برگزاری اولين نشست تخصصی صنعت – دانشگاه در تربت جام

0
366
برگزاری اولين نشست تخصصی صنعت - دانشگاه در تربت جام

همزمان با هفته پژوهش اولين نشست تخصصی صنعت- دانشگاه به همت موسسه آموزش عالی وحدت، باحضور مديران استانی و شهرستانی با محوريت دستاوردهای علمی و چالش‌های صنعتی در توليد پوشاک و صنايع چرمی در محل موسسه آموزش عالی وحدت تربت جام برگزار شد.
دراين نشست تخصصی مرتضی حميدی‌فر، فرماندار تربت جام ضمن تشکر از برگزاری چنين نشست‌هايی گفت: ما در تربت جام به لحاظ ظرفيت‌ها و پتانسیل‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، معدنی و توليدي روی گنج نشسته‌ايم اما متاسفانه بدليل عدم استفاده و ارتباط با علم، تجربه و پژوهش تبديل به رنج شده است و براي استخراج آن نياز به مهارت وعلم توام باهم داريم.
وي با اشاره به راه‌اندازي رشته طراحي لباس در موسسه آموزش عالي وحدت تصريح کرد: اين رشته بايد به صورت علمي پيگيري شود چرا که حدود 50 واحد توليدي فعال در اين زمينه داريم که با علم روز آشنا نيستند. صنعت پوشاک بايد به روزرساني شود تا ارزآوري داشته باشد.
وي خاطرنشان کرد: به هر ميزان که مهارت آموزي ايجادکنيم به همان‌ اندازه آسيب‌هاي اجتماعي کاهش مي يابد و‌توسعه همراه با فناوري روز اتفاق مي افتد.
قائم مقام مجتمع آموزش عالي وحدت تربت جام نيز گفت: رشته طراحي لباس درسطح آکادميک در شمال شرق استان وجود نداشت و با توجه به اينکه حدود 1800 دانش آموز در اين رشته‌ها فارغ التحصيل شدند اما براي ادامه تحصيل با عدم وجود رشته در سطح وزارت علوم مواجه بودند.
سعيدصباغيان افزود: دانشگاه و صنعت بايد درهم آميخته شود تا رشد صنعت را شاهد باشيم و با توليدات خوب، معضلات فروش منطقه مرتفع گردد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان با اشاره به اينکه سالهاست که سازمان صمت در راستاي مصوبه صنعت و دانشگاه حرکت مي‌کند گفت: سازمان صمت دراين راستا گام هاي موثري درجهت اين ارتباط با دانشگاه برداشته است و اعتبارات قابل توجهي در حوزه پژوهش و تحقيقات منظور و هزينه کرده است .
وي ادامه داد: صنعت ودانشگاه بايد به سمت و سويي بروند که با کارهاي پژوهشي و تحقيقاتي گره‌اي از حوزه صنعت را حل کنند.وي با اشاره به ارتباط مثبت صنعت با دانشگاه تصريح کرد: ارتباط صنعت با دانشگاه موجب شده در بهينه سازي خطوط توليدات و کاهش ضايعات اتفاقات خوب و موثري بيفتد و اين روند بايد ادامه داشته باشد.
افشين شادی مهر، مدير مسئول ماهنامه اخبار صنعت چرم و کفش نيز به معرفی محصولات چرمی و توضيح در مورد فرآيند چگونگی تبديل پوست به چرم و محصولات چرمی پرداخت. وی در ديدار با دانشجويان رشته طراحی لباس موسسه آموزش عالی وحدت شهرستان تربت جام با ارائه اين مطلب گفت: استعدادها و امکانات بالقوه و بالفعل اين منطقه بکر و فرهنگ خيز با پيشينه تاريخی آن، اين اميد را در دل جاری می‌کند که با کمک شما دانشجويان مي‌توان اين منطقه را به قطب صنعت پوشاک و چرم استان تبديل کرد.
وي در ادامه افزود: اراده، تلاش و پشتکار مسئولين اين واحد دانشگاهي با برپايي چندين کنفرانس و همايش داخلي و خارجي و جلسات علمي و پژوهشي شگفت انگيز است و اين جسارت باعث مي‌شود که با همراهي شما دانشجويان افقي روشن را ترسيم کرد.
افشين شادی مهر در ادامه گفت: به دليل دنياي جذاب اين رشته روز به روز به تعداد علاقمندان اين شاخه از هنر اضافه مي‌شود و شاهد آن هستيم که تعداد بيشتري از دانش آموزان براي ادامه تحصيل در دانشگاه اين رشته را انتخاب مي‌کنند.
وي با اشاره به لباس و پوشاک سنتي شهرستان تربت جام بيان داشت: پوشش و لباس يک منطقه بيانگر فرهنگ آن مرز و بوم است و اين فرهنگ غني حيرت انگيز در اين منطقه کاملاً قابل مشاهده است و بنده به اين دليل به مردم خوب و فهيم اين شهر تبريک عرض مي‌کنم. وي از دانشجويان موسسه خواست تا در حفظ و نشر اين لباس سنتي اهتمام داشته باشند و مطمئن باشند فارغ التحصيلان اين رشته جايگاه بسيار خوبي را در جامعه داشته و خواهند داشت.
در حاشيه برگزاري اولين نشست علمي صنعت و دانشگاه مديران اتاق‌های اصناف و ادارات صمت شهرستان هاي تربت جام، تايباد و باخرز و اعضاي هيات علمي موسسه آموزش عالی وحدت تربت جام با معاون مديرکل سازمان صنعت معدن و تجارت برگزار و راه‌‌هاي تعاملات بيشتر با دانشگاه‌ها بررسي گرديد.
در اين نشست مديران اتاق‌هاي اصناف و ادارات صمت برخي از شهرستان‌هاي شرق استان خراسان رضوي به ارائه ديدگاه هاي خود براي رفع موانع توليد و بازار فروش پوشاک منطقه پرداختند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید