به سود کمتر برای ادامه چرخه کار قانع شده‌ ایم

0
385
به سود کمتر برای ادامه چرخه کار قانع شده‌ ایم

صنعت چرم در کشور یکی از صنایعی به‌شمار می‌رود که قادر شده است جوانان علاقمند بسیاری را به خود جذب کند. یکی از جوانانی که در این حوزه مشغول به کار است، «امین اسماعیلی» است. او کار در این صنعت را از کودکی نزد پدر آموخته است و اینک کار خود را گسترش داده است.

از ۱۰ سالگی کار را آموختم
امین اسماعیلی فعال حوزه صنعت چرم در گفت‌وگو با مجله «اخبار صنعت چرم و کفش» درباره نحوه ورودش به صنعت چرم عنوان کرد: بیشتر این کار را من به‌صورت تجربی یاد گرفته‌ام. من متولد ۱۳۶۴ هستم و از ۱۰ سالگی وارد این کار شدم و آن را نزد پدرم آموختم، به این صورت که هم کار می‌کردم و هم درس می‌خواندم. از سال ۱۳۸۲ و پس از اتمام خدمت سربازی در کارگاه چرم‌دوزی که مربوط به کارگاه نوین چرم بود، مشغول به کار شدم، البته در آن زمان، هنوز نوین چرم متولد نشده بود. پس از سال ۱۳۹۰ از گروه آنها جدا شده و برند جدیدی راه‌اندازی کردم. برند ما به نام «تیوان» است که در زبان کردی به معنای توان و قدرت است. البته خود من اصالتا اراکی هستم.

فرآیند کار ما براساس سفارش مشتری است
این فعال صنعت چرم در ادامه با توضیح فرآیند کار خود عنوان کرد: فرآیند کار ما به‌صورت سفارش از سوی مشتری است و با توجه به اینکه همیشه از سفارش خود عقب بوده‌ایم، چندان تبلیغات نکرده‌ایم. هم‌اکنون نیز با چند برند کار می‌کنیم. حدود سه سال پیش یک فروشگاه افتتاح کرده‌ایم و امسال نیز یک شعبه دیگر آن را در شهر چالوس راه‌اندازی خواهیم کرد و البته شعبه بعدی را نیز یا در تبریز یا اصفهان افتتاح خواهیم کرد که برای این امر در حال مذاکره هستیم.
اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۱ با همکاری همسرم که در رشته طراحی و دوخت تحصیل کرده است، کار خود را آغاز کرده و من نیز که کار را به‌صورت تجربی آموخته بودم، به نوعی مکمل همدیگر در کار شدیم. همسرم در زمینه طراحی لباس و کیف نیز کار می‌کند. مدل‌های ما که هم طراحی و هم تولید آن کار خود ماست، با تیراژهای بالا روانه بازار شده است.

کیفیت چرم با افزایش قیمت‌ها، ارتقا نیافته است
این فعال حوزه چرم در پاسخ به این پرسش که چرم مورد نیاز خود را از کجا تهیه می‌کنید، گفت: حدود ۸۰ درصد چرم ‌مورد نیاز خود را از چرمشهر و مابقی آن را نیز از مشهد تهیه می‌کنیم. به صورت کلی صددرصد نیاز خود را از بازار داخل تهیه می‌کنیم.
اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که با چرم ایرانی مشکلی ندارید، عنوان کرد: به نسبت قیمت کالاها، کیفیت‌ها ارتقا پیدا نکرده است. به یاد دارم که در سال ۱۳۹۱ یا ۱۳۹۲ چرم‌ها بسیار شفاف و بدون هیچگونه لکی بود، اما هم‌اکنون با افزایش قیمت چرم، شاهد ارتقای کیفیت آن نیستیم، از این‌رو پرتی کار تا حدودی افزایش یافته و قیمت تمام‌شده کار را افزایش داده است. از سوی دیگر قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است.
وی در ادامه یادآور شد: با وجود اینکه تولیدات ما به نسبت متعادل است، اما اگر قیمت‌های زیپ و یراق‌آلات و… متعادل‌تر بود، بدون شک تولید ما نیز بهتر و بیشتر از وضعیت کنونی بود.
اسماعیلی همچنین در پاسخ به این پرسش که لوازم جانبی خود مانند زیپ و یراق‌آلات را از کجا تهیه می‌کنید، بیان کرد:‌ ۸۰ درصد لوازم جانبی خود را از طریق چند شرکت وارد می‌کنیم. البته یراق در بازار کمتر شده است، از همین رو ما تصمیم گرفته‌ایم که یراق‌آلات عمومی را خود وارد کنیم، هرچند این کار برای ما سخت است، اما مجبوریم که این کار را انجام بدهیم.

سود کمتر ما، برای ادامه چرخه کار است
این فعال حوزه چرم با اشاره به این موضوع که تغییر قیمت چرم و یراق‌آلات تا چه اندازه روی قیمت کیف اثرگذار بوده است، عنوان کرد:‌ گران شدن لوازم جانبی و مواد اولیه بدون شک روی قیمت تمام‌شده کیف اثرگذار بوده است. محصولاتی که ما چند سال قبل تولید می‌کردیم، همراه با یک درصد مشخصی سود بود که هم‌اکنون آن درصد سود ما تغییر کرده است و دیگر ما نمی‌توانیم ۲۵ تا ۳۰ درصدی که قبلا سود می‌بردیم را این روزها داشته باشیم، به این دلیل که قدرت خرید مردم کاهش یافته است و ما نیز مجبور به ادامه چرخه تولید خود با سود کمتری هستیم. سود کمتر ما به دلیل جذب مشتری نیست، بلکه در ازای ادامه چرخه کار است.
اسماعیلی در ادامه بیان کرد: در کل راضی هستیم، اما زحمات ما بسیار بیشتر از گذشته شده است و زمان بیشتری را در این بازار صرف می‌کنیم، اما مانند گذشته سود نمی‌بریم. امیدواریم که این روند تغییر کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر به سال ۱۳۹۰ بازگردید، همچنان این کار را ادامه خواهید داد، گفت:‌ من دو بار تصمیم به تغییر شغل خود گرفتم، اما شغل‌های دیگر چندان مرا به لحاظ روحی اغنا نمی‌کردند، از این رو اگر به سراغ هر شغل دیگری هم بروم، باز به همین حرفه بازخواهم گشت.

سخن پایانی
این فعال حوزه چرم در پایان خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم که تمام صنعتگران این صنعت در وهله اول در سلامتی کامل باشند و در وهله بعد امیدواریم که بهترین کار را در صنعت خود انجام بدهیم تا پیشرفت هرچند کوچک به این صنعت اضافه کنیم. هرچند در این صنعت افرادی بزرگی وجود دارند و احترام آنها بر ما واجب است، اما امیدواریم که آنها نیز هوای ما را داشته باشند تا ما جوان‌ترها نیز بتوانیم در کنار آنها رشد کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید