اشتغال ۳۵ هزار نفر در شهرکهای صنعتی قم

0
291
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه ۷ شهرک و ۴ نواحی صنعتی شامل ۲۸۰۰ واحد و ۳۵ هزار نفر اشتغال در قم فعال است، گفت: قم دارای مقام نخست در تولید کفش و دمپایی ماشینی در کشور است و ۷۰ درصد تولیدات در این استان انجام می‌شود.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از «شهر بیست»، روح‌الله ابراهیمی در نشست صمیمانه با خبرنگاران قم با اشاره به بزرگداشت روز ملی حمایت از صنایع کوچک و متوسط در ۲۱ مرداد ماه، اظهار کرد: سازمان صنایع کوچک در سال ۱۳۴۷ و در سال ۱۳۶۲ شهرک‌های صنعتی ایران تأسیس شد و سال ۱۳۸۳ این دو با هم ادغام شدند و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی شکل گرفت.

وی از صنعت به عنوان یکی از اضلاع مهم اقتصادی یاد کرد و گفت: صنایع کوچک نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصادی دارند و باید به طور جدی در زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی مورد حمایت قرار بگیرند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در مورد شاخصه بنگاه‌های کوچک و متوسط، گفت: در ایران مهم‌ترین شاخص تعداد کارکنان بوده که شامل بنگاه‌های خرد زیر ده نفر نیرو و بنگاه‌های کوچک ۱۰ تا ۵۰ نفر و متوسط ۵۰ تا ۱۵۰ نفر است.

ابراهیمی تأکید کرد: کارخانه‌های بسیار بزرگ صنعتی زیادی در قم نداریم و در شهرک‌های صنعتی عمده واحدها در زمره صنایع کوچک به شمار می‌روند، از این رو حمایت از این ظرفیت ها دارای اهمیت زیادی در حفظ اشتغال و رشد اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم گفت: رشد ناخالص ملی در دنیا بیشتر معطوف به صنایع کوچک و متوسط است و در دنیا ۶۰ درصد را شامل می شود، در حالی که در کشور ما حدود ۱۵ درصد است.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی قم از استقرار صنایع کم آب‌بر و دانش‌بنیان حمایت می‌کند، گفت: انشعابات داخلی استان با اولویت آب شرب است، بنابراین به دنبال آب پایدار برای صنایع هستیم و مهم ترین راه، استفاده از آب خاکستری و پساب است، در این خصوص از فاز نخست از تصفیه خانه فاضلاب شهری آب قم، ده هزار متر مکعب در شبانه روز تخصیص گرفته ایم.

ابراهیمی بیان کرد:همچنین مطالعاتی انجام شد و در صدد انتقال آب برای نواحی و شهرک‌های صنعتی و توسعه فضای سبز هستیم؛ در این خصوص ۳۰ درصد آبی که در شهرک‌ها وارد می‌شود برای توسعه فضای سبز و ۵۵ درصد از این آب در صنایع قابل استفاده است.

وی گفت: ما طرح کلانی داریم که تصفیه خانه قم را در مجاورت تصفیه خانه فاضلاب شهری قم با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان احداث کنیم و این طرح جزء پروژه های اولویت دار ماست و در نیمه دوم سال اجرایی می شود تا بتوانیم پساب را نیز تصفیه کرده و آب را به سمت شهرک ببریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: مهم ترین پروژه در این حوزه انتقال خط انتقال پساب از محل تصفیه خانه تا شهرک های صنعتی و خط انتقال تا ۲۰ کیلومتر است که اعتبار حط انتقال آب ۴۴ میلیارد تومان است و بیش از۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بر ضرورت تأمین برق شهرک‌های صنعتی تأکید کرد و گفت: در حوزه تأمین برق مشکلات و قطعی‌هایی داریم و امیدواریم بتوانیم با ایجاد واحدهای کم مصرف و به روزرسانی تجهیزات در این زمینه نیز تحولات خوبی در کاهش میزان مصرف داشته باشیم.

ابراهیمی بیان کرد: سال قبل ۴۰۰ میلیارد تومان در زمینه توسعه شهرک‌های صنعتی هزینه کردیم و امسال هدف گذاری ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، قطعا شرکت شهرک های صنعتی محل رجوع سرمایه گذاران و اولویت سرمایه گذاری در قم با صنایع پاک و کم مصرف و زودبازده است.

وی عنوان کرد: سند آمایش استان باید از نظر صنعتی مورد بازنگری قرار بگیرد و صنایعی پذیرش شود که از نظر آب و برق کم مصرف بوده و امکانات لازم را برای توسعه زیرساخت‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم اظهار داشت: در واگذاری زمین در ۴ ماهه ۱۴۰۰ تعداد ۲۸ قرار داد شامل ۱۵.۳دهم هکتار منعقد شد و امسال ۴۸ قرار داد در ۲۱.۳ دهم هکتار است که رشد خوبی را نشان می دهد و پیش بینی می شود تا شهریور ماه رشد صد در صدی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در قم ۷ شهرک و ۴ نواحی صنعتی شامل ۲۸۰۰ واحد و ۳۵ هزار نفر اشتغال فعال است، افزود: در سال جاری در جهت صدور مجوزها و اشتغال‌زایی ۱۲هزار نفر هدف‌گذاری شده که ۶ هزار نفر در صنعت هستند و در این باره برنامه های خوبی داریم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: قم دارای مقام نخست در تولید کفش و دمپایی ماشینی در کشور است و ۷۰ درصد تولیدات در این استان انجام می‌شود و در طول سال نیز ۱۲۰ میلیون جفت کفش و دمپایی صادر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید