جدیدترین محصولات و ماشین‌ آلات در بیست‌ و سومین نمايشگاه صنعت کیف و کفش تبریز

0
370
جدیدترین محصولات و ماشین‌ آلات در بیست‌ و سومین نمايشگاه صنعت کیف و کفش تبریز

تبریز قطب صنعت کفش و چرم کشور به‌شمار می‌رود و حرف نخست را در این صنعت می‌زند. این شهر از قدیم در صنعت کفش و چرم باکیفیت شهره بوده و به نوعی می‌توان آن را یک برند باکیفیت جهانی دانست. حال در آستانه برگزاری بیست‌وسومین «نمايشگاه بین‌المللي تخصصی صنعت کیف و کفش ايران تبریز» هستیم که پس از عبور از دو سال سخت کرونایی، جنب و جوشی به راه افتاده و فعالان این صنعت در تبریز به‌دنبال برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رویداد در نمایشگاه بین‌المللی تبریز هستند. این نمایشگاه همچون رویدادهای تخصصی دیگر، یک فرصت بی‌نظیر برای معرفی دستاوردهای فعالان این صنعت، اشتغالزایی و بازاریابی محسوب می‌شود. به این بهانه، مجله اخبار صنعت چرم و کفش گفت‌وگویی با حبیب ماهوتی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز که از بدو شروع فعالیت نمایشگاه تبریز مدیرعاملی آن را برعهده داشته، انجام داده است. با مجله اخبار صنعت چرم و کفش همراه باشد.

برای همکاری پیشقدم هستم
حبیب ماهوتی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: از سال ۱۳۶۴ به فکر راه‌اندازی نمایشگاه کفش تبریز افتادیم، ازاین‌رو یک قطعه زمین برای این نمایشگاه در نظر گرفتیم اما به علت شروع جنگ ایران و عراق تا سال ۱۳۶۸ نتوانستیم این نمایشگاه را ایجاد و راه‌اندازی کنیم. در نهایت، از سال ۱۳۶۸ کار را آغاز کردیم. زمینی ۵۰ هکتاری از منابع طبیعی دریافت کرده بودیم که به‌صورت قانونی برای برگزاری نمایشگاه در اختیار ما قرار گرفته بود. در سال ۱۳۷۰، سند این زمین را دریافت کرده و در سال ۱۳۷۲ مدیرعاملی شرکت را برعهده گرفتم. البته باید یادآور شوم که این سمت را به مدت سه ماه پذیرفته بودم که ‌اکنون ۳۰ سال از آن می‌گذرد.
ماهوتی در ادامه خاطرنشان کرد: سابقه مدیریت نمایشگاهی من، ۳۶ سال است. البته در این سال‌ها، چرخ کارخانه خودم را نیز چرخانده‌ام. من به تبریز، آذربایجان و در کل به ایران عزیز عشق می‌ورزم.
ماهوتی در پاسخ به این پرسش که چگونه این همه سال در سمت مدیرعاملی نمایشگاه باقی مانده‌ و آن را مانند یک فرزند پرورش داده‌، عنوان کرد: سال ۱۳۶۷، نمایشگاهی در ارزروم برگزار شد و در آن سال، مدیران ارشد استان پیشنهاد دادند من نمایشگاه تبریز را مدیریت کنم و این آغاز مدیریت من در نمایشگاه بود و با توجه به عرقی که به تبریز داشتیم، این سوال مطرح شد که چرا باید نمایشگاه فقط در تهران برگزار شود و ما در تبریز نمایشگاه برگزار نکنیم.

سه ماهی که تبدیل به ۳۰ سال شد
وی در ادامه با اشاره به نخستین نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار شده بود، یادآور شد: بین سال‌های ۱۳۴۶ تا 1347 اولین نمایشگاه آسیایی تهران برگزار شد که من به همراه پدرم به بازدید از این نمایشگاه رفتم؛ نمایشگاهی که تمامی آن خاک بود و غرفه‌ها به‌صورت چادر برپا شده بود. علاقه‌مندی من به نمایشگاه از همان سال آغاز شد و پس از انقلاب به فکر برگزاری نمایشگاه در تبریز افتادیم. من در آن زمان عضو هیات مدیره بودم و مدیرعاملی که به نمایشگاه سروسامان بدهد، وجود نداشت. به پیشنهاد برخی از دوستان به مدت سه ماه مدیرعامل شدم تا تصمیمات گرفته شود و اقدامات برای راه‌اندازی اولیه انجام گیرد تا در ادامه کار را به دیگری بسپارم، اما هم‌اکنون پس از ۳۰ سال کماکان آن سه ماه به پایان نرسیده است.
ماهوتی ادامه داد: سایر نمایشگاه‌ها مانند نمایشگاه مشهد، شیراز، گرگان و همدان ۷ تا ۸ سال پس از نمایشگاه تبریز راه‌اندازی و وارد عرصه نمایشگاهی شدند.
وی افزود: هم‌اکنون با ۵۰ هزار مترمربع فضای سرپوشیده برای استفاده نمایشگاهی با ۹ سالن و وسایل رفاهی درجه یک، در خدمت مردم و صنعتگران هستیم. حدود ۱۳۰ هکتار زمین نمایشگاه است و با سایر نمایشگاه‌ها هم همکاری داریم. سالانه ۶۴ نمایشگاه در جهت توسعه صادرات غیرنفتی استان برگزار می‌کنیم. حدود ۵۰ نمایشگاه ما در زمینه صنعتی و کاملا تخصصی است. مهم‌ترین نمایشگاهی که تنها ما در کشور برگزار می‌کنیم، نمایشگاه فناوری‌های نوین است. در این نمایشگاه، تنها شرکت‌های دانش‌بنیان یا شرکت‌هایی که اختراعی به ثبت رسانده‌اند، حضور دارند. نمایشگاه فن بازار تبریز را نیز ما راه‌اندازی کرده‌ایم که نمایشگاهی تک به‌شمار می‌رود که بازدیدکننده‌ خارجی هم دارد. در تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی که برگزار می‌کنیم، ۵ تا ۶ کشور مطرح اروپایی و آسیایی حضور دارند.

ظرفیت‌های نمایشگاه تبریز
وی در ادامه افزود: راه‌اندازی نمایشگاه در تبریز سبب شده تا ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در این استان افزایش پیدا کند و چندین هتل ۵ ستاره در تبریز احداث شود. مشابه چنین هتل‌هایی حتی در تهران وجود ندارد. نامه ساخت نخستین هتلی که با عنوان هتل پارس در ائل‌گلی از سوی سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۷۳ ساخته شد، به امضای بنده بود. در سال ۱۳۷۴ نیز هتل پنج ستاره پارس تبریز راه‌اندازی شد.
ماهوتی در ادامه تصریح کرد: پس از تاسیس و راه‌اندازی نمایشگاه تبریز و برگزاری مرتب و منظم نمایشگاه‌ها، توانستیم اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنیم. در زمان راه‌اندازی نمایشگاه تبریز ۷۰۰ پروانه بهره‌برداری صنعتی خوب داشتیم که هم‌اکنون تعداد آنها به بیش از ۱۲ هزار رسیده است. درصد بالایی از این واحدها از طریق نمایشگاه جذب شدند و در این میان، ما افتخار می‌کنیم که به شهر خود خدمت کرده‌‎ایم.
وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی به لحاظ صادرات جایگاه خوبی در کشور دارد. ماهوتی با اشاره موقعیت گردشگری استان نیز عنوان کرد: دو نوع گردشگر داخلی و خارجی و هر ماه بین ۶ تا ۷ هزار نفر گردشگر صنعتی داریم که از نمایشگاه بازدید به عمل می‌آورند. این گردشگران از تمامی استان‌های ایران یا از خارج کشور می‌آیند.
وی با تاکید بر این موضوع که تبریز برخی صنایع را به‌عنوان اولین‌ها در کشور راه‌اندازی کرده، گفت: تبریز ظرفیت‌های بسیاری در زمینه صنعت دارد اما متاسفانه نتوانستیم به‌درستی از آنها استفاده کنیم.


مسیری با موانع گوناگون
ماهوتی با اشاره به مشکلاتی که طی دو سال گذشته در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها ایجاد شده، افزود: در دو سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برخی شرکت‌کننده‌های نمایشگاه کیف و کفش با ما همراهی نکردند و با وجود اینکه تا آخرین روز غرفه‌سازی می‌کردند، اما در روز افتتاح حضور پیدا نکردند. در این میان، برخی شکایت کردند که در نهایت این شکایت به نفع نمایشگاه تمام شد. هرچند این موضوع به ضرر همه ما خواهد بود. مشکلات اصلی ما در دو سال گذشته مربوط به کرونا بود. مشکل بعدی خود غرفه‌گذاران بودند که با هم متحد نبودند و برخی از آنها علیه یکدیگر و برخی نیز علیه نمایشگاه جبهه‌گیری کردند که چرا در چنین شرایطی نمایشگاه برگزار می‌کنید، این در حالی بود که ما با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی این نمایشگاه‌ها را برگزار می‌کردیم. با پذیرش مهمان از سایر استان‌ها نمایشگاه‌های خوبی برگزار کردیم. هرچند در زمینه برگزاری نمایشگاه کیف و کفش به مشکل برخوردیم. البته یک سال نیز مشکلاتی در زمینه زمین داشتیم که چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه، به صورت غیرقانونی محل نمایشگاه را پلمب کردند که با همکاری دوستان در صنعت کفش این پلمب‌ها باز شدند.

نمایشگاهی باشکوه
ماهوتی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کفش تبریز در سال جاری، عنوان کرد: با توجه به رایزنی‌هایی که انجام شد، تصمیم گرفتیم یک نمایشگاه باشکوه برگزار کنیم، چراکه تبریز قطب کیف، کفش و چرم در کشور به‌شمار می‌رود و در این صنعت حرف نخست را می‌زند. باور قلبی من این است که ایران سرای من است و با تمامی نمایشگاه‌ها همکاری لازم را دارم و اگر مشکلی در زمینه نمایشگاه‌ها وجود داشته باشد برای همکاری و رفع مشکل پیشقدم هستم. در این میان، تبریز قطب کیف، کفش و چرم است، از همین‌رو این نمایشگاه را باید باشکوه برگزار و این صنعت را به دنیا معرفی کنیم. اگر خارجی‌ها در نمایشگاه حضور داشته باشند و متوجه سطح نمایشگاه شوند، بدون شک سال بعد نیز حضور خواهند داشت.
نمایشگاه پربار برای تولیدکنندگان نیز بسیار مفید خواهد بود. بنابراین قصد داریم نمایشگاه کیف و کفش تبریز را باشکوه برگزار کنیم. تا کنون نیز ظرفیت سالن‌ ۵ هزار متری امیرکبیر و سالن آذربایجان پر شده‌اند.۱۸۰ تولیدکننده داخلی از استان‌های تهران مشهد اصفهان همدان و حتی از هیدج در نمایشگاه حضور دارند.
وی افزود: در نمایشگاه کیف و کفش تبریز، ماشین‌آلات بسیار خوب و جدیدی از شرکت‌های بزرگ به نمایش گذاشته می‌شود. برای حضور در این نمایشگاه از مصرف‌کنندگان کل کشور و همچنین از مصرف‌کنندگان و فروشندگان کیف و کفش عراق دعوت به‌عمل آورده‌ایم. ماهوتی ادامه داد: برنامه داریم که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تهرانی را یک روز با اتوبوس به تبریز بیاوریم که مهمان ما باشند تا از نمایشگاه بازدید کنند و اگر نیاز به قراردادی بود در همین نمایشگاه منعقد کنند. وی همچنان خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه برنامه‌های آموزشی و برگزاری سمینار نیز در دست اقدام داریم.
ماهوتی در پاسخ به این پرسش که همزمان با نمایشگاه چرم و کفش تبریز، نمایشگاه دیگری نیز برگزار می‌شود، گفت: همزمان با نمایشگاه چرم و کفش تبریز، نمایشگاه طلا و جواهر و چاپ نیز در سالن‌های دیگر برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید