بررسی مشکلات صنعت چرم طی بازدید رئیس‌جمهور

0
200
مهدی ایمنی

پس از چند دهه شاهد حضور رئیس‌جمهور در یک چرمشهر بودیم. ابراهیم رئیسی در سفر خود به آذربایجان‌شرقی در نخستین روز از سفر خود از چرمشهر تبریز بازدید به عمل آوردند و پای صحبت فعالان این حوزه نشستند.
مهدی امینی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چرمشهر تبریز درخصوص سفر رئیس‌جمهور به این استان و بازدید از چرمشهر تبریز در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: در سفر استانی رئیس جمهر به آذربایجان شرقی، برای نخستین بار بود که یک رئیس جمهور از چرمشهر تبریز بازدید داشتند.
ما سعی کرده بودیم تا مسائل و مطالبات صنعت چرم را به اطلاع استاندار برسانیم تا در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهند و ایشان را به چرمشهر بیاورند. رئیس‌جمهور از چند واحد بازدید کردند و در یکی از واحدهای چرمسازی مسائل و مشکلات حوزه چرم‌سازی مطرح شد.
یکی از مطالبی که در حضور ریاست جمهوری عنوان شد، مسئله بازسازی و نوسازی دستگاه‌های چرم چرمشهر بود. مشکل دیگر عدم نقدینگی در صنعت چرم و مشکلاتی که واحدها به‌دلیل کمبود نقدینگی با آن مواجه هستند. خروجی این جلسه آن شد که درباره مشکلات چرمشهر پیگیری‌هایی لازم انجام گیرد. در مورد بازسازی و نوسازی تجهیزات و دستگاه‌ها، مقرر شد تا دولت یک وام کم‌بهره به واحدها پرداخت کند که در این راستا استاندار پیگیر این موضوع هستند.
امینی در ادامه یادآور شد: به دلیل کمبود نقدینگی۳۸۰ واحد چرم در تبریز در حالت راکد و نیمه تعطیل قرار دارند.
مهدی امینی در پاسخ به این پرسش که قرار بود تا بخشی از سود حاصل از صادرات سالامبور به بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات چرم اختصاص پیدا کند، این موضوع به کجا رسید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک بخشنامه صادر شده است که افرادی که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وام سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت دریافت کرده‌اند، ارز دریافت می‌کنند نه کسانی که به تازگی می‌خواهند وام بگیرند. تاکنون در سال جدید هیچ واحدی وام دریافت نکرده است.
امینی در ادامه بیان کرد: نوسازی داستگاه‌های چرم هزینه‌های بسیاری می‌طلبد و ما این مشکل را در ستاد رفع موانع تولید مطرح کرده‌ایم که در توان واحدهای چرم نیست تا دستگاه‌های جدید بیاورند. قرار شد دستگاه‌های دست دوم، در صورتی که انجمن چرم تشخیص دهد که قابل کاربرد در صنعت چرم است را وارد کنیم. چندین دستگاه نیز تاکنون وارد شده است.

ورود به اتاق بازرگانی

در پاسخ به این پرسش که شما به اتاق بازرگانی تبریز نیز وارد شدید و در آنجا چه اقداماتی انجام می‌دهید، عنوان کرد:‌ دوستان به ما اعتماد کردند و در اتاق بازرگانی به بنده و مسعود بنابیان رای دادند. تاکنون سابقه نداشته که دو نفر از صنعت چرم در اتاق حضور داشته باشند، مسعود بنابیان به عنوان نایب رئیس اتاق بازرگانی و بنده نیز به عنوان رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق انتخاب شدم. البته از صنعت کفش کسی کاندید نشده بود.

تلاش خود را در اتاق به کار خواهیم گرفت
امینی در ادامه با اشاره به این موضوع که چرم و کفش به نوعی مکمل همدیگر هستند، عنوان کرد: ما در اتاق نماینده چرم و کفش هستیم. باید دست به دست یکدیگر دهیم تا تولید و اشتغالزایی کنیم و صادرات داشته باشیم. تلاش خود را در اتاق به کار خواهیم گرفت که نماینده واقعی فعالان این عرصه در اتاق باشیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه صنعت چرم یک صنعت واسطه‌ای است، آیا هم‌اکنون چرم صادر می‌شود، گفت: در حال حاضر همانند گذشته چرم زیادی صادر نمی‌شود. هم‌اکنون چرم به‌صورت محدود به کشورهای آذربایجان، ترکیه و ارمنستان صادر می‌شود.
در کشور با وجود گران شدن قیمت گوشت و کاهش قدرت خرید مردم، کشتار کمتری انجام می‌گیرد و دولت به جای واردات دام زنده، گوشت یخ‌زده وارد می‌کند، در حالی که اگر دام زنده وارد کند ما نیز می‌توانیم از پوست آنها استفاده کنیم.
امینی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا واردات پوست دارید، گفت: ما درخواست کرده‌ایم، اما متاسفانه استان آذربایجان‌شرقی و اداره کل این اختیارات را ندارد که به واحدهای صنعتی اجازه واردات بدهد.
اداره کل دامپزشکی کشور چندین ماه ما را معطل گذاشته‌اند و ما از رئیس‌جمهور درخواست کردیم که تفویض اختیار در این زمینه را به استان‌ها واگذار کنند.

افزایش دوبرابری قیمت مواد اولیه چرم
این فعال حوزه چرم همچنین درباره قیمت چرم عنوان کرد: با توجه به شرایط تورمی در کشور، نرخ مواد اولیه گران شده و قیمت تمام‌شده چرم را نیز بالا برده است. از اسفند ۱۴۰۱ تا کنون قیمت پوست دو برابر شده است، همچنین قیمت مواد اولیه وارداتی نیز گران شده است. پوستی که قیمت آن در بهمن و اسفند سال گذشته حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان بود، اکنون به ۴۵ هزار تومان رسیده است. تقریبا قیمت تمام مواد دو برابر و حتی بیشتر شده، این در حالی است که قیمت چرم در این مدت دو برابر نشده است. البته باید یادآور شد که قیمت کفش نیز بسیار افزایش یافته است.
امینی همچنین در پاسخ به این پرسش که شرایط نقدی را تغییر داده‌اید، عنوان کرد: بازار بسیار تغییر کرده و نمی‌توان کالا را به صورت غیر نقدی به مشتری داد. اگر بازار از ما به صورت نقدی خرید کند، برای تولیدکننده بسیار بهتر خواهد بود. باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که فروش کفش به صورت نقدی است. این پول باید به دست صنعتگر برسد تا بتواند تولید و صادرات داشته باشد و کالای باکیفیت تولید و عرضه کند.
وی درباره برنامه‌های سال‌جاری نیز عنوان کرد: ما کمال تشکر را از کسانی داریم که به ما در اتاق رای دادند. امیدواریم که بتوانیم پاسخگوی اعتماد این عزیزان باشیم.
درخصوص روند تولید در این صنعت با صاحب‌نظران و دانشجویان جلسه برگزار کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم که پای کار بمانیم تا تولیدات چرمی خوبی را عرضه کنیم. جوانان در این صنعت در استان آذربایجان‌شرقی حضور فعال دارند و امید این صنعت در کشور محسوب می‌شوند و امیدواریم این صنعت به دست کسانی در آینده بیفتد که با علم و دانش آن را به جلو ببرند.
وی در پایان از رسانه به عنوان قلب تپنده صنعت کمال قدردانی را داشت.

مجله اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید