لطفا برای ایمن‌سازی مجوز دهید!

0
766
سعید حیاتی

سه شنبه 16 خرداد ماه، یک انبار چسب در محدوده بازار سید ولی تهران در آتش سوخت. این خبر کوتاه بود و دردناک. آتش‌سوزی که در بازار تهران اتفاق افتاد تنها چند روز بعد از این که اسامی ساختمان‌های ناایمن توسط دادستانی کل اعلام شده بود رخ داد. این ساختمان هم یکی از همان 129 ساختمان اعلام شده بود. البته مسئله ایمنی بازار قدیمی تهران واقع در منطقه 12 سال‌هاست که محل نگرانی است. بارها تذکر ایمنی درباره سیم‌کشی‌های قدیمی و ناایمن بازار تهران به ویژه بعد از واقعه پلاسکو داده شده است اما هنوز تدبیری در این مورد اندیشیده نشده است.
به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، این ساختمان جزو ساختمان‌های نا ایمن بوده است و 6 بار اخطار از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دریافت کرده بود. از طرفی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز اعلام کرده که حداقل چهار الی پنج بار به مسئولان پاساژ اخطار داده بودند اما هیچ ترتیب اثری به اخطارها داده نشده بود.
در این پاساژ مواد اولیه تولید کفش از جمله چسب و تینر که جزو مواد آتش زا هستند به فروش می‌رسید. در نهایت این آتش سوزی گسترده با تلاش ۲۵۰ آتش نشان که از ۱۵ ایستگاه به محل اعزام شده بودند مهار شد.
مجله اخبار صنعت چرم و کفش در این رابطه گفت و گویی کوتاه با سعید حیاتی، رئیس اتحادیه لوازم کفش و چرم فروشان تهران داشت و از وی در مورد این واقعه جویا شد.
سعید حیاتی ضمن ابراز تاسف برای تمامی مالباختگان و کسانی که اموالشان در این حادثه از بین رفته است گفت: حادثه ناراحت کننده و دردناکی بود. اخیرا آتش‌نشانی اخطارهایی برای ایمن‌سازی پاساژها برای ما ارسال می‌کنند. البته از طرف شهرداری و اداره برق هم اخطارهایی دریافت می‌کنیم. ما هم تمام این اخطارها را جدی گرفته‌ایم و پیگیری می‌کنیم و به دنبال مجوزهای لازم برای ایمن‌سازی هستیم.
رئیس اتحادیه در پاسخ به این پرسش که چرا تا کنون کاری صورت نگرفته است گفت: وقتی برای مرمت و بازسازی و اطفای حریق ساختمان‌ها و پاساژها اقدام می‌کنیم، متاسفانه به ماده 100 و نداشتن پایان کار صاحبان ملک برمی‌خوریم و کار متوقف می‌شود. من بارها اعلام کرده‌ام و از شهردار محترم که کمال همکاری را با ما داشته‌اند خواهش کرده‌ام که برای کلیه پاساژهای سیدولی، پاساژهای منوچهرخانی و کفاش‌ها اگر مشکلات پایان کار و ماده 100 دارند در فرصت‌های بعدی مطالباتشان را وصول کنند و اجازه بدهند که ایمن‌سازی ساختمان‌ها انجام شود تا شاهد چنین وقایعی نباشیم. ما نمی‌خواهیم بر خلاف مقررات شهرداری کاری انجام دهیم اما اینجا مصلحت اندیشی ایجاب می‌کند تا مسائل اهم و فی‌الاهم شوند. شهرداری هم می‌تواند در موعد مقرر مطالباتش را وصول کند.
سعید حیاتی در ادامه می‌افزاید: در تمام پاساژها و ساختمان‌ها مواد مشتعل کننده وجود دارد. در واقع به دلیل نوع کار و تولیدی که داریم این مواد موجود است. تولیدی‌ها نمی‌توانند تولید خود را متوقف کنند تا ساختمان‌ها ایمن شوند یا مشکلات ساختمان برطرف شود چرا که هزاران نفر از این سفره ارتزاق می‌کنند اما با مدیریت صحیح می‌توان چاره اندیشی کرد. حداقل مجوز بدهند تا پاساژهایی که مخصوص کیف و کفش هستند ایمن‌سازی شوند آن وقت اگر ما در اجرا کوتاهی کردیم جوابگو خواهیم بود.
حیاتی در پاسخ به این پرسش که بخشی از بازار در سال‌های گذشته توسط اتحادیه ایمن سازی شده بود و چرا متوقف شد گفت: متاسفانه با ارگان‌های ذیربط به مشکل برخوردیم. با مهندسین و کارشناسان شهرداری مشکل داشتیم. تغییرات مرتب در شهرداری و تغییر مدیران باعث شد تا کار پیش نرود. با تغییر مدیران باید دوباره توضیحات به آنها داده شود و مجوزهای لازم از ابتدا اخذ گردد. تا شهردار جدید با منطقه آشنا شود زمان را از دست می‌دهیم.
رئیس اتحادیه در پایان می‌افزاید: ما پیگیر این امر هستیم و امیدوارم بتوانیم برای ایمن‌سازی پاساژها و بازار مجوزهای لازم را کسب و اقدامات لازم را انجام دهیم.

مجله اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید