راه اندازی اولین مدرسه کفش در تبریز

0
622

مرتضی محمودزاده مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد تبریز و مسئول راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری چرم و کفش در دانشگاه آزاد است که با همکاری اتحادیه کفاشان تبریز قرار است استارت آن به زودی زده شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این کار، گفت و گویی با وی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مرتضی محمودزاده درباره دلایل راه اندازی اولین مرکز نوآوری چرم و کفش چنین می‌گوید: همانطور که می‌دانید رویکرد جدید دانشگاه‌ها «مساله‌ محوری» و اینکه به مسائل اجتماعی ورود و آنها را حل کنند، می باشد.
این ماموریت در حوزه چرم و کفش به دانشگاه آزاد تبریز به صورت کشوری واگذار شده است. در این رابطه دو بحث وجود دارد؛ اول اینکه اولین مرکز نوآوری تخصصی چرم و کفش است که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان مرکزی دانشگاه در دست احداث است و دوم اینکه در راستای آن، مدرسه مهارتی کفش و چرم نیز راه‌ اندازی خواهد شد.
مسئول راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری چرم و کفش می‌افزاید: دانشگاه آزاد مجموعه‌ای به نام سماء دارد که در خصوص بحث آموزش از دوره ابتدایی تا دانشگاه است. بنابراین این مدرسه مهارتی کفش نیز دو بخش خواهد داشت که یک بخش‌ آن در قالب مدارس سماء خواهد بود و بخش دیگر هم در قالب رشته‌های دانشگاهی است. وی خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر فضای مدرسه در دست بازسازی و تغییرکاربری است و محل آن به گونه‌ای است که علاوه بر دسترسی به دانشگاه آزاد، به اغلب کارخانه‌های کفش نیز نزدیک است. فضای مدرسه کفش1300مترمربع و در دو طبقه است که بخشی از آن را به کفش اختصاص خواهیم داد. دو فضای بزرگ کارگاهی نیز در آنجا تعبیه خواهیم کرد. قرار است تجهیزات توسط اتحادیه‌ها از صنعت برای ما فراهم خواهند ساخت. همچنین صحبت‌هایی در مورد نرم‌افزار «مستر شوز» انجام داده‌ایم و قرار بر این است که امتیاز آن در چند نسخه خریداری شود. بخشی از واحدها را نیز از دانشگاه‌های ترکیه گرفته‌ایم و همچنین صحبت‌هایی با مدرس کفش T.A.S.D انجام داده‌ایم که علاوه بر ارائه سرفصل‌ها ما را در برنامه‌ریزی درسی و منابع درسی کمک کنند.

الزام تعامل دانشگاه با صنعت در راه اندازی مدرسه کفش تبریز
محمودزاده با بیان این موضوع که شروع این کار راحت اما ادامه دادن آن سخت است، می‌افزاید: در این خصوص سعی داریم از ابتدا خیلی با دقت کار را شروع کنیم که در آینده نیز ماندگار شود. البته موفقیت در این کار در گروی همکاری نزدیک ما با صنعت است؛ یعنی اگر ما با صنعت کفش استان گره نخوریم این مجموعه خیلی زود از هم پاشیده خواهد شد. از آن طرف هم صنعت باید با ما همدل باشد تا بتوانیم پیش برویم در واقع در دنیا شرط موفقیت در چنین کارهایی تعامل دانشگاه با صنایع است.
وی ادامه می‌دهد: در خصوص بهره‌گیری از استاتید نیز با دوستان T.A.S.D صحبت کردیم و در واقع اولین کارشان تربیت اساتید است و اولین ارتباط ما با این مدرسه در این خصوص خواهد بود. علاوه بر این قرارمان با مدرسه T.A.S.D این است که شروع‌ کار با دوره‌های کوتاه‌مدت باشد و دوره‌های بعدی طولانی‌تر باشد تا کار به بار بنشیند و دانش آموختگان این مدرسه وارد صنعت شوند.
محمودزاده می‌گوید: بر اساس برآوردهایی که انجام داده‌ایم برای تجهیز و راه‌اندازی مدرسه حدود یک میلیارد تومان تجهیزات اولیه لازم داریم که قرار است علاوه بر بودجه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، اتحادیه‌ها و همچنین تولیدکنندگان ماشین‌آلات نیز به ما کمک نمایند. خوشبختانه افرادی که برای شروع این مدرسه جمع شده‌اند تجربه بسیار خوبی در صنعت چرم و کفش دارند و اعتقاد همه بر این است که اگر این کار بخواهد ضعیف شروع شود و پیش برود همان بهتر که شروع نشود تا به این ترتیب تجربه‌های گذشته تکرار نشود. به خصوص این که اگر قرار باشد بحث تبادلات بین المللی نیز در میان باشد.
همه فکر و ذکر ما این است که قبل از شروع کار همه جوانب سنجیده شود به همین دلیل علاوه بر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، معاونت علمی ریاست جمهوری نیز ما را در این راه حمایت خواهند کرد. در واقع سعی می‌کنیم با یک برنامه‌ریزی خوب پیش برویم و عجله‌ای نداریم و دنبال نمایش دادن و ارائه دادن آمار نیستیم بلکه می‌خواهیم کاری تمام عیار انجام دهیم که برای آیندگان نیز ماندگار شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید