تفاوت کفش طبی با کفش سلامت

0
79
محمدرضا پوریان
محمدرضا پوریان

در گفت و گو با فعال حوزه کفش از اتریش بررسی شد: تفاوت کفش طبی با کفش سلامت

محمدرضا پوریان فعال حوزه کفش‌های طبی و سلامت، در شهر لینز اتریش اقامت دارد و تا پیش از این با تحصیلات حسابداری در حوزه مشاوره مالی و مالیاتی مشغول به کار بوده است؛ اما چند سالی است که وارد حوزه فعالیت کفش شده است.
پوریان در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: پیش از آنکه به اتریش بروم، به مدت سه سال در ارمنستان صادرات گوشت گرم به ایران داشتم که با آغاز همه‌گیری کرونا وارد کار اسپری ضدعفونی شدم. سپس به اتریش رفتم.شهر وین حدود ۷ بار به عنوان بهترین پایتخت دنیا از لحاظ  شرایط زندگی و رفاه اجتماعی انتخاب شده است و همچنين طبیعت بسیار زیبایی دارد. هم‌اکنون در شهر لینز با یک کلینیک طبی کفش همکاری دارم. این کلینیک قدیمی است و در زمینه کفش‌های طبی صاحب‌نظر است و کفش اسکی نیز برای هر پایی تولید می‌کند، چراکه کشور اتریش از نظر اسکی در دنیا جزو کشورهای مطرح است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در آنجا چون عموم مردم کار زیادی دارند و بیشتر سر پا هستند، از کفی‌های طبی استفاده می‌کنند. کفی طبی خوب برای کمر درد و زانو درد بسیار مفید است. ما این کفی‌های طبی را از چند کشور اروپایی تهیه می‌کنیم. قالب‌ها را هم اصلاح می‌کنیم و به همین شکل برای ما تولید می‌کنند. از نظر نوع مواد و از نظر کیفیت قالب براساس استاندارد است و همین قالب را شرکت‌های تولیدی به صورت آماده برای ما تولید می‌کنند.
این تولیدکننده کفی عنوان کرد: این کفی‌ها ۸۰ درصد برای پای عمومی مناسب است. اگر کسی پا‌هایش مشکل داشته باشد، براساس اسکن پای وی برایش اصلاحات انجام می‌دهیم. اما نباید کفش طبی را با کفش سلامت اشتباه گرفت. کفش‌های طبی، کفش‌هایی هستند که در کلینیک‌ها برای پاهای خاص و براساس اسکن پا ساخته می‌شوند، اما کفش سلامت کفشی است که کفی آنها به صورت استاندارد ساخته می‌شوند و برای سلامت پا مناسب‌تر هستند.

دستمزدهای گران در اتریش
پوریان درباره قیمت‌ها عنوان کرد: در اتریش دستمزدها گران است. در آنجا ۲۰ درصد قیمت مواد و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت دستمزد است. به‌خاطر همین کسی که در کفی مشکل دارد، بیمه وجه آن را پرداخت می‌کند و به نوعی دولت حمایت می‌کند، از این‌رو کار سفارشی و براساس اسکن پا انجام می‌شود که یا با کفی یا با کفش، مشکل فرد برطرف می‌شود. کفش هم کاملا به صورت دستی ساخته می‌شود و زیره و کفی و … به صورت دستی انجام می‌گیرد و در واقع این قانون کشور اتریش است.
وی افزود: ۸ الی ۹ نفر در مجموعه مشغول به کار هستند و ابزار ما دستگاه‌های معمولی، چرخ و سمباده و… است. کفی در کشور دیگری تولید می‌شود، اما قالب‌هایش به سفارش ما تهیه می‌شود. روش کار به صورت پرس است.
این فعال حوزه کفش همچنین درباره کفش طبی عنوان کرد: در اتریش دو نوع کفش طبی داریم، کفشی که مشکل حرکتی یک شخص را از نظر پزشکی حل کند، طبی است. برخی پاها مشکلات کمتری دارند که می‌توان با کفش عمومی آن را برطرف کرد و برخی افراد مشکلات حادتری دارند که باید کفی عمومی برای آنها سفارش‌سازی شود که یا با کفش یا با کفی یا ترکیبی از این دو، مشکل وی برطرف شود که این موضوع بسته به شدت مشکل فرد دارد که پا چه اندازه صاف باشد یا چه اندازه کشیدگی تاندون داشته باشد.
تمام این مشکلات براساس اسکن پا مشخص و تشخیص داده می‌شود که مشکل فرد با کفی عمومی یا سفارش‌سازی حل می‌شود‌. در مسائل عمومی مشکل غیرقابل حل نداریم و مشکل مربوط به کف پا می‌شود. اصول اولیه تمام این موارد به مواد اولیه بازمی‌گردد اگر آن ماده اولیه درست انتخاب شود مشکل حل خواهد شد. اگر مواد اولیه به درستی انتخاب نشده باشد، حتی اگر براساس اصول و اسکن پا، قالب را درست کنید، با توجه به میزان فشاری که به پا وارد می‌شود، مشکل فرد حل نخواهد شد. پس در اینجا تکنیک علمی و مواد اولیه اهمیت دارند.
وی در پاسخ به این‌ پرسش که شباهت و تفاوت کلینیک‌های ایرانی با کلینیک‌های خارجی در چیست، گفت: تنها شباهت در دستگاه اسکن است. تفاوت آن است که در اینجا برای ساخت کفی با دستگاه سی‌ان‌سی آن را تراش می‌دهند، در آنجا اجازه کار با ماشین وجود ندارد و فقط دستی کار می‌شود. در آنجا کارشناس بیمه متوجه می‌شود کار با دست انجام شده یا با دستگاه و اگر با دستگاه انجام شده باشد بابت آن وجهی پرداخت نمی‌کند. در آنجا هرازگاهی بازرس می‌آید و بر کار نظارت می‌کند.

کلام آخر
وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوعی که وجود دارد، موضوع  قدرت خرید است. موضوع دیگر، شناساندن این محصول و فرهنگ‌سازی است. در ایران کفی طبی و در اتریش کفی راحتی می‌نامیم که همان کفش سلامت است. بین این دو نوع کفش، اختلاف قیمت فاحشی وجود دارد. پزشکانی که کار می‌کنند از مواد و صنعت سررشته ندارند، به همین دلیل ممکن است با کفی‌هایی که پزشک تجویز می‌کند، مشکلات مریض بیشتر شود.
وی افزود: با توجه به متخصصانی که در داخل می‌شناسیم این کار در ایران بالای ۹۵ درصد شدنی خواهد بود؛ به این دلیل که متخصصان خوبی داریم و برخی تولیدکنندگان در این راستا قابلیت دارند. در این زمینه هرچند منافع مالی اهمیت دارد، ولی منافع سلامت مردم بالاتر از منافع مالی است. طبیعی است افرادی که کمردرد یا زانودرد دارند به راحتی می‌توان مشکل آنها را برطرف کرد و ما در این زمينه با عشق کار می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید