مدیر مالی و اجرایی شرکت آذین اکسیر قالب نوین عنوان کرد:مواد اولیه،ماشین‌آلات و قالب از ما، تولید شما

0
528
شرکت آذین اکسیر قالب نوین
شرکت آذین اکسیر قالب نوین

مدیر مالی و اجرایی شرکت آذین اکسیر قالب نوین عنوان کرد:مواد اولیه، ماشین‌آلات و قالب از ما، تولید شما

شرکت آذین اکسیر قالب نوین، طراح و سازنده انواع قالب‌های کفش است که یک شرکت مادر در کشور چین و یک شرکت در ایران دارد.

جمیله زیارتی مدیر مالی و اجرایی شرکت آذین اکسیر قالب نوین در گفت وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره این شرکت عنوان کرد: حدود 4 سال پیش این کارخانه تاسیس شد. هدف این بود که دیگر قالب از چین وارد نشود و در ایران تولید گردد. مستر لی دانش، فناوری و ماشین‌آلات آن را با سرمایه خود وارد ایران کرد. شعبه نخست قالب‌سازی نوین در چین واقع شده است.
زیارتی در ادامه یادآور شد: هم‌اکنون تنها یک نوع قالب است که در ایران تولید نمی‌کنیم، چراکه هنوز فناوری و دانش آن نداریم. بیشتر قالب‌ها از جمله قالب‌‌های پی‌يو، تزریقی، ایمنی و … را تولید داریم. هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ دستگاه سی‌ان‌سی و پرینترهای سه‌بعدی در مجموعه داریم که نمونه‌های قالب را قبل از اینکه قالب ساخته شود، به مشتری ارائه می‌دهیم و در صورت تایید، قالب‌های نهایی تولید خواهند شد. وی در ادامه عنوان کرد: علاوه بر قالب، فروش ماشین‌آلات و مواد اولیه نیز داریم.

قیمت‌گذاری ثابت

مدیر مالی و اجرایی شرکت آذین اکسیر قالب نوین در ادامه یادآور شد: برخی از پرسنل کارخانه مستر لی از کشور چین هستند و موادی هم که استفاده می‌کنیم انحصاری است و از کارخانه اصلی در چین ارسال می‌شود. به عبارتی ما یک آنالیز از مواد ارائه می‌دهیم تا آنها براساس آن آنالیز، برای ما تولید داشته باشند. بنابراین در هر یک از انواع مواد ما، اختلاف قیمت‌هایی با مواد اولیه در بازار داریم؛ چراکه گچی که استفاده می‌کنیم، یک گچ مخصوص است که جزو مرغوب‌ترین آنهاست و در این راستا تحقیقات لازم را انجام داده‌ایم، زیرا دمای هوا باعث شده، آبی که ما مصرف می‌کنیم، روی تبخیر گچ تاثیر داشته باشد و اندازه‌های ما را غیراستاندارد کند، بنابراین برای رفع این مشکل از کارخانه‌ چین و داخل ایران کمک گرفته‌ایم تا این مشکل را برطرف کنیم. به واقع ما از کارخانه‌هایی کمک می‌گیریم که دارای آزمایشگاه و دقیق هستند. با توجه به دقتی که در کار داریم، قیمت‌گذاری‌های ما ثابت است. اگر قیمت ما تغییر می‌کند به دلیل نوسانات قیمت‌ها در بازار ایران است. قیمت‌گذاری‌های ما براساس یوآن انجام می‌گیرد و با توجه به این موضوع که قیمت یوآن ثابت و قیمت ریال متغیر است، این امر باعث شده که قیمت‌های ما بالا و پایین شود و نوسان پیدا کند. در برخی موارد قیمت کالای ما از کالاهای داخلی ایرانی پایین‌تر است. مستر لی به دنبال افزایش قیمت نیست و رضایتمندی مشتری برای مجموعه بالاترین هدف است.

صادرات به کشورهای همسایه

زیارتی در پاسخ به این پرسش که صادرات دارید، گفت: صادرات نیز داریم، البته هدف نخست ما تامین قالب‌های داخلی است و پس از خودکفایی و بی‌نیازی داخلی، هدف بعدی ما صادرات به کشورهای همسایه است. در این مدت به ترکیه، ازبکستان و تاجیکستان صادرات داشته‌ایم. بخشی از صادرات ما توسط تجار کشورهای دیگر سفارش داده می‌شود، برخی کشورها نیز مانند ازبکستان و هند از ما قالب می‌گیرند و در کشور خود تولید می‌کنند. یکی از ماشین‌سازهای داخلی که ماشین صادر می‌کند، قالب‌ها را برای تست برده ‌است. برخی نیز قالب را می‌سازند و خود نیز آن را صادر می‌کنند. در واقع ما دو نوع صادرات داریم، یکی تاجرهای کشورهای همسایه که به ما مراجعه می‌کنند و برای آنها تامین مواد اولیه و قالب می‌کنیم و دیگری تاجرهای داخلی سفارش می‌دهند و محصول ما را صادر می‌کنند.

از حضور در نمایشگاه تبریز تا نمایشگاه مترکس

وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه تبریز را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: نمایشگاه تبریز امسال بسیار عالی و پربار بود. دستگاهی که در نمایشگاه تبریز ارائه کردیم، در حقیقت یک فناوری جدید با مواد و قالب جدید بود. در تبریز کارهایی که انجام می‌شود، دست‌ساز است. ما قصد داشتیم که عنوان کنیم که شما در کنار کارتان با یک دستگاه، می‌توانید حدودا روزی سه هزار جفت تولید داشته باشید. دستگاه ایربولینگ در تبریز ناشناخته است و با حضور مسترلی، این دستگاه مورد استفاده بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفت. در نمایشگاه تبریز هم مواد، هم قالب و هم دستگاه را ارائه کردیم.
مدیر مالی و اجرایی شرکت آذین اکسیر قالب نوین در ادامه با اشاره به حضور در نمایشگاه مترکس عنوان کرد: در نمایشگاه مترکس قم، علاوه بر دستگاه نمایشگاه تبریز، دو دستگاه دیگر نیز خواهیم آورد. دستگاهی در قالب ایربولینگ که یکی از آنها مخصوص زیره و دستگاه دوم تزریق مستقیم کفش است. مواد جدید با فرمولاسیون جدید است که از کشور چین آمده و در ایران تنها آن را میکس می‌کنیم و به مشتریان ارائه می‌دهیم. به نوعی مواد افزودنی و پی‌وی‌سی است که در انحصار شرکت مستر لی است. این مواد سبب سبکی و کیفیت بالاتر می‌شود. اگر از این مواد استقبال شد خط تولید آن را راه‌اندازی خواهیم کرد.

از طراحی تا قالب‌گیری

زیارتی درباره دستگاه پرینتر توضیحاتی ارائه داد و گفت: در کارخانه قالب نوین پس از طراحی، برای اینکه نمونه کار را به مشتری نشان ‌دهیم تا اگر اشکالی در پاخور، آج یا نوع کار وجود داشته باشد، از این دستگاه استفاده می‌کنیم تا تمام زوایای کار را نشان دهند. در حقیقت ما یکی از معدود شرکت‌هایی هستیم که این دستگاه‌ها را در ایران داریم که کمک شایانی به ما در تولید کرده است و پایه و اساس تولید ما به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که اگر در مرحله بعدی نمونه‌ها تایید شد، همین تبدیل به یک سری تولید می‌شود که پس از آن به بخش مدل‌سازی می‌رود و در آنجا مهندسی معکوس انجام و قالب‌گیری انجام می‌گیرد. این روند ضریب خطا را بسیار کاهش می‌دهد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از کفش‌ها مانند اسپرت، کتانی یا دمپایی و… آج‌های خاص دارند که با هیج دستگاهی این آج‌ها قابل انتقال به مدل نیستند، بر این اساس در بخشی با عنوان لیبل به صورت دستی انجام می‌شوند. با توجه به ظرافتی که این بخش نیاز دارد، بیشتر خانم‌ها مشغول به کار هستند. فناوری این بخش از چین وارد شده است.
زیارتی در ادامه عنوان کرد:‌ در بخش گچ‌ یا بخش مهندسی معکوس، نمونه‌ها پس از تایید مشتری قالب‌گیری می‌شوند که به مواد مخصوص خود نیاز دارند و این مواد نیز از چین وارد می‌شوند. سپس وارد کوره می‌شوند که باید بتوانند دمای ۷۰۰ درجه را تحمل کنند. این قالب‌ها در فر یا گرماخانه ۱۲ تا ۲۴ ساعت گرما داده می‌شوند تا بتوانند مذاب آلومینیوم را تحمل کنند. شروع تولید ما شامل طراحی، پرینتر سه‌بعدی، مهندسی معکوس یا گچ، ریخته‌گری و پس از آن وارد مرحله ماشین‌کاری می‌شوند.

قالب‌سازی، تلفیقی از هنر دست و ماشین

زیارتی در ادامه تاکید کرد: قالب‌سازی تلفیقی از هنر دست و ماشین است و هیچ قالبی نیست که کامل با ماشین یا دست ساخته شود. به نوعی یک هنر است چراکه سلایق فردی هر کسی می‌تواند در آن دخیل باشد و کسی که در قدیم سمبه را در قالب تعبیه می‌کرد، به نوعی باید هنرمند می‌بود، زیرا تمام زوایای قالب باید به یک اندازه باشد. ضربی که انتخاب می‌کرد و به سمبه می‌زد، باید وزن چکش خود را مشخص می‌کرد که چند گرمی است. هر آج نیاز به چکش‌های خاص خودش را دارد، از این‌رو فرد برای زدن این چکش باید مدام سرش پایین می‌بود و کمتر کسی این کار را انتخاب می‌کرد. بنابراین ما این بخش را به صورت اسیدکاری چرم انجام می‌دهیم، ولی اسیدکاری چرم هم محدودیت دارد و ما نمی‌توانیم اشکالی که خارج از اشکال هندسی هستند و نظم خاص ندارند را به کار بگیریم، زیرا این سمبه‌ها نظم خاصی ندارند گاهی برجسته و گاهی فرورفته هستند و برای اینکه زیبایی کار را دو چندان کند، ما از فناوری لیبل استفاده می‌کنیم و آن را روی ورق‌های خاص می‌سازیم و به بخش قالب انتقال می‌دهیم.

زمان قالب‌گیری

زیارتی درباره زمان قالب‌گیری عنوان کرد: زمانی که نمونه یا طرح و مدل مورد نظر را مشتری به ما می‌دهد، ما این مدل را اسکن می‌کنیم و با تمام جزئیات، زوایا و درخواست مشتری برای چین ارسال می‌کنیم. در آنجا یک گروه ۳۰ الی ۴۰ نفری که کار طراحی را انجام می‌دهند، پس از کار طراحی برای ما ارسال می‌کنند که پس از آن ما در پرینتر سه‌بعدی طرح را پرینت گرفته و آن را برای مشتری ارسال می‌کنیم. این طراحی حدود ۷ روز طول می‌کشد و پرینت و تحویل نیز حدود ۱۵ روز زمان می‌برد. بعد از تاییدیه ۴۵ روز تا دو ماه طول می‌کشد که قالب‌گیری انجام گیرد، البته این قالب‌ها با تزریق مستقیم انجام می‌گیرد. قالب‌هایی که ماهیچه و تزریق نداشته باشد، زیر یک ماه و حتی زیره پی‌یو را ۲۰ روزه تحویل می‌دهیم، تا این حد سرعت عمل ما بالاست. اما قالب‌گیری قالب‌هایی زمان‌بر است که ماهیچه داشته باشد که با توجه به پاخور و درخواست مشتری در بخش سی‌ان‌سی تراش داده می‌شوند و این کار ریخته‌گری نیست و کار سی‌ان‌سی است که خود این سی‌ان‌سی هم با ظرافت کار همراه است، از این‌رو روند کار زمان‌بر است. همچنین ما در شرکت به هیچ‌وجه قبول نمی‌کنیم که کسی زیره از بیرون خریداری کند و سپس از ما بخواهند که مدل بزنیم. برخی قالب‌سازان سنتی این کار را انجام می‌دهند، اما ما این کار را انجام نمی‌دهیم، چراکه اندازه‌های کار کوچک و بزرگ می‌شود و از حالت استاندارد خارج می‌شود. در کارخانه مستر لی برای هر سایز قالب، یک نوع اندازه‌گیری خاص انجام می‌شود.

کلام آخر

مدیر مالی و اجرایی شرکت آذین اکسیر قالب نوین در پایان خاطرنشان کرد: ما تولیدکنندگان باید با همدیگر و در سطح بین‌الملل کار کنیم و تنها شعار ما آن است که با هم رشد کنیم. زیارتی افزود: همچنین از دست‌اندرکاران برگزارکننده نمایشگاه مترکس به‌ویژه آقای جواد شعبان‌زاده و تیم ایشان کمال تشکر را داریم. تیم ایشان به عنوان سفیر کفش، تجار خارجی را به ایران دعوت می‌کنند که این اقدام برای صنعت کفش بسیار حائز اهمیت است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید