شهرک صنعتی قرچک، مهمترین رویداد صنعت کفش

0
590
اشباع بازار کفش کیش با کفشهای خارجی

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران:
شهرک صنعتی قرچک، مهمترین رویداد صنعت کفش

از ابتدای سال تاکنون با توجه به شرایط کلی اقتصاد در کشور، شاهد یک رکود در بازار کفش بوده‌ایم. این مطلب را رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد و در ادامه به بررسی وضعیت صنعت کفش و مسائل و چالش‌های آن در سال‌جاری پرداخت و گفت: با توجه به شرایط کلی اقتصاد در کشور شاهد یک رکود در بازار هستیم‌ ضمن اینکه شاهد نوسان‌های بسیاری در بازار ارز از بهمن سال گذشته تاکنون هستیم که تحولات در بازار ارز هم اثر آنی و هم اثر بلندمدت دارد. همچنین در سال جدید موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش کرایه‌ها را داشته‌ایم و به یکباره تولید با بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت روبرو بوده با ادامه این رويه و کاهش قدرت خرید مردم، تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه شدند.
شجری در ادامه درباره حضور در نمایشگاه عنوان کرد: برای نمایشگاه ارتباطات را از بیرون ایجاد کرده‌ایم. از تجار خارجی دعوت به عمل آورده‌ایم که امیدواریم گره کار را باز کنیم تا دوستان ما بتوانند به تولید بپردازند و از این مشکلات طاقت‌فرسا عبور کنند.

مشکلات تولیدکنندگان
وی همچنین در ادامه عنوان کرد: تولیدکنندگان با وجود تسهیلات بانک‌ها و سود ۲۳ درصد، مشکلات بسیاری را فراروی خود دارد. از سوی دیگر، تولیدکنندگان با مشکلات انبارداری روبرو هستند و تمام این مسائل شرایط سختی را برای آنها ایجاد کرده است که امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم از این شرایط خارج شویم که خروج از این شرایط به غیر از کمک جمعی، به روش دیگری امکان‌پذیر نیست.

مدرسه بازار کم‌رونق
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در پاسخ به این پرسش که وضعیت مدرسه بازار در سال‌جاری و با نزدیک شدن به فصل پاییز چگونه بوده است، عنوان کرد: متاسفانه امسال مدرسه بازار چندان پررونقی نداشتیم و تولیدکنندگان از مدرسه بازاری که معمولا همیشه در ماه شهریور پررونق است رضایت نداشتند، چراکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

مالیات در سال‌جاری
شجری درباره مالیات در سال‌جاری بیان کرد: در پاره‌ای از موارد مالیات به واقعیت نزدیک و در پاره‌ای از موارد بسیار از واقعیت دور شده بود. امسال در دارایی آزمون و خطای بسیاری انجام گرفت، برخی از واحدهای صنفی میزان مالیات در سال‌جاری را پذیرفتند که البته تعداد آنها نیز کم نیست. برای مالیات، برخی درآمد آنها از ۶ میلیارد تومان گذشته بود، ضمن اینکه دستگاه پوزی که مبنای مالیات قرار گرفته بود که دادستانی این موضوع را عنوان کرده که نباید دستگاه پوز مورد ملاک قرار گیرد و به جای آن باید عملکرد و شرایط واحد صنفی و تولیدی باید مبنا قرار گیرد، ولی گویا کسی به این موضوع توجه نکرد که بعدها دستگاه‌های پوز برای واحدهای صنفی دردسرساز شد. از سوی دیگر برخی که اطلاعات آنها از طریق دستگاه‌های پوز جمع‌آوری شده بود، چندان ناراضی نبودند.

قوانین دست و پاگیر
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در پاسخ به اين پرسش که قوانین دست و پاگیری در اتحادیه‌ها برای گرفتن جواز وجود دارد، در این راستا چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: وقتی که سامانه جدید به وجود آمد که صرف ۳ تا ۵ روز جواز صادر شود، اتاق اصناف با این قضیه فی‌النفسه مخالف نبود، ولی به شرط اینکه موانع آن برطرف‌گردد. کارشناسان ما به این سامانه ۶۰ مورد ایراد گرفتند که باید این ایرادات را برطرف کنند که برخی مشکلات نیز برای ما به وجود آورده است. اتاق بازرگانی در این راستا رایزنی‌هایی انجام داده است که امیدواریم این مشکلات به زودی حل شود تا هم‌صنفی‌های ما راحت‌تر به جواز برسند.

اقدامات در دست اجرا، برای شهرک قرچک
شجری در پاسخ به این پرسش که فعالیت‌های قرچک به کجا رسیده است، گفت: در شهرک صنعتی قرچک با وجود این شرایط سخت و طاقت‌فرسا و با وجود مشکلات تحریم و … کار بسیار ارزشمندی انجام داده‌ایم که هم شرکت شهرک‌های صنعتی و هم اتحادیه در این زمینه سماجت و پافشاری کردند تا این اتفاق روی بدهد. در این راستا، اگر مشکلاتی نیز وجود دارد به دلیل عدم گردش کار است و اگر بتوانیم گردش کار را به صورت مداوم داشته باشیم و دگرگونی ایجاد کنیم، بدون شک این یکی از اتفاقات مهم صنعت کفش خواهد بود که شهرکی در نزدیکی تهران در این صنعت ایجاد شود که به نوبه خود، جزو ارزشمندترین کارهایی است که اتحادیه و شهرک صنعتی با یکدیگر انجام داده‌اند.
وی در پاسخ به اين پرسش که این شهرک در چه وضعیتی است، یادآور شد: در بازدید ارزشمندی که آقای مخبر داشتند، ثمراتی به همراه داشت که یکی از ثمرات آن، شهرک صنعتی قرچک بود. در فاز دوم مزایده براساس دستور آقای مخبر برداشته شد که این امر کارشناسی شد و دوستان و معاونین وی پای کار آمدند. رئیس شهرک صنعتی تعیین شد و دوستان در شهرک صنعتی موافقت کردند که ۲۰ درصد پیش قسط را به ۱۰ درصد کاهش بدهند و موافقت کردند که مزایده را بردارند و همچنین ۱۸ ماه قسطی که باقی مانده بود به ۳۶ قسط تبدیل کردند. این موارد عملی شده است و دارای مصوبه است که بر اساس دستور آقای مخبر باید انجام گیرد. در زمینه ۱۱ هزار متر نیز نماینده آقای مخبر به شهرک صنعتی تشریف آورد و نقطه نظر ما را نیز برای ۱۱ هزار متر گرفتند تا امکانات مورد نیاز را مطرح کنند تا در ساخت و ساز آن لحاظ کنیم که این کار اتفاق افتاد و ما نماینده‌های خود را به آنها معرفی کردیم. شجری در ادامه توضیح داد: اين ۱۱ هزار متر، بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد به قطعیت رسیده است و لازم‌الاجرا است. واحدهای مواد اولیه در طبقه همکف قرار دارند که امیدواریم کل شهرک قرچک را تغذیه کنند و فاز ۱ تا ۴ را پوشش بدهند. در طبقات بالا نیز قرار است واحدهای صنعتی به صورت کارگاهی ساخته شوند که طراحی و برنامه آن را به شرکت شهرک‌ها داده‌ایم و قرار است که چندین واحد ۱۰۰ تا ۱۲۰ متری را به واحدهایی اختصاص بدهیم که توانایی ساخت یک سوله را ندارند.
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در ادامه درباره فاز ۲ نیز خاطرنشان کرد: فاز ۲ در انتهای فاز ۱ قرار گرفته و شهرک صنعتی روی آن فعالیت می‌کند و پل آن نیز در دست اجراست. در کل پیشرفت کاری خوبی داشته است. امیدواریم این قضیه تحقق پیدا کند روی هم رفته پیشرفت کار را باید ببینیم و تک بعدی نباشیم، چرا که در شرایط خاصی قرار داریم. در این راستا اتحادیه بسیار پیگیر این موضوع است، ما چه از طریق وزارتخانه و چه از طریق معاونین آقای مخبر و چه از طریق آقای مقیمی و دوستانشان به جد پیگیر این موضوع هستیم به ویژه ۱۱ هزار متر که می‌تواند تحول بزرگی در آنجا ایجاد کند.

نگاه ویژه به کشورهای منطقه
شجری همچنین درباره سفر خود به عمان عنوان کرد: کشورهای منطقه به ویژه عمان بسیار مستعد تجارت است. همانند ورزشکاری است که آماده برای دویدن است. ما باید شرایط خود را مهیا کنیم که بتوانیم با این کشورها داد و ستد داشته باشیم یا به عنوان پل ارتباطی با کشورهای دیگر، از آنها بهره ببریم. عمان به خاطر امکاناتی که در اختیار ما می‌گذارد می‌تواند این امکان را برای ما مهیا کند که با سایر کشورها ارتباط برقرار کنیم.
برای نمونه یک شرکت ایرانی در عمان توانسته با ۳۳ کشور ارتباط برقرار کند. با توجه به شرایط داخلی و مسائلی که داریم تعامل با کشورهای منطقه بسیار برای ما اهمیت دارد. عمانی‌ها ارتباط خوبی با ما دارند و مسئولان آنها عنوان می‌کنند که عمان وطن دوم شماست و در آنجا استقبال خوبی از ما صورت گرفت و وزیر و معاونان آنها در این استقبال حضور داشتند. در کل شرایط بسیار خوبی مهیا شده است که باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم و آن را به عنوان پلی ببینیم برای برقراری ارتباط برای همه کشورها. بدون شک این تعامل امکان‌پذیر است و کشور عمان مستعد و خواهان این امر است.
در نمایشگاه‌های اکسپو که در تهران برگزار ‌می‌شد هیات‌های مختلفی به ویژه در سطح وزارت و سطوح بالا از اکسپو بازید می‌کردند و ارتباط خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت ما داشتند که به همین واسطه بخش خصوصی هم باید از آن بهره‌برداری کند. امروز تجارت در دنیا یک صنعت است و ما باید در این زمینه همه دست به دست هم داده و از امکانات کشور بهره ببریم، چراکه ما در کشور نیروی انسانی فراوان و قابلیت تولید بالایی به ویژه در صنعت کفش داریم، لازمه این است که همه با هم همفکری کنیم تا از مسائل پیش آمده بهره‌برداری لازم را ببریم.

حضور در امپکس
وی همچنین درباره امپکس یادآور شد: ما پیگیر مسئله امپکس هستیم. به دلیل استقبال دوستان در امپکس فضا کم آوردیم و نتوانستیم برخی از تولیدکنندگان را ثبت‌نام کنیم؛ البته تلاش می‌کنیم که سالن‌های بیشتری را اضافه کنیم و در این راستا رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم تا همه فعالان بتوانند حضور پیدا کنند. سازمان توسعه تجارت تجاری را دعوت کرده که بیش از ۵۰ نفر هستند. با توجه به ارتباطات ایران و آفریقا، اتاق ایران و آفریقا پای کار آمده و دعوت‌نامه‌ها در حال نوشتن است و تصور می‌کنم بیش از ۳۰۰ مهمان خارجی در تهران حضور داشته باشند. امیدواریم در بهترین شرایط نمایشگاه را برگزار کنیم و اکنون صفحه اینستاگرامی راه‌اندازی کرده‌ایم تا همکاران بتوانند محصولات و شرایط خود را در آن معرفی کنند.
شجری همچنین یادآور شد: نمایشگاه امپکس همزمان با نمایشگاه نساجی است که‌ اتفاق خوبی برای صنعت کفش است و جای تشکر از وزارت صمت دارد که در یک زمان مناسب این نمایشگاه برگزار خواهد شد. امیدواریم این اتفاق هر ساله روی بدهد.
وی در پایان از مجله اخبار صنعت چرم و کفش به‌خاطر تلاش‌های پیگیرانه خود برای صنعت کفش تشکر کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید