افزایش ۳۰ درصدی مواد اولیه پتروشیمی

0
178

رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش و کیف تهران:
افزایش ۳۰ درصدی مواد اولیه پتروشیمی

واحدهای پتروشیمی اعلام کردند که در حال افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات خود هستند و این موضوع، قیمت تمام‌شده کفش را در شرایط تورمی اقتصادی افزایش می‌دهد. 
سعید حیاتی رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش و کیف تهران در گفت وگو با مجله‌ اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: در این روزهای سخت، صد واحد ما دچار آتش‌سوزی شده و ما هنوز نتوانسته‌ایم آواربرداری کنیم. در صورت آواربرداری مجوز ساخت به ما نمی‌دهند.

از شهرداری و دادستانی تقاضای کمک داریم. البته هر یک از این ارگان‌ها قصد کمک دارند، اما کمک این سازمان‌ها باید یکپارچه شوند تا به سرانجام‌  برسيم. وی افزود: از يک سو به آغاز مدارس‌ و از سوی دیگر به فصل بارندگی نزدیک می‌شویم که در این صورت قادر به ساخت نخواهیم بود. بیشتر این واحدها تولیدکننده بخش کفش دست‌دوز و برخی نیز توليدکننده مواد اولیه از جمله‌ چسب بوده‌اند و برخی از آنها به افغانستان و آذربایجان صادرات داشته‌اند که این صادرات متوقف شده است و روی قیمت‌های بازار تاثیر گذاشته است.

افزايش مواد پتروشیمی 
حیاتی در ادامه خاطرنشان کرد: خبر بد دیگر اینکه پتروشیمی‌ها اعلام کرده‌اند قصد دارند ۳۰ درصد مواد اولیه خود را گران کنند که برای تولیدکنندگان چسب بسیار ناگوار است. در این شرایط سخت اقتصادی چرا باید پتروشیمی داخلی این اندازه مواد خود را گران کند. با اين شرایط کارخانه‌های چسب هم مجبور هستند ۳۰ درصد مواد خود را گران کنند که روی قیمت تمام‌شده کفش تاثیر خواهد داشت.

عدم استقبال از مدرسه بازار 
 وی در ادامه افزود: امسال با وجود نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، شاهد مدرسه بازار آنچنانی نبوده‌ایم، از این‌رو در چنین شرایط ویژه‌ای درخواست کمک داریم که‌ صنعت چهارم کشور از نفس نیفتد.

مشکلات ارزی 
رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش و کیف تهران در پاسخ به اين پرسش که در زمینه ارز با مشکلی روبرو نیستید، گفت: مشکلات ارز کماکان وجود دارد، برای نمونه، برای واردات ارز به کشور در چین یا دبی باید یک تاجر ایرانی یا افغانستانی یا هندی یا عرب پیدا کنیم. با این شرایط تمام این مسیرها را دور می‌زنیم تا صادرات داشته باشیم اما اینکه به یکباره پتروشیمی‌های داخلی مواد اولیه را ۳۰ درصد گران می‌کنند، تولیدکنندگان پایین‌دست خود را با مشکل مواجه می‌کنند.

همچنان به‌ دنبال حل مشکل مالیات 
حیاتی همچنین درباره مالیات عنوان کرد: اگر در شرایط رشد اقتصادی باشیم باید مالیات تولیدکنندگان را افزایش بدهیم و این رویه تمام دنياست، اما در ایران رسته صنوف به‌درستی مشخص نشده‌اند. با این میزان تورم، یک واحد صنفی باید حداقل سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد فروش داشته باشد که مشمول مالیات شود، ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بسیار مبلغ ناچیزی است که‌ مشمول مالیات شده است و این میزان درآمد را یک دستفروش مترو دارد. بايد براساس سودی که اتحادیه مشخص می‌کند، مالیات واحدهای صنفی را مشخص کنند. اینکه با ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون جابجایی با دستگاه پوز، یک واحد را از تبصره ماده ۱۰۰ خارج کنند، نتیجه این می‌شود که باید هر روز به کمیسیون‌ها شکایت برد که دستگاه پوز که ممکن است کارت به‌ کارت‌های دیگری با آن شده باشد وسیله مناسبی برای محاسبه مالیات نیست. خود من هر هفته در کمیسیون برای طرح مسئله کردن این موضوع هستم. بنابراین از مسئولان تقاضا داریم که‌ با مجموعه تولید و صنعت چهارم کشور که تحریم‌ها را دور می‌زنند، همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان از این شرایط عبور کرد. 

گرانی مواد اولیه 
وی همچنین در پاسخ به اين پرسش که وضعیت مواد اولیه چگونه است، گفت: مواد اولیه در کشور موجود است، اما مواد گران شده و تولیدکنندگان باید مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری کنند، مگر تولیدکننده چقدر سرمایه دارد. یک تولیدکننده جنس تابستانی را نمی‌تواند در تابستان تولید کند يا جنس زمستانی را نمی‌تواند در همان فصل خریداری کند، بلکه یک ماه قبل از فصل باید تولید داشته باشد و آن را در فصل‌ خودش توزيع کند، درحالی‌که با اين میزان تورم در کشور اين سرمایه در گردش محدود است. از سوی دیگر بهره وام‌های بانکی بسیار افزایش یافته است. از سوی دیگر، شاهد افزایش تعرفه‌های گمرکی هستیم، برای نمونه تعرفه لوازم جانبی که کیلویی ۳ تا ۴ هزار تومان بوده به ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان رسیده است. کفش که گران می‌شود، فروش کاهش پیدا می‌کند. مانند زنجیر همه ما به هم وصل هستیم. 

پشتیبان نمایشگاه امپکس هستیم 
رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش و کیف تهران همچنین درباره نمایشگاه امپکس عنوان کرد: ما همواره پشتیبان نمایشگاه امپکس بوده‌ایم. انشالله دست به دست هم بدهیم و این صنعت را به جلو ببریم.

 کلام آخر 
حیاتی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان انتظار داریم که دست به دست این تولیدکنندگان بدهند، چراکه‌ این تولیدکنندگان بسیار زحمت‌کش هستند، بنابراین اجازه ندهند صنعتی که وابستگی کمی به خارج از کشور دارد و می‌تواند صادرات داشته باشد و چنین اشتغالزایی بالایی دارد و غیرقابل تحریم است و ۷۰ درصد بومی شده، دچار مسئله شود و از آن حمایت ویژه داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید