تلاش ما برافراشتن پرچم ایران در دنیا است

0
195

صاحب امتیاز و مدیرمسئول مجله‌ اخبار صنعت چرم و کفش:
تلاش ما برافراشتن پرچم ایران در دنیا است

مجله اخبار صنعت چرم و کفش سالها در نمایشگاه سیماک و تنینگ‌تک حضور داشته است اما بعد از همه گیری ویروس کرونا و تعویق افتادن نمایشگاه، چند سال از این نمایشگاه به دور ماند و حالا پس از سه سال مجدد در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کرد. حضور مجله اخبار صنعت چرم و کفش در نمایشگاه‌های مختلف و به خصوص نمایشگاه‌های خارجی میسر نیست مگر به همت و تلاش مدیر مسئول مجله که همواره سعی کرده است تا بتواند مجله اخبار صنعت چرم و کفش را به عنوان یک نشریه تخصصی ایرانی در میان مجلات برتر دنیا ارائه دهد. به همین منظور و به قصد پرس و جو در مورد این دو نمایشگاه با افشین شادی‌مهر به گفت و گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

افشین شادی‌مهر صاحب امتیاز و مدیرمسئول مجله‌ اخبار صنعت چرم و کفش درباره حضور در نمایشگاه‌های سیماک، تنینگ تک و لیناپله عنوان کرد: حدود ۲۰ سال پیش برای اولین بار در این نمایشگاه‌ها حضور داشتیم. در ابتدا دو نمایشگاه مجزا برای سیماک و تنینگ‌تک برگزار می‌شد که در کنار آنها هم نمایشگاه لیناپله بود. امسال پنج نمایشگاه در کنار یکدیگر برگزار شده بود که تقریبا تاریخ آنها با هم همپوشانی داشت. علاوه بر سه نمایشگاهی که نام بردم نمایشگاه‌های میکام و میپل هم برگزار شد. لازم است یادآوری کنم که نمایشگاه لیناپله مربوط به لوازم جانبی کفش، سیماک نمایشگاه ماشین‌آلات کفش و تنینگ‌تک نمایشگاه ماشین‌آلات و مواد شیمیایی چرم بود. نمایشگاه میپل نمایشگاه کیف و نمایشگاه میکام هم نمایشگاه مد کفش دنیاست که همگی این نمایشگاه‌ها یک سالن را به خود اختصاص داده بودند که در نهایت همه آنها یک نمایشگاه‌ یکپارچه شده بودند.


شادی‌مهر در ادامه خاطرنشان کرد: فرصتی دست داد تا از نمایشگاه‌های میپل و میکام نیز بازدید کنم البته نمایشگاه لیناپله را هر سال بازدید می‌کنم چون مربوط به لوازم اولیه از جمله زیره، یراق‌آلات و …. کفش است اما اصل موضوع نمایشگاه سیماک و تنینگ‌تک بود که توسط آسوماک (انجمن ماشین‌آلات کفش و چرم) برگزار می‌شود. مجله اخبار صنعت چرم کفش به دعوت از این انجمن در نمایشگاه حضور پیدا می‌کند و به عنوان یک رسانه و در بخش مطبوعات نمایشگاه غرفه‌دار است.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که امسال نمایشگاه بسیار ضعیف بود، توضیح داد: با اینکه امسال هفته مد در میلان و در نمایشگاه برگزار شد و حدود ۵ هزار نفر در آنجا حضور داشتند، به گونه‌ای‌که حتی هتل برای ما به زحمت پیدا شد و در میلان تا شعاع ۳۰ کیلومتری هتل‌ها پر بودند، اما خود نمایشگاه چندان پربار نبود. موضوع دیگر آزار و اذیتی بود که بابت ویزا گرفتن داشتیم. قوانین کنسولگری تغییر کرده و اخذ ویزای شینگن سخت‌تر شده است ولی با توجه به این موضوع که ما در آنجا غرفه داشتیم و آسوماک ما را دعوت کرده بود، از این ‌رو سفیر محترم به صورت مستقیم به ما ویزای یک ساله داد که امیدواریم بتوانیم با این ویزا سال آینده در چندین نمایشگاه ایتالیا و اروپا حضور داشته باشیم.

غرفه اخبار صنعت میزبان بازدیدکننده های ایرانی در نمایشگاه

هزینه‌های یک نمایشگاه خارجی برای یک مجله
مدیرمسئول مجله‌ اخبار صنعت چرم و کفش افزود: بسیار سختی کشیدیم و هزینه‌ها بسیار گران بود و حدود 150 میلیون تومان هزینه تیم ما شد که البته این هزینه برای ما توجیه اقتصادی به همراه ندارد. از سوی دیگر، میلان بسیار شلوغ بود و به سختی برای ما جا پیدا شد‌ و تا دقایق آخر بلیت و محل اقامت نداشتیم و بابت آن بسیار استرس کشیدیم. با این وجود موفق شدیم یک مجله خوب انگلیسی در نمایشگاه توزیع کنیم و در بین ۱۵ مجله‌ای که در سطح جهان در این زمینه مطرح هستند، خودمان را مطرح کنیم. غرفه ما در کنار مجلات WORLD FOOTWEAR و WORLD LEATHER بود، دو مجله‌ای که از ابتدا الگوی ما بودند. در اینجا جا دارد از مرحوم روبیک خدابخشیان یادی کنیم که نماینده این دو نشریه در ایران بودند، روحشان شاد. ما در این نمایشگاه با خود مجله بردیم و با خود مجله برگرداندیم.


شادی‌مهر در پاسخ به این پرسش که با وجود هزینه‌های بسیار برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی چرا مجله اخبار صنعت چرم و کفش اصرار به حضور در این نمایشگاه‌ها دارد، گفت: بسیاری از دوستان عنوان می‌کنند که شما دیوانه‌اید که در این نمایشگاه‌ها حضور دارید، اما معتقدیم که بین دیوانگی و عاشقی مرز باریکی وجود دارد و ما عاشق شهر، کشور و صنعت خود هستیم و این عشق است که ما را به سمت این نمایشگاه‌ها می‌برد و هیچ توجیه اقتصادی دیگری ندارد. ما در نمایشگاه به برخی افراد اطلاعات می‌دهیم و آنها با شوق از این اطلاعات استفاده می‌کنند و همین موضوع برای ما کافی است. در حقیقت رسالت کار ما یک رسالت فرهنگی است و همواره تلاش ما بر این اساس بوده تا همه جا نام کشورمان ایران را مطرح کنیم و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های صنعت چرم و کفش کشور را به گوش سایر کشورهای دنیا برسانیم.

جمعی از تولیدکنندگان چرمی در نمایشگاه

حضور کمرنگ ایرانی‌ها
وی در پاسخ به این پرسش که حضور ایرانی‌ها در نمایشگاه چگونه بود، گفت: هیچ غرفه‌دار ایرانی در نمایشگاه حضور نداشت. بازدیدکننده نیز ۵ نفر به عنوان وی‌آی‌پی از طرف آسوماک دعوت شده بودند. تعداد محدودی نیز چرم‌ساز حضور داشتند که علاقمند بودند فناوری ماشین‌آلات و ابزارآلات چرم را ببینند.

شادی مهر، تنها نماینده رسانه غرفه دار از خاورمیانه

به سمت رباتیک شدن
مدیرمسئول مجله‌ اخبار صنعت چرم و کفش همچنین در پاسخ به این پرسش که فناوری‌های ماشین‌آلات در نمایشگاه تا چه اندازه به روز شده بود، گفت: یکی از دوستان ترکیه‌ای که دوره قبل – یعنی بعد از کرونا – در نمایشگاه حضور داشت که من در آن دوره حضور نداشتم، عنوان می‌کرد که فناوری جدیدی نسبت به دوره قبل در نمایشگاه حضور نیافته است، ولی آن چیزی که من دیدم و فیلم هم گرفتم، این بود که همه چیز رباتیک شده بود و به نظر می‌رسید که حضور انسان در صنعت در حال کمرنگ شدن است،

برای نمونه ماین‌گروپ دستگاهی ساخته بود که به‌صورت خودکار دور زیره را چسب می‌زد. موضوع جالب چرخ‌های دوخت بود که بدون کمک انسان کار می‌کرد، بدین‌گونه که پارچه زیر دوخت قرار می‌گرفت و خود دستگاه گلدوزی را انجام می‌داد. یا سیستم جالبی شرکت اتم آورده بود که حدود ۵ تا ۶ دستگاه برش را با یکدیگر می‌گذاشت و به این دستگاه‌های برش برنامه داده می‌شد و یک کارگر کافی بود که طاقه پارچه را پهن کند و خود دستگاه برش را انجام می‌داد. این رباتیک شدن دستگاه‌ها جذاب بود که ما در ایران بسیار از آن عقب هستیم. در داخل کشور به غیر از یک کارخانه من دستگاه رباتیک دیگری در هیچ جا ندیده‌ام.

رکود جهانی
شادی‌مهر همچنین در پاسخ به این پرسش که سایر نمایشگاه‌های جانبی کفش مانند زیره، یراق‌آلات و … در نمایشگاه چگونه بودند، گفت: شرکت‌ها به نوعی با هم ادغام شده بودند. به نظر می‌رسید که پس از بیماری کرونا، کل دنیا درگیر موضوع فروش است و همگی در نمایشگاه به نوعی غمگین بودند و این موضوع نشان می‌دهد که دنیا در رکود به سر می‌برد و فروش آنچنانی برای تولیدکنندگان وجود ندارد. بنابراین شرکت‌ها با هم ادغام شده بودند برای نمونه در زمینه رسانه، سه مجله ادغام شده بودند و تبدیل به یک مجله شده بودند. البته واحدها تعطیل نشده بودند اما ادغام شده بودند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بازدیدکنندگان آسیایی به چه میزان در نمایشگاه حضور داشتند، گفت: هندی‌ها چندان حضور نداشتند به نظر می‌رسید مشکلی بین هندی‌ها و آسوماک به وجود آمده بود. پاکستانی‌ها هم حضور نداشتند، البته چینی‌ها هم چندان نبودند. به نظر می‌رسد که کل دنیا پس از کرونا فریز شده است و همچنان فرصت حضور در نمایشگاه‌ها را پیدا نکرده‌اند.
مدیرمسئول مجله‌ اخبار صنعت چرم و کفش ادامه داد: البته حضور آقای ولی رضایی به عنوان یک بزرگمرد صنعت در آنجا خودنمایی می‌کرد و هر کس کمکی می‌خواست، ایشان آماده بود و مانند یک پدر حامی ما نیز بود. شادی‌مهر افزود: در کل نمایشگاه شلوغ بود، ولی اتفاق خاص و مبادله‌ای در جریان نبود، بنابراین ما در کشور خود نباید ناراحت و نگران باشیم حداقل ۸۰ میلیون مصرف‌کننده داریم و وضع ما از بسیاری از کشورها بهتر است.
شادی‌مهر همچنین در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه‌های میکام و میپل چگونه بودند، گفت: میپل چندان خوب نبود و در میکام هم من روز آخر حضور داشتم که واقعاً خلوت بود. وی افزود: من چندان تخصصی در فشن ندارم، اما مجلاتی را از آنجا به همراه آورده‌ام که ارائه خواهیم داد تا دوستان رنگ و مدل‌های سال را ببینند.

نمایی از سالن 14 نمایشگاه

حضور در سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی
مدیرمسئول مجله‌ اخبار صنعت چرم و کفش در پاسخ به این پرسش که تا آخر سال در کدام نمایشگاه‌های خارجی حضور خواهید داشت، عنوان کرد: به غیر از دو سه نمایشگاه داخلی خوبی که داریم، نمایشگاه گاردا و به احتمال زیاد نمایشگاه هند را خواهیم رفت. برنامه عراق و اربیل را نیز پیش‌رو داریم و در نهایت اگر امکان داشته باشد شاید به آفریقا نیز رفتیم. البته در همه نمایشگاه‌های ترکیه از جمله آیسف حضور داریم. نمایشگاهی هم در هنگ‌کنگ داریم که مشخص نیست امکان حضور داشته باشیم یا خیر، دو سال گذشته که در دبی بود ما حضور داشتیم و نمایشگاه نسبتا خوبی برای چرم بود.

بازدیدکنندگان دیگر کشورها در کنار بهشتیان و شادی مهر

حضور در خانواده صنعت کفش
شادی‌مهر همچنین درباره حضور خود در نمایشگاه میلان ایتالیا عنوان کرد: من زمانی که در نمایشگاه حضور داشتم، احساس می‌کردم که وارد خانواده خود شده‌ام و تقریبا تمامی غرفه‌ها مرا می‌شناختند. مگر شرکت‌های تازه تاسیس که بقیه ما را به آنها به عنوان مجله ایرانی معرفی می‌کردند. در حقیقت این یک کار فرهنگی است که ما آن را رسالت خود می‌دانیم. با آلمانی‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم. دوستان بسیاری از ما استقبال کردند و فرصت دیدار مناسبی بعد از اتمام کرونا بود. در نمایشگاه حدود ۸۰ درصد غرفه‌داران را می‌شناختیم. یکی از دلایلی که ما را به آنجا کشید این بود که عنوان کنیم ما هنوز زنده و پابرجا هستیم.

در کنار ولی رضایی، پیشکسوت صنعت

مهمان های vip در نمایشگاه

سخن آخر
وی در پایان خاطرنشان کرد: از تیم خود کمال تشکر را دارم که از من پشتیبانی کردند و از صبوری تک تک بچه‌های همکار، قدردانی می‌کنم. مجله اخبار صنعت چرم و کفش این قدرت را به ما داد که بتوانیم در برابر سفیر ویزا بگیریم. همچنین کمال تشکر را از حامیان مجله دارم که همیشه پشتیبان ما بوده‌اند و از صنعت که همواره حامی ما بوده و چنین سفرهایی را برای ما همواره کرده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید