از تولید گالش تا هلدینگی فراتر از صنایع شیمیایی و پلیمری

0
880
مهدی مسبح مدیر واحد Polysun گروه توسعه صنایع رضا

مرحوم حاج غلامرضا مسبح فعالیت خود را در دهه ۲۰ با تولید گیوه آغاز کرد و در سال 1335 به تولید گالش لاستیکی و پس از چندین سال فعالیت در این حوزه، به تولید پایپوش‌های PVC روی آورد. با ورود فرزندان ایشان به عرصه تولید، تولید گرانول‌های PVC نیز در کنار تولید کفش آغاز شد و غلامرضا مسبح خود را در سال 1380بازنشسته و کسب و کار را به فرزندانش سپرد. سپس در همان سال حسن و محسن مسبح «تولیدی مسبح» را برای تولید روغن DOP تاسیس کرده و یک مرحله زنجیره تامین را گسترش دادند.
با ورود نسل سوم از خانواده مسبح به صنعت، فعالیت‌های این شرکت توسعه بیشتری یافت و تولید با سازماندهی جدیدی به سمت تولید سیستمی پیش رفت. در نهایت شرکت «توسعه صنایع رضا» در سال 1383 تاسیس و خط تولید انیدرید فتالیک در سال 1386 راه‌اندازی شد و پس از آن خطوط تولید پلاستى‌سایزر DOP و DOTP در سال ۱۳۸۹ به بهره‌بردارى رسید.
همزمان با تاسیس شرکت و استقرار سیستم مدیریت کیفیت و شکل‌گیرى واحدهاى مختلف، مراحل پیشـرفت و رشد مجموعه توسعه صنایع رضا از جمله افزایش ظرفیت تولید و تنوع محصولات، توسعه فیزیکى، پیشرفت تکنولوژى و گسترش دپارتمان کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه وارد مرحله جدیدى شد.
در این مجموعه جهت افزایـش تنوع محصولات، با انجام اقدامات زیربنایى فناورانه و ایجاد یک سیستم علمى جهت طراحى محصولات جدید، گروه محصولاتی همانند پلاستى‌سایزرها، گرانول‌هاى تخصصى و… تولید و به بازار عرضه شد و واحدهاى جدید دیگرى در همین زمینه راه‌اندازى شـدند. امروز با ایجاد فضاى کافى و مناسب جهت تولید و انبار مواد اولیه و محصولات نهایى، تمامى الزامات مورد نیاز کارخانجات صنایع شیمیایى و پلیمری رعایت شده است. همچنین در زمینه تکنولوژى محصولات با پژوهش و بررسى تکنولوژی‌هاى روز دنیا، بهینه‌سازی، بومی‌سازی و به‌روزرسانی انواع ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید انجام گرفته است.
مجموعه اقدامات یاد شده موجب شده است که مجموعه کارخانه‌های توسعه صنایع رضا، به عنوان یکى از قدیمى‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌هاى تولیدکننده انواع پلاستى‌سایزر و گرانول تخصصى در استان قم و ایران شناخته شود که با بکارگیرى دانش و تجربه ۶۵ ساله خود و استفاده از تخصص کارشناسان و مشاوران مجرب، توانسته محصولات خود را به طیف وسیعى از سازمان‌ها و کارخانه‌ها در حوزه‌هاى کفش و صندل ، سیم و کابل ، خودرو ، رزین‌سازان، گرانول‌سازان و تولیدکننده‌هاى چرم مصنوعى و… عرضه کند.

مسیر تکامل سبد محصولات شرکت
مهدی مسبح مدیر واحد Polysun گروه توسعه صنایع رضا، در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش با اشاره به سبقه فعالیت‌های خانواده مسبح گفت: «آغاز فعالیت ما در صنعت کفش به سال ۱۳۲۰ برمی‌گردد؛ مرحوم پدربزرگم آن زمان از تولیدکنندگان گیوه بود. پس از آن و با ورود فرزندان به تولید، کار را گسترش داده و در دهه ۶۰ گرانول‌سازی گریدهای صنایع کفش را راه‌اندازی کرد. دو دهه بعد و در حدود سال‌های ۱۳۸۰ پدرم به همراه یکی از عموها تولید پلاستی‌سایزر DOP را آغاز کردند و سپس در دهه ۹۰ مجددا تولید گرانول‌های PVC را از سر گرفتیم، البته با نگاهی تخصصی‌تر و در گریدهای خاص‌تر.
واحد Polysun از سال ۱۳۹۴ تاسیس و در سال ۱۳۹۵ بطور کامل به بهره‌برداری رسید. یکی از مهم‌ترین علل شکل‌گیری این واحد، تکمیل زنجیره تامین گروه توسعه صنایع رضا بود تا کل فرایند تولید در مجموعه انجام شود.
به این ترتیب گیوه‌، گالش، دمپایی پلاستیکی، گرانول‌سازی، DOP ، انیدرید فتالیک و در نهایت گرانول‌سازی تخصصی را تجربه کردیم تا بتوانیم محصولات بیشتری در سبد تولیدات تخصصی خود داشته باشیم. امروزه علاوه بر موارد گفته شده سایر محصولات مکملی مثل افزودنی‌ها، مستربچ‌های تخصصی و رنگی و کامپاند ایربلوئینگ نیز عرضه می‌کنیم. لازم به ذکر است که ما علاوه بر گریدهای تخصصی صنایع کفش، انواع گریدهای تخصصی گرانول‌های PVC مورد استفاده در صنایع ساختمان، خودرو، شیلنگ، سیم و کابل را نیز تولید می‌کنیم. روزانه نیز در واحد تحقیق و توسعه به شکل دقیق و علمی روی توسعه محصولات جدید فعالیت می‌شود.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: « پیشتر کالای خود را با واسطه در بازار ارائه می‌کردیم اما فروش خود را از سال ۱۳۹۵ نظام‌مند کرده و از شکل سنتی به شکل تخصصی و معاصر تغییر دادیم.»

مهدی مسبح درجمع مدیران واحدهای مختلف کارخانه

سبد محصولات و خدمات
رضا اشرفی، معاون بازرگانی و بازاریابی این مجموعه در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: «TSR هلدینگی است که ابتدا با رویکرد تولید مواد شیمیایی آغاز به کار کرد، پس از آن تولید در حوزه پلیمر را در دستور کار خود قرار داد و قطعاً در آینده به تولید در سایر حوزه ها نیز ورود خواهد نمود. گروه TSR در حقیقت یک شرکت سرمایه‌گذاری و کارآفرین است که بنا دارد علاوه بر تولید در استارت‌آپ‌ها و ایده‌های همراستا با گروه TSR نیز سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام دهد. این هلدینگ پیرامون اشتغال‌زایی و کارآفرینی، جوان‌گرایی و انتقال تجربه نیز در حال فعالیت می باشد، از این‌رو روی طرح‌های مرتبط با اهداف شرکت سرمایه‌گذاری کرده و تامین مالی انجام می‌دهیم.
البته ناگفته نماند که با ارائه مشاوره‌های تخصصی، حمایت‌ غیرمالی و معنوی نیز همیشه بوده ، هست و خواهد بود.»
اشرفی ادامه داد: «در واحد Polysun گرانول‌های تخصصی تولید می‌شود که در صنایع کفش و صندل ، سیم و کابل، شیلنگ ، خودرو، ساختمان و … مورد استفاده هستند. طیف تولیدات ما بسیار گسترده است تا بتوانیم آنچه خواسته مشتری است را به او ارائه دهیم. کارخانجات ما تولیدکننده مواد اولیه برای صنعت رنگ و رزین صنعتی ، انواع پلاستی‌سایزرها به خصوص DOP مورد استفاده در صنعت کفش، کامپاندها و گرانول‌های PVC و انیدرید فتالیک هستند.»
وی تصریح کرد: «یکی از سیاست‌های ما بر این اساس بود که بتوانیم عمده مواد اولیه را از داخل کشور تامین کنیم و هم خود گروه TSR و سایر همکاران تجاریمان را وابسته واردات نکنیم.»
اشرفی ادامه داد: «شرکت توسعه صنایع رضا قدمت و عقبه‌ای بیش از ۶۵ سال دارد. مرحوم غلامرضا مسبح این کار را آغاز و رفته‌رفته کار به پسران که نسل دوم بودند ، رسید. حسن مسبح که از نسل دوم می‌باشد در حال حاضر سیاست‌های کلان، مشاوره و نظارت را بر عهده دارد و در امور اجرایی ورود نمی‌کند. نسل سوم که پسران ایشان هستند نقش رهبری و مدیریت کلان را عهده دار شدند.
مهدی مسبح، مدیرعامل یکی از شرکت‌ها و متمرکز بر واحد گرانول سازی است و محمد مسبح در حوزه های IT ، منابع انسانی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر و استارت‌آپ‌ها فعال است.
گروه TSR هر روز در حال بزرگ شدن و توسعه است. مدیران توانمندی در رشد و توسعه مجموعه دخیل اند که لزوما نسبت فامیلی ندارند»
وی افزود: «واحد فروش ما در اصل یک سازمان یا شرکت بازرگانی و بازاریابی است که همه محصولات مجموعه برای فروش به آن منتقل می‌شود.مرکزیت آن در تهران است و یک دفتر هم در قم داریم. انواع محصولات اصلی و جانبی در خود هلدینگ تولید می‌شوند ولی برای تکمیل سبد محصولات خود گهگاهی واردات نیز داریم.
هیچ کدام از شرکت‌ها و کارخانه‌ ها به‌صورت مستقل فروش انجام نمی‌دهند و فروش از طریق سازمان فروش انجام می‌گیرد. راه‌های ارتباطی با مجموعه نیز دفاتر فروش ما هستند که دوستان با مراجعه به وب‌سایت www.tsrholding.com می‌توانند با این دفاتر ارتباط بگیرند.
در گروه TSR ما همیشه به دنبال حل مسئله و ارائه راه حل بودیم و از این رو تحقیق و توسعه روز به روز برایمان مهم تر و واحد مربوطه بزرگتر شد و توانست همگام با توسعه مجموعه پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.
معاونت تحقیق و توسعه، هم یکپارچه است و هم به‌صورت مستقل ایفای نقش می‌کند. یکپارچه بودن به این معناست که به‌صورت جزیره‌ای عمل نکرده و به شکل کارگروه عمل می‌کند تا زنجیره تامین به هم تنیده و پیوسته بماند. در عین حال هر واحد نیز بخش تحقیق و توسعه و واحد کنترل کیفیت اختصاصی و مستقل خود را دارد.»

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید