جلوگیری از سردرد ناشی شده از گلوتارآلدئید

0
95
گلوتارآلدئید
گلوتارآلدئید

جلوگیری از سردرد ناشی شده از گلوتارآلدئید

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، گلوتارآلدئید یک نوع آلدئید است که می‌‌تواند به‌‌عنوان جایگزینی برای دباغی کروم استفاده شود. در ژوئیه 2021، این ماده به سبب خواص حساسیت‌‌زایی تنفسی‌‌اش، در فهرست نامزدهای مواد نیازمند به دقت بسیار بالا قرار گرفت.
این امر تعهدات خاصی را برعهده تامین کنندگان اقلام حاوی آن در غلظتی بیش از 1/0درصد وزنی (درصد غلظت یک ماده در محلول) قرار می‌‌دهد زیرا آنها موظف هستند اطلاعات کافی برای کاربرد ایمن این کالا را ارائه دهند. دباغانی که چرم‌های سفید مرطوب، بدون کروم و دباغی مصنوعی تولید می‌کنند، از جمله افرادی هستند که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
بعضی چیزها در زندگی غافلگیر‌‌کننده هستند. اما بسیاری از چیزهای غافلگیر‌‌کننده فقط برای کسانی رخ می‌دهد که از رویارویی با واقعیت امتناع می‌‌ورزند.
توماس لامپارتر از دباغی وت گرین جی ام بی اچ در روتلینگن، آلمان، می‌‌تواند این را تایید کند. او با بسیاری از افراد در صنعت چرم از جمله دباغان، مدیران برند و طراحان تعامل دارد. او در برخی صحبت‌ها می‌گوید این تصور مشخص به او دست می‌دهد که موضوع گلوتارآلدئید ظاهراً از آسمان افتاده است و باعث تعجب و تهدید به مختل کردن کل صنعت چرم می‌شود. غوغایی بزرگ، واکنش‌‌های خشمگین و حیرت گسترده وجود دارد. در حالی که این ممکن است چیزی مبالغه‌‌آمیز باشد، او بدون شک به نکته خوبی اشاره می‌‌کند.
براستی، او همچنین خاطرنشان می‌‌کند خودروساز آلمانی BMW بر این واقعیت تسلط دارد. چندین سال پیش، این شرکت متوجه شد پایداری، «گهواره تا گهواره» موجب افزایش مسئولیت تأمین‌کننده می‌‌شود و آگاهی عمومی از نگرانی‌های حفاظت از محیط‌زیست و طبیعت، صرفاً مدهای زودگذر رسانه‌ای نیستند که به زودی فروکش ‌کنند.
در عوض، این مسائل به‌‌طور پیوسته در سال‌‌های اخیر تکرار شده‌اند. سال به سال، ابلاغ برند به‌‌طور فزاینده‌ای مستلزم پرداختن به این موضوعات و ارائه پاسخ‌های قابل اعتماد به نسلی بود که نگرانی‌های‌‌شان حول محور آینده کره زمین می‌چرخد.
پاسخ معمول به چنین سوالاتی، ایجاد پرده‌‌های دود (تاریکی و ابهام) است. وعده‌‌های تصنعی داده و تخیلات غیرممکن داده می‌‌شود، همه بدین امید که هیچ‌‌کس زحمت نگاه کردن به پشت پرده‌‌ها را نکشد. اما در اغلب اوقات، حقیقت پشت آنها تاریک است. این محاسبه چندان موفیت‌‌آمیز نیست زیرا مصرف‌‌کنندگان تمایلی به احمق فرض شدن ندارند.
وقتی تولیدکنندگان یک عامل دباغی طبیعی را تبلیغ می‌‌کنند و ادعا می‌‌کنند از فاضلاب زیتون آسیاب‌‌شده به‌‌عنوان ماده مهم استفاده می‌‌کند اما وقتی در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می‌‌شود، گلوتارآلدئید را نیز دربرمی‌‌گیرد، چگونه می‌‌توان آن را درک کرد؟ این ادعاها و ترویج آنها اساساً فقط «سبزشویی» است (ترفند بازاریابی رایج برای پایدارتر جلوه دادن محصولات از آنچه واقعا هستند).

جایگزین پایدار
با این حال، لامپارتر ادعا می‌‌کند جایگزین کاملاً شفاف، راستین و پایدار برای بیش از یک دهه به شکل OBE وت-گرین وجود داشته است. عامل دباغی کننده که شرکت آلمانی وت-گرین ساخته است، تمام الزامات صنعت چرم مدرن را برآورده می‌‌کند و چیزی برای پنهان کردن ندارد. ب‌ام‌و یکی از اولین شرکت‌ها در سراسر جهان بود که این امکان را فراتر از عوامل دباغی شیمیایی متعارف کشف کرد و از قرار معلوم با توفیق زیادی روبرو شد. اما این فقط صنعت خودرو نیست که جلب توجه کرد. صنعت مد اینک به‌‌طور گسترده از اُلیوِن لِدر استفاده می‌‌کند.
برندهای معروفی مانند هوگو باس، آلفاتاوری (رد بول)، تریکرز، مورال کد و گرنسون پی برده‌‌اند نمی‌‌توان با چرم به گونه‌‌ای رفتار کرد که گویی پیشرفت‌‌هایی در دباغی روی نداده است. پاتاگونیا که به سبب تولید محصولات با کیفیت بالا که هم کاربردی و هم بادوام هستند، شناخته شده است. از نظر شیوه‌‌های پایدار، برند پیشگامی بوده و گروه قوی از مشتریان دارد که از فلسفه آن حمایت می‌‌کنند.
این شرکت در هنگام ساختن چکمه‌های کاری خود متوجه شد که چاره‌ای جز دباغی کردن پوست گاو کوهان‌‌دار آمریکایی با OBE ثبت شده وجود ندارد. پاتاگونیا برندی بسیار مورد احترام است و هر اقدامی که انجام می‌دهد، دیگران نیز از آن پیروی می‌کنند. همچنین شایان ذکر است که حق ثبت اختراع اُلیوِن لِدر هنوز نقض نشده و بنابراین به نظر می‌‌رسد اعتماد به این برندها درست جایگذاری شده باشد.

OBE چیست؟
وت‌گرین می‌‌گوید OBE (عصاره برگ زیتون) تنها عامل دباغی کننده گیاهی در جهان است که دو سازوکار اتصال طبیعی با ترکیب منفعت دو حالت، فنل‌‌ها و یک اتصال دهنده عرضی طبیعی دارد. همچنین می‌گوید در دسترس بودن مشکلی نیست زیرا فقط با استفاده از محصول برگ‌های زیتون مدیترانه‌ای، می‌تواند بیش از 40 درصد از تولید جهانی چرم را فراوری کند. آقای لامپارتر ادعا می‌‌کند: «با استفاده از سایر محصولات جانبی مانند تفاله (کیک فیلتر) و فاضلاب زیتون آسیاب شده (آب سیاه)، تیروی بالقوه برای تبدیل کردن تولید جهانی چرم به دباغی شدن با محصولات جانبی حاصل از پرورش زیتون برای سیستم چرخشی واقعی وجود دارد».
یکی از ویژگی‌‌های جذاب اُلیوِن لِدر، علاوه بر اعتبار زیست‌‌محیطی آن، تنوع چرم‌‌هایی است که می‌‌تواند تولید کند. برای مثال در حالی که دباغی با سبزیجات به‌‌طور معمول به ایجاد ماده نهایی سفت می‌‌انجامد، سیستم OBE می‌‌تواند بافتها و رنگ‌‌های متنوعی را تولید کند، چیزی که برندها بیش از پیش از آن استفاده می‌‌کنند. این شرکت ادعا می‌‌کند تقریباً هر نوع پایپوشی از جمله کفش‌‌های کتانی غیر رسمی، چکمه‌‌های کار و کفش‌های مجلسی را می‌‌توان تولید کرد. تنها محدودیت موجود تاکنون، ناتوان بودن چرم‌های درجه نظامی به جذب آب است، چرم‌هایی که برای چکمه‌های پیاده‌روی استفاده می‌شود و می‌توانند ساعت‌ها در معرض تماس با آب باشند.
عوامل دباغی کننده موجود همان عواملی هستند که در برخی از لوازم آرایشی طبیعی و در روغن زیتون بکر ممتاز یافت می‌‌شوند و به گونه‌‌ای طراحی شده‌‌اند که نه ماده فرساینده و نه خطرناک باشند.

گلوتارآلدئید

خواص کاملاً خوب
گویا امکانات رنگی اُلیوِن لِدر محدودیت ندارند و چرم آن به نرمی چرم‌های سنتی متعارف است. ماده‌‌ای از درخت زیتون که از آن محافظت می‌‌کند، اولئوروپین است و وظیفه گلوتارآلدئید، زئولیت‌‌ها یا سایر فلزات موجود در دباغی را بر عهده می‌‌گیرد و پیوند نرم و انعطاف‌‌پذیر الیاف پوست را تضمین می‌‌کند.
لامپارتر می‌گوید فهرست کامل مواد تشکیل‌‌دهنده این ماده دباغی کننده در کوچکترین یاداشت جای می‌‌گیرد: اولئوروپین. این ماده از برگ‌‌های درخت زیتون، بقایای تولید روغن زیتون و فاضلاب زیتون آسیاب شده از طریق روند ثبت اختراع جهانی که وضع ناگسستنی خود را حفظ می‌‌کند، استخراج می‌‌شود.
جوایز بی‌‌شمار از موسسات معتبر تأیید می‌کند این عامل دباغی دارای این نیروی بالقوه است که رویداد سرنوشت‌‌ساز پایدار و سالم باشد. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا برچسب “100% ماده زیست پایه/ ماده زیست ترجیح داده شده” را به آن اعطا کرده است و مهر و موم درماتست آلمان، سازگاری “عالی” پوست آن را تایید می‌‌کند.
وت‌گرین می‌گوید این واقعیت که می‌تواند اینک بیش از 40 درصد تقاضای جهانی چرم را تنها با استفاده از برگ‌های زیتون در حال رشد برآورده کند، دلیل دیگری است که چرا دباغ‌ها و مشتریان کفش‌سازی آنها نیازی به ریسک کردن در آینده ندارند.
مصرف‌‌کنندگان قدردان این خواهند بود که بتوانند استطاعت خریدن کالاهای تجملی پایدار را به روشی کاملاً شفاف برای آینده پایدارتر و چرخشی‌‌تر از چرم و بدون سردرد داشته باشند.


ترجمه: شادی کدخدازاده
World Footwear 2023

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید