بررسی آمار نمایشگاه کفش قم در سال گذشته

0
178

در جلسه‌ای که با حضور رئیس هیات مدیره انجمن کفش ماشینی قم و رئیس اتحادیه توليدکنندگان کفش و صنایع وابسته به آن برگزار گردید، ابعاد مختلف نمایشگاه کفش قم که سال گذشته برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و برای برگزاری نمایشگاه امسال که به صورت دو نمایشگاه یکی برای توليدکنندگان کفش و دیگری برای صنايع وابسته به آن برگزار خواهد شد برنامه‌هایی عنوان شد.

نتایج نظرسنجی‌های نمایشگاه کفش قم
به گزارش مجله اخبار صنعت چرم و کفش، جواد شعبان‌زاده رئیس هیات مدیره انجمن کفش ماشینی قم با اشاره به عملکرد و نتایج نظرسنجی از نمایشگاه سال گذشته استان قم‌ عنوان کرد: تعداد تجار دعوت‌شده از ۳۵ کشور ۴۸۶ نفر بوده‌اند. کشور عراق با 229 نفر اولین کشور، افغانستان با ۱۰۸ نفر، پاکستان ۲۸ نفر، اوگاندا ۱۴ نفر، تاجیکستان ۱۲ نفر، ترکیه ۱۰ نفر، آذربایجان ۷ نفر و‌ آخرین کشورها با  تعداد هر یک، یک نفر  شامل مالی، عربستان، تانزانیا، ماداگاسکار و گینه بوده‌اند. 


شعبان‌زاده همچنین با اشاره به نظرسنجی‌هایی که در راستای نحوه مطلع شدن از برگزاری نمایشگاه انجام گرفته است، گفت: شبکه‌های اجتماعی ۳۴ درصد، دوستان و همکاران ۴۰ درصد، تبلیغات محیطی ۷ درصد و اصناف و اتحادیه‌ها ۲۶ درصد در اطلاع رسانی نمایشگاه موفق عمل کرده‌اند.
وی همچنان افزود: بنا برنظرسنجی انجام شده 56 درصد مایل بودند که نمایشگاه دوبار در سال و به صورت بهاره و پاییزه برگزار شود و 44 درصد نیز موافق نبودند.
در مورد جانمایی غرفه‎ها 41 درصد پاسخ عالی، 37 درصد خوب، 20 درصد متوسط و یک درصد نیز پاسخ ضعیف داده‌اند. در ادامه نظر سنجی و در زمینه کیفیت حضور بازدیدکنندگان 59 درصد پاسخ عالی، 34 درصد پاسخ خوب، 7 درصد پاسخ متوسط و صفر درصد ضعیف اعلام کرده‌اند.
همچنین درباره کیفیت حضور مهمانان خارجی ۳۹ درصد عالی، ۳۲ درصد خوب، ۲۲ درصد متوسط و ۷ درصد ضعیف اعلام کردند. در زمینه میزان رضایت از عوامل اجرایی نمایشگاه نیز ۶۱ درصد عالی، ۴۰ درصد خوب، ۱۷ متوسط و ۲ درصد ضعیف اعلام کردند. این نظرسنجي از غرفه‌دارها بوده است.
همچنین یک نظرسنجي از بازدیدکنندگان درباره نحوه اطلاع‌رسانی نمایشگاه داشتیم که ۷۵ درصد خوب، ۲۵ درصد متوسط و ۱۰ درصد ضعیف عنوان کردند. همچنین درباره اطلاع از برگزاری برنامه‌های نمایشگاه، گروه همکاران ۴۳ درصد، سامانه پیامکی ۱۵ درصد، گروه‌های تخصصی ۲۴ درصد و فضاهای مجازی ۱۸ درصد عنوان کردند.
در نظرسنجی این مورد که زمان برگزاری نمایشگاه کفش را اواخر دی ماه یا اوایل بهمن را چگونه ارزیابی می‌کنید، ۸۹ درصد بهترین زمان، ۱۱ درصد نامناسب و صفر درصد نظری ندادند. همچنین نظر “نامناسب‌ها” را نیز رصد کرده‌ایم که شامل چه افرادی می‌شوند که متوجه شدیم تک‌فروش‌هایی هستند که تنها کار چرم می‌کنند که معتقدند بهمن ماه برای این کار دیر است، چراکه آنها معمولا خرید خود را در دی ماه‌ انجام می‌دهند. نظر برخی “ضعیف‌ها” را نیز بررسی کردیم و حتی با آنها تماس‌ گرفتیم و متوجه‌ شدیم که نظر آنها درست است. محل برگزاری نمایشگاه را همه خوب عنوان کرده‌اند.
محصولات جدید و دستاوردهای ارائه‌ شده در نمایشگاه را ۷۶ درصد خوب، ۱۹ درصد متوسط و ۵ درصد هم ضعيف عنوان کرده‌اند. همچنین درباره برگزاری دوبار نمایشگاه قم شوز، ۸۰ درصد موافق و ۲۰ درصد مخالفت بودند. این بدان معناست که اگر نمایشگاهی قوی عمل کند ظرفیت دو بار برگزار شدن را دارد.

حجم معاملات
شعبانزاده در ادامه افزود: همچنین درباره حجم معاملات، افزایش رشد ۱۵ درصدی صادرات صنعت کل کشور را به واسطه برگزاری نمایشگاه قم پیش‌بینی کرده‌ایم. بر اساس آمار و ارقام گمرک قم، در دو ماه پایانی سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ عرضه ۱۰۱.۹۵ درصد وزنی افزایش داشته‌ایم و به لحاظ ارزشی نیز حدود ۵۰ درصد افزایش صادراتی داشته‌ایم.

هدف ما، دیده شدن واحدهای کوچک‌تر بود
جواد شعبانزاده توضیح داد: جانمایی واحدها به‌صورت پراکنده و به هدف دیده شدن واحدهای کوچک بوده است. ما به عنوان متولی نمایشگاه هیچگاه نقشه خام به کسی نمی‌دهیم که خودش برای خودش جا تعیین کند. اگر حاکمیت نمایشگاه را قبول داشته باشند جایی که ما برای آنها تعیین می‌کنیم، بهترین جا خواهد بود. من به آنها تعهد می‌دادم که اگر روز آخر از نمایشگاه ناراضی بودید من کل هزینه را به آنها باز خواهم گرداند. در پایان نمایشگاه نيز به غرفه‌دارها و بازدیدکنندگان فرم نظرسنجي و رضایت‌مندی برای ارایه نظرات دادیم. در این زمینه حتی یک نفر اظهار نارضایتی نکرده است.

نحوه تبلیغات
رئیس هیات مدیره انجمن کفش ماشینی قم درباره تبلیغات نمایشگاه نیز عنوان کرد: با حضور نماینده خود در تمام استان‌ها برای دعوت از فعالان حوزه کفش از بیلبورد، پوستر و دعوت‌نامه استفاده شده است.
در تمام استان‌ها یک نفر با عنوان سفیر کفش قم داشتیم و برای دعوت تجار خارجی سفیر ایران – قم را داشتیم. سفیر داخلی به تمام استان‌ها سفر کرد و پوسترهای مورد نظر را نصب کرد و در بعضی از شهرهای هدف مانند مشهد، تبریز، اسلامشهر و تهران بیلبورد نصب شد و برای برخی شهرها تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه بیلبورد کردیم. در کشورهای هدف به‌ چند زبان دعوت‌نامه ارسال کردیم، برای نمونه گران‌ترین دعوت‌نامه کنیا ۱۷ دلار قیمت داشت. حدود ۳۰ نفر از تجار کنیا را شناسایی کردیم و کارت دعوت ۱۷ دلاری را چاپ و برای آنها ارسال کردیم. در قم نیز بهترین هتل‌ها را برای آنها رزرو کرده و حتی برای برخی تجار خارجی برنامه‌های خاص‌تری انجام دادیم، چراکه گمان نمی‌کردند ایران در زمینه کفش کاری انجام داده باشد. همچنین از ونزوئلا و کوبا، تجاری را به نمایشگاه دعوت کردیم. حدود ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه هتل و بلیت تجار خارجی شده است. ۴۸۶ تاجر از ۳۴ کشور به نمایشگاه دعوت شده‌اند. در شرایطی ما این کار را انجام دادیم که همه دنیا عنوان می‌کردند که در ایران جنگ داخلی است و آیا مگر در این کشور صنعت کفش وجود دارد؟ ما از ایران کلی فیلم گرفتیم که به آنها نشان بدهیم زندگی در ایران جاری است. در این راستا نیز یک فیلم مستند تحت عنوان «ایران امن» تهیه کرده‌ایم که هنوز اجازه پخش آن را به ما ندادند.

صنایع وابسته‌ای که حضور داشتند
شعبان‌زاده ادامه داد: ۷۰  درصد تولید مواد اولیه پلیمری از جمله پی‌یو و انواع مواد پی‌وی‌سی و… در صنعت کفش، در قم تولید می‌شود و همین موضوع سبب ایجاد ظرفیتی برای رشد صنعت کفش در این استان شده است.
وی با اشاره به این موضوع که در نمایشگاه سال گذشته چه صنایع وابسته‌ای حضور داشته‌اند، عنوان کرد: انواع ماشین‌آلات از جمله برش، کمپرسور، لیزر، شیلر و… چرم مصنوعی و طبیعی، مواد اولیه رنگ و رزین، افزودنی‌ها و… یراق‌آلات و… نخ، چسب، مجموعه خدماتی، صنایع بسته‌بندی، کارتون‌سازی و ملزومات چاپ هم در نمایشگاه حضور داشتند. قرار است این صنایع وابسته در نمایشگاه‌های آتی به صورت مستقل برگزار شود.
ثبت‌نام ورودی نمایشگاه را با دقت انجام دادیم که منجر به خروجی داده‌ها از نمایشگاه شد. ۱۲ مترجم در نمایشگاه مستقر بودند. رویداد ملی کفش در راستای آسیب‌های ملی کشور و بومی شدن کفش را برگزار کردیم.
در این راستا دانشگاه صنعتی قم با انجمن کفش قم یک تفاهم‌نامه منعقد کردند که این دانشگاه از سال آینده رشته مهندسی کفش را پذيرش می‌کند‌. تور مجازی قم را داشتیم که با ورود به آن می‌توانستید از هر غرفه‌ای با اطلاعات آن بازدید کنید. ۲۰ نفر نيروي ستادی و ۱۵۰ نفر نیروی اجرايي در سطح نمایشگاه داشتیم.
از ۳۰۱ شرکت‌کننده ۲۰۷ تولیدکننده کفش و بالای ۹۰ شرکت‌ از صنایع وابسته بودند. بازديدکنندگان ۲۳ هزار و ۴۹۹ نفر بوده‌اند. از این تعداد ۲۹ درصد تولیدکننده، ۲۱ درصد تاجر و بنکدار، ۲۸ درصد تک‌فروش، یک درصد بنکدار و تک‌فروش، ۲ درصد هم تولیدکننده و هم بنکدار، ۹ درصد صنایع وابسته و ۱۰ درصد سایر (مردم عادی و دانشجو و خبرنگار) بوده‌اند. قم رتبه نخست بازدید را به خود اختصاص داده بود، تهران رتبه دوم، اصفهان سوم و ایلام آخرین استان بود.
شعبان‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه لوازم و اکسسوری، از لوازم جدیدی رونمایی شد.۷۰ درصد تولیدکننده کفش و ۳۰ درصد (حدود ۱۰۷ تا ۱۰۸ واحد) صنایع وابسته بودند. انتقاد تولیدکنندگان این بود که فرصت بازدید از صنایع وابسته را نداشتند و انتقاد صنایع وابسته به زمان برگزاری بود.

برگزاری نمایشگاه تخصصی صنایع وابسته کفش برای نخستین‌بار
وی در ادامه با اشاره به پویایی صنایع وابسته کفش خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم نمایشگاه صنایع وابسته را جداگانه برگزار کنیم. ظرفیت صادراتی صنایع وابسته را بررسی کردیم.  در این‌ راستا ۳۴ کشور را شناسایی کرده‌ایم. در حال بررسی نمایشگاه صنایع وابسته هستیم. حدود ۱۵ هزار مترمربع تقاضا داشته‌ایم. در دو ماه سال گذشته ۱۰۷ درصد رشد صادراتی داشتیم. شعار ما در نمایشگاه ملی است. قصد ما این است تمام تولیدکنندگان بزرگ و کوچک دیده شوند و در این راستا شعار «با هم رشد کنیم» را مطرح کرده‌ایم. قصد داریم این مدل‌ها را در نمایشگاه وابسته‌ پیاده کنیم تا واحدهای کوچک‌ دیده شده و رشد پيدا کرده و الگوبرداری کنند.
یکی از اهداف نمایشگاه، جذب سرمایه‌گذار خارجی است. در نمایشگاه وابسته،‌ یراق‌آلات ترکیه هر اندازه باشد را می‌پذیریم، چراکه قصد داریم به سرمایه‌گذار برسيم، اما در زمينه ماشین‌آلات‌ چنین نیازی نداریم. در صنایع وابسته بيشتر ضعف داریم. سبد صنایع وابسته باید کامل ارائه داده شود. شرکت‌های پتروشیمی حضور دارند، در کنار بزرگان باید توليدکنندگان کوچک هم حضور داشته باشند و در نمایشگاه به‌دنبال هدف صادراتی هستیم. عنوان نمایشگاه «مترکس» است که در ۳۰ آبان لغايت ۳ آذر  برگزار می‌شود. بنابراین در نمایشگاه تخصصی کفش به هيچ عنوان پذیرای صنایع وابسته نیستیم.
شعبان‌زاده در پایان عنوان کرد: قصد داریم یک ستاد ملی نمایشگاه راه‌اندازی کنیم، استان قم، هفتمین استان صنعتي کشور است. ما تنها اتاق بازرگانی کشور هستیم که از ۱۵ نفر هیات نمایندگان، ۸ نفر در صنعت کفش و صنایع وابسته هستند. بنابراین صنعت کفش را باید به خوبی در استان قم جا بیندازیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید