نمایشگاه کیف و کفش کرمان؛ فرصتی که از دست رفت

0
365
نمایشگاه کیف و کفش کرمان؛ فرصتی که از دست رفت

شهر کرمان، یکم تا چهارم تیرماه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور میزبان صنعتگران چرم و کفش در اولین دوره نمایشگاه تخصصی کیف و کفش کرمان بود. در اولین دوره این نمایشگاه 102 غرفه و 120 تولیدی کیف و کفش از شهرهای مختلف از جمله کرمان، همدان، تهران، مشهد و… شرکت کردند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: در بررسی‌ کمیتۀ اقتصادی ستاد کرونا، صنف کیف و کفش جزو مشاغلی بود که بیشترین آسیب ناشی از کرونا را دیده بود و در آن زمان عده‌ای تقاضای ابطال پروانۀ کسب و کار کرده بودند. اما حالا تولیدکنندگان کفش در کشور می‌توانند به سمت تولید کفش اختصاصی بروند و ما برای ایجاد کارگاه‌های چرم‌ و کفش در استان کرمان اعلام آمادگی می‌کنیم.
همکاری خوب اتحادیه‌های کرمان، همدان و شیراز در برگزاری این نمایشگاه قابل توجه بود. به طوری که روسای اتحادیه کیف وکفش همدان و شیراز در همان روزهای اول از این نمایشگاه بازدید کردند.
شهرام دانشور مجری برگزاری نمایشگاه کیف و کفش کرمان با اشاره به همکاری روسای اتحادیه‌های کشور در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها عنوان کرد: روسای اتحادیه‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها، چه نمایشگاه کرمان و نمایشگاه تبریز تمام تلاش خود را به کار گرفتند و هیچ نوع همکاری را از ما دریغ نکردند که جا دارد از تمام تلاش‌های آنها و اینکه حمایت ویژه‌ای به صنعت کفش داشتند، تشکر لازم را داشته باشیم. این بزرگواران به خاطر صنعت و تولید و از این جهت که چرخ این صنعت بچرخد، تمام همت خود را به کار گرفتند.
اولین دوره نمایشگاه کیف و کفش کرمان البته با انتقاداتی از سوی غرفه‌داران، بازدیدکنندگان و حتی مسئولین برگزاری همراه شد. غرفه‌داران از نبود بازدیدکننده و عدم استقبال از نمایشگاه گله‌مند بودند و معتقد بودند برگزارکنندگان باید برای اولین دوره نمایشگاه اطلاع رسانی منسجم‌تر و بیشتری انجام می‌دادند.
بازدیدکنندگان نیز فاصله محل برگزاری نمایشگاه تا شهر کرمان و نبود تبلیغات و همکاری نکردن رسانه‌های استانی در اطلاع‌رسانی مداوم را از علل اصلی استقبال اندک مردم و صنعتگران دانستند.


مرضیه خسروی مدیر برند چرم همایونی و تولیدکننده کیف چرمی دست دوز در گفت وگو با اخبار صنعت چرم و کفش درباره برگزاری نمایشگاه گفت: از آنجایی که نمایشگاه کیف و کفش کرمان نمایشگاه تخصصی است و اگر عموم مردم نیز می‌توانستند در این نمایشگاه شرکت می‌کردند به طبع کارهای دست دوز ما بیشتر دیده می‌شد و برای ما به عنوان یک تولیدکننده دست دوز خیلی بهتر بود.
وی گفت: استقبال از نمایشگاه و غرفه ما خوب بود و از آنجایی که ما یکی از تولیدکنندگان کیف چرمی و دست دوز کرمان هستیم غرفه ما با استقبال اعضای اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی کیف و کفش مواجه شد.
خانم خسروی افزود از آنجایی که محصولات چرمی کالای لوکس به شمار می‌آیند و قدرت و توان خرید مردم برای خرید کالاهای چرمی بالا نیست در حال حاضر شرایط کار برای ما به عنوان تولیدکننده کالاهای چرمی سخت شده است که امیدوارم با رفع مشکلات اقتصادی کشور قدرت خرید مردم بیشتر شود.
یاسر عدالتی مدیر برند بوتیا و یکی از تولیدکنندگان کفش کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: خانواده ما از سال 1323یعنی تقریبا سه نسل در کار توزیع کفش بودند. بنده نیز 15 سال در کار توزیع کفش در کرمان و استان‌های همجوار فعالیت می کنم. در یکسال گذشته تصمیم گرفتم که برای پیشرفت استان و ایجاد اشتغال به فکر راه‌اندازی کارگاه تولیدی کفش به صورت صنعتی در کرمان باشم. در حال حاضر فکر می‌کنم ما تنها تولیدکننده کفش به صورت صنعتی در جنوب شرق کشور باشیم.
مدیر برند بوتیا در ادامه افزود: در شروع کار به هر حال مشکلاتی وجود دارد. قبل از اینکه وارد کار تولید شوم فکر نمی کردم این همه مشکل در پیش روی داشته باشم. مشکلات خیلی زیادی در شهرمان کرمان داریم از جمله عدم نیروی آموزش دیده و عدم دسترسی به مواد اولیه است. خیلی سخت است اما با توجه به هدفی که داشتم به دنبال کاری هستم که بتوانم برای استان کاری انجام دهم.
یاسر عدالتی درباره برگزاری نمایشگاه گفت: چون قیمت کالاهای چرمی افزایش قابل توجه‌ای داشته است و قدرت خرید مردم برای خرید جنس چرمی کم شده است و از آنجایی که امسال اولین دوره برگزاری نمایشگاه در کرمان است بنابراین با استقبال خیلی ضعیفی مواجه شدیم طوری که جوابگوی هزینه‌های شرکت در نمایشگاه به عنوان یک تولیدکننده بومی در استان هم نبوده و بازدهی نداشته است.
پرونده اولین دوره نمایشگاه کیف و کفش کرمان بسته شد و فرصتی دیگر برای توسعه فروش و همگرایی بین صنعتگران سوخت شد. اما آنچه از این نمایشگاه باقی ماند بدون شک در برگزاری دوره‌های آتی آن تاثیر مستقیمی خواهد داشت. امید اینکه مدیران و برگزارکنندگان با نظرسنجی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف این نمایشگاه از تکرار آن در دوره‌های بعدی جلوگیری کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید