند با نمایندگان ما در اسلامشهر در ارتباط باشند.

خدمات پس از فروش
نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت بسپار لیا درباره خدمات پس از فروش محصولات این شرکت خاطرنشان می‌کند: ما مهندسین فروش داریم که طبق تعهد ما، در صورت بروز مشکل این مهندسین متعهد هستند، بر اساس گفته‌های مشتری موفق به حل مشکل شوند، در غیر این صورت ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت برای رفع مشکل به مشتری مراجعه می‌کنند.
صدر در پاسخ به این پرسش که چگونه بسپار لیا با ۱۹ واحد تولیدکننده پی‌یو سازگاری دارد، می‌گوید: رنگی که ما برای پی‌یو تولید می‌کنیم تقریبا با تمام مواد سازگاری دارد و در این زمینه مشکل خاصی نداریم.

سخن پایانی
نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت بسپار لیا در پایان یادآور می‌شود: صنعت کفش طی چند سال اخیر به دلیل منع واردات، رشد چشمگیری داشته است. تا پیش از آن واردات کفش از چین را داشتیم که پس از مدتی با قانون منع واردات شاهد رشد صنعت کفش در داخل شدیم و صنعتگرانی که در حوزه کفش و صنعت پلی‌یورتان کار می‌کنند، خود گواه بر این مدعی است. البته باید اذعان کرد که تولیدکنندگان زیره، کفش و صندل نباید به خود غره شوند، زیرا این رشد به دلیل منع واردات بوده است و همواره باید تلاش کنند تا کیفیت محصولات خود را به موازات رشد کمی ارتقا ببخشند، زیرا در غیر این صورت و با باز شدن درهای واردات ممکن است در زمینه رقابت با کالاهای خارجی دچار مشکل شوند، بنابراین به موازات رشد کمی باید رشد کیفی در صنعت کفش نیز اتفاق بیفتد؛ شرکت بسپار در این راستا کوشیده است که کیفیت محصولات خود را ارتقا ببخشد؛ صادرات ما گواه بر این موضوع است که اولا، محصول ما قدرت رقابت دارد و دوم اینکه بازار ایران به دلیل دسترسی به پتروشیمی‌های قدرتمند در داخل، توان رقابتی قدرتمندتری نسبت به کشورهای همسایه دارد، برای نمونه هیچگاه ترک‌ها نمی‌توانند وارد بازار ایران شوند چراکه ترکیه از نظر پتروشیمی وابسته به ایران است، از این‌رو ما دست بالاتری نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود که ترکیه است، داریم. نسبت به کشورهای اروپایی نیز به دلیل قیمت گران بار و مسائل تعرفه‌ای ممکن است که به سختی وارد بازار داخلی ما شوند، هرچند حتی اگر وارد شوند برای ما نگرانی وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید