نمایشگاه مترکس، نماد غرور ملی کشور بود

0
35
مترکس
مترکس

رئیس انجمن کفش ماشینی قم: نمایشگاه مترکس، نماد غرور ملی کشور بود

نمایشگاه مترکس با حضور ۲۰۹ شرکت داخلی و خارجی با نمایش آخرین دستاوردهای زنجیره تامین صنعت کفش در سال‌جاری به خوبی برگزار شد که نزدیک به ۱۷ هزار نفر بازدیدکننده تخصصی از کل صنعت کفش کشور در این نمایشگاه حضور داشتند.
این مطلب را جواد شعبان‌زاده رئیس انجمن کفش ماشینی قم در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه تخصصی و دعوت از مخاطبان این نمایشگاه و مخاطب‌شناسی آن کار بسیار سختی بود که تیم اجرایی ستاد نمایشگاه قم به خوبی این کار را انجام دادند. نزدیک به ۲۰۹ شرکت در نمایشگاه حضور داشتند که نزدیک به ۳۰ شرکت از آنها خارجی بودند. نزدیک به ۳۰۰ عدد ماشین‌آلات در نمایشگاه مترکس به نمایش گذاشته شد که شامل ماشین‌آلات دوخت و دوز و ماشین‌آلات تزریق بود که همگی به‌روز بودند.
درخواست خارجی‌ها
شعبان‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نمایشگاه مترکس را برای سال آینده برگزار کنیم از هم‌اکنون با مشکل روبرو هستیم، چراکه از هم‌اکنون در نمایشگاه قاضی‌آنتپ تولیدکنندگان ماشین‌آلات، یراق‌آلات، مواد اولیه و چرم مصنوعی همه تقاضای غرفه‌های بزرگ از ما داشتند. بالای ۱۷ شرکت چینی جدید در سایت نمایشگاه درخواست غرفه داشته‌اند و از هم‌اکنون از ما تاریخ خواسته‌اند که قصد دارند ماشین‌آلات به نمایشگاه بیاورند، گمان کنم سال آینده یک سالن نمایشگاه مترکس به خارجی‌ها اختصاص یابد‌ تا آخرین دستاوردهای خود را ارائه بدهند.
وی افزود: در نمایشگاه مترکس مهمان‌های ویژه‌ای داشتیم. تمام مدیران عامل کلیه شرکت‌های پتروشیمی در مترکس حضور داشتند و از نمایشگاه بازدید کردند و در حوزه مواد اولیه توافق‌های خوبی صورت گرفت. در زمینه تامین مواد اولیه امیدواریم وعده وعیدهایی که در نمایشگاه داده شد محقق شود و تا یک سال آینده مشکل خاصی در زمینه تامین مواد نداشته باشیم.

مترکس فرصتی برای معرفی صنعت کفش ایران به دولتمردان
رئیس انجمن کفش ماشینی قم در ادامه یادآور شد: از نگاه دیگر، نمایشگاه مترکس فرصتی بود که صنعت کفش را به دولتمردان معرفی کنیم که این صنعت موتور متحرک بسیاری از صنایع دیگر است. حتی تصور خود ما در مورد کفش این بود که زمانی که یک کفش تولید می‌شود، احتمالا ۷۰ درصد مواد آن خارجی و وارداتی باشد و این موضوع به عقبه ذهنی چند سال پیش برمی‌گردد. وقتی تصمیم گرفتیم که با یک نگاه ویژه، نمایشگاهی برای صنایع وابسته کفش برگزار کنیم به یکباره شاهد بودیم که شرکت‌هایی ثبت‌نام کردند که باورکردنی نبود و گمان نمی‌کردند که چنین محصولاتی در ایران تولید شود. از این‌رو نمایشگاه مترکس را نماد غرور ملی می‌دانیم، چراکه حدود ۳۱۰۰ قلم مواد اولیه وارداتی در صنعت کفش داشتیم که امروز شاهد هستیم که بسیاری از این مواد اولیه و ملزومات بومی‌سازی شده‌اند و سرعت رشد بومی‌سازی آن نیز بسیار بالاست. نمایشگاه مترکس یک امید آفرینی کرد و تزریق امید به بدنه صنعت کفش بود و سبب شد که تولیدکنندگان مواد اولیه به سراغ تولید سایر مواد اولیه وارداتی حتی در حوزه ماشین‌آلات، قالب‌سازی و حوزه سخت‌افزاری پیش بروند. بسیاری به‌واسطه نمایشگاه مترکس توان تولید سخت‌افزاری را در خود دیدند که امیدواریم تا سال آینده حداقل بتوانیم ۲۰ درصد از این ۳۱۰۰ قلم مواد وارداتی را بومی‌سازی کرده و آیین رونمایی از آنها را در نمایشگاه داشته باشیم. در نمایشگاه مترکس ما مدعی بودیم که ۳۰۰ نوع مواد اولیه برای نخستین‌بار عرضه شد و این همان غرور ملی ماست.
شعبان‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا قصد ندارید سالی دو بار این نمایشگاه را برگزار کنید، گفت: نه چنین قصدی نداریم، چراکه هنوز رشد نوآوری به این سرعت نرسیده است که بخواهیم سالی دو بار این نمایشگاه را برگزار کنیم. در نمایشگاه باید دستاوردهای جدید ارائه شود، بنابراین ماهیت آن از نمایشگاه تبدیل به فروشگاه می‌شود.
وی همچنین یادآور شد: البته ما به‌دنبال انتقاد از خود نیز هستیم، چراکه همین نقدهاست که سبب رشد می‌شود، تعریف و تمجید سبب می‌شود که ما به دنبال دستاوردهای نو نباشیم.
رئیس انجمن کفش ماشینی قم ادامه داد: صنعت کفش و ظرفیت‌های آن به‌ویژه در زمینه اشتغال و اشتغال خانگی که یکی از نیازهای اساسی جمهوری اسلامی است به خوبی به دولتمردان معرفی نشده بود. از نمایشگاه قم‌شوز سال گذشته تا نمایشگاه مترکس و قم‌شوز امسال نگاه دولتمردان نسبت به ظرفیت‌های موجود در صنعت کفش و بحث صادراتی کفش و تاثیرگذاری صنعت کفش در رشد اقتصاد کشور ۷۰ درصد تغییر کرده است و این موضوع نشان می‌دهد که ما موفق عمل کرده‌ایم. امروز رئیس‌جمهور می‌داند که کفش ایران – قم نماد ملی شده است، چون دعوت‌نامه به دستش رسیده است. مستندی ساخته شده که نشان می‌دهد ۴۰۰ خارجی برای دیدن کفش ایران آمده‌اند. وقتی ذهن آشنا شد، روی برخی از ناهنجاری‌هایی که برای مواد اولیه به وجود آمده است می‌توانیم مطالبه‌گری انجام بدهیم. در این صنعت از همه استان‌ها می‌خواهیم صدای واحد مطالبه‌گر داشته باشیم. بدون شک این صدای واحد در مطالبه‌گری‌های ما تاثیر دارد، روی تصمیم‌گیری‌های نمایندگان مجلس تاثیر دارد، در بحث اختصاص دادن‌ها به ارز و بحث گشایش بارهای ترخیص‌شده تاثیر دارد. معاونان صنعت در وزارتخانه از این به بعد به کفش نگاه ویژه‌ای خواهند داشت. برای نمونه مصوبات معاون صنعتی وزارت صمت قبل و بعد از نمایشگاه قم‌شوز را مطالعه کنید، بالای ۱۰ گزارش درباره کفش تیتر زده شده که این مواردی است که روی تصمیم‌گیری‌های کلان تاثیرگذار است. جایی که تخصیص ارز نداریم عنوان می‌شود که به کفش این تخصیص را بدهید. شعبان‌زاده ادامه داد: سال گذشته آقای برادران به عنوان مسئول که در افتتاحیه نمایشگاه حضور داشت، ساعت ۳ که به نمایشگاه آمد ساعت ۹ شب و پس از تعطیلی نمایشگاه رفت. در انتها به ما روحیه داد که از بازدید این نمایشگاه خسته نمی‌شوم همه چیز نمایشگاه روی حساب است و همه راضی هستند. وی در ادامه افزود: نمایشگاه قم‌شوز ابتدا صنعت کفش ایران را مطرح می‌کند و سپس به کفش قم می‌پردازد.

حرکت کفش قم به سمت صنعتی شدن
رئیس انجمن کفش ماشینی قم در پاسخ به این پرسش که آیا برای خود قم برنامه برندسازی دارید، گفت: هنوز برنامه‌ای برای این امر نداریم، البته من اطلاع دارم که سرعت رشد تولیدکنندگان کفش قم چگونه است. هم‌اکنون تولید سبد قم متفاوت شده و تنها تولید صندل و دمپایی نیست. در استان قم بالای ۳۰ کارخانه تولید کفش چرم طبیعی و مصنوعی داریم. در قم ۳۰۰ کارخانه و ۱۹۰ کارگاه داریم. تولیدکنندگان قم تمایل دارند که به سمت صنعتی شدن پیش بروند. اگر بخواهیم به سمت صنف برویم، صنف نمی‌تواند صادرات انجام بدهد. در صادرات بهای تمام‌شده مهم به شمار می‌رود و این بهای تمام‌شده است که بین کشورها رقابت ایجاد می‌کند و یک واحد صنفی که بسیار تلاش می‌کند و روزی ۱۲۰ تا ۳۶۰ جفت کار تولید می‌کند، هیچ‌وقت نمی‌تواند فضای رقابتی صادراتی ایجاد کند، مگر اینکه اصناف با یکدیگر تیم تشکیل بدهند که صادرات داشته باشند که آن هم با برند مشترک امکان‌پذیر است تا هزینه تمام‌شده خود را کاهش بدهند و بازار رقابتی ایجاد کنند.

باید نگاه خوشه‌ای را جا انداخت
شعبان‌زاده در ادامه تاکید کرد: باید نگاه خوشه‌ای جا بیفتد و تاکید بر خوشه‌های صنعتی کفش همین مطلب را می‌رساند که یک مجموعه‌ای زیر چتر یک برند مشترک پیش بروند. اگر خرید مواد اولیه با حجم بیشتری انجام بگیرد طبیعی است که قیمت کمتری پیدا می‌کند، در خوشه طبیعی است که با قیمت جهانی می‌توان مواد اولیه را خریداری کرد. باید دیدگاه‌های شراکتی و تیمی در تعاونی‌ها ایجاد شود وگرنه قافیه را می‌بازیم. تمام تعاونی‌ها باید به فکر صنف خود باشند‌. نسل قدیم ما پذیرای این ادبیات نیست و نسل جدید ما چون در حال انتقال هستند، برخی از آنها الگویشان همان نسل قدیمی است.

کلام آخر
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم خروجی و دستاورد نمایشگاه مترکس این باشد که از ۳۱۰۰ قلم مواد وارداتی ۲۵۰۰ قلم آن را صادراتی کنیم و آنجاست که پر پرواز مترکس است و برای ما نشاط ایجاد می‌کند. همچنین تشکر ویژه دارم که تمام صنعتگران کفش که در نمایشگاه مترکس پای کار آمدند و آنها بودند که ما بودیم، چراکه صنایع مختلف پای کار آمدند و تولیدکنندگان هم بازدید کردند و تمام این نتایج از تلاش همین تولیدکنندگان بوده و ما در این زمینه کاری انجام نداده‌ایم‌. همچنین یک تشکر ویژه از تیم اجرایی جوان و خلاق نمایشگاه دارم که همه‌جا پشت‌سر ما حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید