پیشتازی نمایشگاه صنعت کفش ایران از تبریز تا اربیل

0
31
مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش
مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش

مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: پیشتازی نمایشگاه صنعت کفش ایران از تبریز تا اربیل

اغراق نیست اگر بگوییم نمایشگاه‌ها برای صنعت کفش در حکم معجزه بودند تا این صنعت کم‌کم جای خود را باز کند و حالا همه به این موضوع اذعان می‌کنند که صنعت کیف و کفش ایران توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد. فعالان این صنعت به‌خوبی به این امر واقف هستند و بزرگ و کوچک این اصل را پذیرفته‌اند که برای شناخته شدن باید در نمایشگاه‌ها شرکت کنند و ویترینی در این رویدادها داشته باشند. در این شماره از مجله اخبار صنعت چرم‌ و کفش گفت‌وگویی داریم با شهرام دانشور، مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش که در ادامه می‌خوانید. همراه ما باشید‌.

اقبال به نمایشگاه شیراز
شهرام دانشور مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش در ابتدای این‌ گفت‌وگو درباره نمایشگاه کفش شیراز به خبرنگار مجله اخبار صنعت چرم و کفش گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد جای خالی در کل نمایشگاه وجود دارد. تلاش‌مان این است که در روزهای باقیمانده از سال‌جاری، به‌طور کامل نمایشگاه تکمیل شود تا کارهای تبلیغاتی‌مان را زودتر شروع کنیم، چون تعطیلات عید را داریم و باید به گونه‌ای پیش برویم که بتوانیم از ۱۵ فروردین تا ۱۲ اردیبهشت یعنی شروع نمایشگاه، تغییرات را انجام دهیم.
وی درباره میزان رضایت شرکت‌کنندگان در دوره قبل نمایشگاه شیراز، اظهار کرد: نمایشگاه سال قبل در ۲ سالن و با حضور ۸۰ تولیدکننده برگزار شد، ۹۰ درصد تولیدکننده‌ها از نمایشگاه راضی بودند. واقعیت این است که نمایشگاه شیراز حدود ۱۰ سال است که برگزار می‌شود و به نوعی مسیر حرکتش مشخص شده و بنکداران و فروشندگان کفش استان‌های جنوبی، اکثرا منتظر برگزاری این نمایشگاه هستند. ناگفته نماند آقای جعفرپور، رئیس اتحادیه کفاشان شیراز و تیم جدید با ما همکاری خوبی داشته‌‌اند.

نخستین رویداد خارجی صنعت کفش
دانشور در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه خارجی کفش در اربیل اظهار کرد: نمایشگاه اربیل، اولین نمایشگاه تخصصی صنعت کفش ایران در یک کشور دیگر است. ما در نمایشگاه‌های دیگر کشورها شرکت کرده‌ایم، اما تاکنون نمایشگاهی در کشورهای دیگر برگزار نکرده‌ایم.
مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش با بیان اینکه نمایشگاه اربیل را از ۲ تا ۵ خرداد ۱۴۰۳ در شهر اربیل برگزار خواهیم کرد، گفت: این نمایشگاه تخصصی بوده و برای نخستین‌بار برگزار می‌شود؛ از این‌رو برای رسیدن به نتایج مثبت، بنا داریم نمایشگاه را در فضایی با بیش از هزار مترمربع در یکی از هتل‌های ۵ ستاره اربیل برگزار کنیم. یک هفته قبل از برگزاری نمایشگاه فضا در اختیار ما قرار می‌گیرد، از این‌رو غرفه‌ها را آماده کرده و به اربیل منتقل خواهیم کرد.
دانشور با اشاره به تبلیغات گسترده‌ای که برای نمایشگاه در دست اقدام دارند، افزود: در راستای برگزاری باکیفیت نمایشگاه، تبلیغات بسیاری را در دستور کار داریم. در این راستا با صداوسیمای کردستان عراق که دو کانال بسیار مشهور هم‌ دارد، قرارداد بسته‌ایم که به زبان خودشان تیزرهای نمایشگاه ما را در طول روز چند بار پخش کنند. بیلبردهای شهری و ارسال دعوت‌نامه از دیگر اقدامات تبلیغی ما برای نمایشگاه اربیل است. حتی فهرست کاملی از فروشندگان کفش در عراق را در اختیار داریم و چندین بار برای آنها پیامک ارسال خواهیم کرد. به نظرم با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده شاهد تبلیغات جامعی برای نمایشگاه اربیل خواهیم بود.
وی در ادامه درباره بازار محصول کفش ایرانی در اقلیم کردستان اظهار کرد: کفش ایران با توجه به تبلیغاتی که انجام شده در اقلیم کردستان هم شناخته شده است و با وجود رقیبی مانند ترکیه هم حضور برندهای معتبر کشورمان در عراق، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگر نمایشگاه اربیل را خوب برگزار کنیم، در کشورهای مختلف هم به این سبک و سیاق نمایشگاه برگزار خواهیم کرد.
مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش خاطرنشان کرد: برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی باید دست‌کم ۱۰۰تا ۲۰۰ برند حضور داشته باشند، چون کوچک‌ترین قراردادی که ببندیم توقع پرکردن غرفه بالای ۵ هزار مترمربع را دارند، اما چون این نمایشگاه ریسک داشت و تولیدکنندگان زیاد قدم پیش نگذاشتند، تعداد غرفه‌های ما در کل ۳۲ غرفه است که ۸۰درصد آنها تکمیل شده‌اند. ناگفته نماند که در نمایشگاه قم و تبریز اکثر تولیدکنندگان برای شرکت در نمایشگاه خارجی استقبال کردند. همین جا اعلام می‌کنم به‌دلیل محدودیت غرفه کسانی که قصد شرکت دارند، سریع‌تر اطلاع دهند تا شرمنده آنها نشویم.
دانشور با تاکید بر اینکه نمایشگاه اربیل ۲ تا ۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ به مدت ۴ روز برگزار می‌شود، افزود: دلیل انتخاب این تاریخ به این موضوع برمی‌گردد که مدارس کشور عراق یک ماه زودتر از ایران و از شهریور باز می‌شوند. عراق کشور گرمسیری است و اول خرداد فرصت مناسبی برای فروش کفش‌هایی مانند انواع صندل است.
وی ادامه داد: هتل را کامل رزرو کرده‌ایم و بازدیدکنندگان هم در همان هتل مستقر خواهند شد و برای آنها تور بازدید هم‌ خواهیم داشت.
دانشور درباره حمل بار نمایشگاه اربیل با اشاره به اینکه این کار توسط خودمان انجام می‌شود، اظهار کرد: غرفه آماده در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهیم داد. هم غرفه‌ها و هم بار شرکت‌کنندها را خودمان حمل می‌کنیم.
مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مراودات پولی در این نمایشگاه با اشاره به اینکه این کار به‌طور معمول از طریق صرافی‌‌ها انجام می‌شود، گفت: در این زمینه هیچ مشکل خاصی وجود ندارد. مبلغی که غرفه‌دارها می‌خواهند پرداخت کنند به صورت دلاری خواهد بود و مراودات تجاری در اربیل خیلی راحت انجام می‌شود.
لازم به یادآوری است که مجله اخبار صنعت چرم و کفش نیز برای نمایشگاه اربیل یک کتاب به زبان‌ کردی و عربی چاپ خواهد کرد و خبرنگاران این نشریه نیز آنجا خواهند بود و این کتاب را ارائه خواهند کرد.

رکوردداری نمایشگاه کفش تبریز
دانشور در ادامه این گفت‌وگو به برگزاری نمایشگاه تبریز اشاره کرد و افزود: در ۶ ماه نخست سال آینده، برگزاری نمایشگاه تبریز را داریم.
مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش با بیان اینکه از ۱۰ تا ۱۳ مرداد ماه سال آینده شاهد برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه کشور خواهیم بود، اظهار کرد: فضای این نمایشگاه بیش از ۲۵ هزار مترمربع است که ۱۵ هزار مترمربع فضای مفید در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد و در صنعت کفش داخلی یک رکورد به‌شمار می‌رود. در نمایشگاه آتی تمام سالن‌ها را پوشش می‌دهیم. تاکنون دو سالن امیرکبیر و پروین اعتصامی این نمایشگاه تا ۹۰ درصد تکمیل شده و فقط چند غرفه در طبقه بالای سالن امیرکبیر باقیمانده که آن هم در حال تکمیل است. در سالن امیرکبیر ستاد اجرایی خاصی را خواهیم داشت و برندهای معتبر و VIP را طبقه بالای این سالن مستقر خواهیم کرد. در سالن پروین اعتصامی هم بیشتر ماشین‌آلات و برندهای معتبر حوزه کفش حضور دارند. ۹۰ درصد غرفه‌های پروین اعتصامی هم تکمیل شده است. سالن شهریار را امسال اضافه کردیم. این سالن ۴ هزار مترمربعی حدود ۲ هزار مترمربع فضای مفید دارد، چون سالن ورودی نمایشگاه است در جهت حمایت از واحدهای کوچک غرفه‌های کوچکی به این واحدها اختصاص داده‌ایم.
دانشور با اشاره به اینکه هدف این است که نمایشگاه کفش و لوازم جانبی را با هم برگزار کنیم، خاطرنشان کرد: جلساتی در این راستا داشتیم. امسال اتحاد خاصی در تبریز ایجاد شده، اتحادیه کفاشان، اتحادیه لوازم کفش، انجمن کفش تبریز، اتحادیه صادرکنندگان و… همه هستند و در عمل می‌توان گفت با حضور آقای منافی در اتحادیه کفاشان شاهد تحول عظیمی در اجرای نمایشگاه خواهیم بود، چراکه کنار هم هستیم و با هم کارهای زیادی را انجام خواهیم داد. ستاد اجرایی نمایشگاه حدود یک ماه است که تشکیل شده و برنامه‌های بسیار زیاد و گسترده‌ای برای تبلیغات داریم. تقریبا قرار است در ۱۱ کشور برای تبلیغات حضور داشته باشیم. همچنین در تمامی شهرهای کشور و در رسانه‌ها تبلیغاتی انجام می‌شود و برای تمام غرفه‌ها تیزرها و پوسترهای خاص کار خواهیم کرد. از بعد تبلیغاتی راحت‌تر کار خواهیم کرد، چراکه اتحادیه‌ها پای کار هستند. اتحادیه لوازم کفش و انجمن کفش تبریز نیز همراه هستند و می‌خواهیم دست در دست هم امسال شاهد برگزاری نمایشگاهی بزرگ باشیم. در کنار این عزیزان در ستاد اجرایی نمایشگاه، معاونت اقتصادی استاندار و ریاست سازمان صنعت و معدن استان نیز امسال حضور دارند و مقرر شده جلساتی در راستای برگزاری یک نمایشگاه پر بار داشته باشیم.
وی ادامه داد: برای ۵۰۰نفر از تولیدکنندگان و به‌ویژه فروشندگان و بنکداران هتل رزرو خواهیم کرد و مهمان ما در تبریز خواهند بود. استانداری هم کمک خواهد کرد تا مشکلی در این بخش نداشته باشیم.

تاکید بر حضور رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها
مدیر نمایشگاه‌های دوره‌ای صنعت کفش با تاکید بر اینکه در نمایشگاه باید بحث رسانه و تبلیغات و خبرگزاری‌ها مورد توجه باشد، گفت: به عنوان مدیر رسانه نمایشگاه تبریز در خدمت آقای شادی‌مهر ‌هستیم. قرار بر این است که هماهنگی با خبرگزاری‌ها، نشریات، رسانه‌ها و… را انجام دهند و از طرف ما این زحمت را متقبل شوند.
امتیاز کتاب نمایشگاه تبریز و به‌ویژه نمایشگاه اربیل این است که بین همه توزیع می‌شود و تولیدکنندگان حتی کسانی که نتوانسته‌اند در نمایشگاه حضو‌ر یابند را معرفی می‌کند.

سخن پایانی
دانشور در پایان گفت: پیشنهادات مبنی بر این بود که برای نمایشگاه اربیل فقط تولیدکنندگان تبریز را ببریم، اما نظر من این است که نمایشگاهی در سطح ملی برگزار کنیم و پاویون‌های خاصی هم از شهرهای مختلف داشته باشیم. این پاویون‌ها به علت محدودیت دسترسی به فضا ۱۰۰ تا ۸۰متری هم می‌توانند باشند. این فضاها را بین استان‌های گوناگون مشهد، تهران، اصفهان و… تقسیم‌بندی کنیم.
در نهایت هم از تمامی کسانی که قصد شرکت در نمایشگاه را دارند خواهش می‌کنم به سرعت اقدام کنند تا آمارها تکمیل و دسته‌بندی‌ها انجام شود و بدانیم چقدر می‌توانیم فضا به هر شهری اختصاص دهیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید