از تولید تا حضور در بازارهای جهانی

0
395
پترو مهام از تولید تا حضور در بازارهای جهانی

خبرنگار: مینا باقری

شرکت «فراپترو پلیمر مهام» تامین‌کننده، تولیدکننده و توزیع‌کننده فوم های پلی یورتان کفشی با نام اختصاری مهام، زیرمجموعه شرکت «شبنم فراشیمی پارسا» است. مهام که امروز یکی از شرکت‌های شناخته شده در صنعت پلی‌یورتان است، عضو انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران است و برآن است تا صنایع بیشتری را در حوزه پلی‌یورتان مورد هدف قرار دهد.
«محمود راستی» مدیریت این مجموعه سابقه بیش از سه دهه فعالیت در تولید مواد اولیه شیمیایی چون PVC و EVA و روغن Dop دارد. مجله «اخبار صنعت چرم و کفش» با وی گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

از تولید دمپایی تا صادرات
محمود راستی مدیر شرکت‌های مهام و شبنم متولد سال ۱۳۵۲ است. وی در گفت‌وگو با مجله «اخبار صنعت چرم و کفش» به فعالیت خود طی سال‌های گذشته پرداخت و عنوان کرد: فعالیت ما در صنف کفش کاملا خانوادگی بوده است. من با همراهی برادرم از سال ۱۳۶۹ و زمانی که 17 سال داشتم، این صنعت را پی گرفته و مشغول به کار شدیم. کارمان را با تولید دمپایی PVC شروع کردیم. سال ۱۳۷۲ مستقل شده و از برادرم جدا شدم و مدتی بعد در سال ۱۳۷۸ گرانول‌سازی را آغاز کردم. در این بین به عراق نیز صادرات داشتیم، البته در آن زمان صادرات به عراق به صورت پیله‌وری انجام می‌شد. اهالی کردستان، کالا را از ما خریداری می‌کردند و به صورت پیله‌وری به عراق می‌بردند.
راستی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تولیدی‌هایی در تهران، مشتری‌ها از قم خرید می‌کردند، گفت: از تهران هم خریداری می‌کردند، اما مرکزیت خرید آنها عمدتا قم بود. اشخاص متعددی زحمات فراوانی را متحمل شدند تا قم به عنوان مرکز تولید دمپایی و صندل معرفی شود و مشتریان بدون واسطه با تولیدکنندگان قم تعامل و همکاری کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال ۱۳۷۸ دستگاه تولید گرانول را خریداری کردیم و پس از فرمول‌سازی و خرید روغن از فارابی آغاز به تولید کردیم. سال ۱۳۸۳ یک دستگاه EVA شش ایستگاهه از شرکت ماین گروپ ایتالیا وارد کردم. وارد کردن این دستگاه هزینه و مشکلاتی برای ما به همراه داشت اما در نهایت موفق به راه‌اندازی آن در قم شدیم؛ دستگاهی که تا پیش از آن تعداد کمی از آنها در کشور وجود داشت.
وی در ادامه توضیح داد: در آن زمان درصدد تولید مواد EVA نیز بودیم، که نهایتا در سال ۱۳۸۶ گرانول‌سازی EVA را آغاز کردیم و در سال ۱۳۸۸ به شکوهیه رفتیم. سال ۱۳۹۵ نیز روغن‌سازی DOP را راه‌اندازی کردیم.
در این فاصله و در سال ۱۳۹۷ ما یک کارخانه دیگر نیز در شکوهیه خریداری کردیم. پس از مدتی جهت ورود به عرصه پلی‌یورتان با هدف تولید محور و اشتغالزایی و پوشش بخشی از تقاضای داخلی، جهت خرید ماشین‌آلات و تجهیزات از ایتالیا رایزنی‌هایی کردیم، البته در آن سال قرار بود که کل کارخانه را برداریم که آن کارخانه به ما واگذار نشد، در هر صورت با تمام توان احداث واحد تولید پی یو کفشی را در سال 1379 شروع کردیم و در اواخر سال 1399 تولید خودمان را از مرحله آزمایشگاهی به سطح انبوه رساندیم، و در ابتدای سال1401 توزیع محصول خودمان را با برند مهام آغاز کردیم.
امروز ما دو کارخانه «شنبم فراشیمی پارسا» و «فراپترو پلیمر مهام» در شکوهیه را داریم، در شبنم سه محصول PVC، EVA و DOP تولید می‌کنیم و PU کفشی را در مهام تولید می‌کنیم. البته در شبنم و مهام من با محمدی‌نیا و پناهی شریک هستم.

فعالیت در تولید کفش
وی در پاسخ به این پرسش که آیا طی این سال‌ها در زمینه تولید کفش نیز فعالیتی داشته‌اید، عنوان کرد: بله، از سال 1369 در زمینه تولید کفش فعالیت داشتم اما در سال 1388 کار تولید کفش را کامل کنار گذاشتم، از این‌رو برخی دوستان پیشنهاد دادند، اگر قرار است که فعالیت خودت را در گرانول‌سازی بیشتر کنی، بهتر است دیگر در حوزه کفش فعالیت نداشته باشم؛ درحالی‌که من دستگاه تولید و پروانه تولید کفش را هم دارم، اما به دلیل عدم تمایل به رقابت با دوستان، از تولید کفش صرف‌نظر کردم. ما حتی با مدل کفش نیز آشنا هستیم و مشتری و تاجر نیز داریم.

باید تولید را گسترش داد
مدیر شرکت مهام و شبنم در پاسخ به این پرسش که مقصد و نهایت مسیری که در تولید به آن وارده شده‌اید را کجا می‌بینید، عنوان کرد: نهایتی برای من وجود ندارد، تولید از دیدگاه من همانند آب است، آب زمانی که روان نباشد از بین می‌رود.
در تولید نیز اگر بخواهید روان باشید، باید گسترش پیدا کنید، در غیر این صورت تولید از بین خواهد رفت. دیدگاه من این است که یک تولیدکننده یا باید ادامه دهد و خود را گسترش دهد یا اینکه دست از کار بکشد.
محمود راستی در ادامه با اشاره به صادرات نیز عنوان کرد: در زمینه EVA و PVC و DOP به افغانستان و پاکستان صادرات داشته‌ایم، البته هم‌اکنون صادرات DOP به دلیل مصرف بالای داخلی، ممنوع اعلام شده است.
در زمینه صادرات PU نیز روی افغانستان کار می‌کنیم و در این راستا به آنها نمونه‌هایی داده‌ایم که خوشبختانه برایشان قابل قبول بوده و در صدد فراهم نمودن بسترهای صادرات محصول خودمان به کشورهای همسایه هستیم.
وی در پایان خطاب به خریداران محصولات خود عنوان کرد: خریداران به ما لطف بسیاری داشته‌اند. البته ما طی سال‌ها فعالیت خود چندان تبلیغات نداشته‌ایم، اما دوستان در قم به ما لطف زیادی داشته‌اند و از روز نخستی که کار را آغاز کردیم هم در تولید و هم در فروش بسیار به ما کمک کرده‌اند.
در حال حاضر نیز در حال راه‌اندازی فاز دوم تولید پلی یورتان‌ها هستیم که امید دارم با یاری خداوند و همکاری دوستان و همت و تلاش مضاعف مجموعه، بتوانیم گامی موثر در رشد و اعتلای صنعت پلی‌یورتان برداریم.

نمایی از سالن کارخانه شبنم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید