دانستنی‌های انتخابات هیأت مدیره اتحادیه‌ها

0
169
دانستنی‌های انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌ها
دانستنی‌های انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌ها

دانستنی‌های انتخابات هیأت مدیره اتحادیه‌ها

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، کتاب دانستنی‌های انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌ها، تالیف حسنعلی مختاری است که به اطلاعات لازم قبل از انتخابات هیات مدیره اتحاده‌ها می‌پردازد. در مقدمه این کتاب آمده است که یکی از الزامات هر سازمان، نهاد، گروه و حتی جمع اعضای یک مجموعه کوچک، تنوع پذیری و باز بودن عرصه مدیریتی آن است.
آشنایی به کار یک هیات مدیره، دارای بصیرت که از جایگاه و مسئولیت مورد نظربرخوردار است، اساسی‌ترین ارکان و مانند عمود خیمه در این عرصه تلقی می‌شود. اصولا هر مجموعه‌ای جهت جلب رضایت و انجام کار ارباب رجوع و مخاطب باید عامل و یا عواملی برای ایفای مسئولیت‌هایش داشته باشد.

گزینش این افراد شاید در عرصه‌های مختلف توام با ایده‌ال‌های متفاوت باشد. اما در مجموع همه برای اداره و سیاست‌گذاری از یک معیار و هدف‌رسانی تبعیت می‌کنند.

از جنبه مثبت: خدمت‌رسانی، مدیریت صنفی یا قشرمرتبط، نوآوری‌ها در اجرای برنامه‌های جدید، اجرای تعادل در کرانه‌های محیطی مجموعه، سیاست محوری، ارتقا سطح سواد و انتقال تجربیات به زیر مجموعه مرتبط و… .
و از دید منفی: اشغال مناصب، سودجویی، به کارگیری ارتباط، پولشویی، ریاست طلبی، اختلاس، ریاست محوری، عکس اندوزی، مصاحبه نمایی، سو استفاده ازبرخی سمینارها و….
به هرحال از دید کلی، برخی از نیازهای اساسی در سازمان مواردی بود که اشاره شد، اما بعد از شناسایی، حذف و اضافه یا تقویت اجرای برخی سیاست ها، ماحصل کار در نتایج کاری و راندمان مشاهده می‌گردد.
بدیهی است که یک رئیس هرچند هم خوب و لایق باشد، پس از یک دوره کاری، مبتلا به تکراری بودن و انحراف خواسته یا ناخواسته مسیر کاری اش می‌شود.
بنابراین باید پس ازاتمام زمان تعیین شده برای مخاطبان و انتخاب کنندگان چند چیز مشخص شود تا رای دهندگان در انتخاب نفر بعدی از بصیرت کافی برخوردار بوده و مرتکب انتخاب مجدد و یا احیانا خطای تکراری نشوند.
*این سوال همیشه مطرح می‌شود که هدف از چاپ کتاب قانون نظام صنفی چه بوده و برای کدام مخاطب تهیه شده ؟
*چه تعداد از اعضای یک صنف از هویت، نحوه تهیه، متصدی این اقدام و ده‌ها مورد دیگر اطلاع داشته و رضایت یا نارضایتی آنها چقدر است؟
اگر این کتاب برای مسئولان و دست اندرکاران تهیه شده که ایشان باید با اشراف بر مفاد این مطالب، همراه با ادعای توان هدایت و اطلاعات کامل امور اجرایی به عرصه آمده باشند.
اما اگر برای افراد عامه اجتماع کسب و کار بوده ؛علاوه بر کمیابی ،برای ضیق زمان استفاده، خواننده از توضیحات بیشتر و قابل استفاده آنان بی بهره است.
نتیجه یکی از نظر سنجی‌های تحقیقاتی از اعضای صنف انتخاب شده، در حیطه یک رایزنی آموزش کسب و کار، این بود که متاسفانه نزدیک به هشتاد درصد ازآنها با چگونگی دسترسی به این کتاب و برخی حتی از وجود آن بیگانه هستند.
در بسیاری از بخش‌ها حتی تعاریف و ارائه فهرستی کارگشا دیده نمی‌شود. از جزئیات و تشریح مشکلات و همچنین راه حل‌های مرتبط هم خبری نیست.

این کتاب که مانند دیگر آثار مولف، صرفا برای باز کردن دید کسبه بر دانستنی‌های صنفی است، مسئله انتخابات و مراحل قانونی یا خدای ناکرده قصور در آن عرصه را به نگارش گذاشته،که حاوی گزیدهای از دستورات قانون نظام صنفی است. موارد در رابطه با مبحث مد نظر برجسته گردیده و معیار موقعیت سنجی و توان افراد قرار گرفته است.

حسن مختاری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید