در گفتگو با مسعود تقوی مدیرعامل زاپاچرم عنوان شد:

0
66
کلینیک کفش طبی
کلینیک کفش طبی

از تولید کفش دست‌دوز تا راه‌اندازی کلینیک کفش طبی

مسعود تقوی مدیرعامل زاپاچرم، درصدد ایجاد تولید کفش‌های طبی با کمک‌ اتریشی‌هاست تا با ایجاد یک کلینیک طبی در حوزه تولید کفش، از عارضه‌هایی که پا به بدن وارد می‌کند، پیشگیری به عمل آورد.
مسعود تقوی مدیرعامل زاپاچرم در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: ۵۱ سال سن دارم و از سال 1360 به همراه پدر و دایی‌ها برند گام‌پانت را در صنعت گرانول‌سازی داشتیم. پیش از خدمت سربازی کار خود را در زمینه مدیریت آغاز کردم. از همان بچگی با فرمولاسیون پی‌وی‌سی آشنا بودم. پس از خدمت سربازی، کارخانه گرانول‌سازی را با مدیریت مستقل خود در دست گرفتم. سال ۱۳۷۶ به فعالیت در حوزه کفش متمایل شدم و برند پالیک قم را به صورت خانوادگی همراه پدر و برادرهایم تاسیس کردیم و کفش‌های ماشینی به سبک شیما و پاما تولید می‌کردیم. آغاز کار ما در جاده کاشان بود اما در سال ۱۳۷۸ کارخانه کفش را در کنار گرانول‌سازی قرار دادیم تا مدیریت متمرکز بر آنها داشته باشیم. کار را با دو دستگاه پی‌وی‌سی آغاز کردیم و پس از آن دو دستگاه پی‌یو اضافه کردیم و در یک مقطع زمانی تولید روزانه خود را به ۷ هزار جفت رساندیم.

رقابت در صادرات
تقوی در ادامه با اشاره به این موضوع که جزو نخستین تولیدکنندگان قم بودیم که تولید کفش اسپرت را در قم آغاز کردیم، ادامه داد: ما تقریبا همزمان با رقبای بزرگ و معروف رشد کردیم و در صادرات به کشورهای آذربایجان، افغانستان و عراق رقابت شدید داشتیم. صادرات از آذربایجان، افغانستان و عراق آغاز شد و تا حدودی به تاجیکستان و ازبکستان نیز صادرات داشتیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مقطعی وارد تولید صندل پی‌یو شدیم که صندل‌های لوکس با یراق خوب بود، اما رقابت با رقبا تنگاتنگ شده بود و به‌روز نگه داشتن مدل‌ها برای ما مشکل بود، از این‌رو عقب‌نشینی کردیم و تنها به سمت تولید کفش پیش رفتیم. در سال ۱۳۸۵ کار جدیدی را آغاز کردیم تا کفشی با تلفیق بین کفش ماشینی و کفش دست‌دوز تولید کنیم. به همین منظور گروهی را از تهران به کارخانه آوردیم اما این کار موفقیت آمیز نبود. در ایران ابزار این تلفیق به لحاظ قالب مهیا نبود و خسارت سنگینی دادیم، البته تجربه کسب کردیم و متوجه آزمون و خطای آن شدیم. در سال ۱۳۸۸ وارد دانشگاه شدم و جزو نخستین دانشجوهای دوره تولید کفش در دانشگاه فرمانیه بودم و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۳۹۰ وارد کار کفش دست‌دوز چرم طبیعی شدم. برای تهیه زیره‌های پی‌وی‌سی و پی‌یو حدود 14 سال است که با زیلان فعالیت می‌کنم البته با برندهای دیگری هم همکاری کرده‌ام اما عمده خرید زیره ما از برند زیلان بوده است.

راه‌اندازی کلینیک
این فعال حوزه کفش درباره راه‌اندازی کلینیک کفش طبی نیز عنوان کرد: از سال گذشته یکی از دوستان ما که مقیم اتریش و ساکن ایران است، از ما نمونه‌های طبی خواستند تا بتوانیم به اتریش صادرات داشته باشیم، ما نمونه‌هایی را ارائه کردیم و حدود ۷ تا ۸ ماه است که در حال رایزنی هستیم. آنها چند سفر به ایران آمده‌اند و اخیرا به یک تفاهم‌نامه رسیده‌ایم و قرار است که انتقال فناوری و اطلاعات علمی صورت گیرد تا ما بتوانیم یک شرکت دانش‌بنیان در کشور ثبت کنیم و فناوری این تولید را به داخل کشور انتقال دهیم و این کار را اجرایی کرده و به مرحله تولید برسانیم، به‌ویژه در زمینه کفی‌های طبی که اهمیت دوچندان دارد. در این کار، ما با آقای جواد خاوری یک تیم هستیم که تجربه‌های ارزشمندی در این راستا دارند. با توجه به رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم، امیدواریم بتوانیم خدمتی به کشور ارائه دهیم و باری از دوش مردم در بخش عوارض پا برداریم.
وی در پاسخ به این پرسش که در نمایشگاه قم‌شوز حضور دارید، گفت: بله، در کنار یکی از دوستان و در غرفه‌ها آنها حضور خواهیم داشت.

کلام آخر
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدی به کمک دولت نداریم، اما امیدواریم که دوستان کمک کنند تا این کار را به نتیجه مطلوب برسانیم و خدماتی در طب پا که همراه با حساسیت است، انجام دهیم تا با تولید این کفش‌ها که برای ستون فقرات، آرتروز، ستون گردن و حتی اعصاب و روان و… موثر است را به نتیجه برسانیم. در هر صورت برآورد کردیم که با توجه به شرایط اقتصادی و بازار فروش، موضوع سلامت همچنان در اولویت انسان‌ها قرار دارد. ما کفی‌هایی به افراد ارائه خواهیم کرد که از عمل‌های آتی جلوگیری کند و همچنین سبب رفع نارسایی پای کودکان می‌شود تا در آینده دچار پاپرانتزی و سایر عارضه‌ها نشوند، این کار هم از لحاظ سلامتی ضرورت دارد و هم به لحاظ اقتصادی توجیه دارد، زیرا زمانی که مردم توجیه شوند، بدون شک برای سلامتی خود هزینه خواهند کرد. باتوجه به این که من ساکن قم هستم و شهرهای اطراف قم نیز به آنجا وابسته هستند، کار خود را ابتدا از آنجا آغاز کردیم و اگر کار ما رونق گرفت، کار را به تهران خواهیم آورد. آزمایش‌ها را با اسکن در مغازه می‌گیریم، اما اگر لازم باشد، کلینیکی هم دایر خواهیم کرد و از دوستان اتریشی نیز خواستار حضور بیشتر هستیم، زیرا اطلاعات ما در ایران ناقص است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید