جادوی افزایش کاریزما

0
217
جادوی افزایش کاریزما
جادوی افزایش کاریزما

جادوی افزایش کاریزما

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، آیا تا کنون دیده‌اید که برخی از افراد در برقراری ارتباط و جذب دیگران از برخی دیگر موفق‌ترند یا به عبارتی بعضی از افراد به آسانی توانایی هیپنوتیزم دیگران را دارند و قادرند بر آنها تأثیر بگذارند.
این اشخاص به محض ورود به مکانی توجه همه افراد پیرامون خود را جلب می‌کنند. به نظر می‌رسد این افراد به راحتی به آن چه می‌خواهند دست پیدا می‌کنند. آنها دارای نیرو و انرژی خاصی هستند که این نیرو همان کاریزما یا جذبه است.

در حقیقت مهمترین ابزار یا مهارت تأثیرگذاری بر دیگران کاریزما یا جذبه است.

کاریزما مهارتی انگیزشی و حیاتی است. این مهارت حیاتی موفقیت، بر تمام جنبه‌های زندگی سایه می‌افکند. شغل، روابط و توانایی اثرگذاری بر دیگران و درآمد شما همه وابسته به توانایی شما در بروز جذبه یا کاریزما است. کاریزما توانایی مجاب کردن افراد است تا باورتان کنند، تحت تأثیر قرار بگیرند و به شما اعتماد کنند.
شما به آنها انگیزه داده و کمک می‌کنید که خودشان را در آینده‌ای تصور کنند که شما ترسیم کرده‌اید. به عبارتی شما منبع قدرت و الهام بخشــی آنان می‌شوید. اغلب ما این افراد را سوپراستارهای سینما، سیاست مداران و رهبران مذهبی، کارآفرینان و رؤسای بزرگ تصور می‌کنیم. رهبران و سیاست‌مدارانی مانند: وینستون چرچیل، فیدل کاسترو، نلسون ماندلا و… هنرمندان، سوپراستارهایی هم چون اپرا وینفری، جورج کلونی و… کارآفرینان و مدیران بزرگی همچون استیو جابز، بیل گیتس.

تاریخچه کاریزما

تحقیقات بیولوژیست‌ها نشان می‌دهد که، کاریزما یا جذبه از ابتدای خلقت انسان تا کنون همراه بشر بوده است. در طول تاریخ همواره افراد یا رهبرانی بوده‌اند که به دلیل داشتن کاریزما یا جذبه پیروانی داشتند. برخی بسیار محبوب و مورد علاقه مردم بودند و دارای شخصیت مثبت و صلح طلب مانند: مهاتما گاندی، مارتین لوترکینگ و برخی علی‌رغم داشتن پیروان زیاد دارای شخصیتی منفی و جنگ طلب که دست به کشتار و جنایات زیادی زدند مانند آدلف هیتلر و ژوزف استالین.
گسترش واژه کاریزما از اواسط قرن بیستم آغاز شد اما این اصطلاح برای اولین بار توسط ماکس وبر جامعه شناس، حقوقدان و سیاست مدار آلمانی مورد توجه و بررسی قرار گرفت و امروزه کاربرد زیادی دارد. ماکس وبر کاریزما را این گونه تعریف کرد: کیفیت استثنایی شخصی که به نظر می رسد واجد یک قدرت طبیعی و فوق بشری یا دست کم غیر عادی است، که از گذر آن چون مرد مقتدر و سرنوشت ساز جلوه می‌کند و بدین دلیل مریدان یا هوادارانی گرد او جمع می‌شوند.

کاریزما چیست؟

کلمه کاریزما در لغت به معنای فره و در زبان یونانی به معنای هدیه یا موهبت که از نام الهه یونانی کاریز گرفته شده است. شاخص کاریزما زیبایی کامل و بخشایندگی است. کاریزما یا فرهمندی به معنای جذابیت غیر عادی و دارا بودن صفات و خصوصیات منحصر به فرد، ویژه و متمایز است که مورد علاقه و ستایش تعداد زیادی از انسان‌ها است. شخصیت کاریزماتیک به شخصیتی گفته می‌شود که به دلیل داشتن خصوصیات و ویژیگی‌های خاص، الگو و الهام بخش دیگران است. افراد کاریزماتیک از نگاه دیگران دارای قدرت رهبری فوق العاده هستند. آنها دارای شخصیت دوست داشتنی، قابل اعتماد، پرانرژی، اعتماد به نفس بالا و قدرت بیانی نافذ هستند.
یونانیان قدیم اعتقاد داشتند که کاریزما نیرویی الهی است که با فرد زاده می‌شود و آدم‌های عادی از داشتن این نیروی الهی محرومند. اما روان شناسان و جامعه شناسان امروزی معتقدند علاوه بر ذاتی بودن، کاریزما یک مهارت است که با آموزش، تمرین و تکرار قابل یادگیری است.

چند تعریف از کاریزما

تونی الساندارا: کاریزما یا جذبه، توانایی تأثیرگذاری مثبت بر دیگران با ایجاد ارتباط فیزیکی، عاطفی و عقلی است.
جری اسپنس: کاریزما انرژی است که از حیطه قلب سرچشمه می‌گیرد و چنان چه گوینده هیچ احساسی نداشته باشد چیزی برای انتقال دادن وجود ندارد. کاریزما زمانی اتفاق می‌افتد که احساسات گوینده به شکل خاص به فرد دیگری منتقل شود.
کرت دبلیومونتسن: کاریزما توانایی ایجاد ارتباط مؤثر و الهام بخشیدن به دیگران است برای رسیدن به موفقیت بیشتر، به عبارت دیگر کاریزما یعنی برخورداری از این توانایی که دیگران را بر آن داریم مشتاقانه خواسته‌مان را برآورده کنند. در حقیقت این افراد ترغیب می‌شوند دیگران را نیز برای برآوردن خواسته‌های ما وارد عمل کنند.

خصوصیات و ویژگی‌های درونی شخصیت کاریزماتیک

در ادامه به 8 مورد از خصوصیات و ویژگی‌های درونی شخصیت‌های کاریزماتیک می‌پردازیم:
انضباط فردی
انضباط فردی یک مهارت ضروری در زندگی است، که برای داشتن کاریزما و تأثیرگذاری دراز مدت بر دیگران به آن نیاز داریم. انضباط و اراده، قدرت درونی ما هستند. این قدرت درونی به ما انگیزه و اشتیاق داده و ما را به سمت موفقیت واقعی سوق می‌دهد. همچنین موجب شهامت و استقامت در ما می‌گردد. اما در مقابل بی‌انضباطی و بی‌نظمی پیامدهایی همچون افسردگی و کسالت را به همراه می آورد و این احساسات در تضاد با فردی است که دارای کاریزما می باشد.
ندای درون
افرادی که دارای کاریزما هستند به ندا و الهامات درونی خود گوش می‌دهند. با به کارگیری ندای درون توانایی فرد برای تأثیرگذاری بر دیگران افزایش می‌یابد .ندای درونی کمک می‌کند تا دیگران را درک کرده و شناخت کاملی از رفتارها و حرکات آنها به دست آورید.در حقیقت ندای درون ما ترکیبی از احساسات، عقل و تجربیات ماست. افرادی که بتوانند بین افکار تصادفی و ندای درونی خود تمایز قایل شوند در زندگی و کار خود موفق‌تر هستند.
ادامه دارد…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید