۱۱هزار متر به صنف کفاشان اختصاص داده می‌شود

0
208
شهرک صنعتی قرچک
شهرک صنعتی قرچک

در شهرک صنعتی قرچک: ۱۱هزار متر به صنف کفاشان اختصاص داده می‌شود

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، شهرک صنعتی قرچک که در سه فاز طراحی شده، ۱۱ هزار مترمربع فضا به صنف کفاشان اختصاص داده شده است که این اقدام از سوی اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز پیگیری شده است. فاز نخست این شهرک تقریبا کامل شده و اقدامات برای فاز دوم آن در دست اقدام است.
محمد زمانی کارشناس تاسیسات شرکت شهرک‌ها در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: سال ۱۳۸۸ به عنوان کارشناس تاسیسات در شرکت شهرک‌ها مشغول به کار شدم. تخصص من شبکه‌های توزیع و انتقال آب و فاضلاب بوده که در مدت خدمت خود در شرکت شهرک‌ها رئیس گروه زیربنایی نیز بوده‌ام که به مدت ۶ سال تمامی قراردادهای آب و پساب شرکت شهرک‌ها برعهده من بوده است و ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ به شهرک صنعتی قرچک آمدم.
زمانی در پاسخ به این پرسش که آیا از عملکرد هیات امنا راضی هستید، گفت: من به دلیل شرایط کاری حدود ۶ تا ۷ سال است که با تمامی شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان تهران در ارتباط بودم شهرک صنعتی قرچک و شرکت خدماتی شهرک صنعتی قرچک جزو انگشت‌شمار شرکت‌های خدماتی هستند که با شرکت شهرک‌ها همسو و در تعامل هستند.

تفاوت شرکت شهرک‌های صنعتی با شرکت خدمات شهرک‌های صنعتی

وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت شرکت شهرک‌های صنعتی با شرکت خدمات شهرک‌های صنعتی چیست، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی نقش حاکمیتی دارد و در زمینه زیرساخت ایجاد شهرک اقدام می‌کند. پس از آنکه بحث زیرساخت‌ها و عملیات‌های عمرانی به اتمام رسید و کار به واحدهای صنعتی تحویل داده شد، پس از آن شهرک به عنوان یک واحد خودگردان در نظر گرفتتفاوت شرکت شهرک‌های صنعتی با شرکت خدمات شهرک‌های صنعتی
ه می‌شود که توسط خود واحدهای صنعتی اداره می‌شود که تحویل شرکت خدماتی شرکت شهرک صنعتی داده می‌شود که اعضای آن را خود واحدهای صنعتی انتخاب می‌کنند که معمولا مورد وثوق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک است. خود شرکت شهرک‌های صنعتی نیز تعهدات مالی نه به شکل پول بلکه مانند تخصیص آب برق و گاز نسبت به شهرک دارد و بحث‌های زیرساختی مانند آسفالت، تصفیه‌خانه و تاسیسات آب و فاضلاب را انجام می‌دهد، البته در حدی که قانون برای آن مشخص کرده است که از آن پس شهرک را تحویل شرکت خدماتی می‌دهد. ما نیز به تناسب اینکه زیرساخت‌ها تکمیل می‌شود که گام به گام این زیرساخت‌ها تکمیل می‌شوند، آنها را تحویل شرکت خدماتی می‌دهیم آب را که تحویل دادیم، پس از آن بحث بهره‌برداری، تعمیرات، اورهال کردن و هزینه‌های جانبی آن برعهده شرکت خدماتی خواهد بود. یا اگر آمپر برق را بخواهند افزایش دهند اگر جزو تعهدات ما نباشد دیگر وظیفه ما نیست. برای نمونه در شهرک صنعتی قرچک ۱۳۰ مگاوات برق جزو تعهدات ماست اگر مازاد بر این ۱۳۰ مگاوات را به واحدهای صنعتی به عنوان تخصیص واحد صنعتی بفروشیم عین همان اندازه را باید ایجاد کنیم اگر مازاد ایجاد کنیم باید خود ما آن را تامین کنیم.

اقدامات در دست اجرای فاز۲ شهرک قرچک

کارشناس تاسیسات شرکت شهرک‌ها در پاسخ به این پرسش که مسئولیت فاز۲ نیز برعهده شماست، گفت: شبکه آب و فاضلاب فاز۲ و همچنین شبکه ۲۰ کیلوولت و شبکه گاز آن از ۲۵ کیلومتر ۲۱ کیلومتر آن اجرا شده است. سه ایستگاه تقلیل فشار دارد که ابنیه آن در حال ساخت است و ایستگاه‌های آن در حال مونتاژ در کارخانه تولیدکننده است. برآورد ما آن است که ظرف سه ماه آینده شبکه گاز فاز۲ شهرک صنعتی قرچک به اتمام برسد و تست‌های آن انجام و مرحله تزریق گاز آن آغاز شود. جدول‌بندی و آبیاری زمین‌های کشاورزی که از فاز۲ شهرک صنعتی قرچک عبور می‌کرد را برای کشاورزان ساماندهی کردیم و در این راستا یک کانال سنگی و کانال بتنی ایجاد کردیم و برای همین دو کانال حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. همچنین پل ارتباطی فاز۱ و ۲ در مرحله عرشه هستیم که تا یک ماه آینده عرشه آنها تکمیل خواهد شد. اخیرا نیز موضوع آسفالت ابلاغ شد که بزرگترین پروژه تاریخ شهرک‌های صنعتی در کل کشور محسوب می‌شود که به میزان ۲۰۸ میلیارد تومان پروژه است. بتن غلطکی خیابان‌های اصلی فاز۲ و تکمیل آسفالت خیابان‌های فاز یک را در برنامه داریم که حتماً تا پایان سال تحول چشمگیری خواهد داشت.
زمانی در پاسخ به این پرسش که قیمت بالای فاز۲ به چه دلیل است، گفت: البته نسبت به قیمت‌های منطقه‌ای، فاز ۲ ما قیمت‌های بسیار پایینی دارند. اگر به شهرک صنفی ولیعصر تشریف ببرید زمین خالی از متری ۱۱ میلیون تومان تا ۱۶ میلیون تومان موجود است و ساخته شده آن از متری ۲۸ میلیون به بالاست، البته این آمار مربوط به خرداد ماه امسال است و احتمالاً اعداد بالاتر رفته است. یا خیرآباد و ورامین با وجود اینکه مجوز زیست محیطی ندارند البته ولیعصر هم ندارد که جریمه آن حدود ۴ تا ۶ میلیارد تومان است.

اختصاص ۱۱ هزار متر به صنف کفش

وی همچنین درباره اختصاص ۱۱ هزار متر شهرک قرچک به صنف کفش عنوان کرد: یک طرحی را با همکاری اتحادیه کفش دست‌دوز و شرکت شهرک‌ها با ایده‌های بسیار خوبی که از سوی رسول شجری، رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز ارائه شده است. وی درباره مجتمع خشکبار نیز که در شهرک صنعتی قرچک تکمیل شده است، گفت: این مجتمع ۵۷ واحد ۵۰ متری است که حدود ۶هزار متر فضا دارد که خود آنها آن را ساخته‌اند .
در زمینه کفش، عرصه ۱۱هزار متر است که قرار است در دو طبقه اجرا شود که زیربنای آن از ۱۱ هزار متر بیشتر می‌شود که جای پارکینگ و آب و برق و زیرساخت‌ها برای آن در نظر گرفته شده است. در این راستا یک مشاور انتخاب شده است که این فضا را طراحی کند. در این راستا اتحادیه کفش دست‌دوز پیشنهادهایی ارائه کرده است. اما در مراحل ضوابط ساخت و ساز مشکل داشتیم که ۱۱ هزار متر را تحویل دوستان بدهیم، چراکه ما باید زمین را در عرصه باید تحویل بدهیم اما دوستان قرار بود که روی زیربنا تحویل بدهند و این تا حدودی شیرازه و ضوابط شرکت شهرک‌ها را به هم می‌ریخت، بنابراین تصمیم گرفته شد که خود شرکت شهرک‌ها یک مشاوری را بگیرد و در بحث قراردادها صرفاً برای همین مورد به صورت منحصر به فرد برای اولین بار در کشور عمل کند. در این ۱۱ هزار متر طراحی و ساخت به احتمال زیاد با ما خواهد بود تا ببینیم توافقات آینده چه خواهد شد. این اتفاق به صورت منحصر به فرد است، چراکه در شهرک دیگری شاهد چنین مواردی نبوده‌ایم. احتمالا در این فضا عمده‌فروشی است که البته برای عموم آزاد خواهد بود و مردم هم می‌توانند رفت و آمد کنند و برای آن پارکینگ، سرویس بهداشتی و مسجد نیز در نظر گرفته شده است. فضای جالبی برای بازدیدکنندگان خواهد داشت تا عموم مردم با واحدهای صنعتی آشنا شوند.

رفع گره ترافیکی در ورودی شهرک قرچک

زمانی همچنین درباره زیرگذر ریل راه‌آهن گفت: بر اساس ماده ۵۴ آیین قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و همچنین ماده ۸۱ قانون الحاق، ما اجازه هزینه‌کرد در خارج از محدوده شهرک صنعتی را نداریم، اگر اعضا خواستار آن باشند باید بودجه آن را تامین کنند تا بتوانند در خارج از شهرک هزینه کنند. البته با حمایت فرماندار شورای تامین و دستور مدیرعامل شرکت شهرک‌ها، موضوع به هیات مدیره رفت و مصوب شد و قرار شد زیرگذر دوم با هزینه خود را تامین کنند و رجا آن را اجرا کند تا فعلا از این گره ترافیکی در ورودی شهرک خارج شویم تا در آینده در این زمینه تصمیم گرفته شود که قرار است یک پل برای ورودی و خروجی شهرک طراحی شود که از روی ریل عبور می‌کند.
وی در ادامه افزود: دولت و شرکت شهرک‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که شرمنده صاحبان صنایع نشود، ولی بالاخره تحقق این اهداف یا با کیفیت مطلوب یا در زمان مناسبی انجام نشده که البته این مسائل اجتناب‌ناپذیر است و هیچگاه نمی‌توانیم ادعا کنیم که حتماً سر فرصت کاری را می‌توانیم انجام بدهیم، هرچند تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. در کل فکر می‌کنم که سرعت پروژه‌های ما در سال گذشته بسیار خوب بوده و به میزان ۵۰۶ میلیارد تومان در شهرک صنعتی قرچک در فاز ۱ و ۲ پروژه عملیاتی داریم و برآورد ما آن است که تا پایان سال به ۷۰۰ میلیارد تومان برسد. ما تصفیه‌خانه و شبکه روشنایی فاز۲، تکمیل شبکه ۲۰ ولت فاز۲ و همچنین آماده‌سازی فاز ۳ را خواهیم داشت. بسته روشنایی فاز۱ تکمیل شده است.
زمانی در پایان خاطرنشان کرد: ما از شرکت خدماتی واقعاً راضی هستیم، چرا که با ما همسو و همراه هستند. در شرکت‌ها کارشناس تاسیسات در آب و فاضلاب که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، نداریم که بیشتر این کارشناسان تجربی‌کار هستند که در کوتاه‌مدت کار را راه‌اندازی می‌کند، اما در بلندمدت ممکن است که مسائل فنی ایجاد کند و به بدنه تاسیسات شهرک‌های صنعتی آسیب وارد کند. شرکت خدماتی قرچک تنها شرکتی خدماتی است که یک کارشناس فنی با تحصیلات دانشگاهی استخدام کرده و بسیار موفق بوده است. البته در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات، کمی ضعیف است که به دلیل نوپا بودن این شرکت است، ولی سرعت شرکت در پوشش دادن به خدمات شهری و رفاهی صنعتگران خوب بوده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید