خودروسازانی که از مصرف چرم در تولیدات خود فاصله می گیرند

0
1190
خودروسازانی که از مصرف چرم در تولیدات خود فاصله می گیرند

روزگاری چرم فقط برای خودروهای لاکچری مورد استفاده قرار می گرفت اما در چند دهه اخیر در خودروهای اقتصادی [ارزان تر] در بازار آمریکا مثل نیسان سانترا و هوندا سیویک هم مشاهده می شود.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از سایپانیوز، بر اساس نظرسنجی شرکت تحقیقاتی استراتژیک ویژن Strategic Vision از خریداران خودروهای نو، 53 درصد از خودروها با صندلی چرم خریداری می شوند در حالی که در یک دهه گذشته این رقم 46 درصد بود.

با این که خودروسازان چند سالی است که چرم های مصنوعی را در تولید صندلی و تزئینات داخل خودرو به کار گرفته اند و به عنوان گزینه ای به جای چرم حیوانات به بازار عرضه کرده اند، بیشتر این گرایش در خودروسازان برقی رو به افزایش است. سازمان مردم نهاد [غیرانتفاعی] «مردم طرفدار رفتار اخلاقی با حیوانات» PETA مخفف People for the Ethical Treatment of Animals نیز خودروسازان را تشویق می کند که از حیوانات برای تولید قطعات و مجموعه های مورد نیاز خودرو از جمله صندلی های چرمی استفاده نکنند.

شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا هم از سال 2017 چرم را در تولید محصولات خود کنار گذاشت (هر چند که حذف چرم از روی فرمان خودرو به زمان طولانی تری نیاز داشت.) حالا خودروسازان برقی دیگر هم همین مسیر را در پیش گرفته اند. برای مثال خودروسازی ریویان Rivian در محصول وانت برقی خود [که اولین وانت برقی جهان است که به تولید انبوه رسیده است] برای تودوزی داخل کابین خودرو از «چرم گیاهی» vegan leather بهره گرفته است. جنرال موتورز در هامر برقی و شاسی بلندهای جدید خود نیز از پوست مصنوعی استفاده خواهد کرد. ولوو محصول جدید برقی C40 Recharge نیز چرم را حذف خواهد کرد. ولوو وعده داده است که از سال 2030 به بعد که تمام خطوط تولید آن خودروی برقی خواهند بود دیگر از چرم حیوانات استفاده نخواهد کرد.

نکته ای که این جا است ممکن است این تصمیم خودروسازان خیلی با ترجیحات مشتریان و مصرف کنندگان هم خوانی نداشته باشد. اکساندر ادواردز Alexander Edwards از استراتژیک ویژن می گوید: «ممکن است که مردم در نظرسنجی ها و فوکوس گروپ ها بگویند که دوست ندارند به حیوانات آسیبی برسد، اما خیلی از مردم هم به این سادگی از خوردن استیک و صندلی چرم دل نمی کنند.»

حالا سؤال دیگر این است که وقتی به جای چرم گاو از چرم های مصنوعی استفاده می شود، جنس آن از چه ماده است؟ اکثر نساجی های گیاهی خودرویی، از جنس پلاستیک است. در طول تاریخ تولید این نساجی های مصنوعی از وینیل یا پلی وینیل کلراید استفاده شده است که از مواد نفتی و پتروشیمی تولید می شوند.

نوع تازه ای از چرم های مصنوعی یا در اصطلاح Faux leathers که ادعا می شود سبزتر است [آسیب کمتری برای محیط زیست دارد] از انواعی از قسمت های گیاهی مثل پوست سیب، برگ گیاه آناناس، ریشه قارچ تولید می شوند (هرچند که هیچکدام از این تولیدات هرگز در صنعت خودرو مورد استفاده قرار نگرفته اند).

مزدا ادعا می کند که در در محصول پرمیوم MX-30 خود از حداقل محلول های ارگانیک استفاده می کند. لکسوس گزارش کرده است که در تولید برند NuLuxe خود از هیچ ترکیب آلی فرّار volatile organic compounds استفاده نمی کند و نسبت به چرم واقعی، 65 درصد آلایندگی کربنی کمتری دارد.

مدیر ارشد طراحی ولوو رخا مینا Rekha Meena می گوید برای تولید مواد و رنگ در این کمپانی در تولید وینیل میکروتک از پلاستیک سازهای مضر استفاده نمی شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید