حضور نمایندگان کفش قم در نمایشگاه قاضی‌ آنتپ

0
147
حضور نمایندگان کفش قم در نمایشگاه قاضی‌ آنتپ

استان قم جزو استان‌هایی است که در رویدادهای بین‌المللی صنعت کفش حضوری فعال دارد. از آن جا که ششمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم در بهمن ماه برگزار خواهد شد، جواد شعبان‌زاده علاوه بر حضور به عنوان یک شرکت ایرانی در نمایشگاه قاضی آنتپ به عنوان رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه استان قم نیز در نمایشگاه قاضی آنتپ حضور داشت و از تجار و بازرگانان برای بازدید و حضور در نمایشگاه استان قم به صورت حضوری دعوت به عمل آورد. در این باره گفت و گویی با وی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

حضور در نمایشگاه قاضی آنتپ موثر و مفید بود
جواد شعبان‌زاده رئیس ستاد برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم در گفت‌و‌گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره حضور در نمایشگاه قاضی آنتپ در ترکیه عنوان کرد: نمایشگاه قاضی‌آنتپ در ترکیه نمایشگاه بسیار خوبی بود. این نمایشگاه، یک نمایشگاه تجاری و صادراتی برای خود کشور ترکیه به ‌شمار می‌رود. بسیاری از کشورها در نمایشگاه حضور دارند و محصولات ترکیه را خریداری می‌کنند.
شعبان‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: ما علاوه بر اینکه در نمایشگاه قاضی‌آنتپ به‌عنوان یک شرکت ایرانی حضور داشتیم، از لحاظ تشکلی به‌عنوان نماینده ایران و قم نیز در آنجا حضور داشتیم. اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادیم جدا از اینکه ما ۳۴ کشور را مورد هدف قرار داده‌ایم و تجار را شناسایی می‌کنیم، سفرای ما به این کشورها سفر می‌کنند و دعوت‌نامه می‌برند و خدمات ویژه‌ای به این تجار می‌دهند. نمایشگاه قاضی‌آنتپ یک راه چند سال رفته‌ای است، از این‌رو برخی از دوستان که مسلط به زبان‌های ترکی، روسی، انگلیسی و عربی بودند را در نمایشگاه قاضی‌آنتپ مستقر کردیم و دعوت‌نامه با همه این زبان‌ها در اختیارشان قرار دادیم و دیگر تجار کشورها را که به بازدید این نمایشگاه می‌آمدند را ویزیت می‌کردیم و از آنها دعوت به عمل می‌آوردیم که از دستاوردهای صنعت کفش ایران نیز بازدید به عمل آورند. تبلیغات خوبی با هماهنگی نمایشگاه صورت گرفت. در ورودی و خروجی نمایشگاه قاضی‌آنتپ بیلبورد نمایشگاه قم به سه زبان نصب شد، هرچند هزینه بالای دو هزار دلار برای ما به همراه داشت، اما ما اصرار به این کار داشتیم. هرچند هزینه آن از بیلبورد مشهد ارزان‌تر شد، درحالی‌که جامعه هدف آن بسیار تاثیرگذارتر بود. دراین راستا باید اذعان کرد که هزینه تبلیغات در ایران گران‌تر است. ما در ترکیه دیر اقدام کردیم. در فرودگاه قاضی‌آنتپ قیمت بیلبوردها برای یک ماه را هزار دلار اعلام کردند، در صورتی که همان بیلبورد در فرودگاه امام خمینی ماهی ۷۰میلیون تومان قیمت دارد که تقریبا دو برابر قاضی‌آنتپ می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در نمایشگاه قاضی‌آنتپ چه اقداماتی انجام دادید، گفت: حدود ۴۰ نفر از همکاران در نمایشگاه حضور داشتند. چون سبک و سیاق تولید قاضی‌آنتپ به ما نزدیک است. در قاضی‌آنتپ ۹۸۰ کارخانه وجود دارد که عمدتا و حدود ۹۰ درصد پی‌یو تولید می‌کنند، از صندل تا پی‌یو کفش‌های ورزشی و پرسنلی را تولید می‌کنند. عمده تولید آنها صندل و دمپایی طبی پی‌یو است.

تولید کفش و تعامل از قاضی‌آنتپ تا قم
رئیس ستاد برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم در ادامه یادآور شد: ارتباطات خوبی بین ما و قاضی‌آنتپی‌ها شکل گرفته است آنها ما را دعوت می‌کنند و ما نیز آنها را به قم دعوت می‌کنیم. تا حدی رفاقتی پیش رفته‌ایم و تبادلات نیز داریم و همکاران ما به آنها چرم مصنوعی صادر می‌کنند و یک حس اعتماد بین تولیدکنندگان قمی و تولیدکنندگان قاضی آنتپی ایجاد شده است. البته در نمایشگاه اخیر چند نفری از تهران هم در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند. ما از قم یک غرفه داشتیم.
شعبان‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: این ارتباط می‌تواند موضوع قابل توجه برای تولیدکنندگان مواد شیمیایی نیز باشد. در نمایشگاه قاضی آنتپ از تولیدکنندگان دعوت می‌کردیم که از صنایع وابسته ما نیز دیدن به عمل آورند. از ۲۵۰ کارت دعوت‌نامه‌هایی که به زبان‌های مختلف آنجا برده بودیم، حدود ۳۰ تا ۳۵ دعوت‌نامه را به تولیدکنندگان قاضی آنتپی دادیم که از صنایع وابسته ایران دیدن کنند. ما در هند نیز این کار را انجام دادیم، زمانی که سفیر کفش ایران – قم تبلیغ می‌کند، بسیاری از کشورهایی که هم تولیدکننده و هم واردکننده هستند را دعوت می‌کنیم که از صنایع وابسته ما اطلاع پیدا کنند.

مدل کفش ایرانی ضعیف‌تر است
وی همچنین درباره مدل کفش قم نسبت به قاضی آنتپ عنوان کرد: نه تنها تولیدکنندگان قمی، بلکه تولیدکنندگان ایرانی در مدل ضعیف هستند. به لحاظ اینکه ما زیرساختارهای صنایع وابسته ضعیفی داریم. ما در بحث یراق‌آلات، چاپ، دوخت و دوز و پشتیبانی تولید همچنان ضعیف هستیم. یک کارخانه‌دار ترک یا چینی زمانی که برای تهیه ابرازآلات به بازار می‌رود، مواد اولیه‌اش در بازار موجود است، اما متاسفانه در ایران زیرساخت‌های قبل از تولید ما ضعیف است. تمرکز ما تنها روی مواد اولیه و چرم است، در صورتی که یراق‌آلات، دوخت و دوز و نخ هر کدام، یک دنیا کار به‌شمار می‌روند. هرچند از نظر کیفیت کالا، تولید ایران نسبت به جنس ترکیه بسیار بالاتر است. پی‌یو ترکیه از پی‌یو ایران از لحاظ کیفیت و قیمت پایین‌تر است. منتهی ترک‌ها متوجه شده‌اند بازار صادراتی چیست، ما نیز باید در برنامه آینده خود، همین تامین بازار صادراتی را به روش ترکیه انجام بدهیم.

برای بازار صادراتی به سه گرید نیاز داریم
رئیس ستاد برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم در ادامه افزود: مشکل ما این است که گریدبندی تولید نداریم، در زمینه بازار صادراتی، برخی کشورها کیفیت برایشان چندان مهم نیست و در مقابل تنها قیمت برایشان مهم به‌شمار می‌رود.؛ در حقیقت جنسی می‌خواهند که ظاهر شکیلی داشته باشد. برخی نیز کیفیت برایشان مهم است.
ترکیه‌ای‌ها این موضوعات را گریدبندی کرده‌اند و در کل دنیا مشتری دارند. ما در این گریدبندی ضعیف بوده‌ایم و تمرکز خود را بر کیفیت محصول گذاشته‌ایم. ما باید سه نوع گریدبندی داشته باشیم، یک گرید ضعیف برای کشورهایی که مصرف‌گرای واقعی هستند و سرانه مصرف آنها به ازای هر نفر ۱۰ جفت کفش در سال است. یک گرید نیز برای با کیفیت‌ها برای سرانه سه تا سه و نیم جفت در سال داشته باشیم.
کشورهای آفریقایی و همسایگان خودما مانند عراق و افغانستان سرانه مصرف آنها ۱۰ جفت در سال است. کشوری مانند عراق مصرف پی‌یو صندل‌اش از ایران ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد آن را از ترکیه خریداری می‌کند. تاجر عراقی می‌گوید که جنس ترکیه ارزان‌تر است و کیفیت برایشان مهم نیست، چراکه کفش‌اش خاکی شد آن را عوض می‌کند، ترک‌ها این موضوع را فهمیده‌اند و از ۹۸۰ کارخانه ۷۰ درصد روی گریدبندی کار می‌کنند. مشتری‌های صادرات‌محور را گریدبندی می‌کنند و رشد اقتصادی مجموعه خود را در نظر مشتری می‌دانند نه اینکه بخواهند تولید مورد نظر خود را تحمیل کنند. این تفکر درستی است و زمانی که کشوری همانند چین توانست که موفق شود، به‌صورت علنی می‌گفت محصول ما را به چه قیمتی می‌خواهید؛ در حالی‌که در ایران کیفیت محصول مهم است، اما بسیاری از کشورها کیفیت برایشان مهم نیست و تنها زیبایی برایشان مهم به‌شمار می‌رود و ما باید برای این بازار برنامه‌ریزی بکنیم.
شعبان‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه تولید صندل در استان قم ۳۰ درصد تولید پی‌وی‌سی، ۳۰ درصد ای‌وی‌ای و ۴۰ درصد پی‌یو تولید می‌کنیم. در قاضی آنتپ ۸۰ درصد پی‌یو و ۲۰ درصد پی‌وی‌سی و ای‌وی‌ای تولید می‌شود. در استان قم تولید زیره بسیار زیاد شده است. ۱۹۰ واحد تولید کار دست داریم که صنفی هستند و در میان صنعتی‌ها گنجانده نشده‌اند که عمده آنها در باغ سپهسالار به فروش می‌رسند. بدون شک شاهد این کارها در نمایشگاه قم خواهیم بود و ۱۰ تا ۱۵ نفر در نمایشگاه افرادی هستند که کار دست انجام می‌دهند که در استان قم فعال هستند که عمده کار آنها داخلی است. تولیدکنندگان قم در عین حال رقابت با یکدیگر نیز رفیق هستند و از این موضوع نیز سود برده‌اند.
وی در ادامه افزود: امیدواریم که سال آینده در قالب یک پاویون۱۹ تا ۲۰ واحد تولیدی از قم در نمایشگاه قاضی آنتپ شرکت کنیم و پرچم کفش ایران را بالا ببریم.
شعبان‌زاده در پاسخ به این پرسش که در نمایشگاه قاضی آنتپ غرفه متری چقدر بود، گفت: متری ۸۵ دلار بود، در حالی‌که تهران ۲۸۰ یورو است. البته در نمایشگاه قم، هر متری ۲۵ دلار می‌شود. اختلاف قیمت تهران با سایر شهرها بسیاز زیاد است. البته ما در قم هزینه می‌کنیم.

سخن آخر
رئیس ستاد برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم در پایان یادآور شد: ما سعی کرده‌ایم، تمام اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و پیشکسوتان این صنعت در نمایشگاه کفش قم حضور داشته باشند که به نوعی ولی‌نعمتان صنعت کفش ایران محسوب می‌شوند، فهرستی از آنها تهیه کرده و دعوت‌نامه خصوصی برایشان ارسال کرده‌ایم، البته تمام فعالان این حوزه به نمایشگاه به‌ویژه برای افتتاحیه دعوت هستند تا از نمایشگاه کفش قم و به نوعی از صنعت کفش ایران بازدید داشته باشند و در این بازدید اگر نقطه نظری نیز داشتند به ما گوشزد کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید