کیفیت تولیدات «بسپار» مشابه محصولات خارجی

نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت تولیدی بسپار لیا:

0
454
کیفیت تولیدات «بسپار» مشابه محصولات خارجی
از راست: رامین صدر و مهندس دهدشتیان

خبرنگار : مینا باقری

شرکت تولیدی بسپار لیا فعاليت خود را در زمينه توليد رنگ و پوشش‌های صنعتی در سال 68 آغاز نمود. فعاليت این شرکت در آغاز منحصر به تولید محصولات فینیشینگ صنعت چرم طبیعی بوده است؛ اما پس از گذشت چند سال اين شرکت دامنه محصولات خود را به صنايعي نظير کفش، چرم مصنوعی، قطعات خودرو، نساجي و ابر صنعتی گسترش داد. مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره فعالیت‌های تازه شرکت بسپار لیا، با رامین صدر نایب رئیس این شرکت به گفت‌وگو نشسته است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

رامین صدر، نایب رئیس هیات‌مدیره و مدیر بازرگانی شرکت تولیدی بسپار لیا در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: شرکت بسپار لیا فعالیت خود در صنعت کفش و در بخش محصولات مرتبط با صنعت PU و PVC را در سال ۱۳۶۸ آغاز کرد.
وی در ادامه درباره رشد صنعت پلی‌یورتان در دنیا عنوان کرد: صنعت و فناوری پلی‌یورتان از اوسط دهه 80 میلادی در دنیا همه‌گیر شد، پس از آن در ایران نیز به‌تدریج PU در کفش‌، زیره‌ و صندل‌ مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا تعداد واحدهای کمی در صنعت کفش از مواد PU استفاده می‌کردند اما این موضوع به مرور رشد کرد. از اواخر دهه70 شمسی زمانی که صنعت چرم طبیعی تا حدی دچار افت گردید ما با مساعدت دوستانی که دست‌اندرکار صنعت PU بودند، وارد این صنعت شدیم. البته ما خمیر رنگ‌سازی جهت صنعت PU و تزریق زیره کفش را از اواخر دهه 70 شمسی آغاز کرده بودیم و در اوایل دهه 80 به تولید انبوه‌ رسیدیم.
اما پیش از ورود به صنعت پلی‌یورتان شرکت بسپار از سالیان قبل پوشش‌های رنگی PVC را تولید و عرضه می‌نمود. در آغاز پوشش‌های PVC جهت رنگ کردن دمپایی‌های PVC تولید می‌گردید. در آن زمان واحدهای کارگاهی زیادی بلاخص در شهرهای قم و یزد در تولید گالش و دمپایی PVC فعال بودند. در یزد این کارگاه‌ها عمدتا با مواد نو PVC کار می‌کردند و فعالان این صنعت در شهر قم از مواد کهنه استفاده می‌نمودند. در آن دوره رنگرزی بدین ترتیب بود که زیره‌های PVC را در تشتک‌های پر از رنگ غوطه‌ور می‌کردند، ما نیز محصولاتی را به نام دیپ PVC در بازارهای مذکور عرضه می‌نمودیم.

غرفه بسپارلیا در نمایشگاه امپکس
غرفه بسپارلیا در نمایشگاه امپکس

بازار PU بزرگ‌تر از PVC
صدر در ادامه افزود: به تدریج بسیاری از تولیدکنندگان دمپایی‌های PVC یا از بازار خارج شدند یا به تولید صندل، زیره و کفش‌های PU روی آوردند‌، ولی کماکان بازار زیره‌های PVC به حیات خود ادامه داده است. صنعت PU صنعتی بسیار بزرگ‌تر از PVC به‌شمار می‌رود، زیرا PVC به‌خاطر ذات پلیمری‌اش سنگین‌تر از PU است و PU سبک‌تر و کار با آن راحت‌تر است. ما نیز به‌دنبال سیگنال بازار به سمت تولید خمیررنگ‌های PU ، اسپری‌های PU و همگام با پیشرفت تکنولوژی به اسپری‌های PVC روی آوردیم.

در حد توان خود، محصول باکیفیت تولید می‌کنیم
صدر در ادامه با اشاره به این موضوع که هر محصولی مزایا و معایب خودش را دارد، عنوان کرد: شرایط محیطی و موادی که در کفش به کار می‌رود، روی کیفیت محصول بسیار اثرگذار است. شرایط مختلف همچون عدم دسترسی به مواد اولیه مرغوب و عدم دسترسی به بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ها بر تولید محصول تاثیرگذار بوده است، اما آنچه در توان ما بوده را به کار گرفته‌ایم تا در تولید محصول باکیفیت کوتاهی نکرده باشیم. در شرایط فعلی کاستی‌های بسیاری وجود دارد و ما نیز ادعا نمی‌کنیم که طلا می‌سازیم، اما اگر مس تولید می‌کنیم، همواره با عیار یکسان آن را عرضه می‌نماییم.
ادعای بهترین بودن را نداریم، اما کیفیت محصول ما همواره یکسان است و به منظور کاهش قیمت تمام‌شده از کیفیت خود نکاسته‌ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی تولیدکنندگان رنگ‌ها را داخل PVC مخلوط می‌کنند، آیا شما چنین رنگ‌هایی را تولید می‌کنید، گفت: در یک دوره‌ گرانول‌های PVC را با استفاده از رنگ‌های ما رنگی می‌کردند و در داخل کوره خشک می‌کردند، اما هم‌اکنون ما این ‌محصول را در صنعت PVC عرضه نمی‌کنیم.
در یک دوره‌ تمایل بازار بیشتر به سمت پلی‌یورتان رفت و ما نیز تمام تلاش خود را برای توسعه تولید محصولات مرتبط با صنعت پلی‌یورتان در صنعت کفش بکار گرفتیم و صنعت PVC (کفش) در آن دوره‌ بسیار افت کرد، هرچند دوباره رشد کرد، اما ما دیگر به عقب برنگشتیم و فعالیت‌های خود را روی محصولات مرتبط با صنعت PU توسعه دادیم. درحال حاضر شرکت بسپار بطور عمده اسپری‌‌های PVC را جهت فینیشینگ زیره‌های کفش PVC تولید می‌کند.

تولید خاص بسپار
صدر با اشاره به تولید خاص بسپار عنوان کرد: یک‌ محصول خاص در صنعت PVC به‌نام روغن سویا اپوکسی تولید می‌کنیم که این روغن به‌عنوان نرم‌کننده در صنایع PVC نرم کاربرد بسیاری دارد. معمولا گرانول‌سازها یا کسانی که قطعات PVC نرم ‌مانند شلنگ تولید می‌کنند از این روغن استفاده می‌کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت رقابت شما در این محصول با محصولات مشابه خارجی چگونه است، گفت: روغن سویای اپوکسی از دو ماده اولیه اصلی تشکیل شده است: روغن سویای تسویه شده و آب اکسیژنه. پیش از آنکه واحد تولید آب اکسیژنه در تبریز دایر شود، ما برای تولید روغن سویای اپوکسی خود وابسته به ترکیه و آلمان بودیم. شرکت‌های ترک در آن زمان عمدتا آب اکسیژنه‌ تولیدی خود را به سوریه صادر می‌کردند. پس از جنگ سوریه شرایط تامین این ماده اولیه برای ما کمی بهتر شد، اما در هر صورت قیمت وارداتی این ماده اولیه بالا و توان رقابتی ما پایین بود. اما هم‌اکنون به‌دلیل تولید آب اکسیژنه در داخل، مشکل خاصی برای تولید نداریم و اگر مصرف‌کننده روغن سویای اپوکسی اقدام به واردات این محصول از مالزی، چین یا هند نماید، با شرایط فعلی باید حداقل دو یا سه ماه خواب سرمایه داشته باشد و به قیمت بالاتری نیز آن را وارد نماید در حالی‌که اگر اقدام به خرید از یک شرکت داخلی (شرکت بسپارلیا) نماید امکان تامین این محصول به هر میزان و در کوتاه‌ترین زمان میسر خواهد بود و این دقیقا مزیت رقابتی ما نسبت به تولیدکنندگان خارجی است و همچنین با توجه به شرایط نرخ ارز از نظر قیمتی نیز خرید از داخل به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.
صدر در پاسخ این پرسش که کیفیت محصولات شما چگونه است، گفت: بستگی دارد، هیچگاه با قطعیت نمی‌توان گفت که یک‌ محصول صد درصد باکیفیت است، به‌هر حال تمام محصولات دارای معایبی هستند و این قاعده درباره روغن سویای اپوکسی نیز مستثنا نیست اما تمام تلاش ما همواره این بوده که کیفیت آن را در سطح استانداردهای بین‌المللی نگه داریم. البته ممکن است در شرایط محدودی رنگ ما نسبت به رنگ خارجی کمی تیره‌تر باشد اما از لحاظ کیفیت مشابه کیفیت محصولات خارجی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما بازار بزرگی در صنعت PU در قم داریم، نماینده قم ما بسیار فعال است و بسیاری از مشتریان قمی را به نماینده‌ خود در آنجا محول کرده‌ایم. صنعت کفش در قم رو به رشد است و در مسیر صادرات گام برمی‌دارد و از همکاران تشکر می‌کنیم که در چنین شرایطی این صنعت را سرپا نگه داشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید