نایب‌رئیس اتحادیه کفش دست‌ دوز تهران عنوان کرد:

0
78
نایب‌رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران
نایب‌رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران

در اتحادیه کفش، آموزش جزو اولویت اول ماست

اتحادیه کفش دست‌دوز تهران، اتحادیه‌ای است که طی ۱۲ سال گذشته فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده است. در دوره جدید این اتحادیه با هیات‌رئیسه جدید، برگزاری دوره‌های آموزشی جزو اولویت‌های این اتحادیه به‌شمار می‌رود.

از تولید چرم تا تولید کفش
کاوه آذری نایب‌رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: از ۱۸ سالگی و در سال ۱۳۷۳ وارد صنعت کفش شدم. پس از اینکه دیپلم گرفتم در حین کار دانشگاه رفتم و مدیریت بازرگانی خواندم. پس از آن در مغازه پدر و در کار چرم مشغول به فعالیت شدم و یک دوران طلایی در کار چرم مصنوعی را تجربه کردم.‌ مغازه پدر چرم طبیعی بود که آن را با اخوی می‌چرخاندیم آن زمان جزو نفرات اول و دوم صنف چرم طبیعی بودیم. زمانی هم که چرم مصنوعی وارد کشور شد ما سریع اقدام به فروش آن کردیم و در بوشهر و تهران چرم می‌فروختیم. پس از مدتی به ما پیشنهاد تولید زیره شد که یکی دو مورد زیره تولید کردیم و سپس نبوک تولید کردیم. در آن زمان کفش کاترپیلار که بسیار گران‌قیمت بود را خریداری کرده و رویه آن را جدا کردیم و پس از تولید به کفش ملی دادیم. آنها را با چرم آذر به صورت کراست رنگی که رنگ ‌موزی داشت، تولید می‌کردیم و به واحدهای باغغ سپهسالار جنس می‌دادیم، چند ماهی مخفیانه می‌فروختیم، اما به یکباره سراسر ایران کفش‌های نبوک موزی پخش شد. آذری در ادامه خاطرنشان کرد: این اتفاق‌ها مربوط به سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۸ بود. در سال ۱۳۷۸ با دوستان و شرکا یک دستگاه پی‌یو خریداری کرده و وارد عرصه تولید زیره پی‌یو شدیم که همچنان با زیره پیش می‌آییم، البته هم‌اکنون کالای تمام‌شده یعنی صندل و کفش نیز تولید می‌کنیم. در حقیقت بازار ما را به سمت کالای تمام‌شده، به‌خاطر فرار از چک‌های مدت‌دار و طولانی و تورم ناشی از افزایش دلار کشانده است. در چنین شرايطي پی بردیم که منفعت تولید کالای تمام‌شده از تولید زیره بیشتر است. از سال ۱۳۹۵ به بعد نیز کار صندل انجام می‌دهیم و دفتر بازار را که چرم‌فروشی بود به بازار سعدی انتقال دادیم و دفتر بازار به بنکداری صندل‌، کفش و کفش کتانی تبدیل شد.

ورود به کار تشکلاتی
کاوه آذری در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی وارد کارهای تشکلاتی شدید، گفت: از ۱۲ سال پیش با کمک پدر وارد حوزه کار تشکلاتی شدم. من آن زمان کمبود وقت داشتم، چراکه تولید یک فرآیند هیجان‌انگیز و پرمشغله‌ای است. در آن زمان هم تولید و فروش داشتم و هم تحصیل می‌کردم. آن زمان یک‌ مغازه به نام سیسیل داشتیم که هم بنکداری کفش و هم تک‌فروشی در آن انجام می‌دادیم. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که اتحادیه با یک دنیا مشکل و کار صنفی همراه است که بسیاری از آنها دیده نمی‌شود. کار در اتحادیه‌ها در ایران درگیری‌های خاص خودش را دارد و هر کاری به راحتی پیش نمی‌رود و هر مسئله‌ای نیازمند برگزاری چندین جلسه است تا کار به نتیجه برسد.

برنامه صادراتی
نایب‌رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران در ادامه افزود: هم‌اکنون‌ به‌دنبال صادرات هستیم. در این راستا دفتری در دبی گرفته‌ایم و آن را به ثبت رسانده‌ایم و شرکت جدیدی را راه‌اندازی کرده‌ایم و حدود یک سال است که برند صادراتی در آنجا تاسیس کرده‌ایم تا بتوانیم چرخه خود را تکمیل کنیم.

اولویت ما در اتحادیه آموزش است
آذری درباره سمت خود در اتحادیه عنوان کرد: برای این ۴ سال به عنوان نایب رئیس اتحادیه انتخاب شدم، البته سمت‌ چندان مهم نیست، مهم این است که بتوانیم کاری برای صنف خود انجام داده باشیم. امیدوارم آنچه که از دست ما برمی‌آید، انجام داده باشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: از روز اولی که وارد اتحادیه شدم، موضوع آموزش برای ما در اولویت قرار داشت و همزمان با برگزاری نمایشگاه امپکس، کلاس‌های آموزشی در زمینه مدل، طراحی و برنامه نویسی برگزار کردیم و کارهای بسیاری طی این ۱۲ سال انجام گرفته است، البته این اقدامات به صورت جسته و گریخته بوده، به عبارتی مدتی انجام شده و یک مدت انجام نشده است. به غیر از این کلاس‌های آموزشی در این مدت اتحادیه کفاشان دست‌دوز مجوز فنی و حرفه‌ای نیز دریافت کرده است. در این راستا اتحادیه می‌تواند اساتید را به دانشگاه فنی و حرفه‌ای معرفی کند، یعنی ما به این جایگاه رسیده‌ایم که بتوانیم استاد برای آموزشگاه فنی و حرفه‌ای معرفی کنیم. البته با توجه به مشغله‌های بسیار در اتحادیه که تولیدکنندگان درگیر آن هستند، استقبال بسیاری در طراحی و مدلسازی شد یا کلاس‌های آموزشی تولید و تزریق پلی‌یورتان مورد استقبال قرار گرفت. این ظرفیتهایی بوده که اتحادیه کفاشان طی این ۱۲ سال قادر به کسب آن شده است و هم‌اکنون نیز ما در شهرک‌های صنعتی، عضو مرکز طراحی مدل‌سازی خوشه کفش تهران هستیم.
این فعال حوزه کفش در ادامه یادآور شد: طی چند سال اخیر فشار بسیاری بر واحدهای تولیدی‌ وارد شده و بازار داخلی به خاطر کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده روز به روز کمتر شده است، از این‌رو نیاز به صادرات داریم. با توجه به این موضوع که ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنیم و در آنجا غرفه گرفته‌ایم، اما از بسیاری از مسائل صادرات اطلاع نداریم، بنابراین نیاز به دوره‌های آموزشی جهت صادرات داریم چراکه فروش در عرصه بین‌المللی نیاز به آموزش دارد. ما با تعاونی درباره کنسرسیوم صادراتی صحبت کردیم. اما من نوعی که در آن‌ جلسه حضور داشتم، باید درباره صادرات اطلاعات کافی داشته باشم و نحوه صادرات و مبادلات آن را بدانم؛ ما باید درباره نحوه اطلاع‌رسانی، مدل، برندسازی، قیمت‌گذاری، نحوه حمل‌ونقل و قیمت و … آگاهی پیدا کنیم. در کنسرسیوم نیز مطرح کردم که این‌ مسائل نیاز به آموزش دارد. بنابراین در پی آموزشگاه‌هایی هستیم که بتوانند این‌ مسائل را به خوبی آموزش دهند. با آقای دکتر ضمیری موسس آموزشگاه رایان نواندیش عصر تجارت قرارداد منعقد کرده‌ایم که مجوز آموزش از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور دارد و برای تعدای از اتحادیه‌ها نیز دوره‌هایی را برگزار کرده‌اند. این آموزشگاه از نیروهایی مانند خانم دکتر عباسی استفاده می‌کند که دکترای کسب و کار دارد و برای دوره‌های کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی می‌کند. در جلسه‌ای خانم دکتر عباسی به اتحادیه آمد و کل مسائل مطرح‌شده را برای هیات‌مدیره توضیح داد. توضیحاتی راجع به دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ارائه دادند که پس از پایان دوره مدرک آموزش فنی و حرفه‌ای و همین‌طور مدرک از دانشگاه گرجستان به افرادی که این دوره را گذارنده‌اند، اعطا می‌شود. آنها همچنین می‌توانند دوره‌های MBA و DBA را برگزار کنند و استادان برجسته بسیاری در زمینه کسب و کار و زمینه‌هایی که ما لازم داریم را در اختیار دارند.
این موضوع باعث شد که در اتحادیه نسبت به قرارداد با رایان اندیش عصر تجارت، استقبال شود و در نهایت با آنها قرارداد ببندیم. یکی از دوره‌ها، دوره جامع صادرات کالاست که در حدود ۳۲ ساعت برگزار می‌شود که شروع به تبلیغات آن کرده‌ایم. در زمینه دوره تولید محتوا نیز بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال فضای مجازی هستند و این تولید محتوا هزینه بسیاری برای تک تک کارگاه‌ها دارد، درحالی‌که هر کدام می‌توانند یک نفر را معرفی کنند تا با حضور در این کلاس‌ها آموزش ابتدایی آن را یاد بگیرد و سیستم خود را ارتقا بدهند و در آینده به هر کسی که بخواهند این کار را بسپارند، چرا که همه ما در این زمینه آزمون و خطاها را انجام داده‌ایم. همچنین دوره‌های حسابداری، مالیات ارزش‌افزوده و ارسال اظهارنامه مالیاتی نیز برگزار می‌کنیم، چراکه برخی پر کردن اظهارنامه خود را به کافی‌نت‌ها می‌دهند که مسائل بسیاری در این کافی‌نت‌ها اتفاق افتاده است، چراکه ممکن است اطلاعات درستی از تولیدی نداشته باشند و اطلاعاتی که وارد می‌کنند، مشکل‌ساز شود. بسیاری در ارسال اظهارنامه خود مشکل داشته‌اند. این آموزش با ۱۰ تا ۱۵ ساعت کمک بزرگی به بچه‌های صنفی است. در کل آموزش‌هایی که در نظر گرفته‌ایم برای همه کمک‌کننده است. همچنین کلاس در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌کنیم که اگر یک واحدی دانش‌بنیان شود، با چه مزیت‌هایی روبرو است، برای نمونه این که زمین در شهرک‌های صنعتی راحت‌تر در اختیار آنها قرار می‌گیرد و تسهیلاتی نیز دریافت می‌کند. ما باید ظرفیتی ایجاد کنیم تا دوستانی که مایل هستند از این دوره‌ها استفاده کنند. این کلاس‌ها هزینه دارد، چراکه اساتید هزینه آن را دریافت می‌کنند، اما تا آنجا که مقدور است ما مبالغ آن را کاهش داده‌ایم. برای نمونه کلاس مالیات بر ارزش‌افزوده و اظهارنامه مالیاتی برای ۱۵ ساعت یک‌ میلیون تومان قیمت دارد. یا کلاس‌های ۳۲ ساعته حمل کالا و صادرات کالا که چهار نوع آموزش ایجاد زیرساخت و آماده‌سازی کالا، تحویل به مشتری، ارزیابی و آمادگی صادرات، انجام امور گمرکی و نقل و انتقال‌ پول را آموزش می‌دهد که قیمت آن یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است. یا هزینه دوره تولید محتوا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان‌ است که هنوز استادی برای آن معرفی نشده است. تمام این کلاس‌ها با مدرک فنی و حرفه‌ای است که اعتبار بین‌المللی دارد و برای مهاجرت مفید است. هرچند خود ما می‌توانستیم این کلاس‌ها را برگزار کنیم، اما نیازمند یک تیم مستقل با کلی اساتید است. از این کلاس‌ها بسیار استقبال شده است. کلاس‌ها در دفتر اتحادیه دایر می‌شود. به این دلیل که هزینه کلاس‌ها ویژه بود، اساتید عنوان کردند که تعداد هر کلاس کمتر از ۲۰ نفر نباشد. حتی برخی اساتید از شهرستان تبریز و مشهد می‌آیند.

قیمت ارز و مشکلات آن
آذری در پاسخ به این پرسش که با ارز ۴۰ هزار تومان چه کار می‌کنید، گفت: دولت با این شل کن، سفت کن قیمت ارز، گویا تصمیم دارد که اصلا ارزی به تولیدکنندگان ندهد. این موضوع دو جنبه دارد، اگر ارز ۴۰ هزار تومانی بدهد، ارز ۴۰ هزار تومانی باید برگردانده شود. تعدادی از کالاها با ارز ۴۰ هزار تومان وارد می‌شود، برای نمونه فردی که با حمل و نقل معمولی و با دلار آزاد چرم و زیره و … خریداری می‌کند، اگر آن را صادر کند باید آن را با دلار ۴۰ هزار تومانی به سامانه برگرداند. برخی محاسن و برخی مشکلات دارد، اگر قیمت دلار تک‌نرخی شود، همه چیز بسیار بهتر است. هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان تکلیف خود را می‌دانند. بی‌ثباتی ارزی داریم برخی مواقع تاجر نمی‌داند که چه وقت باید صادرات داشته باشد. ما از سوی اتحادیه عنوان کردیم اگر قانون‌ برای همه اصناف باشد، ما تابع قانون هستیم. اما اگر قرار باشد صنفی حذف شود، ما حذف خود را نمی‌پذیریم و باید در گرفتن ارز سامانه حضور داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید